Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ózd Városi Polgármesteri Hivatal

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ózd Városi Polgármesteri Hivatal"— Előadás másolata:

1 Ózd Városi Polgármesteri Hivatal
Az aktív korúak ellátásának új rendszerével kapcsolatos szociális igazgatási tapasztalatok Miskolc, július 16. Krokavecz Györgyné osztályvezető Ózd Városi Polgármesteri Hivatal Szociális és Egészségügyi Osztály

2 Az aktív korúak ellátásának új rendszerét megalapozó jogszabályi háttér
Az egyes szociális és foglalkoztatási törvények módosításáról szóló CVII. törvény [amely egyebek mellett módosította a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló évi III. törvényt, és a foglalkozás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló évi IV. törvényt (Hatályos: I.1-től)] A rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményét érintő törvények módosításáról és egyéb, munkaügyi szempontból szükséges intézkedésekről szóló évi XXXVIII. törvény (Hatályos: VI.1-től) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokkal kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 341/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet (Hatályos: I.1-től) Egyes kormányrendeleteknek az aktívkorúak ellátásával összefüggő módosításáról szóló 75/2009.(IV. 8.) Korm. rendelet (Hatályos: IV.11-től)

3 Hatáskörök A települési önkormányzat jegyzője rendelkezik hatáskörrel:
a rendelkezésre állási támogatás és a rendszeres szociális segély megállapítása tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 25. §-a (3) bekezdésének ab) és ac) pontjai alapján, munkaköri alkalmassági vizsgálat lebonyolítása a 63/ (III.27.) Korm. rendelet módosított 18. §-a alapján. A települési önkormányzat rendelkezik hatáskörrel: a közcélú munka megszervezése tekintetében, az Szt. 36. §-a (1) bekezdése alapján, rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodott személy közcélú foglalkoztatása érdekében megállapodás megkötése vonatkozásában, az Szt. 37/C. § (4) bekezdése alapján-, Közfoglalkoztatási terv készítése tekintetében, az Szt. 37/A. §-ának (1) alapján. A települési önkormányzat az Szt § (4) bekezdésében rendeletalkotásra kapott felhatalmazást. Ózd város Önkormányzatának Képviselő-testülete február 26.-án tett eleget rendeletalkotási kötelezettségének.

4 Ózd város Önkormányzatának a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 18/2007. (X.10.) rendelet (a továbbiakban: Rendelet) módosítása I. A Rendelet megállapítja a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személyek együttműködésének eljárási szabályait: A) A Rendelet kimondja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként a települési önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködésre köteles. B) Ózd Város Önkormányzata az együttműködésre a Kézenfogva Szociális Szolgáltató Központ - Családsegítés (a továbbiakban: Családsegítés) intézményi egységét jelölte ki. C) Az együttműködés keretében a támogatott személy köteles a) az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül a Családsegítést felkeresni és nyilvántartásba vetetni magát, b) részt venni az egyéni élethelyzetéhez igazodó, beilleszkedést segítő program kidolgozásában, c) írásban megállapodást kötni a beilleszkedést segítő program megvalósítására a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül, d) teljesíteni a beilleszkedését segítő programban vállaltakat, e) közreműködni a Családsegítés munkatársaival - legalább háromhavonta történő - személyes találkozás létrejöttében, f) folyamatosan kapcsolatot tartani a Családsegítés munkatársaival.

5 Ózd város Önkormányzatának a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 18/2007 (X.10.) rendelet módosítása II. A Rendelet szabályozza a beilleszkedést segítő programok típusait A Családsegítés által biztosított – a támogatott személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó -, beilleszkedést segítő programok: életmódot formáló egyéni és csoportos foglalkozás, mentálhigiénés egyéni és csoportos foglalkozás, egyéni készség-, és képességfejlesztő foglalkozás, re-szocializációt célzó egyéni és csoportos foglalkozás, háztartási ismeretek elsajátítását célzó csoportos foglalkozás, életvezetési tanácsadás, személyiségfejlesztő tréning, kommunikációs tréning, konfliktuskezelési tréning, pályakorrekciós tanácsadás, álláskeresési készségek erősítését célzó csoportos foglalkozás, munkavégzésre történő felkészítést segítő és integráló program, a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzése.

6 Ózd város Önkormányzatának a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 18/2007 (X.10.) rendelet módosítása III. A Rendelet meghatározza az együttműködés megszegésének eseteit A rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személy az együttműködési kötelezettségét megszegi, ha Rendelet által meghatározott együttműködési kötelezettségeinek bármelyikét nem teljesíti. B) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén a Családsegítés: a) három munkanapon belül írásban, vagy személyesen megkeresi az együttműködésre kötelezett személyt, b) az együttműködési kötelezettség megszegésének okát az együttműködésre kötelezett személy a megkeresést követő nyolc napon belüli igazolhatja, c) a Családsegítés vizsgálja a mulasztás okát és amennyiben az együttműködésre kötelezett személy ca) önhibáján kívül nem tett eleget kötelezettségének, megkezdi illetve folytatja az együttműködést, cb) önhibájából nem tett eleget kötelezettségének, soron kívül értesíti a jegyzőt az együttműködés létrejöttének elmaradásáról, illetve megszegéséről.

