Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A reklamációs szabályok változása
A KÉTÉVES SZAVATOSSÁG A reklamációs szabályok változása BIMEO Kft Budapest, Baross u. 39. Tel , fax:
2
Jogszabályi változások
2002. évi XXXVI törvény (XI.12.), amely a PTK szavatossággal kapcsolatos rendelkezéseit korszerűsíti összhangban az EU vonatkozó irányelveivel (a módosítás hatályos július 1-től) 49/2003 (VII.30.) GKM rendelet a reklamációs szabályok változásáról (a rendelet szeptember 1-től hatályos ) 1997. évi CLV törvény a fogyasztóvédelemről (a békélte-tő testületeket érintő módosítás hatályos július 1-től) 4/1978 BkM és az azt kiegészítő rendeletek (a reklamációs ügyintézésről) szeptember 1-én hatályukat vesztik BIMEO Kft.
3
Miről célszerű beszélgetnünk?
A szerződésekről. Az eladás – mint szerződés realizálása. Módosulások a „minőség” meghatározásában Szavatosság – jótállás (garancia): azonosságok, eltérések Az új szavatossági szabályok A szavatossági szabályok eltérései a fogyasztói szerződések és a cégek közötti szerződések esetén Változtatni kell a fogyasztói tájékoztatás gyakorlatán Bonyolítási kérdések Mi kell ahhoz, hogy a reklamáció terén normalizálódjon a helyzet Magyarországon? Milyen segítség kapható ehhez? BIMEO Kft.
4
A szerződésekről Mi a szerződés? Mit, mennyit, milyen minőségben, mikor, hol, mennyiért Ha a szerződés „hallgat” a minőségről, milyen minőségben kell teljesíteni? Mi a mérce, ha nincs kötelezően diktált minimum? Az általában elvárható minőség, a szokványosan elvárható szint A reklám, mint minőség-meghatározó elem. A bolti és a fogyasztói tájékoztatók szerepe Az eladáskori nyilvános kijelentések jövőbeni megítélése BIMEO Kft.
5
Szavatosság – jótállás (garancia): azonosságok, eltérések
Szavatosság = törvényi kötelezvény. A termék szavatossága azt jelenti, hogy az árucikk a vásárlás időpontjában megfelel a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. Röviden: a termék a szavatossági időn belül rendeltetésszerű használatra alkalmas Jótállás = a terméket eladó részéről a szavatossági jogokon túl vállalt, meghatározott tartalmú önkéntes (vagy kötelezően vállalandó) kötelezettség Meghatározó momentumok: bizonyítási kötelezettségben, fogyasztó jogaiban, bejelentés idejében. Egyéb momentumok, pl. sorrendiségük BIMEO Kft.
6
Az új szavatossági szabályok. I.
A központi kérdés: fennállt-e rejtett hiba az eladás pillanatában? A kétéves időtartam két része, s az egyes részekhez tartozó bizonyítási kötelezettség A fogyasztó szavatossági jogai kijavítás vagy csere (választási lehetőség és korlátja) árengedmény vagy elállás (választás és korlátjai) A reklamáció bejelentésének időpontja A reklamáció bejelentése. A jegyzőkönyv tartalma BIMEO Kft.
7
Az új szavatossági szabályok. II.
A kijavítás. Időtartama. A „hányszor” kérdése. A szavatossági idő meghosszabbodása. A költségviselés kérdése A második lépcsőre való áttérés lehetősége A vitatott reklamáció kérdése. Ki dönthet? kötelező érvénnyel: bíróság nem kötelező érvénnyel: előzetes bizonyítás intézménye vagy békéltető testület vagy Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vagy akkreditált intézetek ( jelenleg BIMEO vagy KERMI) Bonyolítási kérdések: határidők, mikor kinek mi a dolga, árak, a szakértő lehetőségei és elvárások vele szemben BIMEO Kft.
8
A szavatossági szabályok eltérései a fogyasztói szerződések és a cégek közötti szerződések esetén
Eltérés a szavatosság időtartamában Eltérés a reklamáció bejelentésének időpontjában A visszkereseti igény lényege A visszakereseti igény teljesítésének feltételei BIMEO Kft.
9
Változtatni kell a fogyasztói tájékoztatás gyakorlatán
Ami kötelező: rendeltetés, származás, gyártó vagy forgalmazó neve, címe + anyagösszetétel közlése + használati kezelési útmutató Egyes speciális tulajdonságokat külön is tanúsítani kell. A rendeltetés megjelölésének kitételei Az anyagösszetétel közlésének szabályai (4/1998 IKIM) Miről szóljon az általános tájékoztató? Mi a jobb: szűkszavúan vagy ismeretterjesztő jelleggel tájékoztatni? Az átfogó, ismeretterjesztő jellegű kiegészítő tájékoztatás előnyei BIMEO Kft.
