Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Neveléslélektan Debrecen 2010.
2
A pedagógus A szociális hatalom típusai
Jutalmazó Kényszerítő Referens Szakértői Törvényes Információs
3
Szociális befolyásolás
Kelman: Behódolás Azonosulás Interiorizáció
4
Szociális befolyásolás
befogadó behódolás azonosulás interiorizáció Célja jutalom, büntetés elkerülése Önmeghatá- rozás én-építés egyéni értékrendnek megfelelő viselkedés Mi a fontos? jutalmazó, büntető személy értéket hordozó személy érték Befolyásoló hatalma Eszközök feletti uralom vonzó mivolta Szavahihetőség (szakértelem, megbízhatóság) Érzelmi tartalma félelem hit, vonzalom Magasabb rendű érzelmek
5
Behódolás Az egyén azért veti magát alá egy másik ember vagy csoport befolyásának, mert reméli, hogy ezzel kedvező reakciót vált ki a másikból.
6
Behódolás A befolyásoló hatalma az eszközök feletti ellenőrzésen alapul. A befolyásolt viselkedési választéka korlátozott.
7
Behódolás Csak a befolyásoló jelenlétében gyakorolja a kívánatos viselkedést. A behódolással elfogadott viselkedés a külső követelményrendszer része.
8
Behódolás A kívánatos viselkedést a büntetéstől való félelem, vagy a konkrét jutalom megszerzésének reménye tarja fenn.
9
Azonosulás Az egyén azért tesz magáévá valamilyen más személytől vagy csoporttól származó viselkedést, mert ez a viselkedés vonzó számára.
10
Azonosulás Kielégítő önmeghatározó viszonyt jelent az egyén számára.
A befolyásoló személy személyisége vonzó jellegével tudja kiváltani a kívánt hatást.
11
Azonosulás Az azonosulás révén elfogadott viselkedés az egyén szereprepertoárját gazdagítja.
12
Interiorizáció Az egyén azért fogadja el a befolyást, mert a kívánt viselkedés egybevág az ő értékrendjével.
13
Interiorizáció A befolyásoló „hatalma” a szakértelmen, a szavahihetőségen alapszik. Az egyén fő gondja viselkedésének érték-kongruenciája.
14
Interiorizáció Az így elfogadott viselkedés a belső szabályozó rendszer része.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.