Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmma Lakatosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Vatikán online Fórumok az internetes közösségépítésben Horváth Viktória
2
Vizsgálat tárgya vallás, egyház és média kapcsolata Római Katolikus Egyház és internet Vatikán a YouTube-on
3
Problémafelvetés Mennyire hatékony az egyház internetes jelenléte? Figyelembe veszi-e az új média sajátosságait? internet elveihez igazodó autonóm megkülönböztetés érvényesülése tartalomszolgáltató vs. közösségépítő
4
Vizsgálat célkitűzése a szakrális tartalom tömegmédiabeli sikertelenségének okai Elméleti rész: vallási üzenet mediatizálhatóságának vizsgálata (Luhmann kerete) Empirikus rész: Vatikán nemzetközi honlapja a YouTube videómegosztó portálon
5
Főbb tartalmi egységek 1. internet népszerűségének jellemzői 2. egyház internettel kapcsolatos állásfoglalásai 3. vallási üzenet mediatizálhatósága, tömegmédiabeli sikertelenségének okai 4. empirikus kutatás elemzési szempontjai 5. kutatás eredményei, konklúzió
6
Internet jellemzői kétirányú kommunikáció, interaktivitás nincs terjedelmi korlát, olcsó anonimitás információkeresés, szórakozás, kapcsolatépítés –gondozás „fiatal generáció médiuma” hiteles tanítás – magánvélemény konkurencia, vallási üzenettel ellentétes tartalmak → motiváló erő!
7
Egyház és internet virtuális közösség ≠ valós közösség széleskörű ismeret, de nem tanít értékeket vallással ellentétes nézetek önszabályozás kérdése önszerveződő katolikus honlapok felelősség: szülők; gyermekek egyház célja: ◦ helyes használat támogatása; párbeszéd a médiával; médiaképzés szükségessége
8
Egyház és internet Kezdetben két vélemény: 1. jelenlét a digitális térben 2. tradicionális értékek relativizálódása Két út a keresztények számára a neten: 1. csak hiteles tanítás –”keresztény sarok” 2. befogadó, párbeszédre nyitott (interaktivitás)
9
Tartalomszolgáltató vs. közösségépítő Két irány az egyház számára az interneten: ◦ „társadalmi megfelelésvágy és párbeszéd” - társadalom igényeihez igazodó vallásos alternatíva a társadalomnak - közösségi élményt keresők számára ◦ „értékelvűség és keresztény küldetés” - hűség az eredeti katolikus küldetéshez és értékhez - egyház és társadalom összeférhetetlensége - vallás iránt érdeklődő, „keresők” számára
10
Empirikus kutatás tárgya: Vatican’s Channel ◦ a Vatikán nemzetközi honlapja aYouTube-on elemzés szempontjai: ◦ web-ergonómia ◦ tartalomelemzés
11
Vatican’s Channel egyház célja: digitális nemzedék elérése üzemeltető: Szentszék; Google indulás: 2009. január 23. angol nyelvű változat elemzése videóanyagok vizsgálata: ◦ látogatottság és kommentek korrelációja ◦ 10 videóklip tartalma: ábrázolásmód és a témák ötletessége http://www.youtube.com/vatican
12
Web-ergonómiai elemzési szempontok felhasználóbarát felület: ◦ rövid oldalak, gyors, pásztázó olvasás miatt ◦ hipertextalapú írásbeliség – linkek ◦ oldaltervezés: navigáció, struktúra, hirdetések, zsúfoltság, nyelvezet ◦ olvashatóság: betűméret, -szín, -típus; háttér és szöveg; nyelvhelyesség; mozgó szövegek, multimédia tartalmak ◦ letöltési sebesség ◦ hozzászólás helyett fórum
13
Web-ergonómiai elemzési szempontok ◦ szájt neve, logója bal oldalon ◦ minden oldalon honlapra mutató link ◦ súgó, keresőprogram ◦ navigációs menü ◦ aláhúzások kerülése ◦ segédprogramok hátrányos helyzetű felhasználóknak ◦ nemzetközi használat: nyelvválasztási mód, ikonok kulturális sajátosságai http://www.youtube.com/vatican
14
Tartalomelemzés honlap látogatottsága 2010.03.30-ig feltöltött utolsó 10 videóklip nézettsége, kommentek száma videóanyagok témája, ötletessége, ábrázolásmódja cél: „elvárásoknak” való megfelelés
15
Tartalomelemzés Nézettségi mutató egy héttel indulás után: ◦ 448 001 látogató ◦ regisztrált felhasználó: 11 427 fő Nézettségi mutató az indulás óta: ◦ 2 952 135 látogató ◦ regisztrált felhasználó: 22 650 fő → első egy hét óta eltelt egy évben hatszorosára nőtt → regisztrált felhasználók száma megduplázódott (kevés)
16
Tartalomelemzés Fred Figglehorn tinédzser ◦ 81 131 473 látogató ◦ regisztrált felhasználó: 1 694 987 fő
17
Tartalomelemzés Vatikáni legnézettebb videó 103 107 főt vonzott - nincs komment! Fred legnézettebb videó 39 949 125 főt vonzott -297 856-an szóltak hozzá! ◦ tényezők: kapcsolati háló videó témája ◦ a társadalom problémáira reflektáló hírek
18
Tartalomelemzés egyetlen komment és szavazat sincs ◦ tetszésnyilvánítás nincs kedvencek közé sorolás ◦ leginkább téma alapján ◦ kapcsolati háló ◦ feltöltés sorrendje látogatás helyszíne ◦ legnépszerűbb: Vietnám, USA, Kanada, Alaszka ◦ is-is: Ausztrália, Európa ◦ legkevésbé népszerű: Bolívia, Paraguay, Ázsia, Afrika, Oroszország
19
Következtetések a honlap nem alkalmazkodik a portál sajátosságaihoz ◦ YouTube: szórakoztatás rövid, amatőr, vicces videók ◦ Vatican’s Channel: információközlő, statikus, pápa személye, spontaneitás hiánya, professzionalitás
20
A vallási üzenet mediatizálhatóságának dichotómiája bulvárhírek iránti nagyobb érdeklődés Bulvarizálható-e a pápa, a szakrális tartalom blaszfémia nélkül? NEM! ◦ vallási értelemadással nem összeegyeztethető ◦ egyházi gondolkodás keretein kívül áll szakrális üzenetek sajátosságai ↔ bulvártematikus tartalom → aYouTube-on nem mediatizálható → tartalomszolgáltató pozíció alacsony népszerűség; kevés regisztráció
21
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.