Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyarország infrastruktúrája

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyarország infrastruktúrája"— Előadás másolata:

1 Magyarország infrastruktúrája
alomfoldrajz

2 Infrastruktúra: A gazdaság működéséhez szükséges műszaki feltételek
Magyarország lemaradása e téren jelentős volt a rendszerváltáskor. Felzárkózás EU és hazai forrásokból zajlik Közművek Közlekedés Infokommunikáció

3 A villany és vezetékes vízhálózatba mára csaknem minden lakás be van kötve
Uniós támogatással ma a csatornázottság 90%-os és a szennyvizek 97%-át kezelik Ugyanakkor pl.: az agglomerációban sok helyen hiányoznak a szilárd burkolatú utak

4 A közlekedés ágai Szárazföldi, légi és vízi közlekedés
Áru-, és személyszállítás Jelentőségük függ az ország fekvésétől, nagyságától, településhálózatától.... Tükrözi a gazdaság fejlettségét Magyarország A központi fekvés, a medence jelleg kedvezett a tranzit helyzet kialakulásának, a közúthálózat és vasúthálózat centrális, sugaras szerkezetű kiépítésének. Nagy tranzitforgalom  óriási terhelés.

5 Légi közlekedés Ez a közlekedési forma a leggyorsabb és a legkényelmesebb, ugyanakkor a legdrágább is. Jelentős a környezeti terhelése. a személyszállításban óriási jelentőségre tett szert. Az áruszállításban csak a kis tömegű, nagy értékű, romlandó vagy élőáru szállítása gazdaságos repülővel. Magyarországon csak nemzetiközi forgalomban van szerepe Malév csőd Liszt Nemzetközi Repülőtéren fapados légitársaságok bonyolítják a forgalom felét Kisebb repülőtér: Debrecen, Sármellék (Balaton mellett) szerződéses turistajáratokat fogad

6 Szárazföldi közlekedés – vasút (személy és áruszállítás)
Előnye: olcsóbb, a környezetet kevésbé szennyezi, nagy kapacitás Hátránya : lassúbb (teherszállítás!) , kötött pálya Színvonalát jelzi: - kettős vágányú és villamosított vonalak hossza - kocsik műszaki állapota - menetsebesség - állomások áteresztőképessége - menetrend pontossága

7 Vasúthálózat hossza 8 049 km

8 Tömegközlekedésre és nagytömegű áruk szállítására a legalkalmasabb.
Energiafelhasználása kisebb  kisebb környezeti terhelés. Vasúthálózatunk sűrűsége az európai átlag fölötti. Műszakilag viszont elavult. Korszerűsítés  InterCity, villamosítás. Magyarországon az államvasúton (MÁV) kívül még egy osztrák-magyar tulajdonú kisebb vasúttársaság (GYSEV) is üzemel a nyugati határon

9 Környezetbarát, gazdaságos Gépkocsivezetők számára jobb
Kombinált fuvarozás Ro-la forgalom – gördülő országútak (Olyan speciális vasúti teherkocsik, amelyek kamionokat szállítanak.) Környezetbarát, gazdaságos Gépkocsivezetők számára jobb Ferencváros

10 Közúti közlekedés Előnye: nincs pályához kötve háztól házig szállíthatják az árukat, a menetrend sem köti Hátránya: drága (autópálya, benzin), környezetszennyező, kis kapacitású Magyarországon Centrális, sugaras szerkezet. Kicsi és közepes távolságon gazdaságos. A személygépkocsik száma gyorsan nő  közúthálózatunk túlterhelt  környezetszennyezés fokozódik. Az áruszállításban gazdaságtalanabb, mint a vasút.

11 Autópályák és gyorsforgalmi utak
Közúthálózat hossza km

12 Budapest „körgyűrű” 270 fokban
Az ÉNY-i szektor megépítése elleni érvek: -lakóhelyek közelsége - természetvédelmi területen át - szélirány miatt a szennyeződés Bp.-re jutna (tervezett alagutak drágítják)

13 Belvízi (folyami, tavi) hajózás
Előnye: Energiatakarékos, olcsó és környezetkímélő, nagy kapacitás Hátránya: lassú, folyóhoz kötött, át kell rakodni A személyszállítás – különösen az állóvizek esetében – helyenként fontos A folyami áruszállítás csak ott jelentős, ahol - összefüggő természetes víz- vagy mesterséges csatornarsz. - hosszú távú, átrakodásmentes szállítást biztosít - vízmélység megvan - és kevés a hordalék Rajna

14 Európában jelentős víziút a Duna-Majna-Rajna vízrendszer (1992), amelyen a kontinens belvízi teherforgalmának meghatározó hányada bonyolódik

15 Magyarországon nem számottevő közlekedési ág.
Helyileg: Balatonon idegenforgalmi jelentőség a személyszállításban Lemaradásunk okai: Elavult eszközpark. Kis vízmélység. Kevés a közforgalmú kikötő Nincs összeköttetés a Duna és a Tisza között

16 Vízi utak hossza 1 622 km Fontosabb kikötők: Baja, Csepel (Budapest), Dunaújváros, Győr-Gönyü, Mohács (Duna)

17 Ro-ro forgalom (roll-on-roll-off)
Vízi úton kamionok, vasúti kocsik szállítása Növeli a vízi közlekedés jelentőségét is Bajai Ro-ro kikötő

18 Csővezetékes szállítás
Cseppfolyós és légnemű anyagok szállítása. Hátránya: Megépítése drága, csak bizonyos anyagokat szállít Előnyei: Nem kell átrakodni. Hosszú ideig üzemképes. Kevés a munkaerőigénye. Biztonságos. Folyamatos szállítás esetén gazdaságos, olcsó Nagy kapacitású

19 Kommunikációs infrastruktúra
A magyar lakosság 90%-a használ mobiltelefont A mobilszolgáltatók 2015 végére 80%-os lefedettséget építettek ki Internetet kb. 75% használt, 1/3-a valamilyen szolgáltatást is igénybe vett ezen keresztül Terjed a 4G hálózat (5G)

20


Letölteni ppt "Magyarország infrastruktúrája"

Hasonló előadás


Google Hirdetések