Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenjámin Kovács Megváltozta több, mint 10 éve
1
A turizmus aktuális kérdései Mányai Roland főosztályvezető Veszprém, 2009. április 17. ÖNKORMÁNYZATI MINISZTÉRIUM
2
TURIZMUS FEJLŐDÉSI PERSPEKTÍVÁK Forrás: UNWTO
3
Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken, január-február Vendégek száma 2009. január-február: 666,25 ezer fő (-12,9%) → 397,9 ezer belföldi (-8,5%) és 268,35 ezer (-14,2%) külföldi 268,35 ezer (-14,2%) külföldi Forrás: KSH *Előzetes statisztikai adatok
4
Vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken, január-február Vendégéjszakák száma 2009. január-február: 1,6 millió éjszaka (-10,8%) → 880,46 ezer belföldi (-7,7%) és 726,98 ezer külföldi (-14,2%) Forrás: KSH *Előzetes statisztikai adatok
5
Csökkenő vendégéjszakák Forrás: KSH Vendégéjszakák változása havonként a kereskedelmi szálláshelyeken
6
A VÁLSÁG VÁRHATÓ HATÁSAI A TURIZMUSRA – NEMZETKÖZI KITEKINTÉS
7
2008: nehézségek és trendek változása Forrás: UNWTO
8
Jelentős lassulás a látogatók számának növekedésében Forrás: UNWTO
9
Európában stagnálás Forrás: UNWTO
10
2008 első fele • magas nyersanyag árak • olaj árak történelmi csúcsponton • növekvő infláció • magas kamatlábak • erős euró most • pénzügyi válság • szigorodó hitelfeltételek • bizalom hiánya • globális méretű recesszió • munkanélküliség fokozódása Változó körülmények Forrás: UNWTO
11
Nemzetközi turizmus 2008Előrejelzés 2009-re Világ összesen2%-2% - 0% Európa0%-3% - 0% Ázsia és a Csendes óceáni térség 2%0% - 3% Amerika4%-1% - (+) 2% Afrika5%1% - 4% Közelkelet11%2% - 6% Forrás: UNWTO
12
A válság várható hatásai a turizmusra I. A UNWTO várakozásai szerint – a korábbi válságokhoz hasonlóan – rövid- és középtávon: •előtérbe kerülnek a közelebbi, illetve a belföldi desztinációk, •a negatív hatásokra rugalmasabban reagálnak az olyan szegmensek mint a VFR (barát- és rokonlátogatók), a visszatérő vendégek, a speciális érdeklődésű, valamint az egyéni utazók, •az átlagos tartózkodási idő csökken, •az egy utazásra jutó kiadások csökkennek, •a jó ár-érték arányt kínáló, illetve az árfolyamoknak köszönhetően kedvező átváltással rendelkező desztinációk versenyelőnybe kerülnek, hiszen az ár meghatározó tényező az utazások során, •a szolgáltatóknak versenyképességük megőrzése érdekében költségeiket csökkenteniük kell, •előtérbe kerülnek az együttműködések (köz- és magánszféra, desztinációk és az utazási szakma/utazásszervezők stb.).
13
A tagállamok tapasztalatai azt mutatják, hogy noha a turisztikai kereslet némileg megtorpanni látszik 2008-ban és 2009-ben, a turizmus az életminőség olyan fontos elemévé vált, hogy az európai fogyasztók akár más termékekről, szolgáltatásokról való lemondás árán is igyekeznek megvalósítani utazásaikat. A válság várható hatásai a turizmusra II.
14
Mikor lábalunk ki a válságból? V vagy U vagy L Három lehetséges forgatókönyv… Forrás: HOTREC
15
Merre tovább? Általános költségcsökkentés mellet a korábbi trendek egyre erősebbek, ezért még nagyobb verseny: •Ár / Élmény arány –Szolgáltatások –Termékek •Fejlesztések •Együttműködések •Marketing
16
Felmérés - Eurobarometer A Bizottság kezdeményezésére az első átfogó turisztikai felmérés 27000 véletlenszerűen kiválasztott 15 éven felüli uniós lakos telefonos megkérdezésével. Eredmény alapján a megkérdezettek fele mindenévben utazik legalább egyszer, a tagállamok többségében ez az arány még magasabb, megközelíti a kétharmadot.
