Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsongor Jónás Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az internet elterjedése és digitális egyenlőtlenségek Romániában
Tőkés Gyöngyvér, PhD Sapientia EMTE, Marosvásárhely Konfliktus és társadalmi innováció, november 5-7., Budapest 1
2
Az előadás célja és indoklása
Az internet romániai elterjedésének / diffúziójának és a digitális egyenlőtlenségek bemutatása statisztikai adatok: Román Statisztikai Hivatal hatósági jelentések: román kormányzati jelentések és stratégiák felmérési eredmények és tudományos publikációk alapján: EU felmérései, minősített romániai szociológiai folyóiratokban megjelent publikációk Europe’s Digital Competitiveness Report: Románia, 2010 május. Helyi mikro-elemzések vs. átfogó leírás.
3
Az internetpenetráció aránya Romániában (2009)
4
Az előadás szerkezete Az innovációk rogersi diffúziós elmélete (Rogers 1995) Az internet adaptációjának szakaszai és a digitális egyenlőtlenségek (Molnár Szilárd 2002, digitális megosztottság értelmezése) Internetpenetráció és internethasználat Romániában Az internetszolgáltatások helyzete Internethozzáférés és infrastrukturális ellátottság Lakossági internethasználat Az internet adaptációja és a digitális egyenlőtlenségek Romániában Konklúziók
5
Innovációk elterjedését befolyásoló tényezők
Az új technológiák elterjedését befolyásolja: az ország gazdasági-fejlettségi szintje: fejlett országokban a piac, a fejletlenekben a kormányzati politika és a lakosság életszínvonala, a társadalmi intézményrendszer nyitottsága, a kormányzatnak az újítással szembeni politikája, a gazdasági szféra befektetései a technológiai újításokba.
6
Az internet-szolgáltatások romániai helyzete
A telekommunikációs piac helyzete: gazdasági folyamatok, lakosság gazdasági helyzete, politikai döntések. 2009 végén Romániában 1070 cég nyújtott internetszolgáltatást, ebből 1065 cég fix pontú, 6 cég pedig drót nélküli internetszolgáltatást. Az adatátviteli csatorna: a kábelalapú szolgáltatás, az optikai szál, a rádióhullámon keresztüli szolgáltatás. 2009. december 31-én Romániában 7,5 millió internetkapcsolat: 2,82 millió fix pontú szolgáltatásból, 4,58 millió pedig mobil/drót nélküli internetszolgáltatásból.
7
Internethozzáférés és –használat Romániában
Internet World Stats: június EU statisztikák (2009) az Európai Unióban az internetpenetráció mértéke 67,6 százalék, míg Romániában a lakosság 35,5 százaléka fér hozzá az internethez – utolsó pozíció. Hasonló helyzet: nem EU: Oroszország, Ukrajna Hasonló helyzet: EU: Görögország, Portugália, Ciprus – Európa déli és keleti fele Románia lakosságának 41 százaléka internethasználó, a kétharmada viszont nem használja az internetet (Eurobarometer 2008, 15).
8
Az internetpenetráció alakulása Romániában az elmúlt tíz évben (százalék)
9
Az internetkapcsolat típusa az Európai Unió országainak háztartásaiban (százalék)
10
Az internetet nem használó lakosság aránya az EU-ban (százalék)
11
A romániai háztartások számítógéppel és internettel való ellátottsága
12
A romániai háztartások hozzáférési szolgáltatásának típusa településtípusonként (százalék)
13
A romániai háztartások internetkapcsolattal való ellátottsága a családfő életkora szerint (százalék)
14
A romániai háztartások internetkapcsolattal való ellátottsága a családfő iskolai végzettsége szerint (százalék)
15
EU tagországok internetezőinek aránya (százalékban)
16
A különböző gyakorisággal internetező romániai lakosság településtípusonkénti megoszlása (százalék)
17
A különböző gyakorisággal internetező romániai lakosság nemi megoszlása (százalék)
18
A romániai internetezők által végzett online tevékenységek (százalék)
19
Az online tevékenységek elterjedtsége az internetezők körében településtípusonként (százalék)
20
Az internet romániai diffúziójának körülményei
Az internet 1993-tól van jelen Romániában. 1993 és 1998 között: az internetszolgáltatók száma alacsony, a szolgáltatás ára magas, a helyi tartalom kevés és a felhasználók száma is csekély. 1995-től megjelennek a kereskedelmi szolgáltatók, de számuk korlátozott marad: Romtelecom, szolgáltatási licenc. 1999-től ugrik meg a kereskedelmi internetszolgáltatók száma. 2001: Románia európai integrációjós tárgyalása 1993 és 2001 között a kormányzat teljesen kivonul a távközlési és kommunikációs hálózat fejlesztéséből.
