Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÖdön Tóth Megváltozta több, mint 10 éve
1
A tudományos kutatóintézetek értékelése, teljesítményének mérése Makara B Gábor
2
Miért kell értékelni, teljesítményt mérni? El kell számolni a közpénzzel a teljesítmény összhangban van-e a költségekkel? Vizsgálni érdemes, kutató és a kutatás oda való-e ahol van? milyenek a versenytársai? Érdemes megismerni a szervezetet kívülálló értékelők által Tervezni a jövőt
3
Általában a tudományos munkát kell értékelni? Tudományos munka folyik felsőoktatási intézményben, főhívatású kutatóintézetben és közgyüjteményekben Mikor és hol van szükség kutatóintézetre a tudomány művelésére? A főhivatású, kutatóintézeti kutatás jellegzetességei
4
Tudományos kutatóintézet - A feladat mérete, kb. 3-15 fõt meghaladó, több évre kiterjedõ erõfeszítés szükséges - A feladat sokirányú szakképzettséget igényel (erős interdiszciplinaritás esete) - Gyorsan változnak a feladatok - Résztvevõk nem kívánnak egyetemi környezetben dolgozni - Kiterjedés, veszélyesség, üzemszerűség (űrkutatás, oceanográfiai kutatások, Antarktisz kutatás, bizonyos mezőgazdasági kutatások, stb.) - feladatváltás esetén kisebbek a tematikus akadályok - Másodlagos az oktatás, elsősorban PhD! Egyetem és tudományos kutatóintézet Egyetem - Oktatás és kutatás egyenrangú feladatok - Oktatás és kutatás: összhang kell - Sok az egyéni kutatási téma - Nehéz egy téma interdiszciplináris megközelítése tanszékeken - Kisebb és rövidebb időtávú kutatási feladatokon dolgoznak az oktatók
5
Az értékelés célja - a minőség biztosítása, fenntartása - az intézményi dinamizmus kialakítása - az irányítás eszköze
6
Az értékelés szintje - Alapja a kutatócsoportok, vagy projekt teamek, 3-10-15 fõs szervezeti egységek egyedi értékelése - Az intézet értékelésének alapja a kutatócsoportok, projekt teamek értékelése
7
Idősávok Az éves értékelés mindenkire kiterjedően gyüjti az adatokat, információt (pályázatok, szerződések, szakértések, kutató-nevelés, oktatás, közlemények, (nemzetközi) visszhang) Az éves értékelés során egy független külső tanácsadó testület érzékelheti, hogy időközi változtatásra van-e szükség? A kutatócsoportok 4-6 éves külsõ értékelése legyen aszinkron Az aszinkron 4-6 éves team értékelés meghatározhatja a team sorsát Az intézet értékelés az igazgatói kinevezések, pályázatok időrendjéhez illeszkedhet
8
Az értékelés munkaigénye Az értékelt munkája Az értékelés adat-nyersanyagát az éves értékeléshez kell gyüjteni és kumulálni Az éves team jelentések rövidek, a munka irányát mutassák be, az eredményeket elég felsorolni, töltelék nem kell Az 5 éves önértékelés komoly írásmű Az értékelő munkája Komoly figyelmet és idő ráfordítást igényel Nem társadalmi munka
9
Összetett, minőségi és mennyiségi szempontú értékelés Team Alapja a vállalt feladat A csapattagok egyéni teljesítményei 15-30% tudománymetria, a többi a pályázatok, szerződések, kiemelkedő eredmények, trendek és a tervek összevetéséből tevődik össze. Intézet A vállalt feladat, az elnyert pályázat célkitűzései, külső elvárások Összes pályázata, szerződése, pénzügyi egyensúlya Csoportjainak, teamjeinek kiválósága, dinamikája
10
Az értékelés alapja az önértékelő beszámoló Az értékelt szakasz szöveges értékelése Az eredmények összesítése (A részlegenkénti vezetői értékelés) Vezetői tevékenység leírása, elemzése A világszinvonallal való összevetés A potenciális versenytársakkal összevetés Kitekintés a következő szakaszra Töltelék nélkül!
11
Az értékelők köre Minden fontos tevékenységet lefedő szakértők Külső, tekintélyes, kiváló szakértők Értékelésben járatosak (ez is szakma) Nem versenytársak Költségeik megtérítendők Hosszabb szakaszon (>5 év) át rendszeresen visszatérnek Véleményükhöz nevüket adják
12
„Standard Evaluation Protocol 2003- 2009” A holland Királyi Akadémia, a hollad kutatási alap és az egyetemi szövetség közös dokumentuma éves bontást alkalmaz, kétszintű értékelést valósít meg (csoportok és/vagy programok, valamint intézetek), nem csupán mennyiségi adatokra épül, képes figyelembe venni az egyes intézetek egyedi vonásait. Az adaptációt célszerû innovatív módon A nemzetközi összehasonlítás lehetõsége
13
Értékelés akkor is készül, ha nem akarjuk Elkerülhetetlen, hogy a szakma, a versenytársak értékeljenek Belső „értékelés” folyik a szervezeten belül, kialakul egy belső, informális rangsor Külső rangsor is készülhet Jobb egy gondos belső/külső rangsor, mint egy felületes külső rangsor
14
Az értékelés következményei (?) Az értékelt team számára tükör, aminek átgondolásából tennivalói lehetnek Team, kutatócsoport A vezető feladata az értékelés alapján cselekedni A következmény nélküli értékelés pótcselekvés Fejlesztési tervek, kiegészítő támogatás esélye Új pályázat kiírása, ha a teljesítmény szerény Intézet (?)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.