Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEdit Pásztorné Megváltozta több, mint 10 éve
1
SNI szakiskolai tanulók a kollégiumi ellátásban – intézményi tapasztalatok
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola Budapest, 2010.március 26.
2
Kik az SNI tanulók? (Csepregi András nyomán)
3
Speciális szakiskolai alapadatok 1. (2009)
Kb tanuló, 23%-a integráltan (pl. TISZK-ben) 122 speciális szakiskola, tagozat Kevéssé egyenletes területi lefedettség 53 intézménynél kollégiumi ellátottság (jellemzően TISZK-ek, megyei fenntartók esetén) 10 féle fogyatékossági típus ebből kb. 74% tan.akad. (enyhe ért.fogy.), jellemzően OKJ képzés Kb. 13 % ért.akad. (középsúlyos ért.fogy.), készségfejlesztő spec.szakisk., betanított képzés
4
Speciális szakiskolai alapadatok 2. (2009)
Jellemző képzések: Kb. 60 hagyományos, gyakorlatorientált szakma Iskolánként átlagosan 3-7 képzés kínálata Prioritási sorrendben: Parkgondozó (rész-szakképesítés) Festő- mázoló és tapétázó Kőműves Bútorasztalos (asztalos) Számítógépes adatrögzítő (Számítógép kezelő/használó) Textiltermék összeállító (rész-szakképesítés) Gyorséttermi – és ételeladó (Gyorsétkeztetési eladó) Élelmiszer - és vegyiáru eladó (ABC eladó) Kerti munkás rész-szakképesítés Női szabó (nőiruha-készítő) Szerkezetlakatos Virágkötő-, berendező, virágkereskedő Szakács Burkoló (Épületburkoló) Hegesztő Szobafestő rész-szakma Dísznövénykertész (dísznövénytermelő) Az SNI tanulók szakképzésének sajátos jellemzői: Hosszított képzési idő (átl.+1 év) Alacsony tanulói létszám (max.16/8 fő) Gyógypedagógiai támogatás Azonos kimeneti követelmények (SZVK) Rész-szakképestítés lehetősége
5
Az Újbudai Speciális Szakiskola 35 éve…
Feladatellátás: Budapest, Pest megye Közel 500 tanuló Pályaválasztás megalapozása a évfolyamon Kiváló tanulói szakmai eredmények (évi végzős)
6
Az Újbudai Speciális Szakiskola 35 éve…
13 féle szakma kínálata: Szerkezetlakatos, burkoló, kőműves, festő, női szabó, bútorasztalos, kárpitos, irodai asszisztens, élelmiszer eladó, szakács, virágkötő, parkgondozó
7
Az Újbudai titka… Pedagógiai programunkból: „A bölcesség legfőbb tiszte és tanújele, hogy a tettek szavakkal összecsengjenek.” (Seneca) Személyre szabott utak a követelmények eléréséhez A partneri viszony elvárás tanulók és dolgozók kölcsönös és egymás közti kapcsolatában A szeretet korszerű vezérlő elv
8
Tapasztalatok a tanulóink kollégiumi ellátásról
Az iskolavezetés tapasztalatai A szülők véleménye A tanulók megítélése…
9
A kollégiumi nevelés hatása tanulóink vonatkozásában
Énkép, önismeret, szociális képesség A tanulási és gondolkodási kultúra fejlesztése Felzárkóztatás, tehetségek gondozása, pályaorientáció támogatása Kulturális életmódra nevelés Egészséges életmód, környezettudatos magatartás kialakítása Társadalmi jártasságok fejlesztése
10
A kollégium társadalmi szerepe az SNI tanulók vonatkozásában
Lakhatási lehetőség (ingázás elkerülése, korán kezdődő szakmai gyakorlatok) Hátrányok leküzdése (a hiányzó támogató családi háttér kompenzálásaként) Szociális hatás (hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, kiemelten roma tanulók) Motiváló szerep (kortárs környezet, biztonságot nyújtó kapcsolatok, tanulás támogatása, kedvelt szabadidős programok) Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.