Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMárta Veresné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A II. Nemzeti Fejlesztési Terv Az új Magyarország programja - társadalmi vita - Nagy Gábor Miklós főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Hivatal Zalaegerszeg, 2006. március 21.
2
Miért kell partnerség az uniós pénzek kapcsán? •Mert az EU előírja – rossz válasz! •Mert nagyon sok pénzről van szó. •Mert átláthatóság kell a tervezésben. •Mert kontroll kell a végrehajtásban. •Mert a civilek tudják, tapasztaltak! •Mert a kormányzatnak sokkal inkább érdeke a partnerség, mint amennyire érdeke az a civil szervezeteknek.
3
Kohéziós támogatások 2000-2013 (Phare, ISPA, SAPARD, Strukturális és Kohéziós Alap)
4
319 euró
5
A pénzügyi keret 2007 és 2013 között •22,6 milliárd euró EU-forrás (strukturális alapok és Kohéziós Alap) •Társfinanszírozási követelmény: 15%, •Tervezési keret: 26,35 milliárd euró, azaz 6.650 milliárd forint.
6
Fejlesztéspolitikai „keretek” Milliárd Ft
7
Új időszámítás kezdődik Magyarország életében 2007 után. 2007 és 2013 között évente fordíthatunk annyi európai uniós forrást az ország hátrányos helyzetű térségeinek a felzárkóztatására, mint 2000 és 2006 között az előcsatlakozási alapokkal együtt összesen. Az, hogy ezzel a történelmi lehetőséggel élni tudjon az ország, felelős tervezést, partnerséget és közös gondolkodást kíván nem csak a kormánytól és nem csak a politikusoktól, de a társadalom egészétől egyaránt.
8
A hazai kormányzati forrásokkal és a vállalkozások kapcsolódó beruházásaival együtt legalább 12-15 ezer milliárd forint fejlesztés valósul meg az országban 2007 és 2013 között. Ebből a pénzből hét éven át minden áldott nap megépíthető lenne: két-három kilométer autópálya, vagy… öt-hat vadonatúj általános iskola, vagy… egy új, európai minőségű futballstadion.
9
Ebből a pénzből három multiplex mozit vagy két trópusi látványfürdőt építhetnénk mind a 3 ezer 200 magyar településen, köztük például Ököritófülpösön vagy éppen Botykapeterden is. De mi értelme lenne ennek? Vajon ez lenne a legjobb módja e pénz felhasználásának?
10
Mindannyiunk közös felelőssége, hogy ez a hatalmas pénz jól legyen elköltve – pontosabban jól legyen befektetve –, jól hasznosuljon, olyan beruházásokon keresztül, amelyek aztán további beruházásokra ösztönöznek, és sok ezer új munkahelyet teremtenek országszerte. Erről szól most a tervezés. Most kell megmondanunk azt, hogy 2007 után mire írjanak ki európai uniós pályázatokat Magyarországon.
11
A 2007–2013-as időszak tervezése •Az alap – 2020-ig terjedő időtávban: –Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció –Országos Területfejlesztési Koncepció •2007–2013-as stratégia meghatározása: –Az új Magyarország programja (II. NFT) •Operatív programok (a II. NFT alapján) •Egyéb dokumentumok –Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Terv –Fenntartható Fejlődés Stratégiája –Nemzeti Akcióprogram (magyar lisszaboni akcióterv)
12
A tervezés menetrendje •2005. nyara Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció OGY elfogadta: 2005. december •2005 vége, 2006 eleje a II. NFT elkészítése Kormány elé első olvasatban: 2006. február 28-án •2005 vége – 2006 Operatív programok elkészítése Kormány elé: 2006. március vége •2006 március – október Egyeztetések az Európai Bizottsággal •2006 vége – bizottsági elfogadás
13
A társadalmi egyeztetés tervezett menete •Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció2005. június-augusztus •Lisszaboni Akcióterv2005. szeptember-október •II. NFT2006. márciustól •Operatív programok2006. márciustól •Fenntartható Fejlődés Stratégia2006. április •Pályázati kiírások2006 ősze
14
A társadalmi egyeztetés és eddigi tapasztalatai
15
Partnerség a tervezésben •Magyarország hosszú távú fejlesztési koncepciója és a II. Nemzeti Fejlesztési Terv (2007–2013) konszenzus alapján, a gazdasági, civil, és regionális partnerek véleménye és javaslatai alapján készüljön el. –A partnerség kiemelten fontos a tervezés és a lebonyolítás folyamán is. –Interaktív folyamat, szükséges a partnerek aktív részvétele is. •Konszenzus kell, mert négy kormányzati ciklus fejlesztéseit határozzuk meg!
