Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/moodle/
Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium LKG-Moodle - Info Savaria 2007
2
Egy kapcsolat kibontakozása Amit nagyon jól tud…
Amiről szó lesz… A szereplők Egy kapcsolat kibontakozása Amit nagyon jól tud… Mit is csinálunk együtt? Hiába: egyedül nem megy… LKG-Moodle - Info Savaria 2007
3
Vas Tudás Tartalom Az egyik fél (LKG)
Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali): 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt): 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák: hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.) LKG-Moodle - Info Savaria 2007
4
A partnerjelölt: a Moodle
MOODLE = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Nyílt forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „xAMP” = Apache, MySQL, PHP felhasználó gépén: kell: ~tetszőleges böngésző (JavaScript és „cookie”) kellhet: Flash Player, MathPlayer, médialejátszó,… ( LKG-Moodle - Info Savaria 2007
5
Moodle szerverek száma (2007. február)
(Regisztrált szerverek!) (Forrás: LKG-Moodle - Info Savaria 2007
6
Moodle szerverek a világban (2007. március 22.)
173 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, kurzus, hallgató, … (Forrás: LKG-Moodle - Info Savaria 2007
7
Előjáték CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése)
pattintott kőkorszak (2000) átugorva… CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE 2. 2003/04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák LKG-Moodle - Info Savaria 2007
8
A helyzet komolyra fordul
A bimbózó kapcsolat A játékos flört ~ 2004: Moodle telepítése (CMS-ként!), 1-2 tananyag-morzsa elkészül, … A helyzet komolyra fordul „SDT-monitor” (OKI kutatás – iskolafejlesztés) 2005/06 tavasza, 6 iskola LKG: 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák Feltétel: az órák min. 20%-án tanulási platformot kell használni! LKG Moodle (naplózott, dokumentált előkészületek, órák, tapasztalatok) LKG-Moodle - Info Savaria 2007
9
A vonzalom kétségtelen jelei:
Ki(be)teljesedés A vonzalom kétségtelen jelei: 20% helyett 35%-nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra(!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra(!) továbbképzés környező iskoláknak diákok „nyomására”! LKG-Moodle - Info Savaria 2007
10
A kapcsolat gyümölcse – ahogy a vendég látja
Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi! LKG-Moodle - Info Savaria 2007
11
Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok 2007.03.23.
LKG-Moodle - Info Savaria 2007
12
Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatok Hírek, határidők, események
LKG-Moodle - Info Savaria 2007
13
Az e-learning keretrendszerek…
támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, lehetővé teszik a tevékenységek értékelését, kommunikációs felületet biztosítanak, lehetővé teszik a kollaborációt, … A MOODLE egy ilyen keretrendszer. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
14
A Moodle alapeleme: a kurzus
Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,… LKG-Moodle - Info Savaria 2007
15
Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei:
Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló, irányítottan, de a maga útját járja, növekvő önállóság, felelősség tudnia kell(ene) tanulni! Pontosan szabályozható: ki, mikor, mit tanul/tanít! LKG-Moodle - Info Savaria 2007
16
Felhasználók a Moodle-ban
Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben Egyszerűen! LKG-Moodle - Info Savaria 2007
17
Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el
formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. „olvasnivaló”, „puska”, pontos specifikáció; Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső – „kész”) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. – legyen „használati utasítás”! Címkék eligazítás, teendők, utasítások; azaz mit tegyen a fentiekkel LKG-Moodle - Info Savaria 2007
18
Tevékenységek (aktívvá tesszük a diákot!)
Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere – értékelhető!) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Fogalomtár, Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
19
Egy példa… LKG-Moodle - Info Savaria 2007
20
…a példa folytatása LKG-Moodle - Info Savaria 2007
21
Mikor, hol használható? Tanórán Otthon Oktatáson kívül
feladatlap-jelleg! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal!; differenciálás Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… hiányzás, magántanuló, alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; … LKG-Moodle - Info Savaria 2007
22
A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”)
Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én? LKG-Moodle - Info Savaria 2007
23
… a tesztek eredményeit, …
LKG-Moodle - Info Savaria 2007
24
… itemenként részletesen elemezve,…
LKG-Moodle - Info Savaria 2007
25
… a beadott feladatokat
LKG-Moodle - Info Savaria 2007
26
Mit is csinálunk? (Summázat 1.)
Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) Blended learning (kombinált oktatás) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) LKG-Moodle - Info Savaria 2007
27
Amire lehetőség nyílik:
Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó IKT kompetenciák fejlesztése visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák) LKG-Moodle - Info Savaria 2007
28
Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: a hozzáférés korlátai
pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/használni a szükséges programokat a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni az előkészítés időigénye 1 tanítási óra előkészítése n óra alatt, ahol n>>1 LKG-Moodle - Info Savaria 2007
29
A jelen (2006/2007) „A kompetencia-alapú oktatás kiterjesztése a Leövey Klára Gimnáziumban” – HEFOP projekt az élethosszig tartó tanulás megalapozása, kulcskompetenciák fejlesztése, alkalmazóképes tudás, … önálló, aktív, tevékeny, kollaboratív diák tanulásszervező, partner tanár Moodle! 8 tanár, 6 kompetencia-terület, 8 tantárgy, 6 osztály, 182 diák,… LKG-Moodle - Info Savaria 2007
30
A (nem túl távoli) jövő (2008. szeptember)
Tény 1: a Dél-Pesti régióban a felnőttek ~40%-a nem rendelkezik érettségi vizsgával munkaerő-piaci esélyek Tény 2: a dolgozó felnőttek egyre kevésbé tudják/akarják vállalni az „esti” (~ heti 3 nap) képzést Távoktatás dominanciájú blended-learning képzés indítása! e-tanulás eszközei - „gyorstalpaló” nyomtatott segédletek e-tananyagok tutorálás, mentorálás konzultációk (valós és virtuális), … LKG-Moodle - Info Savaria 2007
31
1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött
Muszáj? (Summázat 2.) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés alapvető eszköze digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (~ nem „evilági”), anakronisztikussá válhat! LKG-Moodle - Info Savaria 2007
32
(óraszám, pénz, eszköz, tudás)
Együttélés eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás) informatika Rozsdásodás! „rendes” tantárgyak cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! LKG-Moodle - Info Savaria 2007
33
Konfliktusok egy jó családban
nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? Docendo discimus… ~250 év ~15 év LKG-Moodle - Info Savaria 2007
34
Köszönöm a figyelmet! banhegy@leovey.hu 2007.03.23.
LKG-Moodle - Info Savaria 2007
35
PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.” LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.