Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJakab Bogdán Megváltozta több, mint 10 éve
1
„ Valami nevelés féle…” Szekszárd, 2010.április 16.
2
Sajátos igények A súlyos tanulási, beilleszkedési, magatartási zavarokkal rendelkező hátterében: -részképesség-zavarok, -iskolai teljesítmények fejlődési zavara, -hiperaktivitás és/vagy figyelem, -a fejlődés pervazív zavara, -illetve halmozott előfordulásuk áll. Nem határozhatók meg egységes jellemző jegyek. Az egyes állapotok a tünetek/tünetegyüttesek komplexitásától függően a funkciógyengeségtől a komplex személyiség-, illetve általános tanulási zavarig terjedhetnek.
3
Következmény A tanulási nehézség másodlagosan okozhat: -magatartási zavart, illetve magatartási probléma eredményezhet: -tanulási zavart, a tünetek kölcsönhatásba kerülhetnek, egymást erősíthetik. A zavarok kezeletlen halmozódása, különösen serdülőkorra, súlyos veszélyeztetettséget idézhet elő: - peremhelyzeti küzdés - hetero –, auto - agresszív cselekvés - kriminalizálódás A környezet féli és félti, ha látja/érzékeli (személyes – közösségi sors)
4
Harag és felháborodás •„Az agresszív, destruktív gyermek sohasem váltja ki a szülők, nevelők vagy a társadalom részvétét, nem kelti a gondozás és gyógyítás szükségszerűségének érzését, hanem elsősorban haragot és felháborodást ébreszt.” (György Júlia)
5
Történelmi - történeti előzmények
6
A „kezdetek” •A javító intézetek igazgatója és felügyelő személyzete sohase tévessze szem elől azt, hogy az intézet nem büntetés végrehajtásra rendelt hely.
7
A „kezdetek” •Ennélfogva az ifjak nem bűnhődés, hanem elhanyagolt vagy megromlott erkölcseik megjavítása és fejlesztése végett vannak felügyeletükre és őrizetükre bízva.
8
A „kezdetek” •Azért ezen ifjak nem is foglyoknak, hanem növendékeknek neveztetnek.
9
1905 •„A civil társadalom jelentős része még ma is körülbelül így gondolkozik a javítóintézetről: fiatal gonosztevők vannak ott összezárva, végeznek is velük valami nevelés – félét, de teljesen eredménytelenül, mert a fiatal, ha kiszabadul éppen olyan rossz, ha nem rosszabb, mint amikor bekerült az intézetbe, még aki jó volt is, romlottan kerül ki, mert a többiek elrontják.”
10
Btk. •118.§. (1) Javítóintézeti nevelést a bíróság akkor rendel el, ha a fiatalkorú eredményes nevelése érdekében intézeti elhelyezése szükséges.
11
Bv.tvr. •105.§ (1) A javítóintézeti nevelés végrehajtásának feladata a fiatalkorú nevelése, oktatása és szakmai képzése által annak elősegítése, hogy helyes irányban fejlődjék és a társadalom hasznos tagjává váljék.
12
Az út… A szocializáció színterei Az intézmény színterei
13
Aszódi Javítóintézet
15
Iskolai megoszlás befogadáskor 2000-2009.év között Aszódi Javítóintézet
17
„érzelmi katasztrófa” A gyermek ösztönélete „lerögzítődik az infantilis állapotokban”, érzelmi, értelmi fejlődése zavart szenved, s elmarad „az érzelmi rétegekben gyökerező etikai struktúrák, a legfőbb fékek s az embertársakkal való pozitív kapcsolatok kifejlődésének lehetősége” is.
18
kölcsönhatás •Szocializációs zavarok és mulasztások: családi családon kívüli környezet iskola társadalom •A fiatalok megtanultak együtt élni a hajléktalanság a munkanélküliség a drogok jelenségeivel – élményével - ismeretével.
19
Fekete doboz
20
Zártan és nyitottan •Optimális arányok biztosítása •Szabályok •Elérhető célok •Rendszeresség •Értékelés
21
Optimális arányok Nem büntetni, de szabadságát korlátozva nevelni.
22
Janus A javítóintézet kultúrvilágában a kényszer mechanizmusai mellett a gyermek iránti együttérzés, segítőkészség és szeretet is megnyilvánulnak.
23
szabályok megértés – elfogadás – segítés „kemény kéz” - fegyelmezés
24
Célok – rendszeresség - értékelés: Alkalmazkodás Elfogadás – együttműködés – segítségkérés Tiltakozás – védekezés - szökés
25
Tao Te King 27 vers „A jó a rossznak tanítója. A rossz a jónak támaszadója.”
26
A befogadás Általában 1 hónap Szerepe: - házirend megismertetése - szocializáció az intézeti szabályokra - állapotfelmérés célja:- személyiségállapot, fejleszthetőség irányainak megfelelő nevelő és csoport kiválasztása - további pszichológiai támogatás meghatározása - további pszichológiai támogatás meghatározása
27
Csoportok típusai •Otthon csoportok •Speciális csoportok: - korrekciós, -pszichopedagógiai, -zárt intézeti részleg, -egészségügyi részleg.
28
Nevelési színterek Oktatás: iskola, szakképzés Munkafoglalkoztatás: - tanműhelyek: asztalos, szobafestő- mázoló, kosárfonó, hegesztő, szerelő, reszelő, -tangazdaság, -terápiás jellegű foglalkoztatás: speciális csoportok műhelyei, park gondozás, képzőművészeti.
29
Délutáni foglalkozások Nevelővel: a délelőtt megbeszélése: „összeülés”, korrepetálás:„csendes”, tematikus csoport-megbeszélés. Testnevelés kötelező jellegű Fejlesztő program: gyógypedagógiai okokból Terápiás jellegű foglalkozások: - zeneterápia, - képzőművészeti alkotás, - képzőművészeti alkotás, - film-feldolgozás, - pszichodráma.
30
Szocializációs szintekre épülő fejlesztő program Az „időszak rendszer” Szintek- követelmények, kedvezmények jellege Az értékelés területei Havi értékelő foglalkozáson
32
Viták Viták V I T Á K
33
Aszódi Javítóintézet
36
anziksz
37
Internet www.aszod-afi.hu www.aszod-afi.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.