21
2003: a telekommunikációs piac liberalizációja.
: Orange és Vodafone kínálatában megjelenik a szélessávú internetszolgáltatás. 2005: Romtelecom: szélessávú internetszolgáltatás. A szolgáltatók kezdetben a városi fogyasztók elérését célozzák. 2007 után a vidék felzárkóztatása. Az innovációk éves terjedési üteme: 4 százalék; Romániában a 2,2 százalékos kezdeti penetrációs szintet 5 év alatt értük el.
22
Az internet elterjedését gyorsítaná: helyzetelőny – nem férnek hozzá (37 százalék) vagy nem veszik igénybe venni ezt (22 százalék). Az elektronikus banki szolgáltatások; az internet még nem vált hivatalos kommunikációs eszközzé. Tapasztalható az iskolai vagy munkahelyi internethasználat ösztönző szerepe, a gyerekes családok előnyben. Románia esetében a kormányzat nem ösztönözte az internet gyors elterjedését, hiszen 2001-ig teljesen mellőzte a telekommunikációs fejlesztéseket.
23
Az internet romániai adaptációjának szakaszai
Az innovációkat a társadalom tagjai nem egyszerre veszik át. Romániában az internetezők aránya 35–41 százalék: a nekirugaszkodási szakaszt, a telítődés felé tart. 1993–1999 között az internetet az újítók, főleg az informatikusok és technikai szakemberek vagy a K+F tevékenységekben dolgozók használják. 1999-től, a kereskedelmi internetszolgáltatók kínálatának bővülésével a korai adaptálók is elkezdik használni az internetet. A korai adaptáció szakaszából 2005 folyamán léptünk át a nekirugaszkodás szakaszába, ami egybeesik a mobilszolgáltatók (Orange, Vodafone) és a fix telefonszolgáltatók (RDS, Romtelecom) szélessávú internetszolgáltatásainak piacra dobásával.
24
Digitális megosztottság
Jelenleg Romániában kétféle digitális megosztottságról beszélhetünk: hozzáférési megosztottság: 2009-es adatok szerint a lakosság 37 százaléka még mindig nem fér hozzá az internethez (Eurobarometer 2008, 17). Földrajzi változó. Kor. Nem. Képzettség. Foglalkozási helyzet. Nem használók: 22 százalék. Hasonlóak a nem hozzáférőkhöz. használati egyenlőtlenség: az online magatartás eltérései. A nemi egyenlőtlenségek szinte megszűnnek, azonban a földrajzi, az életkori, az iskolázottsági és foglalkozási változók mentén a különbségek megmaradnak. Tempo online.
25
Konklúzió 17 év, a lakosság 1/3-a internethasználó: átlagban évente 2%
A telekommunikációs infrastruktúra fejletlensége, a telekommunikációs piac késői liberalizációja. Digitális szakadék. A vidéki térségek felzárkoztatása 2007 után. a korai adaptáció szakasza től a nekirugaszkodás szakasza és az elkövetkező öt évben várhatóan az internethasználók száma dinamikusan növekedni fog. Kormányzati politikával lehet gyorsítani az adaptációt. A digitális egyenlőtlenség a hagyományos egyenlőtlenségekhez igazodik. Kevés a kutatás.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.