10
Bonyolítási kérdések. I. A jegyzőkönyv tartalma
Reklamáció az eladás helyén, a hibás áru és a fizetési bizonylat (szavatossági szelvény) felmutatásával A jegyzőkönyv tartalmazza: a fogyasztó nevét, címét, a vásárolt áru megnevezését, vételárát, a vásárlás és a hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt, a kifogás rendezésének módja Figyelemfelhívás a vevőnek a szakértő igénybevételével és a vita rendezésével kapcsolatos jogaira. Ha a rendezés módja eltért a vevő igényétől, azt indokolni is kell. Jegyzőkönyv mintanyomtatvány BIMEO Kft.
11
Bonyolítási kérdések. II.
A július 1. előtt vásárolt termék reklamációja A reklamáció bejelentési időpontja Szavatosság 6 hónap, az ismert kiterjesztésekkel Kijelölt szakértő az FVF, beküldő a forgalmazó, a szakvélemény a forgalmazóra kötelező, de ez nem igaz. Lehet fordulni a békéltető testületekhez (1.000 Ft díj), ill. kötelező döntésért a bírósághoz Javítást a vevő köteles elfogadni, de a javítás is kifogásolható. Az elfogadható azonos hibajavítások száma? Árengedmény adásának kérdése. Ki fizeti a szakértői díjat? Mennyi a díj? BIMEO Kft.
12
Bonyolítási kérdések. III.
A július 1. után vásárolt termék reklamációja. Típusesetek a forgalmazó szemszögéből Az első hat hónapban bekövetkezett reklamáció Ha elfogadja, rendezés a szavatossági jogok szerint Ha nem fogadja el, bíróságra vagy szakértőhöz küldeni (BIMEO, KERMI, FVF, békéltető testület) Előzetes szakértői költségtérítést forgalmazó ad, a végén az elmarasztalt fizet. A 7.–24. hóban bekövetkezett reklamáció Ha nem fogadja el, megadja véleményét a jegyzőkönyvben, fogyasztó beszállítja a bírósághoz vagy az FVF-hez. Előzetes szakértői költségtérítést fogyasztó ad, a végén az elmarasztalt fizet. BIMEO Kft.
13
Mitől normalizálódik majd a reklamációs helyzet Magyarországon?
????????? Válaszoljuk meg együtt! BIMEO Kft.
14
Mitől lehet jobb? Kereskedelmi dolgozók jobb szakmai felkészítése
A bonyolítási gyakorlat tökéletes ismerete Eldönteni, ki a nyertes az új helyzetben, és ennek megfelelő magatartást tanúsítani a fogyasztóval szemben A más fogyasztói tájékoztatástól. A tájékoztatás szerepének megértésétől, elfogadásától, gyakorlati alkalmazásától A következetességtől a reklamációk kezelésében Nem mindig az olcsóbb szakértő a jó megoldás A reklamációs tapasztalatok feldolgozása, beszállítókra visszavezetett következtetések Módosítások a szerződéses gyakorlatban BIMEO Kft.
15
Milyen segítség kapható mindehhez?
b i m e o BIMEO Kft Budapest, Baross u. 39. Tel , fax: Web: PERSZE LÉTEZNEK MÉG MÁSOK IS!
16
A BIMEO szolgáltatásai. I.
Különböző tájékoztató anyagok összeállítása fogyasztók és/vagy kereskedelmi dolgozók részére a leglényegesebb változásokról és az új reklamációs szabályokról. Előadások Vita esetén – mint akkreditált laboratórium – elsősorban a forgalmazó felkérése esetén szakértés. A forgalmazó egyoldalú megkeresése esetén több reklamáció laboratóriumunkban vagy cégnél kihelyezett gyors szakvéleményezése Általános tájékoztatók vagy egyedi termékekre használati- kezelési útmutatók (címkék), különböző témákban ismeretterjesztés-jellegű fogyasztói tájékoztató anyagok elkészítése, igény esetén nyomdai előkészítése, legyártatása BIMEO Kft.
17
A BIMEO szolgáltatásai. II.
Laboratóriumi anyag- és termékvizsgálat Tanácsadás Internetes szolgáltatások Bőr- és Cipőtechnika, -piac BIMEO Kft.
18
Köszönöm a figyelmet. Viszontlátásra!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.