Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
8-9. óra Nem verbális viselkedés
A társas lény 8-9. óra Nem verbális viselkedés Láng – Szemere – Ziegler – Bíró BME, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, 2018/19. tavasz 1 1
2
Filmrészlet A következő filmrészletben a nem verbális kommunikációra figyeljünk oda! (Narco ) (Mielőtt felkel a nap, ) Mi történik? Milyen viszonyban van a két szereplő? Mi történhetett korábban? Honnan tudjuk ezt?
3
Verbális és nem verbális kommunikáció
A verbálishoz képest a nem verbális kommunikáció: Sokkal régebbi kommunikációs forma Gyorsabb kódolás és dekódolás Kevesebb tudatos kontroll és figyelem Hatásosabban kommunikál attitűdöt és érzelmet
4
Mi történt a következő képeken látható emberekkel?
7
A nem verbális kommunikáció
Gyorsabb: amikor a beszélgetőpartnerünk ránk kacsint, mosolyog, bámul, félrepillant, sokkal gyorsabban értelmezzük és reagálunk rá, mint a szóbeli kommunikációra, amelyet tudatosan elemzünk, és dekódolunk, és csak aztán válaszolunk rá Kevesebb tudatos kontroll: a hazugok leleplezése – a perifériák (test, végtagok) nem verbális „fecsegése” és a hang(magasság) árulkodása
8
A nem verbális kommunikáció jelentősége
Eltérő modellek a két típusú kommunikáció viszonyáról A nem verbális kommunikáció jelentősége Nem verbális kommunikáció Kommuni- kációs teljesítmény Verbális kommunikáció
9
Fotó: G7 Summit, Június 8. A politikusok nonverbális kommunikációja alapján ki hogyan állhat az éppen megvitatott kérdéshez? Milyen nem verbális jelekből következtethetünk erre?
10
Hatásosabban kommunikál attitűdöt és érzelmet
Ez különösen jól megfigyelhető, amikor a két típusú kommunikáció ellentmond egymásnak. Pl. felsőbbrendű attitűdök szóban, és alárendelődő nem verbális jelzések (belenyugvó, ideges mosoly, lecsüggesztett fej, tetszeni vágyó beszéd) egyszerre Vagy barátságos szöveg barátságtalan üzenetekkel. Míg a nyelv inkább a külső világ megoldandó problémáival kapcsolatos információk továbbítására alkalmas, addig a nem verbális üzenetek a társas életet (az affektív dimenziót) szabályozzák, viszonyulásokat, attitüdöket kommunikálnak. (Paul Potts video:
11
A fej vagy a test? Pszichiátriai betegek vizsgálata
Fej: érzékeny, barátságos, kooperatív Test: feszült, ingerlékeny, aggódó, siető, szeszélyes, panaszkodó, nyugtalan, impulzív, türelmetlen, merev Fej és test egyaránt: szorongó, zavaros, védekező, elégedetlen, csüggedt A test jobban mutatta a betegek valódi állapotát, mint a jobban kontrollálható fej
12
A nem verbális kommunikáció funkciói
társas helyzet kezelése én bemutatása érzelmi állapotok kommunikációja attitűdök kommunikációja csatornavezérlés
13
Csatornái Vokalitás Hangminőség, intonáció Hangsúlyozás, prozódia
Csend „Testbeszéd” Arckifejezés, mimika Testtartás és mozgás Szemkontaktus - tekintet Érintés Szaglás Gesztusok és emblémák Proxemika (térközszabályozás) Fizikai jellemzők Fizikai megjelenés Mesterséges dolgok (a self kiterjesztései..)
14
Proxemika: térköz és érintés
Személyes tér, mindenkinek kell egy bizonyos tér maga körül, ha ebbe betolakodnak, az feszültséget okoz. Az oroszlánnak 50 km. Nekünk, ha sokan lakunk egymás felett stresszesek leszünk. Az oroszlán vizelettel, ürülékkel, és ordítással jelzi. Emberek: fél m-en belül: intim, 1 m-ig személyes (barátok), 3 m-ig társas, azon túl nyilvános. Sok érintés: francia, olasz, latin-amerikai, orosz, arab, afrikai Közepes: USA, kanadai, észak-európai, új-zélandi, német, dán Alacsony: kelet-ázsiai (kínai, japán, koreai)
15
Proxemika: térközszabályozás az asztal körül
Versengő-védekező helyzet – az asztal két oldalán egymással szemben Együttműködés, kooperatív helyzet – egymás mellett Baráti beszélgetés, oldott légkör – sarokhelyzet Független helyzet – egymástól távol, sréhen szemben
16
Színház = világ? (A dramaturgiai modell)
Hétköznapi interakciókat jól írja le a színház metaforája. Szerepeket játszunk és próbáljuk ezt mások számára hitelesen tenni. Fontos a közös alakítás, a kooperáció. A szerepeink során ún. homlokzatot mutatunk magunkról, melyet aktívan alakítunk. Fontos, hogy a homlokzatot mások elfogadják, de erre ők maguk is motiváltak.