17
Megállapítások •A belföldi turizmus erősödése várható, az elmúlt évihez képest (43%) többen, a megkérdezettek 48%-a tervezi belföldön eltölteni szabadságát. •A megkérdezettek 40 %-a tervez 2009-ben utazást, közülük mintegy 41%-uk megfelelő pénzügyi forrással rendelkezik ehhez, ugyanakkor 40 %-uknak prioritási sorrendet kell felállítaniuk költésükben. A megkérdezettek 10 %-a jelezte, hogy pénzügyi nehézségeik negatív hatással vannak nyaralási szándékukra. •E tekintetben jelentős eltérés van a régi és újonnan csatlakozott tagállamok között, az új tagállamokban jóval alacsonyabb az utazási képesség. •Továbbra is fennmarad a minőség iránti igény, a megkérdezettek 33%-a előnyben részesíti a magas minőséget és a jó érték ár/arányt és csak 16 % –uk részesíti előnyben az olcsóbb árat a minőséggel szemben. •Az utazási hajlandóság továbbra is erős, a megkérdezetteknek csak 19 %-a jelezte biztosan, hogy 2009-ben nem tervez utazást, ez jóval alacsonyabb a 2008-ban mért értéknél (32 %). •Az utazási döntések későbbre halasztódnak, a megkérdezettek 28 %-a nem döntött még utazása helyszínéről és időtartamáról. •Az utazások egyéni megszervezése jelentősen növekszik, a megkérdezettek több, mint fele egyénileg utazik és információszerzésben az egyik leggyakrabban használt forrás az internet. A tagállamok döntő többségében elsődleges szerep jut a barátok ismerősök információjának, illetve az új tagállamokban a személyes tapasztalatnak. •A megkérdezettek több, mint fele (54%) a hagyományos desztinációkat kedveli, de jelentős az új helyszíneket, kevésbé ismert desztinációkat keresők aránya is (28%). •Az utazási motivációt illetően a megkérdezettek harmada a helyi vonzerők miatt választ egy desztinációt, ezt követi a kulturális örökség (24%) iránti érdeklődés, valamint a helyi szórakozási lehetőségek (15%). •Az időjárás szerepe szintén meghatározó, hiszen az európaiak fele július-augusztus folyamán megy szabadságra. Figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek 42 %-a elsődlegesen a téli utazását áldozná fel szükség esetén, és mintegy egynegyedük szabadságuk szezonon kívüli időszakra történő utazással csökkentené utazásra fordított kiad
19
Uniós fejlesztési források
20
* A Dél-Dunántúli Régió, a Közép-Dunántúli Régió és a Nyugat-Dunántúli Régió terhére. TURISZTIKAI FORRÁSOK A REGIONÁLIS AKCIÓTERVEKBEN (2007-2008) Régiók 2007-2008-ra rendelkezésre álló keretösszeg Attrakciófejlesztés Fogadóképesség fejlesztése Működési háttér fejlesztése Kiemelt projektekre elkülönített keret (2007-2008) Milliárd Ft Dél-Alföld 23,013,74,60,24,5 Dél-Dunántúl 19,39,49,50,4- Észak-Alföld 23,69,63,80,69,6 Észak-Magyarország 18,16,54,01,16,5 Közép-Dunántúl 22,910,81,81,39,0 Közép-Magyarország 26,42,81,40,222,0 Nyugat-Dunántúl 15,43,41,50,210,3 Balaton [1] [1] 5,14,7-0,4- Összesen 153,860,926,64,461,9
