Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAnikó Somogyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
0.DIA Köszöntés Bemutatkozás Az előadás témája Célkitűzés saját élmény
2
Fejlesztés képzőművészeti technikákkal
Pesterzsébet Önk. Nevelési Tanácsadó 1205 Budapest, Mártírok útja 51. tel.: 1/ Fejlesztés képzőművészeti technikákkal Készítette: Bakonyi Zsófia gyógypedagógus 2009. május
3
Az előadás tartalma Mi is ez a képzőművészeti-pedagógiai terápia?
Kiknek ajánljuk? Milyen képességeket fejlesztünk? A terápia menete, jellemzői Esetismertetés,sajátélmény
4
Forrás ELTE –BGGYFK nappali-, és szakvizsga képzésen:
Sándor Éva kurzusai, 3 félév Vadaskert Alapítvány: Önismereti művészetterápiás csoport vezetése c.tanfolyam Sándor Éva: Fejlesztés művészettel jegyzet Sándor Éva, Horváth Péter: Képzőművészeti pedagógiai terápia jegyzet A nevelési tanácsadós gyakorlat
5
Mi is ez a képzőművészeti pedagógiai terápia?
Speciális rendszer Vizuális nevelés eszköztárából Pedagógiai terápia Tanulási kép.fejlődésétsegíti Eszköze: a művészeti jellegű tevékenység, és vizuális kifejezés eszközeivel Jellemzői: szabadság, kreativitás, erős érzelmek átélése, létrejövő mű, ami örömforrás
6
Két változata Sándor Éva gyógypedagógus dolgozta ki, 17 éve, német mintára 1. „Szabadfestés védelem alatt” (óvodáskorban) 2. Képzőművészeti pedagógiai terápia(iskoláskorúaknak)
7
1. „Szabad festés védelem alatt”
Kisebb gyermekek számára „Szabad”=Akiknél az alkotás még spontán önkifejezés „védelem alatt”=gyermek számára biztonságos környezetben, egy elfogadó védő személy jelenlétében
8
2. Képzőművészeti pedagógiai terápia
Gyermekeknek, akik a szabad festést, rajzolást, mint önkifejezési módot már elvesztették a kognitív fejlődés során Alkotóképességük megőrzését szisztematikus vizuális fejlesztéssel segíti
9
Művészeti pedagógiai terápia és a tanulási képesség fejlesztése
-művészeti jellegű tevékenység Kognitív képesség Orientációs képesség Kommunikatív képesség Alapja: kreativitás Szociális képesség Motorikus képesség
10
Kiknek ajánljuk? Tanulási nehézségek megelőzésére, kiegészítő terápiaként csökkentésére Figyelem problémás Általánosan tájékozatlan Beszédkésztetésükben gátolt Szociálisan éretlen Mozgásukban ügyetlen gyermekeknek Hiperaktív, szorongó gyermekek kiegészítő terápiájaként
11
A terápia menete 1.Kísérletezés az anyagokkal, a technikákkal
2. A gyermek asszociál, fantáziáiról a keletkező alakzatokról mesél 3.Pozitív, negatív élményeit újraéli, de nem a valóságban, hanem csak az alkotás szintjén 4.A problémáit feldolgozza, az énereje nő, ez újraalkotásra ösztönzi De nem pszichoterápia! (okokat nem kutat, az alkotást látvánnyal inspiráljuk)
12
Sajátosságai Nonverbális elsősorban A mozgást és látványt összeköti
Gyermekek igényeihez, választásaihoz alkalmazkodik Egész személyiségre hat A szép létrehozásával örömérzést, kompetenciát, elismerést élhet át
13
Eszközei, technikái 4-6 fős csoportban működik jól
biztonságos, állandó hely, lehetőség az elkülönülésre, de választhat is a technikák között elfogadó,nem ítélkező vezető és technikai segítő vizuális élménnyel (pl. fotók, mozgás,bábozás stb.) inspiráljuk a gyerekeket az alkotásra Az alkotás halk zene mellett zajlik, segít az elmélyülésben Videofelvétel, fénykép: dokumentál+egyéni fejlesztési terv készítésében segít Pl.:Ragasztós, vizes alapú festés, tépés, ragasztás, kétkezes alkotás
14
Esetismertetés 6 éves több területén megkésett fejlődésű óvodás kisfiú: A játéktevékenységben, a mozgásos feladatoknál egyaránt sok kudarcot élt már meg. Célom volt:megerősíteni őt az alkotás örömében, sikerének lehetőségében. A módszer a feszültség elvezető funkcióját használtam
15
„Tekeredik a kígyó…” Kedvetlen, feszült 2007.február
Nagyméretben kezdetben Ujjfestéssel, szivaccsal Vizes papíron, temperával A mondókára oldódik Még csukott szemmel, de egyedül fest Kezdetben zavarja a festék összefolyása Bíztatom, majd szívesen alkot a technikával
16
„ Egy kígyó, kicsi, zöld kígyó ez!”
„egy szép kép”-et készített Festett „piros napocskát, zöld kígyót, az a fa, meg a fű, meg az ég” Fröccsentéses technika Szivaccsal, vastag ecsettel Nagy örömmel alkot, asszociál
17
„Szép felhő, csúnya felhő, kerek csomagok”)
Már percig is alkot, március Kezdetben 5-10percig A kígyó már kerek formákká tekeredik:nap, csomag stb.
18
„azért vannak csúnya felhők, mert kezdett esni az eső…”
„de azért csináltam napot a felhő fölé, hogy sütni is fog a nap.” Negatív élmény megjelenése után ott a pozitív zárás Egyre hosszabb mondatokban mesél
19
„kell még egy vonat, mert a vonat össze van kapcsolva”
Tenger és csónakok, hullámzó Majd szilárdabb autók, vonatok
20
„Ez itt egy rózsakert. Csak rózsák vannak benne, szép rózsák. „
Április, május Foltszerűen, de megjelennek az első igazi élőlények Eszköz választáskor már ceruzát, zsírkrétát is választ
21
Halvány, de itt van az emberke
Június Megjelenik a ház, utoljára a halvány, de emberfigura Közben játéktevékenysége összetettebb Mer próbálkozni, bátrabban kérdez, beszél De esetében a komplex nehézségei miatt mozgásterápiában is részt vett, önmagában nem mindig elegendő! Mérlegelni az esetet!
22
Sajátélmény Ragasztós festés kipróbálása zenére
23
A nevelési tanácsadóban folyamatos konzultációra lehetőség van!
Köszönöm a figyelmet! A nevelési tanácsadóban folyamatos konzultációra lehetőség van!
24
Záró dia Kérdések (ha nincs szakirodalom ajánlások)
Jelenléti ív kitöltése Elégedettségi kérdőív kitöltése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.