Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMária Pintérné Megváltozta több, mint 10 éve
1
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.1 Múzeumi informatikai rendszerek fejlesztése Csáki Zoltán – C.Enter Kft. csaki.zoltan@c-enter.hu csaki.zoltan@c-enter.hu Interaktivitás a múzeumokban és az örökségi helyszíneken
2
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.2 F ogalmak •Interaktivitás – kiállítás (informatikus szemmel) –Befolyásol(hat)ják egymást –Akció - reakció - akció - … •Informatikai (elektronikai) segítséggel nem csak akció-reakció, kérdés-válasz valósítható meg, hanem összetettebb folyamatok is. –Vezérelhetünk ajtókat, hang- és videó lejátszókat, világítást, termeket, stb. •Összetett interaktivitás.
3
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.3 Mire jó nekünk egy informatikai rendszer? •Lehetőségek: •Belső alkalmazások •Interaktív intranetes rendszerek •Internetes oldalak, megoldások •Múzeumi, kiállítás vezérlés •Példák: •Adminisztráció támogatása •Kiállítást támogató megoldások •Weboldalak, webáruházak, online kiállítások •Látogató „érzékeny” lehetőségek (ajtók, hangok, videók)
4
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.4 Mire lesz szükségünk? •Hardver + szoftver háttér •Hálózat, WLAN •Tervezés •Tanácsadók •Fejlesztők •Speciális eszközök
5
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.5 Hardver + szoftver háttér Legyen –Megbízható (0-24 óra) –Megfelelő teljesítményű •Adatbázis kezelő •Szerver szoftver •Hálózat (egyidejű kapcsolatok) –Méretezhető –Hibatűrő
6
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.6 Hardver + szoftver háttér Válasszunk „brand name” gyártót •Pro –Hosszabb garanciaidő –Helyszíni garancia –Minőségi tervezés és gyártás •Konktra –Drágább –Kompatibilitási kérdések –Bonyolultabb üzembe helyezés, üzemeltetés
7
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.7 Hálózat, WLAN •A vezeték nélküli hálózat: –Utólag is könnyen beépíthető, telepíthető. –Elérhetetlen helyre is eljuthat. –Köthetünk rá videó-, webkamerát, projektort is. –VOIP WLAN telefonnal kiválthatjuk a DECT telefonrendszert (olcsóbb). –Kéziszámítógéppel is kapcsolódhatunk, akár a látogatók is. •Figyeljünk a biztonságra!
8
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.8 Tervezés Funkcionális terv és (magas szintű) rendszerterv. Ami nem szerepel a tervben, az nem is lesz! - Mindent szövegesen leírva tartalmaz. - Képernyő vázlatok. - Emberi nyelven íródik. - Nagyobb fejlesztések kötelező eleme. - Változók és kapcsolatok definíciói, adatbázis tervek, stb. - Nem egészen emberi nyelven íródik.
9
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.9 Tanácsadók Miben segíthetnek? •Hardver, szoftver szállító kiválasztása •Tervezés •Fejlesztő kiválasztása •Fejlesztés irányítása, projekt menedzsment •Tesztelés
10
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.10 Tanácsadók 2. Mire figyeljünk a tanácsadó választásakor? •Referencia •Megfelelő ismeretek és tapasztalatok •Ésszerű árazás (beruházásunkhoz képest) •A tanácsadó és a fejlesztő NE legyen egy cég
11
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.11 Szoftver fejlesztők •A feladatuk az előzetesen jól megtervezett és dokumentált rendszer létrehozása. •A rendszerterv készítését is rájuk bízhatjuk. •A rendszerterv alapján a fejlesztők feladata szinte nem több mint a programok kódjának gépies előállítása.
12
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.12 Speciális eszközök •Irányított hangsugárzók. •Vezérelhető hang- és videólejátszók •Vezérelhető lámpák, mozgató egységek (pl. ajtóhoz). •Különleges kivetítők, „vetítővásznak” (pl. műanyag, 3D-re is formázható vetítő felület). •Egyebek.
