Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Nyitott laborok GlobálisLabor? TeleLab?
Pletl Szilveszter Dunaújvárosi Főiskola
2
Témakörök A mérnökképzés hagyományos eszközei
Motivációk új oktatási módszerek és eszközök bevezetésére a mérnökképzésben A nyitott laboratórium koncepciója Példa nyitott labor portálra
3
A mérnökképzés hagyományos eszközei
előadás szakirodalom multimédia (beleértve: beszéd, animáció, video) szakmai gyakorlat modellek laboratóriumi eszközök szimulációs programok interaktív vizualizáció virtuális laboratórium az internet nyújtotta lehetőségek: Web alapú oktatási felületek Web alapú telemanipuláció Web alapú kommunikáció (kooperatív tanulás)
4
Motivációk új oktatási módszerek és eszközök bevezetésére a mérnökképzésben
Megkerülhetetlen: Ma oktatni a hallgatót a jövő feladatainak megoldására a múlt eszközeivel. (Dormido 2002) Érzékeny pont a technológiai fejlesztések bevonása a mérnökképzésbe.
5
Az elmélet és a gyakorlat közötti űr csökkentése
Motivációk új oktatási módszerek és eszközök bevezetésére a mérnökképzésben Az elmélet és a gyakorlat közötti űr csökkentése A tanulás támogatása kísérletezéssel A látvány erősítése (érthetőség) A tanulás támogatása minden időben A távoktatás és az életen át tartó tanulás támogatása Csökkenteni az intézményi és hallgatói költségeket
6
A mérnökképzés elengedhetetlen eleme a laboratóriumokban folyó képzés
Előny: biztosítja a kapcsolatot a gyakorlat és az elmélet között kísérletezési lehetőség valós rendszereken Hátrány: erőforrás igényes állandó korszerűsítést követel karbantartást igényel költséges
7
A nyitott laboratórium koncepciója
Valós laboratóriumok hálózata Közös tematika Laboratórium 1 Internet Laboratórium n Koordinátor Érdeklődő
8
A nyitott laboratórium koncepciója
Emberi erőforrások Koordinátor Oktatók Laboránsok Osztott erőforrások Kommunikációs eszközök Kamerák Mikrofonok Interfészek Programok (adatfolyam)
9
A rendszer osztott erőforrásai
Hardver elemek Szerkezetek Mechanizmusok Érzékelők Beavatkozó szervek Gépi látás eszközei A virtuális valóság eszközei Szoftver elemek Hipermediális tartalmak Szimulációs programok (matlab szerver) Távmanipulációt biztosító programok (Labview)
10
Koordinátor feladata A decentralizált fejlődés koordinálása
Az egyes “sejtek” vezetőivel való kapcsolattartás Hozzáférési jogok karbantartása (LDAP) A központi portál szerkesztése
11
A rendszerének kiépítése során nagy hangsúly kell fektetni a:
Biztonságra Megbízhatóságra Az egyes erőforrások fizikai sérülésétől való védelmére A titkos szellemi értékek és prototípusok elérhetőségének megakadályozására.
12
A központi portál tartalmazza
A szükséges utasításokat Az osztott szoftver és hardver erőforrások leírásait és elérhetőségeit Egy on-line csevegést biztosító felületet Egy off-line kapcsolatot biztosító felületet, faq Szakembercserét és hallgatócserét biztosító felületet.
13
Előnyök-hátrányok Előnyök: Hátrányok / tennivalók:
kísérletezési lehetőség diszlokált valós rendszereken kizárólag a saját laboratóriumot szükséges karbantartani, felügyelni és modernizálni Hátrányok / tennivalók: a laboratóriumokat fel kell készíteni a csatlakozásra minőséges szélessávú Internet kapcsolatot igényel (hang, kép és irányítás) technikai támogatás biztosítása 24 órán keresztül túl virtuális korlátos az egyidejű felhasználók száma
14
Példa egy nyitott labor portálra
15
Egy SCARA robot kinematikai szempontból való vizsgálata
16
Egy java kódban megírt 3D modellen alapuló szimulációs program a világhálóról
17
RCRC szűrő mérése (http://www.ro.feri.uni-mb.si)
RCRC circuit
18
RCRC szűrő mérése OUT IN1 IN2 A rendszer bemenetének megadása
A rendszer kimeneti jeleinek feldolgozása Valós RCRC rendszer
19
RCRC szűrő mérése
20
DC motor szabályozás DC motor
21
DC motor szabályozás
22
DC motor szabályozás
23
LEGO mindstrom robotic application (http://www.ro.feri.uni-mb.si)
24
LEGO mindstrom robotic application Labview
25
Betekintés egy Ausztrál egyetem robotikával foglalkozó laboratóriumába
26
A NASA nyilvántartása
27
Az egyik legsikeresebb fejlesztést a K-Team mondhatja magáénak
28
Készítsünk közösen alkotást egy festőrobottal
30
Végkövetkeztetés A nyitott laboroknak mindenképp létjogosultsága van a korszerű mérnökképzésben. Erőforrásokat kell találni a meglévő laboratóriumok rendszerbe való kapcsolására.
31
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.