Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Kozák Ákos Siófok, szeptember 23.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Kozák Ákos Siófok, szeptember 23."— Előadás másolata:

1 Dr. Kozák Ákos Siófok, 2013. szeptember 23.
Perspektívák 2015-ig – avagy hosszútávon gondolkodik-e a magyar fogyasztó? Dr. Kozák Ákos Siófok, szeptember 23. GfK – | Márkaépítés - Jó hírnév - Hitelesség – Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége konferenciája | Siófok,

2 Fogyasztás 2.0 – A jelenlegi fogyasztás jellemzői
Az első féléves fogyasztási előrejelzéseket óvatos optimizmus uralja. A háztartások fogyasztási viselkedésével foglalkozó elméletek általában azt vallják, hogy a lakossági jövedelmek és a fogyasztás között szoros kapcsolat állhat fenn. A különféle jövedelemkomponensek közül a teljes jövedelem – mintegy 40 százalékot képviselő” – munkajövedelem meghatározó. A magjövedelem (nettó keresetek és az államtól kapott pénzbeli transzferek együttesen) látványosan együttmozog a fogyasztással: azaz a hosszú távú munkaerő-piaci helyzet, továbbá a kormányzati intézkedések döntőek ebben a kérdésben. Forrás: MNB, július

3 Fogyasztás 2.0 – A jelenlegi fogyasztás jellemzői
Az egyéb jövedelem komponensek sorsát ehhez képest bizonytalan tényezők determinálják (pl. mezőgazdaság). Mindamellett a háztartások fogyasztási költéseit – megnövekvő magjövedelem + alacsony infláció mellett is – eladósodottságuk és a bizalmi deficit korlátozza. Elvileg a fogyasztás malmára hajtaná a vizet a lakosság visszafogott beruházási aktivitása is, ez azonban a makrogazdaság növekedési potenciálját öli meg. Forrás: MNB, július

4 Megtakarításait lehetőleg hosszú távú befektetésekben tartja
Forrás: GfK RBM kutatás, 2013 I. félév

5 A lakossági megtakarítások formája
Megtakarítással rendelkezők által használt eszközök, összes említés, % Milyen formában tartja Ön megtakarításait?” Forrás: GfK RBM kutatás

6 Értékeink védelme és szeretteink biztonsága érdekében nagyon fontos, hogy biztosításokat kössünk
Forrás: GfK RBM kutatás, 2013 I. félév

7 Lakossági megtakarítások fő célja
Megtakarítással rendelkezők céljai, legfőbb cél „Mire gyűjt Ön?” – legfőbb cél Forrás: GfK RBM kutatás

8 Biztosítási termékek használat
teljes lakosság, %, n=4.000 Forrás: GfK BPASZ kutatás 8

9 Ügyfélszerzés – életbiztosítási célok változása
a válaszadó életbiztosítással rendelkezők körében, % nyilak: eltérés E37. kérdés Forrás: GfK BPASZ kutatás 9

10 Életbiztosítás jelenlegi és jövőbeli használatának változása
Bázis: teljes lakosság, n=4.000 Forrás: GfK BPASZ kutatás

11 Biztosítással rendelkezők háztartások aránya, % 2004-2012
Percentages; Source: IMDS 2004 – 2012 Base : years 15+ *Base : years 16+ **Base : 18+; *** Since 2006: only Serbia (without Montenegro) excludes third party insurance, green card & other types (e.g. travel insurance or provision for pension with national subsidy) **** Base : years 15-79 Forrás: GfK BPASZ kutatás

12 Biztosítással rendelkezők lakosok aránya, % 2004-2012
Percentages; Source: IMDS 2004 – 2012 Base : years 15+ *Base : years 16+ **Base : 18+; *** Since 2006: only Serbia (without Montenegro) excludes third party insurance, green card & other types (e.g. travel insurance or provision for pension with national subsidy) **** Base : years 15-79 Forrás: GfK BPASZ kutatás

13 Életbiztosítással rendelkező lakosság aránya, % 2012
Percentages; Source: IMDS 2012 Third Party Insurance, Green Card & other types - e.g. Travel Insurance or Provision for Pension with National Subsidy are not included Base: years 15+ Forrás: GfK BPASZ kutatás

14 Fogyasztás 3.0 – A jelenlegi és jövőbeni fogyasztás jellemzői
Az egy főre jutó fogyasztási kiadás szerkezete (%) 2012. I. félév 2020 Élelmiszerek és alkoholmentes italok 24,5 19,0 Szeszes italok, dohányáruk 3,1 4,0 Ruházat és lábbeli 2,6 3,5 Lakásfenntartás és háztartási energia 28,4 29,0 Lakberendezés, háztartásvitel Egészségügy 4,5 5,5 Közlekedés 11,2 12,3 Hírközlés 6,7 4,2 Kultúra, szórakozás 5,2 6,5 Oktatás 0,6 0,8 Vendéglátás, szálláshely-szolgáltatás 3,9 4,6 Egyéb termékek és szolgáltatások 6,2 6,6 Mindösszesen 100,0 GfK szakértői becslés a KSH legfrissebb költésszerkezeti adatai, a fejlettebb európai országok hasonló adatai alapján

15 Fogyasztás 1.0 – 2.0 – Tanuljunk a múltból
A neoklasszikus közgazdaságtan a beruházás és fogyasztás arányának meghatározására használja a „döntéshozó időpreferenciája” modellt. Az erőltetett növekedés hosszútávon három típust különböztetett meg: Áldozat (lemondás a lakosság részéről), ahol a kielégítetlen szükséglet nem halasztódik későbbre; Halasztás (áldozattal jár, mert lemond a jelenlegi fogyasztásról), de később el kell végezni; Mulasztás amely irreverzibilis kárral járhat (pl. egészségügy, felsőoktatás) Mi a tanulság mára nézve? Forrás: Kornai János, a szocialista rendszer (beruházó és fogyasztó) nyomán


Letölteni ppt "Dr. Kozák Ákos Siófok, szeptember 23."

Hasonló előadás


Google Hirdetések