Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
2
Készítette: Iovescu Robert
Egy kis bevezető: A kétütemű motor egyszerű kivitelű, de a működése mögött igen pontos mérnöki munka rejlik. Egy egyszerű kétütemű kivitelben található egy dugattyú, a henger falában oldalt egy vagy két felömlő-, egy szívó-, és egy kipufogónyílás. A dugattyú lefelé történő mozgása folyamán megnyílik a kipufogónyílás, ami lehetővé teszi az égéstermék távozását, majd szabaddá válik a felömlő nyílás is, ezzel az elősűrített benzin-levegő keverék (amiben egy kevés olaj is van kenés céljából) szabadon beáramlik a hengerbe. A dugattyú ezután elindul a hengerfej irányába, összesűrítve ezzel a keveréket, amit aztán a gyújtógyertya begyújt és ez újra visszanyomja a dugattyút a főtengely irányába. 1.ütem-Szívás,sűrítés 2.ütem-Robbanás,kipufogás Előnyök: Egyszerű felépítés, 60-80%-kal nagyobb a teljesítménye mint egy azonos lökettérfogatú és azonos fordulatszámú négyütemű motornak,jobb gázreakció. Hátrányok:Tökéletlen égés miatt több üzemanyag kerül a környezetbe,ezért jelentősen környezetszennyező,rossz kenés miatt gyors kopás Készítette: Iovescu Robert
3
Készítette: Iovescu Robert
A kétütemű motorok túlélésére a DITECH (Direct Injection TECHnology) a megoldás az Aprilia gyár szerint. Hasonló hengerűrtartalomnál a kétütemű motor még mindig hatékonyabb, és gazdaságosabb, mint egy négyütemű. A MotoGP világában a négyütemű gépek csak a dupla annyi lökettérfogatot megengedő szabályzatnak köszönhetik előnyüket. Készítette: Iovescu Robert
4
Készítette: Iovescu Robert
1999 óta fejlesztik ezt a forradalmian új erőforrást. A motor nagy előnye, hogy az alacsony fogyasztást, a jó teljesítményt és a csekély környezetszennyezést együttesen képes megoldani. Az új technológiával az üzemanyag nem a motor karterházába kerül be, olajjal keverve, mint a hagyományos kétüteműeknél, hanem az égéstérbe fecskendezi egy számítógép által vezérelt rendszer. Készítette: Iovescu Robert
5
Készítette: Iovescu Robert
A rendszer lelke a levegő-, üzemanyagadagoló egység, amelyben egy, az üzemanyag-ellátásért felelős befecskendező, és a benzin-levegő keveréket előállító, és ezt 5 Bar nyomáson közvetlenül az égéstérbe fecskendező injektor található. Az így előállított benzin-levegő keverék szemcsék mérete mindössze 8 mikron, szemben az autók befecskendezője által porlasztott 50 mikronos részecskékkel. A levegőt egy külön légkompresszor sűríti az adagoló részére. Az üzemanyagot egy magas nyomású, elektronikusan vezérelt üzemanyagpumpa juttatja el az adagolóig. A kétütemű olajat szintén egy elektronikus vezérlésű befecskendező lövi be közvetlenül a beömlő csőbe. Mindezt számítógép vezérli, amely a pillangószelep aktuális állapotáról kap még információt. A vezérlést úgy időzítik, hogy az üzemanyag befecskendezésének pillanatában a kipufogónyílás zárva van, ezért nem kerülhet elégetlen benzin és olaj a kipufogógázokba. Készítette: Iovescu Robert
6
Készítette: Iovescu Robert
Az új technológiával az üzemanyag fogyasztás %-kal, az olajfogyasztás %-kal csökkent. Számokban kifejezve: 1 liter benzinnel 50 kilométert tehetünk meg. Azonban az igazi meglepetés a környezetvédőket éri, mikor meglátják, hogy a DITECH kétütemű motor károsanyag kibocsátása 80! százalékkal kisebb, mint egy hagyományos, Euro 1 minősítésű kétütemű motoré. Pontosabban a kipufogógáz szén-monoxid tartalma 80, a nitrogén-oxidok és elégetlen szénhidrogének aránya 60 százalékkal csökkent. Így azon sincs mit csodálkozni, hogy a motor katalizátor nélkül teljesíti a kétkerekűekre vonatkozó Euro 2-es előírásokat. Készítette: Iovescu Robert
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.