Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrén Kerekesné Megváltozta több, mint 10 éve
1
SORSFORDÍTÓ Regionális Munkaerő-piaci Programról (mentori szemmel)
2
Pszicho-szociális gondozás - mentorállás Pszicho-szociális gondozás: Az egyén személyiségbeli működésének és szociális környezetének pozitív befolyásolására irányul. Mentorállás: Személyes segítségnyújtás elsősorban olyan emberek számára, akik egyedül nem, vagy nehezen tudják megoldani a életproblémáikat. A mentor: személyes segítő (fejlesztő, tanácsadó)
3
Mi indokolja a pszicho-szociális gondozói munkát? A program célja: „ a munkaerőpiacról kiszorult potenciális munkavállalók foglakoztatása, a munkaerőpiacra történő visszavezetése …..” – ebből következően a célcsoport jellemzői és problémakezelési igényei Elmúlt 8 hónap tapasztalatai
4
Nemek szerinti megoszlás Nők 25 Férfiak 15
5
Életkor szerint megoszlás Férfiak 36.7 év Nők 41.7 év Átlag életkor 39.5 év
6
Iskolai végzettség szerinti megoszlás 45 %-a (18 fő) szakképzetlen, csupán 8 általános iskolai végzettségű 25 %-a (10 fő) szakmunkásképzőt végzett 27,5 %-a (11 fő) 1, vagy több OKJ-s tanfolyami végzettséggel rendelkezik 2,5 % (1 fő) érettségizett és mérlegképes könyvelői szakképesítéssel rendelkezik
9
Átlagos személyiségjellemzők
10
EGYÉB JELLEMZŐK: 10 % - az elsődleges munkaerőpiacra alkalmas 50 % - információ hiány, sok esetben téves munkaerő-piaci és képzési ismeretek 60 % - tanulási képesség probléma (iskolai kudarcok rögzülése, félelem a tanulástól) és az ebből következő funkcionális analfabétizmus 100 % - értékzavar, roncsolt (alacsony önértékelés, negatív énkép) 20 % - kompenzált életvezetési szokások (alkohol!) 30 % - elsődleges munkaerőpiac igényeitől elmaradt munkatapasztalatok 90 % - nehezen kérnek segítséget, kapcsolati hálójuk – hivatalokkal, „hivatalos emberekkel” való együttműködési készségük gyenge
11
Egyéb figyelmet érdemlő szempontok sok kudarcot megélt emberek, sebzettek, erős igazságérzettel rendelkeznek és igen „kreatívak” abban, hogy másokat hibáztassanak a nehézségeikért, sikertelenségeikért nagyon vágynak a személyes figyelemre, törődésre, bizalomra és világos biztonságot adó keretekre.
13
Fejlesztés 1. gyakorlatorientált szakmai képzés, szakmai kompetenciák biztosítása céljából 2. pszicho-szociális ráhatás Miért kell, hogy ez a kettő együtt járjon? a szakértelmi kompetenciák személyes tulajdonságok (kompetenciák) között összhang kell, hogy legyen!
14
Munkahelyi eredményesség 20 %-ban a szakmai tudáson, és 80%-ban a személyiségen múlik.
15
Mentori munka indokoltsága A program kimenetének sikerét nagyban befolyásolja a résztvevők személyes tulajdonsága, képessége Fejlesztés, gondozás – pszicho-szociális nevelési munka (mentorálás)
16
Létszám alakulása a program végére Lemorzsolódás: 4 fő 1 fő elsődleges munkaerő-piacra 2 fő betegség miatt 1 fő külföldre távozott (váratlanul!) Vizsgázók száma: 36 fő
17
Regisztrált mentori munka (2 fő mentor) Ügyfeleket érintően: Állapotfelmérés – értékelés (39 fő) Személyiségfejlesztő tréning (48 óra) Ügyfelekkel folytatott személyes konzultációk száma: 414 Csoportos konzultáció (konfliktuskezelés): 7 További konzultációk az ügyfélgondozás során felmerült problémák megbeszélése érekében: – gyakorlati oktatókkal: 36 alkalom – gazdákkal: 8 alkalom – képzővel (képzésszervezők, elméleti oktatók): 7 alkalom
18
A személyes fejlesztői munka mellett …….. 2 fő részére (6 alkalommal) ingyenes jogsegélyszolgálatot szerveztünk az életviteli, életnehézségi gondok enyhítése érdekében 1 fő érdekében a helybeli családsegítő szolgálattal szoros együttműködésben dolgozunk 1 főt többszörös próbálkozás után, sikeresen pszichiátriai gondozáshoz - 1 főt továbbtanuláshoz (esti, levelező tagozatos gimnázium) segítettünk 2 fő kórházi ápolását, (az egyiket ma is!) nyomon követtük, látogattuk, lelkiekben segítettük 2 fő adósságkezelési ügyintézésében segédkeztünk 2 főt érintően az üzemorvosi szolgálatnál jártunk el
19
Jellemző problématényezők KOMMUNIKÁCIÓ SZEREPEK MUNKAERŐPIACI KULTÚRA
20
A napi munka során keletkezett különböző mélységű konfliktusok szereplői: gyakorlati vezetőügyfél gazda ügyfél közmunkások képzésben lévő ügyfelek ügyfél
21
Problémahelyzetek – okok (néhány tanulságos példa) a gyakorlati vezetők nem következetesen kezelték a hiányzásokat nem méltányolták egy–egy ügyfél önmagához képest történő fejlődését mindent az egységes mennyiségi és nem a minőségi teljesítéssel mértek ahol a gyakorlati vezető egyben gazda is volt ahol a gyakorlatvezető napi szinten nem volt jelen ahol egy családból több családtagot is programba vontak ahol a gazdák előítéletesen viszonyultak (helyi régebbi ismeret egy–egy ügyfél és családja vonatkozásában) az ügyfelekhez
22
Sorsfordító program hierarchiája a képzés időszakban TANULÓK (ügyfelek) K É P Z Ő K (elméleti és gyakorlati) G A Z D Á K M U N K A Ü G Y I K Ö Z P O N T
28
Gazdák Nem egészséges, ha gyakorlati oktató is (egy személyben) A munkafeltételek (munkaeszközök,védőeszközök, védőital, munkába szállítás: 2 km távolságon túl) Elvárások a munka eredményességét illetően Munka-szervezés (mikor, hol és mi lehet a gyakorlati munka) Kapcsolatok: – gyakorlati oktatóval – képzésben résztvevőkkel – mentorokkal
29
Gyakorlati oktatók Szakmai -, módszertan - és személyiségbeli felkészültség Kapcsolat gazdával, elméleti oktatókkal, tanulókkal, mentorokkal Tananyagban meghatározott szakmai anyag és a jó munkavállalási képesség elsajátíttatása - érezze az ügyfél, hogy ő gyakorló, és tanuló Szervezőkészség (ki, hol, mikor - mit csináljon) Példamutatás Kommunikáció és bánásmód a tanulókkal Következetesség, kiszámíthatóság (munkaidő beosztás, hiányzás, munkaelvárás) Érdekképviselet Konfliktushelyzetek
30
Probléma felismerés - változtatás „ Játsszuk, ami nincs, de lehetne. Játsszuk, ami nincs, de szeretne lenni. Esendő mimagunkat.” Szilágyi Domokos: Játékok II.
31
Köszönöm, hogy meghallgattak! Dr. Hangayné Paksi Éva c soport- és személyiségfejlesztő munkaerő-piaci mentor EG-VÉD Egészségügyi Szolgáltató Bt. egved@t-online.huegved@t-online.hu, 74/510-864 v. 30/ 423-1842
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.