Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrma Kovácsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond
Kommunikáció – 1. modul Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond
2
Lektor: PaedDr. Stredl Terézia Selye János Egyetem, Tanárképző Kar
Óvó- és Tanítóképző Tanszék, Komárom Mobil: /917 / selyeuni.sk
3
Kommunikáció – témakörök:
Kommunikációs csatornák Szociális kommunikáció Kommunikáció a munkahelyen Kommunikációs készségek az iskolai menedzsmentben Kommunikációs készségek az iskolai marketingben
4
Kompetenciák (Turek, 2003):
Kommunikációs készségek Perszonális és interperszonális képességek Innovatív problémamegoldás Információs technológia Numerikus és szimbolikus aplikációk Polgári társadalom építése (Milenium)
5
Kommunikáció EU: 5xE ekonomizáció, ekologizáció, etizáció, esztetizáció, emocionalizáció Miron Zelina: KEMSAK kognitivizáció, emocionalizáció, motiváció, szocializáció, axiologizáció, kreativizáció Kulcskompertenciák: szakmafüggő, szakma független kompetenciák
6
Kommunikáció * Szociális kommunikáció Kognitív térkép
* Pedagógiai kommunikáció
7
Kommunikációs elméletek:
Interakciós – adó / vevő - kölcsönös, párhuzamos, egyoldalú, ütköző Tranzakciós – szülő, felnőtt, gyerek - szülő: bíráló, előítéletes, gondoskodó - felnőtt: felelősségteljes - gyerek: alkalmazkodó, dacos, zsaroló, spontán
8
Kommunikációs elméletek:
Kultivációs – kultúrák találkozások, kulturális szokások különbségei - demokratikus, asszimiláció, szegregáció, amalgamáció Participációs – szubkultúrák különbözőségei: - szegények / gazdagok, szekták, szkínek , …
9
Kommunikációs csatornák:
verbális (szavak): én - közlések paraverbális (tónus): metaverbális (testbeszéd):
10
Kommunikációs korlátok:
Kulturális különbségek Nyelvi különbségek Zaj Viszonyulás - attitűd Érzelmi beállítódás
11
Kommunikációs zónák: Intim: karnyújtásnyi Személyes: kézadás (kb. 1 m)
Társadalmi: 2 – 3 m Nyilvános: tér
12
Kommunikáció – ülésmódok:
Vis-a-vis ülésmód Egymás mellett Egymásnak háttal Barátságos sarok
13
Kommunikációs szintek:
Ismeretszerzés: magamról, másokról, környezetemről Információ megosztás: személyközi kapcsolatok Kapcsolatteremtés: részt venni, jelen lenni, … Befolyásolás: hatást gyakorolni másokra, a környezetemre… Örömszerzés: szórakozás, humor, együttlét
14
Szociális kommunikáció
Állandóan jelen van Folyamatos Bejósolható Sokszintű Információközlő
15
Kommunikáció – testbeszéd:
Szemkontaktus Mimika Poszturika – testtartás Proxemika – távolságtartás Gesztikuláció Haptika – érintés
16
Kommunikáció - Johary ablak
Kongruencia - inkongruencia Én és a környezetem kapcsolata Nyilvános: Én tudom, ők is tudják Intim: Én tudom, ők nem tudják Vak: Én nem tudom, ők tudják Ismeretlen: Én nem tudom, ők sem tudják
17
Kommunikáció – aktív hallgatás:
Empátia Odafigyelés Visszakérdezés Pontosítás Parafrazálás Érzelmi tükör
18
Kommunikáció – hibák: Egy információ rögzítése
Saját gondolatmenetre való összpontosítás Felülrendeltség Saját nézet preferálása Szórakozottság, figyelmetlenség Beszédmegszakítások Érdektelenség
19
Kommunikáció – kérdezéskultúra:
SPIN: situation, problem, implication, need pay 1- szituációs kérdések: információszerzés 2- problémakövető kérdések: feltárás 3- implikációs kérdések: megoldás keresés 4- megoldást javasló kérdések
20
Kommunikáció – kérdezéskultúra
Nyitott kérdések Zárt kérdések Információs kérdések Szugesztív kérdések Alternatív kérdések Ellenkérdezés Ellenőrző kérdések Motivációs kérdések Rétorikai kérdések
21
Maslow elmélete fiziológiai szükségletek biztonsági szükségletek
Önmeg-valósítási szükségletek megbecsülés és elismerés iránti szükségletek közösség iránti szükségletek biztonsági szükségletek fiziológiai szükségletek Maslow elmélete
22
Vitavezetés: * konstruktív – destruktív vita
23
A vita elvei a résztvevők egyenjogúsága, hierarchia mentesség
jog a tévedéshez a nézetet kritizáljuk és nem az embert a hallgatás joga vélemény helyett pontosítás, kérdezés
24
A vitavezető minél több embert késztessen részvételre
őrködjön a jó hangulaton tartsa mederben a vitát ne fogalmazzon szélsőségesen ne hangoztassa saját véleményét fogalmazzon pozitívan köszönje meg az együttműködést
25
A vita fázisai Téma és a cél megfogalmazása Lebonyolítás Összefoglalás
időkeretek működési szabályok elfogadása várható eredmények Lebonyolítás bevezetés, vitaindítás résztvevők megszólítása vezetés Összefoglalás tesztelés összegzés eredmények megállapítása további feladatok.
26
Konfliktuskezelési módok
28
Versengés Változatlanul az a véleményem …
Egészen világosan meg kell mondanom … Ahogy mondtam, a legésszerűbb … Ha nem csinálod meg, én … Jobban tennéd, ha … Tedd, ahogyan mondom …
29
Elkerülés Ez nem az én asztalom… Ebbe inkább nem mennék bele…
Beszéljünk róla később… Nem vagyok felhatalmazva, hogy… Nincs hozzá megjegyzésem… Nem vagyok abban a helyzetben, hogy vitába szálljak… Nem értem a kérdésedet…
30
Alkalmazkodás Egyetértek azzal, hogy… El tudom fogadni, hogy…
Úgy teszem, ahogy mondtad… Nem akartalak megsérteni… Csatlakozom… Meggyőztél… Én is úgy tudom…
31
Együttműködés Mi a véleményed? Szerintem azt kéne tenni, hogy…
Úgy gondolom, hogy… Nekem az a meglátásom… Én ezt elfogadom…
33
Mediáció - közvetítés Információcsere Tárgyalás – nyitás Döntéshozatal
*Negociáció – kiegyezés
34
Döntéshozatal: Kompromisszum Konszenzus Szavazás Szakember részvétele
Sorsolás Semleges meghívott
35
Brainstorming Probléma meghatározás Ötletelés Szűrés Zsetonozás
Többségi döntés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.