13
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.13 Szoftver rendszerek Szoftver = saját, belső alkalmazás, intranet, internet. Mire kell figyelnünk egy szoftver fejlesztésekor? •Kezelhetőségre (könnyen használható) •Célközönségre (ki fogja használni?) •Sebességre (nagyméretű adatállományok mozgatása) •Láthatóságra (internetes rendszernél)
14
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.14 Kezelhetőség Átláthatóság •A rendszert a célközönségnek megfelelően kell kialakítani. •Az elsődleges szempont a fejlesztésnél a későbbi felhasználó legyen! •Nehézséget jelent, hogy egy-egy kiállítás látogatói a legkülönfélébb életkorúak és képzettségűek lehetnek. •Usability tesztek – próbáljuk ki, amit csináltunk!
15
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.15 Sebesség •Nagyméretű adatok mozgatásához megfelelő teherbírású hardverre, szoftverre és hálózatra lesz szükségünk. •Az alaprendszereket is meg kell tervezni. •Érdemes az adatok optimalizálására is időt fordítani (például képek, videók digitalizálásakor). •Egy-egy adatállomány ne legyen túl nagy méretű.
16
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.16 Láthatóság •Internetes rendszernél fordítsunk gondot a keresőkre. •Olyan weboldalt kell készítenünk, amely látható a keresők számára. –Sok szöveg (csak ezt ismerik fel). –Megfelelő URL (webcím) használata. •Google.com - piacvezető - 50%, de egy oldal látogatóiból is hozhat ennyit.
17
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.17 Egy példa
18
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.18 Terror Háza Múzeum •3 szinten 2150 nm kiállító terület. •A teljes beruházás költségéből kb. 14% informatika (hardver, szoftver, megjelenítők), 8% egyéb gyengeáramú rendszerek (pl. hanglejátszás). •5 szerver, ~100 kiállítás vezérlő PC, ~45 irodai munkaállomás. •45 plazma TV, 10 projektor, 10 TV, 70 TFT monitor, 10 touch-screen terminál. •Infra vezérlésű audio guide.
19
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.19 THM informatikai rendszerek 1.Internetes rendszer adminisztrációs felülettel. 2.Intranetes rendszer, látogató munkaállomások adminisztrációs felülettel. 3.Kiállítást vezérlő szoftver. 4.Irodai rendszer.
20
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.20 Nehézségek, problémák •„Hétköznapi” gondok: –Közbeszerzés, beruházás tervezés. –Rendelkezésre álló idő. –Együtt kell gondolkodni – múzeumi szakemberek, építészek, gépészek, informatikusok. Nem lehet egymás után, együtt kell. –Készüljünk a kompromisszumokra.
21
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.21 Nehézségek, problémák 2. •Az informatikai rendszer megvalósításának problémái: –A rendszereket integrálni - összekapcsolni kellett. –Átjárható, bármikor frissíthető, közös adatbázis, médiatár. –Egyedi fejlesztésű kiállítás-vezérlő szoftver. –Hatalmas mennyiségű digitalizálás.
22
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.22 Mire figyeljünk? •A kiállítás koncepciójának kialakításakor figyelembe kell venni az informatikai lehetőségeket. •Nem lehet külön kiállítást építeni és informatikai rendszert csinálni. •Bármi megvalósítható – mindent azonban valószínűleg nem érdemes (pénzügyi és műszaki problémák).
23
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.23 Gulag terem
24
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.24 Gulag terem 2.
25
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.25 Át- és kitelepítések terem
26
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.26 Felekezetek
27
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.27 Felekezetek 2.
28
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.28 Telefonba épített lejátszó
29
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.29 Touch-screen terminál
30
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.30 Plazma TV fal
31
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.31 Régi fejhallgatók
32
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.32 Beszolgáltatás terem
33
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.33 Kávézó
34
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.34 Látogatói munkaállomások
35
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.35 DVD lejátszók
36
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.36 Digitális hanglejátszók
37
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.37 Szerverek
38
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.38 Hang keverőpult
39
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.39 Eszközvezérlő PC-k
40
2004. november 16.Csáki Zoltán - C.Enter Kft.40 Köszönöm a figyelmet! Csáki Zoltán – C.Enter Kft. csaki.zoltan@c-enter.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.