Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az új OKJ elemei A kompetencia alapú képzés
Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Vízvári László
2
Cél Eligazodás elősegítése az „új” OKJ-ban
Új szerkezet Új fogalmak Egészségügyi ágazat struktúrája A kompetencia fogalmak megismerése Különböző megközelítések A fejlesztés kompetencia értelmezése Kompetencia és a modul kapcsolata
3
Nemzeti Fejlesztési Terv (I.)
Humán- Erőforrás Fejlesztés Operatív Program HEFOP Gazdasági Verseny- képesség Operatív Program GVOP Környezet- védelmi és Infrastruktúra Operatív Program KIOP Agrár- és Vidék- fejlesztési Operatív Program AVOP Regionális Fejlesztési Operatív Program RFOP 3. prioritás: Az egész életen át tartó tanulás és az alkalmazkodó képesség támogatása 2. intézkedés: A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése 1. komponens: Új szakképzési szerkezet
4
Új szakképzési szerkezet
HEFOP CÉLOK Az oktatás és képzés gazdasággal való kapcsolatának erősítése Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) korszerűsítése, a szakképesítések számának csökkentése (kb. 400 szakképesítés) A szakképzés tartalmának és szerkezetének megújítása A modul rendszerű képzés fejlesztése és bevezetése KEDVEZMÉNYEZETTEK: Nemzeti Szakképzési Intézet – Fő kedvezményezett, konzorcium vezető Új szakképzési szerkezet Educatio Közhasznú társaság – Kedvezményezett Tananynag digitalizálás Apertus Közalapítvány – Kedvezményezett Tananyag digitalizálás Szakértői kör Új szakképzési szerkezet
5
Jogi keretek A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény 4. § (2) bekezdés a) pontja 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről 8/2006. (III. 23.) OM rendelet a szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről, valamint a térségi integrált szakképző központ tanácsadó testületéről
6
OKJ táblázat elemei
7
Szakképesítés azonosító száma - szint
Felsőfokú Isk. végzett. 6.1 12 oszt. 5.4. szellemi 12 oszt. 5.5. 10 oszt. 5.1. fizikai 12 oszt. 10 oszt. 12 oszt. 5.2. szellemi 8 oszt. 2.1. – 3.1. fizikai 10 oszt. 3.3. fizikai Alapszintű Középszintű Emeltszintű felsőszintű felsőfokú Szakmai Bemeneti komp
8
Új szakképzési szerkezet
Meghatározás Ráépülés: A szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza, hogy mely modulok/szakképesítés/rész-szakképesítés/elágazás moduljaira épül, meghatározza, hogy mely modulokból épül fel, újabb munkakör ellátására képesít. RÁÉPÜLŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK Elágazás: A szakképesítés részeként a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, amely kötelezően választandó modullal/modulokkal együtt munkakör ellátására képesít. Rész-szakképesítés: Egy szakképesítésnek a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. Alap-szakképesítés: A szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, munkakör ellátására képesít. ELÁGAZÁSOK Alap szakképesítés Rész-szakképesítés
9
Egészségügyi asszisztens
Szakmacsoport Egészségügyi asszisztens Ápolói csoport Szakképesítés Rész szakképesítés Elágazás Ráépülő szakképzés ISCED megnevezés 5,4 Ápoló 3,3 Ápolási asszisztens Epidemiológiai szakápoló Sűrgősségi szakápoló Felnőtt anaeszteziológiai és intenzív szakápoló Gyermek anaeszteziológiai és intenzív szakápoló Foglalkozás eü. szakápoló Nefrológiai szakápoló Pszichiátriai szalápoló Onkológiai szakápoló Csecsemő és gyermek szakápoló 5,2 Egészségügyi asszisztens Általános asszisztens 5,4 Gyógyszer kiadó szakasszisztens Fogászati asszisztens EEG szakasszisztens Gyógyszertári asszisztens Audiológia szakasszisztens 5,3 Hallásakusztikus Szemészeti szakasszisztens Kardiológiai és angiológiai szakasszisztens Fizioterápiai szakasszisztens Pulmonológiai, allergológiai szakasszisztens Egészségügyi operátor Klinikai fogászati higiénikus
10
Egyéb információk Gyakran feltett kérdések:
Év és/vagy óraszám Csak felsőszintű 1. Egészségügy Gyakran feltett kérdések: Mikor indíthatók a képzések ? Hol találhatók meg az SZVK-k ? Hogy változik a vizsgarendszer?
