Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Vincze Megváltozta több, mint 10 éve
1
A klímapolitika tudományos megalapozása ?
2
A klímapolitika nem rendszerszemléletű megközelítése Az éghajlatváltozás számos hatótényező együttes hatásának eredménye Az ember általi hozzájárulás mértéke nem kiszámítható A valószínűsíthető hozzájárulás: az ember által okozott ÜHG kibocsátás többlet; a természetes felszínborítottság degradációja; a biogeokémiai ciklusok és az élővilág mintázatainak átrendezése (nyelők kapacitásának csökkentése) Az éghajlatváltozás éppen ezért nem kezelhető pusztán az ÜHG kibocsátás szabályozásán keresztül A szabályozás környezeti átterheléseket szülhet (szénraktározás, biomassza) A részleges szabályozás miatt létrejön a karbonszivárgás A mitigációs és adaptációs célok gyengíthetik egymást Nem a hajtóerőket kezeli, hanem az okozatokat
3
A klímapolitika rendszerszemléletű megközelítése A klímaváltozásnak, a biodiverzitás csökkenésének, az éhínségnek, a pénzügyi válságnak, és minden más problémának közös gyökerei vannak Ezért egyetlen rendszerszemléletű politikára lenne szükség, amely a problémák közös okára válaszol A közös ok: Az anyagai értékek elsőbbsége miatt az intézményrendszerek az anyagi értékek megszerzését támogatják A gazdaság nem a társadalmi szükségleteket, hanem a tőkegyarapodás igényeit elégíti ki A növekedés meghaladja a környezet eltartó- és önmegújító képességét
4
A környezet eltartó-képességének megfelelő használat
5
Az erőforrás-felhasználás korlátozásának története 30-as évek, amerikai technokrácia (King Hubbert): egyensúlyt kell találni az ember és természet között A gazdaságot az energia szétosztására és nem az árakra kell alapozni A pénzt cseréljék le energia kreditre (karbonpénz) 1937-ben Horward Scott a technocracy magazinban bemutatta az energia juttatási kártyát (lejár és nem kamatozik). 1995-ben Judith Hanna a New Scientistben: az egész világnak energia limit és egyenlő szétosztás 2006 UK David Miliband javasolja a karbon pénzt
6
Javaslatok az erőforrások felhasználásának korlátozására Technocracy Inc 2010, Energy Distribution Card David Flemming, UK the TQS (tradable energy quotas)- 1996 Minden felnőtt kap kvótát A gazdaság szereplői hetente veszik árverésen a szükségleteik szerint
7
Mi a fosszilis erőforrás kvótarendszer? A kvótarendszer célja, hogy abszolút értelemben csökkentse a fosszilis erőforrások felhasználását Ennek érdekében évente csökkenő mértékű felhasználást irányoz elő a rendszer minden felhasználónak A felhasználók kereskednek megtakarított jogaikkal Ennek kapcsán kvóta- pénz keletkezik
8
Hogyan keletkezik a kvóta-pénz Fogyasztási jogok megállapítása Fogyasztási jogok és tényleges fogyasztás viszonya fölösleg hiány elad vásárol kezelő Kvóta-pénz Kvóta
9
Milyen a kvóta-pénz természete A kvóta-pénz egy pénzhelyettesítő/vagy önálló deviza Ha pénzhelyettesítő, akkor a fedezete a fel nem használt fogyasztási jogok eladásából keletkező forint Ha deviza, akkor a fedezete a jövőbeni megtakarításokból származik A kvóta-pénz nulla kamatozású A kvóta-pénz forgását a megtakarítási kényszer generálja A kvóta-pénz forintra váltható megfelelő illeték megfizetésével
10
Mire használható a kvóta-pénz? A kvóta-pénz a környezettudatos termékek és szolgáltatások piacán váltható fogyasztásra Költhető bármilyen energia megtakarítással járó beruházásra Bármilyen, a fenntarthatósági kritériumoknak megfelelő áru, szolgáltatás vásárolható vele Hitelezhető beruházásokhoz Adók megfizethetők vele
11
Visszatérülő alap létrehozása A helyettesítés és az innováció érdekében kerül kialakításra Nagy összegű kölcsönre van szükség a takarékossághoz és helyettesítéshez Az alap a kvóták eladásából jöhet létre, alacsony fogyasztási céloknál a többlet fogyasztás fedezete megvásárolható Az alap visszatérítendő, kamatmentes támogatást ad Az alap kvótákkal, kvóta-pénzzel operál, hogy a kamatozó pénz kikerülhető legyen (pénzromlás, energia hordozók árdrágulása) A visszafizetés kvótákkal történik
12
Milyen finanszírozási igénye van a visszatérülő alapnak? (Öko ZRt tanulmány) 2011-2020 között 2.1 Mrd Ft/PJ/év az energiahatékonyságra, 1.7 a megújulóra Csökkentési igény 194.8, illetve 161.9 PJ 10 év alatt Beruházási igény 4091.1 illetve 2752.6 Mrd forint 10 év alatt Induló éves finanszírozási igény 2011-2015-ig 342.72 Mrd, 2016-2019 között 752.27 Mrd forint, mínusz a visszatérülés 2020-ban visszatérül 752 Mrd forint Ez (350 Mrd/év) hitelpénzből finanszírozható, ennek nagy része számlapénz, ebből 7 milliárd forint évente készpénz, 10 év alatt 70 Mrd.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.