17
Homlokzat – az én kivetített képe
A homlokzat állandó jellegű kifejezéskészlet, melyet az egyén az alakítás során szándékosan vagy szándéktalanul felhasznál. Az egyén az aktuális szerepének megfelelő homlokzat fenntartására törekszik. Homlokzat részei: Környezet: fizikai elrendezés, bútorzat, akár átmeneti jellegű is. Személyes homlokzat: ruházat, nemi, életkori, faji jellegzetességek, testméret és külső, testtartás, beszédsémák, mimika és gesztusok, hivatal vagy poszt jelvényei.
18
Homlokzat-összeomlás
A homlokzatot közösen óvjuk, és kerüljük az összeomlását. Közös feladat ennek fenntartása, mindenkinek kínos, ha nem működik olajozottan: „dramaturgiai csapatmunka”. A homlokzat-összeomlás zavarodottsághoz vezet (erőltetett viccelődés, ideges nevetés, kínos csend). Együtt igyekszünk helyreállítani, pl. mindenki azt színleli, mintha semmi nem történt volna.
19
19
20
Milyen hivatás képviselőit látjuk az előző képeken?
Melyek az ő homlokzatuk elemei? Milyen értéket közvetítenek ezzel? Melyek az informatikusok homlokzatának elemei?
21
A hazugság jelei a nem verbális viselkedésben
Hogyan lehet megfigyeléssel detektálni, ha valaki hazudik? Gondoljon egy esetre, amikor nyilvánvalóan hazudtak önnek! Milyen jeleket figyelt meg? És mikor saját maga hazudott? Mire figyelt, hogy hitelesen kommunikáljon? Mennyire sikerült szabályoznia nem verbális viselkedését? Szemkontaktus kerülése: megtanuljuk, hogy ez egy jele a hazugságnak, már gyerekkorban, pedig nem igaz. A szemkontaktus kerülésének oka lehet gondolkodás, vagy más irányú információk iránti érdeklődés. Hazugság közben legtöbbször direkt a másik szemébe nézünk, hogy ellenőrizzük mennyire volt sikeres a félrevezető manőverünk. 21
22
A hazugságra utaló jelek alapján:
Hazugság = nagyobb mentális erőfeszítés Valós érzelmek nehezen leplezhetők Stressz és feszültség jelei
23
Érzelemkifejezések univerzalitása
P. Ekman: 5 különböző kultúrából származó arcok Chile, Argentína, Brazília, Japán USA → milyen érzelem? Felismerik. 60-as évek vége 70-es évek eleje 23
24
Paul Ekman: Pápua Új-Guinea
Filmek Minden érzelemkifejezés ismerős Kontextus nélkül is azonosítható Terepkutatás Nyugati arcokat mutatott → azonosítsák az érzelmet (módszertani problémák) Gajdusek nevű virológus kutatta a P-Ú-G-akat, 6 hétnyi filmet forgatott, Ekman és Friesen fél évig elemezte a filmeket Módszertani pr-k: nem írnak, ha felolvassa a lehetséges érzelmeket, elfelejthetik, inkább: mondjanak történetet, mi lehetett vele. szomorú → meghalt a gyereke 24
25
Univerzális érzelmi arckifejezések
Meglepetés Félelem Öröm Szomorúság Harag 25 Megvetés Undor
26
Érzelmi arckifejezések és őszinteség
Nem mindig jelenik meg az érzelmi arckifejezés teljes „pompájában” Gyenge arckifejezés Kezdeti, gyenge, csökkenő vagy titkolt Részleges arckifejezés Enyhe, csökkenő, titkolt Mikro-arckifejezés Szándékosan vagy tudattalanul elnyomott érzelem PAUL EKMAN is a professor of psychology in the department of psychiatry at the University of California Medical School, San Francisco. An expert on expression, the physiology of emotion, and interpersonal deception, he has received many honors, most notably the Distinguished Scientific Contribution Award of the American Psychological Association, and is the author or editor of thirteen previous books, including Telling Lies. He is a frequent consultant on emotional expression to government agencies such as the FBI, the CIA, and the ATF, to lawyers, judges, and police, and to corporations, including the animation studios Pixar and Industrial Light and Magic. 26
27
Hazugság jelei az arckifejezésben
Eltitkolni szándékolt érzelmek gyors arcmozgások (1/5 mp) pillanatra megjelenik, majd eltűnik Hamis érzelemkifejezés Enyhe aszimmetria Hiányzik a szabályos, sima, gördülékeny jelleg a megjelenésekor és eltűnésekor
28
Lie to Me is an American television series that premiered on the Fox network on January 21, 2009.[2] In the show, Dr. Cal Lightman (Tim Roth) and his colleagues in The Lightman Group accept assignments from third parties (commonly local and federal law enforcement), and assist in investigations, reaching the truth through applied psychology: interpreting microexpressions, through the Facial Action Coding System, and body language.[2] 28
29
Melyik az igazi mosoly?