11
Egészségügyi szakmacsoport
Összes szakképesítés 65 Fő kategóriák: Szakképesítés 16 Rész-szakképesítés 13 Elágazás 12 Ráépülés 29 Indítás Csak iskolarendszerben 2 Iskolarendszerben is 18 Csak iskolarendszeren kívül 45 Első szakképesítés (lehet) 36
12
Egészségügyi szakképzés
MEGNEVEZÉS RÉSZ-SZAKKÉPESÍTÉS ELÁGAZÁS RÁÉPÜLÉS Ápoló 9 Eü. asszisztens 3 10 Radiográfus 5 Műtéti asszisztens 2 1 Orvosi laboratóriumi technikai asszisztens Kórszövettani asszisztens Eü. gázmester Ortopédiai eszközkészítő Masszőr Fogtechnikus Mentőápoló Rehabilitációs tevékenység terapeuta Boncmester Eü. gyakorlatvezető Eü. memedzser Szülésznő Ápolási asszisztens Gyógyászati segédeszköt forgalmazó***
13
Kompetenciáról általában
Első forrás Noam Chomsky (1960) Kompetenciák meghatározása és kiválasztása: Elméleti és fogalmi alapok.” (DeSeCo-projekt) – OECD 1997 Dieter Mertens – kulcskompetencia Irányzatok - sokszínűség – megegyezés kérdése A kompetencia fogalma sokrétű, összetett, magába foglalja: a született adottságokat, élettapasztalatokat, a tanulás útján megszerzett tudást; A különböző alkotóelemek rendszert, bonyolult struktúrát alkotnak A fogalom statikusan nem értelmezhető, csak tevékenység közben érvényesül
14
A kompetencia munkaerő-piaci dimenziói
Pszichomotorikus Megbízás Licence vizsga Munkahelyi kompetencia Képzési (szakmai) kompetencia Tevékenység kompetencia „Híd” képzés Továbbképzés Kognitív
15
Alapfogalmak Kompetencia Azon elvárható ismeretek, képességek, magatartási és viselkedési jegyek összessége, mely által a személy képes lesz egy adott feladat eredményes teljesítésére. Kompetencia alapú képzés Olyan képzés, mely előre meghatározott kompetenciák megszerzésére irányul. A tanuló ismeri a megszerzendő kompetenciákat és a kompetencia megszerzését mérő-értékelő módszereket is. A tanulók tudását, teljesítményét individualizált módon mérik.
16
Szakmai (képzési) kompetencia
Tulajdonság profil Affektiv Módszertani Pszichomotorikus Társas Feladat profil Kognitív Személyes Meghatározás módszerkompetencia: a munkatevékenység során a személy munkamódszerére, munkastílusára, problémamegoldására és gondolkodására jellemző, a személynek a munkafolyamat meghatározásában játszott szerepét, a munkatevékenységhez való viszonyát, valamint tevékenységének minőségét leíró ismérvek, társas kompetencia: a munkatevékenységben résztvevőkkel, illetve ügyfelekkel (azon személyek, akikre a munkatevékenység irányul) való közvetlen kapcsolatot, a velük összefüggő cselekvéseket, különösen az együttműködés, a kommunikáció és a konfliktuskezelés milyenségét leíró jellemzők, személyes kompetencia: azok a személyes tulajdonságok (adottságok, jellemvonások, értelmi és érzelmi viszonyulások), amelyek megléte elősegíti, illetve lehetővé teszi a munkatevékenység hatékony és eredményes elvégzését, szakmai kompetencia: a szakképesítésnek megfelelő munkafeladatok elvégzésére való képesség, alkalmasság,
17
Képzési (szakmai) kompetencia és a modul
Tevékenység Szóban Gyakorlatban Sz T M Tevékenység Követelmény modul Sz M Tevékenység Sz T M Tevékenység Szóban Írásban Sz T M Tevékenység Tevékenység T Sz T M Tevékenység Interaktív Gyakorlatban Sz T M Tevékenység Tevékenység T Kompetenciák Követelmény Tantárgyak Vizsga
18
Köszönöm a figyelmüket!
Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Vízvári László
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.