21
A 2007-2008-as akciótervi időszakban 81,5 milliárd Ft állt rendelkezésre a pályázók számára - 55 Mrd Ft attrakciófejlesztésre, - 26,5 Mrd szálláshely-fejlesztésre 869 projektjavaslat igényelt támogatást Az ország területén összesen 247 projekt részesült támogatásban a turisztikai vonzerőfejlesztést és a szálláshelyfejlesztést segítő pályázatok keretében A megítélt támogatás meghaladta a 67 milliárd Ft-ot Az így megvalósuló beruházások nagysága megközelíti a 175 milliárd Ft-ot LEZÁRULTAK A 2007-2008 TURIZMUSFEJLESZTÉSI PÁLYÁZATOK
22
TURISZTIKAI ATTRAKCIÓFEJLESZTÉS A 163 nyertes pályázó összesen 43,3 milliárd Ft támogatást kapott A pályázók által biztosított önerővel együtt több mint 76 milliárd Ft értékű beruházás valósulhat meg Uniós társfinanszírozás segítségével valósulhat meg többek között: –termál- és gyógyfürdők fejlesztése –várak, kastélyok turisztikai célú hasznosítása –múzeumok látogatóbarát szolgáltatásainak fejlesztése –természetvédelmi látogatóközpontok kialakítása –téma- és kalandparkok kialakítása
23
FOGADÓKÉPESSÉG JAVÍTÁSA 24 milliárd Ft került megítélésre 84 pályázó számára a támogatott projektek által megvalósuló beruházások nagysága meghaladja a 100 milliárd Ft-ot Uniós társfinanszírozás segítségével valósulhat meg többek között: –magas minőségű szolgáltatásokat nyújtó kereskedelmi szálláshelyek létrehozása –meglevő egységek minőségének és szolgáltatáskínálatának fejlesztése, a kihasználtságuk javítása érdekében
24
A jövő…
25
TURISZTIKAI FORRÁSOK A 2009-2010 AKCIÓTERVI IDŐSZAKRA Régiók 2009-2010-ra rendelkezésre álló keretösszeg Attrakciófejlesztés Fogadóképesség fejlesztése Működési háttér fejlesztése Kiemelt projektekre elkülönített keret Milliárd Ft Dél-Alföld 12,98,13,00,21,5 Dél-Dunántúl 12,75,72,51,33,3 Észak-Alföld 20,07,64,50,67,3 Észak-Magyarország 29,511,57,82,08,1 Közép-Dunántúl 8,15,00,81,40,9 Közép-Magyarország 3,41,00,73,91,3 Nyugat-Dunántúl 15,61,26,21,22,48,0 Balaton Kiemelt Üdülőkörzet* 5,74,50,8 Összesen 102,145,120,56,130,4
26
A pályázat célja: •a turisztikai intézményrendszer korszerűsítése illetve kialakításának ösztönzése, •a fenntartható és versenyképes turizmus megteremtése. A pályázat az ÚMFT Regionális Operatív programjainak támogatásával jelenik meg. A hét régióban, valamint a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területén összesen 3,8 milliárd Ft pályázati keretösszeg áll rendelkezésre. Minden régió esetében a támogatás maximális mértéke a projekt összköltségvetésének 85%-a. Megjelentek a TDM szervezetek kialakítását célzó pályázatok!