30
Melyik az igazi mosoly? Igazi mosoly: Szarkalábak Orca felfelé mozdul
A szemmozgatásért felelős izom összehúzódása – mosoly Megoldás: a két jobb oldali fényképen igazi a mosoly
31
Érzelem és mimika Alapérzelmek kifejezései univerzálisak
Érzelem-felismerés univerzalitása Veleszületetten vakok érzelemkifejezései Az érzelem kimutatásának szabályai kultúrafüggőek Ki, kinek, mikor fejezheti ki Műtétről, balesetről szóló filmek nézése egyedül vagy mások jelenlétében. Egyedül nincs különbség USA és Japán közt, mások jelenlétében japán jobban titkolja (mosollyal) Egyedül: veleszületett, nyilvánosan: szabályozott érzelemkifejezés Nincs minden érzelemre minden kultúrában megfelelő szó
32
Nem verbális viselkedés és implicit attitűdök
Miként jelenhet meg a nem verbális viselkedésben egy negatív implicit attitűd? Szemkontaktus csökkenése Térközszabályzás (távolodás) Testtartás (felső test hátra dől) Feszültség jelei Állásinterjún többnyire a nem verbálsi kommunikáció alapján alakítjuk ki a véleményünket egymásról – bár gyakran teljesen tudattalanul zajlik a kommunikáció a testeink között. Mivel ugyanakkor a nem-verbális viselkedés visszahat érzelmeinkre, ha figyelünk pl. testhelyzetünkre könnyedén befolyásolhatjuk hangulatunkat. Bővebben lásd:
33
Emblémák, kulturális szignálok
Egy adott társadalmi, kulturális környezetben konszenzussal létrejött jelzések (pl. ruházat, hajviselet, különböző kitüntetések, rangjelzések, testdíszítő elemek (tetoválások, testékszerek) melyek viselése kifejezi az illető értékrendjét, társadalmi hovatartozását, identitását, ízlését. (Hatvani, E. Varga, Taskó, ). Kulturális szignálok jelezhetik azt is, hogy a személy hogyan akar interakcióba belépni, mit vár el a másik féltől. pl. egy randevún mást fejezhet ki egy kihívó női öltözet, mint a farmer pulóverrel.
34
Gesztusok, kézjelek és kézmozdulatok
Olasz kézjelek, kézmozdulatok:
35
Gender különbségek Bár biológiailag nincs igazán értelme külön női- és férfiagyról beszélni, a neveltetés kulturálisan meghatározott nemi (gender) különbségeket hoz létre abban hogy miként viszonyulunk magunkhoz és egymáshoz (Ez nem mond ellent annak, hogy a kulturálisan létrehozott különbségek idővel kimutathatóvá válnak az agy felépítésének különbségeiben is.)
36
Összefoglalás A nem-verbális kommunikáció a verbálisnál sokkal régebbi, sokkal gyorsabb, kevésbé tudatos – és főként attitűdök kommunikálására alkalmas. A nem-verbális kommunikáció számtalan csatornán zajlik egyszerre. Hazudni komoly mentális erőfeszítést jelent, ami során nem marad energiánk (időnk) az összes csatorna összehangolására. A hazugság legfontosabb jele a különböző csatornák közötti ellentmondás. Érzelmeink kommunikációjában kiemelten fontos az arc-mimika. A hét darab alapérzelemhez tartozó arckifejezés a világ minden táján ugyan úgy néz ki, és ugyan azt is jelenti. (Arcmimikánk nem csak tükrözi gondolatainkat, visszafele is hat: arckifejezésünk megváltoztatja az érzéseinket!) Bár arcizmaink működését általában sokkal jobban tudjuk szabályozni a többi nem-verbális csatornához képest, az ún. mikro-mimika ez esetben is kiül az arcunkra – igaz ezt tudatosan nagyon nehéz észrevenni.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.