Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond"— Előadás másolata:

1 Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond
Kommunikáció – 1. modul Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond

2 Lektor: PaedDr. Stredl Terézia Selye János Egyetem, Tanárképző Kar
Óvó- és Tanítóképző Tanszék, Komárom Mobil: /917 / selyeuni.sk

3 Kommunikáció – témakörök:
Kommunikációs csatornák Szociális kommunikáció Kommunikáció a munkahelyen Kommunikációs készségek az iskolai menedzsmentben Kommunikációs készségek az iskolai marketingben

4 Kompetenciák (Turek, 2003):
Kommunikációs készségek Perszonális és interperszonális képességek Innovatív problémamegoldás Információs technológia Numerikus és szimbolikus aplikációk Polgári társadalom építése (Milenium)

5 Kommunikáció EU: 5xE ekonomizáció, ekologizáció, etizáció, esztetizáció, emocionalizáció Miron Zelina: KEMSAK kognitivizáció, emocionalizáció, motiváció, szocializáció, axiologizáció, kreativizáció Kulcskompertenciák: szakmafüggő, szakma független kompetenciák

6 Kommunikáció * Szociális kommunikáció Kognitív térkép
* Pedagógiai kommunikáció

7 Kommunikációs elméletek:
Interakciós – adó / vevő - kölcsönös, párhuzamos, egyoldalú, ütköző Tranzakciós – szülő, felnőtt, gyerek - szülő: bíráló, előítéletes, gondoskodó - felnőtt: felelősségteljes - gyerek: alkalmazkodó, dacos, zsaroló, spontán

8 Kommunikációs elméletek:
Kultivációs – kultúrák találkozások, kulturális szokások különbségei - demokratikus, asszimiláció, szegregáció, amalgamáció Participációs – szubkultúrák különbözőségei: - szegények / gazdagok, szekták, szkínek , …

9 Kommunikációs csatornák:
verbális (szavak): én - közlések paraverbális (tónus): metaverbális (testbeszéd):

10 Kommunikációs korlátok:
Kulturális különbségek Nyelvi különbségek Zaj Viszonyulás - attitűd Érzelmi beállítódás

11 Kommunikációs zónák: Intim: karnyújtásnyi Személyes: kézadás (kb. 1 m)
Társadalmi: 2 – 3 m Nyilvános: tér

12 Kommunikáció – ülésmódok:
Vis-a-vis ülésmód Egymás mellett Egymásnak háttal Barátságos sarok

13 Kommunikációs szintek:
Ismeretszerzés: magamról, másokról, környezetemről Információ megosztás: személyközi kapcsolatok Kapcsolatteremtés: részt venni, jelen lenni, … Befolyásolás: hatást gyakorolni másokra, a környezetemre… Örömszerzés: szórakozás, humor, együttlét

14 Szociális kommunikáció
Állandóan jelen van Folyamatos Bejósolható Sokszintű Információközlő

15 Kommunikáció – testbeszéd:
Szemkontaktus Mimika Poszturika – testtartás Proxemika – távolságtartás Gesztikuláció Haptika – érintés

16 Kommunikáció - Johary ablak
Kongruencia - inkongruencia Én és a környezetem kapcsolata Nyilvános: Én tudom, ők is tudják Intim: Én tudom, ők nem tudják Vak: Én nem tudom, ők tudják Ismeretlen: Én nem tudom, ők sem tudják

17 Kommunikáció – aktív hallgatás:
Empátia Odafigyelés Visszakérdezés Pontosítás Parafrazálás Érzelmi tükör

18 Kommunikáció – hibák: Egy információ rögzítése
Saját gondolatmenetre való összpontosítás Felülrendeltség Saját nézet preferálása Szórakozottság, figyelmetlenség Beszédmegszakítások Érdektelenség

19 Kommunikáció – kérdezéskultúra:
SPIN: situation, problem, implication, need pay 1- szituációs kérdések: információszerzés 2- problémakövető kérdések: feltárás 3- implikációs kérdések: megoldás keresés 4- megoldást javasló kérdések

20 Kommunikáció – kérdezéskultúra
Nyitott kérdések Zárt kérdések Információs kérdések Szugesztív kérdések Alternatív kérdések Ellenkérdezés Ellenőrző kérdések Motivációs kérdések Rétorikai kérdések

21 Maslow elmélete fiziológiai szükségletek biztonsági szükségletek
Önmeg-valósítási szükségletek megbecsülés és elismerés iránti szükségletek közösség iránti szükségletek biztonsági szükségletek fiziológiai szükségletek Maslow elmélete

22 Vitavezetés: * konstruktív – destruktív vita

23 A vita elvei a résztvevők egyenjogúsága, hierarchia mentesség
jog a tévedéshez a nézetet kritizáljuk és nem az embert a hallgatás joga vélemény helyett pontosítás, kérdezés

24 A vitavezető minél több embert késztessen részvételre
őrködjön a jó hangulaton tartsa mederben a vitát ne fogalmazzon szélsőségesen ne hangoztassa saját véleményét fogalmazzon pozitívan köszönje meg az együttműködést

25 A vita fázisai Téma és a cél megfogalmazása Lebonyolítás Összefoglalás
időkeretek működési szabályok elfogadása várható eredmények Lebonyolítás bevezetés, vitaindítás résztvevők megszólítása vezetés Összefoglalás tesztelés összegzés eredmények megállapítása további feladatok.

26 Konfliktuskezelési módok

27

28 Versengés Változatlanul az a véleményem …
Egészen világosan meg kell mondanom … Ahogy mondtam, a legésszerűbb … Ha nem csinálod meg, én … Jobban tennéd, ha … Tedd, ahogyan mondom …

29 Elkerülés Ez nem az én asztalom… Ebbe inkább nem mennék bele…
Beszéljünk róla később… Nem vagyok felhatalmazva, hogy… Nincs hozzá megjegyzésem… Nem vagyok abban a helyzetben, hogy vitába szálljak… Nem értem a kérdésedet…

30 Alkalmazkodás Egyetértek azzal, hogy… El tudom fogadni, hogy…
Úgy teszem, ahogy mondtad… Nem akartalak megsérteni… Csatlakozom… Meggyőztél… Én is úgy tudom…

31 Együttműködés Mi a véleményed? Szerintem azt kéne tenni, hogy…
Úgy gondolom, hogy… Nekem az a meglátásom… Én ezt elfogadom…

32

33 Mediáció - közvetítés Információcsere Tárgyalás – nyitás Döntéshozatal
*Negociáció – kiegyezés

34 Döntéshozatal: Kompromisszum Konszenzus Szavazás Szakember részvétele
Sorsolás Semleges meghívott

35 Brainstorming Probléma meghatározás Ötletelés Szűrés Zsetonozás
Többségi döntés

36


Letölteni ppt "Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond"

Hasonló előadás


Google Hirdetések