16
•Jövőképviták – 51 db (civil szervezetek, valamint a nyilvánosság szereplőinek bevonása) •Több, mint 3000 szervezet felkérése •A Tegyük sikeressé Magyarországot! című kiadvány - 20 ezer példány •OFK +OTK CD-n - 3 ezer példány •140 ezer látogató az NFH honlapján •840 ezer oldalletöltés –OFK: 25 ezer letöltés –OTK: 2 ezer letöltés •Több mint 200 rendezvényen szerepeltek az NFH vezetői, munkatársai •Fórumok a megyei napilapokkal Érdeklődő partnerek
17
•388 szervezet •529 kitöltött kérdőív (OFK + OTK) –(Az I. NFT kapcsán mintegy 300 vélemény érkezett.) •100 szöveges javaslat –MTA –Kamarák –Érdekképviseletek –Civil szervezetek •3 ezren vettek részt az online szavazásban •Közel 400 db személyre szabott válaszlevél a beépített javaslatokról Aktív partnerek - vélemények
18
•A legfontosabb irányok: –a népesség egészségi állapotának javítása, –a foglalkoztatás bővítése és –a versenyképes tudás és műveltség növelése – olyan célok, amelyek alapvetően meghatározzák versenyképességünket. •A versenyképes Magyarországot 65 százalékban találták fontosnak. –Általános vélemény: a dokumentum túl nagy hangsúlyt helyez a gazdasági verseny- képességre, és kevés figyelmet szentel annak társadalmi aspektusainak. •A fenntarthatóság fogalma nagy hangsúlyt kapott – különösen a civil szféra képviselőinél. Hasznos javaslatok
19
Vélemények az OFK társadalmi egyeztetéséről •„A társadalmi egyeztetés összességében pozitívnak mondható” – Századvég Politikai Iskola Alapítvány •Még mindig messze nem tökéletes az egyeztetés menete, ugyanakkor kimondottan pozitív az elmozdulás a korábbi gyakorlathoz képest – CNNy •Csak gratulálni tudunk – az Európai Bizottság képviselői
20
A Századvég néhány megállapítása •A tervezési folyamat csúszásban van. •A kormányzati szereplők folyamatos deffenzívában és késésben vannak az egyeztetés mindkét szintjén. •Általános hiba a zárt struktúrákban való gondolkodás – a civil társadalom sokszínű. •Az NFH és a szaktárcák tekintetében nincs összhang az egyeztetésben betöltött szerep tekintetében. •A tárcák többsége az NFH-nak adná az egyeztetés felelősségét, míg az NFH sok esetben számít a tárcák munkájára.
21
A Századvég néhány megállapítása •A partnerség egy olyan tanulási folyamat része, amelyben az államigazgatás szereplői megtanulnak külső szervezetekkel az „egyenrangúság szintjén” kommunikálni. A folyamat előzmények és korábbi tapasztalatok nélkül megy végbe, ezért nehézkes. •A hivatal által a társadalmi partnerség előmozdítása érdekében szervezett előadások, háttérbeszélgetések és jövőképviták jól mutatják, hogy mennyi minden történt a partnerség megvalósítása érdekében. A hivatal oldalán igen jó struktúrában követhetőek és letölthetőek a kapcsolódó anyagok. Biztonsággal állítható, hogy az eddig megtett lépések eredményesek és hatékonyak voltak. A munka eredményei strukturált formában követhetőek, amely mindenképpen pozitívum.
22
Az új Magyarország programja társadalmi egyeztetésének menete
23
Az új Magyarország programjának társadalmi egyeztetése •Február 28-án a Kormány társadalmi vitára bocsátotta „Az új Magyarország programját” •Az NFH 5500 szervezetet kér fel a dokumentum véleményezésére (3300 e-mailen, 2200 levélben). A folyamat azonban bármelyik szervezet számára nyitott a honlapon történő regisztráció után. •Az elektronikus – online – kérdőív március 8-tól elérhető az NFH honlapján • Kiemelt egyeztetés a makrofórumokkal: OTT, OÉT, GSZT, MTA, OKT… •Regionális fórumok a megyei lapok bevonásával
24
Az új Magyarország programja és az operatív programok társadalmi egyeztetésének menetrendje •Február 28. – március 27. „Az új Magyarország program” társadalmi egyeztetésének első szakasza •Április 4. – Kormányülés •Április 5-től – „Az új Magyarország program” társadalmi egyeztetésének második szakasza •Április 5. – május 5. – Az operatív programok társadalmi egyeztetése •Június 20. – Kormánydöntés az „Az új Magyarország programról” és az Operatív Programokról •Június 23. – A dokumentumok benyújtása az Európai Bizottságnak •Szeptemberig – folyamatos egyeztetések a NFT-ről és az OP-kről a Bizottsággal
25
A komplex programok egyeztetése •Március 16. – Fejlesztési pólusok •Március 14. – Logisztika •Március 21. – Oktatásügy •Március 22. – Kis-és Középvállalkozások •Március 23. – Egészségügy •Március 28. – E-közigazgatás •Március 29. – Megújuló energia •Április 4.– Duna program Résztvevők: érintett civil, szakmai és érdekképviseleti szervezetek, érintett minisztériumok, állandó opponensek: MKIK és MTA
26
Az új Magyarország program az NFH honlapján
27
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! E-mail: nagy.gabor.miklos@meh.hunagy.gabor.miklos@meh.hu Tel.: 06 (1) 237-42-73 Mobil: 06 (30) 639-08-21 Fax: 06 (1) 329-36-57 Internet: www.nfh.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.