27
A felhívás keretében azon szervezetek nyújthatnak be támogatási igényt, amelyek a mostani pályázatot megelőző 2008. augusztus 14-én meghirdetett regisztrációs felhíváson részt vettek és ott a szakmai bírálat eredményeképpen támogató nyilatkozatot kaptak. A mostani pályázati felhívás a TDM informatikai rendszer beszerzését nem teszi lehetővé, ennek beszerzésére régiós szinten egy új, várhatóan 2009. év közepén megjelenő pályázati felhívás keretében kerülhet sor. bővebb információ www.nfu.huwww.nfu.hu és www.desztinaciomenedzsment.hu
28
-a pályázat benyújtásakor mar a egyesületi vagy non-profit kft. formában működő TDM szervezetek, -vezető partneren keresztül olyan TDM szervezet működtetését célzó egyesület vagy non-profit kft., amely igazolni tudja, hogy a bíróságon, illetve cégbíróságon kezdeményeztek a bejegyzést es csatolni tudja a szervezet alapító okiratát, illetve alapszabályát. Támogatási szerződés kizárólag bejegyzett TDM szervezettel kerül megkötésre. Pályázók köre
29
RégióPályázati keretösszeg (millió Ft) Dél-Alföld248 Dél-Dunántúl400 Észak-Alföld600 Észak-Magyarország1105 Közép-Dunántúl414 Közép-Magyarország229 Nyugat-Dunántúl182 Balatoni Kiemelt Üdülőkörzet620 Dél-Dunántúl225 Közép-Dunántúl325 Nyugat-Dunántúl70 Rendelkezésre álló források A hét régióban, valamint a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területén összesen 3,8 milliárd Ft pályázati keretösszeg áll rendelkezésre, a támogatás kerete a rendelkezésre álló források és a régiós szakmai elképzelések alapján kerültek meghatározásra.
30
Az elnyerhető támogatás mértéke és összege A támogatás maximális mértéke minden régióban egységesen 85%. A támogatás összege régiónként részben eltérő, és egy-egy régión belül is van különbség a desztináció jelentősége szerint. A támogatás maximális összege a desztináció méretétől függően 35-75 millió forint között mozog (Észak-Magyarországon a térségi TDM szervezetek esetében 100 millió Ft a határ). RégióRegisztráltak száma Támogatási maximum per projekt, a helyi desztináció mérete szerint Beadási határidők BAL1950 mFt / 60 mFt 2009. május 1-től 2009. szeptember 21-ig I. szakasz: 2009. június 15-ig II. szakasz: szeptember 21-ig DA1645 mFt / 35 mFt2009. május 25-től 2009. szeptember 4-ig DD1335 mFt / 42 mFt / 50 mFt 2009. május 11-től 2009. június 8-ig, valamint 2009. július 6-től 2009. augusztus 10-ig ÉA1740 mFt / 50 mFt / 65 mFt2009. május 11-től 2009. július 31-ig ÉM3035 mFt / 45 mFt / 50 mFt 2009. május 18-tól 2009. szeptember 4-ig. I. szakasz: 2009. július 17.ig II. szakasz: 2009. szeptember 4.-ig KD1540 mFt / 50 mFt / 75 mFt2009. május 18-tól szeptember 4-ig KM940 mFt / 50 mFt 2009. május 18-tól - 2009. szeptember 4-ig. I. szakasz 2009. június 26-ig, II. szakasz 2009. szeptember 4-ig NYD1250 mFt / 65 mFt2009. május 11-től 2009. július 24-ig Sum131
31
Pályázatok esélyegyenlőség és fogyasztóvédelem témákban Esélyegyenlőségi pályázat Annak érdekében, hogy az európai uniós szóhasználat szerint Magyarországon is a „Turizmus mindenkié” legyen, azaz a fogyatékos emberek is bekapcsolódhassanak a vendégforgalomba, első lépésként a fogyatékosságügyi nonprofit szervezeteknek meghirdetett pályázati támogatás révén olyan, ingyenesen hozzáférhető elektronikus adatbázis létrehozása a cél, amely tartalmazza azokat az alapvető információkat amelyek a fogyatékos emberek számára az utazási döntéseik előtt nélkülözhetetlenek.
32
Fogyasztóvédelmi pályázat A fogyasztóvédelmi törvényben meghatározott fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek közreműködésével valósulhat meg. A pályázat célja a turisták és a vállalkozások fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítése, a tudatos turisztikai fogyasztási szokások kialakítása az utazók tájékoztatásával és a turisztikai szolgáltatók munkatársainak továbbképzése. A pályázati felhívások 2009. március 18-án jelentek meg, a beadási határidő 2009. április 27.
33
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.