Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az EU hatáskörei A hatáskör- és a hatalommegosztás elvei az EU-ban Az EU jogforrási rendszere Dr. Simon Károly László ( )
2
Az Európai Unió Hatáskörei
3
Az EU célkitűzései Béke Belső határok nélküli térség
Szabadság, a biztonság és jog érvényesülésén alapuló térség Európa népei jólétének előmozdítása Gyermekek jogainak védelme Nők és férfiak közötti egyenlőség előmozdítása EGYSÉGES BELSŐ PIAC Fenntartható fejlődés Nemzedékek közötti szolidaritás Gazdasági és monetáris unió Tagállamok közötti szolidaritás előmozdítása Árstablilitás, versenyképesség Tudományos és műszaki haladás
4
Európai és nemzeti jogok kapcsolata
Tagállami
5
A hatalommegosztás elvei az EU és a tagállamok között
Lojális együtt- működés Hatáskör-megosztás elve Szubszidiaritás Arányosság elve
6
A hatalommegosztás elvei az EU és a tagállamok között
Az EU akkor léphet fel egy szakpolitikai területen, ha ez a fellépés az EU-ra ruházott hatáskörök közé tartozik (hatáskör-megosztás elve); az uniós szint a legmegfelelőbb a célkitűzés megvalósításához (szubszidiaritás); a fellépés sem formailag, sem tartalmilag nem lépi túl a Szerződések által biztosított mértéket (arányosság elve).
7
A hatáskör-megosztás elve
Tagállami szuverenitás tiszteletben tartása Lojalitási klauzula
8
Lojális együttműködés elve
EUSz. 4. cikk (3) bek. az EU és a tagállamok kölcsönösen tiszteletben tartják és segítik egymást a Szerződésekből eredő feladatok végrehajtásában; a tagállamok megteszik a megfelelő általános vagy különös intézkedéseket; a tagállamok segítik az Uniót feladatainak teljesítésében; a tagállamok tartózkodnak minden olyan intézkedéstől, amely veszélyeztetheti az Unió célkitűzéseinek megvalósítását.
9
A tagállamok és az EU kapcsolata
Hatáskör-megosztás Lojalitási klauzula Végrehaj-tási federaliz-mus
10
Szubszidiaritás és arányosság
Szubszidiaritás [EUSz. 5. cikk (3) bek.] Azokon a területeken, amelyek nem tartoznak kizárólagos hatáskörébe, az Unió csak akkor és annyiban jár el, amikor és amennyiben a tervezett intézkedés céljait a tagállamok sem központi, sem regionális vagy helyi szinten nem tudják kielégítően megvalósítani, így azok a tervezett intézkedés terjedelme vagy hatása miatt az Unió szintjén jobban megvalósíthatók. Arányosság [EUSz. 5. cikk (4) bek.] Az Unió intézkedése sem tartalmilag, sem formailag nem terjedhet túl azon, ami a Szerződések célkitűzéseinek eléréséhez szükséges.
11
Szubszidiaritás és arányosság
2. sz. jegyzőkönyv a szubszidiaritás és az arányosság alkalmazásáról a Bizottság széles körű konzultációt folytat a jogalkotásra irányuló javaslatok esetében; a jogalkotási tervezeteket továbbítják a nemzeti parlamenteknek; a tervezeteket külön indokolni kell a szubszidiaritás és az arányosság elveinek megfelelés szempontjából; a nemzeti parlamentek indokolt véleményt küldhetnek az indítványozónak 8 héten belül; a nemzeti parlamenteknek tagállamonként 2 szavazata van.
12
A hatáskörök csoportosítása
Kizárólagos Megosztott Támogató Gazdaságpolitikai Speciális (KKBP)
13
Kizárólagos hatáskörök
Vámunió A belső piac működéséhez szükséges versenyszabályok megállapítása Monetáris politika Tengeri biológiai erőforrások megőrzése a közös halászati politika területén Közös kereskedelempolitika Egyes nemzetközi megállapodások megkötése
14
Megosztott hatáskörök
Belső piac Szociálpolitika Regionális politika Mezőgazdaság és halászat Környezetvédelem Fogyasztóvédelem Szállítás Energia Szabadságon biztonságon és jog érvényesítésén alapuló térség Közegészségügy Kutatás, technológiafejlesztés és űrkutatás
15
Támogató hatáskörök Emberi egészség védelme és javítása Ipar Kultúra
Idegenforgalom Oktatás, szakképzés, ifjúság és sport Polgári védelem Közigazgatási együttműködés
16
Az Uniós Jogforrások
17
Elsődleges jogforrások
18
1. A „Szerződések” 1.1. Alapító szerződések ESZAK (1951)
Euratom (1957) EGK (1957) EUSZ (1992) 1.2. Az alapító szerződések módosításai Egyesítési szerződés (1965) Grönland-szerződés (1984) Egységes Európai Okmány (1986) Amszterdami Szerződés (1997) Nizzai Szerződés (2001) Lisszaboni Szerződés (2007)
19
2. A csatlakozási okmányok
Dánia, Írország, Egyesült Királyság (1972) Görögország (1979) Spanyolország és Portugália (1985) Ausztria, Finnország, Svédország (1994) Csehország, Ciprus, Észtország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Lengyelország, Szlovénia, Szlovákia (2004) Bulgária és Románia (2005) [Kremikovtzi, C‑262/11] Horvátország (2012)
20
Másodlagos jogforrások
(Ld. külön diasor!)
21
Tagállamok együtt-működése Európai polgárok és identitás
Integrációs szférák Tagállamok együtt-működése Egységes belső piac Európai polgárok és identitás
22
Negatív és pozitív integráció
Jogi integráció Pozitív integráció - Jogközelítés (harmonizáció) 70/157/EGK irányelv a gépjárművek megengedett zajszintjéről és kipufogórendszereiről Negatív integráció Tipikusan: korlátozások tilalma A 4 szabadság, uniós versenyjog Negatív rendelkezések csak harmonizációs rendelkezések hiányában alkalmazhatók
23
Negatív és pozitív integráció kapcsolata
A Szerződések rendelkezései egyre szűkebb körben érvényesülnek közvetlenül 73/241/EGK irányelv – kakaóvaj 2000/36/EU irányelv – bármely növényi zsiradék (max. 5 %) Korlátozott harmonizációs lehetőségek – Továbbra is jelentős szerepe van a szerződéses rendelkezéseknek Adózás 2011/96/EU irányelv – anya- és leányvállalatok adózása 2009/13/EU irányelv – összeolvadás adózási kérdései Az EUB esetjoga a másodlagos joghoz hasonló funkciót tölt be Közbeszerzés
24
Integrációs technikák az uniós jogban
Egységes jog 2157/2001/EU rendelet – Societas Europaea 207/2009/EU – EU védjegy Harmonizáció Tagállami jogok közelítése Differenciálás lehetséges Kölcsönös elismerés Nem alkotnak közös anyagi jogi szabályokat 2006/126/EU irányelv – vezetői engedélyek Koordináció Tagállami szabályozók összhangjának javítása harmonizáció nélkül (pl. TB rendszerek) Standardizáció Többrétegű rendszer CEN / CENELEC / ETSI
25
A harmonizáció szabályozási aspektusai
Formális Hatáskör Eljárás EUMSZ Aktus típusa EUMSZ 153 (2) b Tartalmi A harmonizáció hatálya Harmonizációs aktus Más aktus A harmonizáció foka Abszolút védzáradék Opcionális Alternatív Minimum
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.