Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Czilinger Éva pszichológus Zala Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja
2
Továbbtanuláshoz, pályaválasztáshoz kapcsolódó felmérés
3
Továbbtanuláshoz, pályaválasztáshoz kapcsolódó felmérés
4
Nehézségek Ellentmondások
Abban az életkorban kell dönteniük a fiataloknak, amikor még alig van rálátásuk a munka világára. A középiskola-választás egyben életpálya-választást is jelenthet. A fiataloknak nincs pályaképük, leginkább az elvárt adottságokról és az adott szakma nehézségeiről hiányosak az ismereteik. A munkaerőpiac változásai kevésbé bejósolhatóak!
5
Szülői befolyásolás A választás előtt álló diák elsődleges motiváló közege a család. Családi tradíció továbbvitele (Régebben gyakrabban tetten érhető volt, hogy „apáról fiúra” szállt a szakma. Ma már többször találkozunk azzal, hogy a fiatalabb generáció jobbat, mást választ, mint szülei. ) – fontos a képességek figyelembevétele. Szülők álmainak megvalósítása – sem tudatosan, sem tudattalanul ne kényszerítsük a gyerekre a vágyainkat. Szabjunk határokat, ha a fiatal csak azért akar valamit tanulni, mert a legtöbb barátja azt teszi, de ő sosem volt erős azon a területen.
6
Mire lenne szükség a tudatos pályaválasztáshoz?
Tudni kell mi érdekli a fiatalt - érdeklődési terület Meglévő készségek, képességek, tulajdonságok (reális önismeret szükséges) (Például, ha nagyon érdekel valakit az autók világa, akkor az érdeklődési körön belül az alábbi munkák lehetségesek – a teljesség igénye nélkül – : műszaki- vagy formatervezés, autógyártásban való munka, autókereskedő, autószerelő, biztosítási kárbecslő, sofőr stb. Ezek mind-mind más képzettséget, más-más készségeket igényelnek.) Pályaismeret - érdemes utána olvasni az egyes szakmáknak vagy/és az adott szakmában dolgozókkal elbeszélgetni. A munkaerőpiac igényeinek ismerete.
7
Amiben dönteni kell Gimnázium, szakközépiskola vagy szakiskola?
Előnyök – hátrányok Közel vagy távol? Kollégium vagy ingázás
8
Érdemes átgondolni! Ahogy a szülő választását befolyásolja, hogy mit hallott az adott iskoláról, ugyanúgy a diákok is megbeszélik egymás között az információkat. A lehetséges iskolák megismerése (nyíltnapok stb.). Eltérés a szülő és a gyerek elképzelése között. Ne döntsünk helyette!
9
Pályaorientációt segítő szolgáltatások
Foglalkozási és Információs Tanácsadó Iroda Önálló ismeretszerzési lehetőség Pályaismeret bővítését célzó szakmaismertető mappák, filmek Tájékozódás képzésekről Pályaorientációs tanácsadás (pszichológus segítségével) Beszélgetés, tesztek, kérdőívek felvétele (általában 3 találkozás)
10
Nemzeti Pályaorientációs Portál http://eletpalya.munka.hu/
11
Tudástár http://eletpalya.munka.hu/tudastar
Foglalkozás-bemutató mappák (FEOR-08) db Foglalkozás-bemutató mappák (FEOR-93) db Szakmabemutató filmek Gyakran ismételt kérdések Kirendeltségek
12
Foglalkozás-bemutató mappák
Funkció: öntájékozódás pályaismeret bővítése Felépítés: Feladatok és tevékenységek Követelmények Szakképzés Kereseti lehetőségek, elhelyezkedési kilátások Egyéb információs források Anyagmozgató gépek kezelői Feladat /Tevékenység Követelmények Szakképzés
13
Szakmabemutató filmek
127 db strukturált film Kb.: perc/film Egy-egy foglalkozást vagy foglalkozás-csoportot dolgoznak fel Felépítés: Feladatok és tevékenységek Követelmények Interjúk Szakképzés
14
Önértékelő kérdőívek Három életkori csoport:
A felmérő eljárások részben a hagyományos kérdőívekre épülnek (pályaérettség, pályaérdeklődés, képességek, készségek, kompetenciák, munkamód, értékek, motiváció feltárása), de új, életkori verziók is kidolgozásra kerültek (rövid és hosszú változat). Három életkori csoport: általános iskolás korosztály középiskolások és pályakezdők felnőttek
15
Hasznos honlapok még www.milegyek.hu www.palyanet.hu
16
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.