7 A 2008. évben rendszeres szociális segélyben részesülők jogosultsági feltételeinek felülvizsgálata
A felülvizsgálatot az Szt. 25. § (4) bekezdésére tekintettel – az egységes jogértelmezésre alapozott jogalkalmazás biztosítása érdekében január közepén kezdtük meg. A felülvizsgálat keretében - a 63/2006. (III.27.) Korm rendelet 5. § (1) bekezdése alapján - átfogóan vizsgáltuk, hogy van-e vagyonnak minősülő gépjármű a jogosult tulajdonában. Ennek keretében megkerestük a helyi Okmányirodát, valamint a Vám-, és Pénzügyőrség Hivatalát. A jogosultak nagy számára, és a vagyonvizsgálatra tekintettel március 31-ig a felülvizsgálati eljárást hivatalból teljes körűen megindítottuk, de döntéshozatalra valamennyi ügyben csak április 30-ig került sor. Első „körben” a magas összegű RSZS-ben részesülők kerültek felülvizsgálatra - majd folyamatosan kiközvetítésre közcélú foglalkoztatás érdekében-, valamint az elsődleges munkaerőpiacon keresőtevékenységet folytató, az Szt. 37/E. § -a alapján 50%-25%-os „továbbfolyósított” segélyben részesülők felülvizsgálatát végeztük el.

8 Felülvizsgálat adatai
2008. december 31-én rendszeres szociális segélyben részesülők száma: 2698 fő Felülvizsgálat után RSZS-ben részesülők száma fő Felülvizsgálat után RÁT-ban részesülők száma fő Ebből: - az Eszt. 51. § (14) bekezdése alapján magasabb összegű RÁT-ra jogosult fő %-os továbbfolyósításra jogosult fő Megszűnt a jogosultság fő

9 A jogosultság megszűntetésének okai
A felülvizsgálat során nem vállalta az együttműködést fő Ebből: - a munkavégzést nem vállata fő - a képzést nem vállalta fő - egyéb ok fő A felülvizsgálati eljárásban nem működött együtt: fő Jogosultsági feltételek hiánya – vagyon fő Egy főre jutó havi jövedelem magasabb mértéke fő Elköltözött fő Határozatlan idejű pénzellátást választott fő Határozott idejű pénzellátásban részesült fő Munkanélküli járadékra lett jogosult fő Szabadságvesztését tölti fő Meghalt fő Összesen: fő

10 Új kérelmek 2009. január 1-e után új kérelemre megállapított aktív korúak ellátására jogosultak száma ( január 1- június 15 között): RÁT-osok száma fő RSZS-ek száma fő Az új segélyezettek magas számának vélelmezett okai: 2008. II. félévben Ózd városban jelentős számú munkahely szűnt meg A közhasznú foglalkoztatás megszűnése A közcélú foglalkoztatásban való részvétel lehetősége

11 Vagyonvizsgálat I. Gépjármű tulajdonnal rendelkezik 587 fő
Megszüntetésre került az ellátás vagyonnak minősülő vagyontárgy tulajdonlására tekintettel 73 fő esetében Ezzel azonos a megtérítésre kötelezettek száma. Megtérítés összege: 87 EFt<1.276 EFt-ig terjed. Esetek: -nem nyilatkozott az ügyfél a tulajdonában lévő gépjárműről, de volt 1,2,3 db!! - csak a kis értékű gépjárműről tett nyilatkozatot.

12 Vagyonvizsgálat II. A megtérítésre kötelezettek
70%-a elismerte, hogy az ellátást jogosulatlanul vette föl, de az Szt. 17. §-ának (4) bekezdésére hivatkozással méltányossági kérelmet terjesztett elő az ellátás csökkentése, elengedése, vagy részletekben történő megfizetése érdekében. 30%-uk fellebbezésben megtámadta az elsőfokú döntést. A másodfokú hatóság az általa már elbírált határozatokat helyben hagyta, illetve az érdemi döntést nem változtatta meg.

13 Előleg I. Az Szt. 26/A. §-a alapján I. negyedévében 1180 fő részére 22 MFt előleg kifizetésére került sor a rendszeres szociális ellátás terhére. Bonyolult, aprólékos, és jelentős mértékű többletfeladatot ró az ügyintézőkre - az Szt. 26/A. §-a (4) bekezdése alapján - a közfoglalkoztatásból származó havi kereset összege terhére történő visszafizetés érvényesítése. Ebben az esetben a jogszabályban meghatározott hat egyenlő részletben történő levonást nem lehet végrehajtani.

14 Előleg II. Nagy nehézséget okoz a 13 munkáltatónál foglalkoztatott segélyezett „követése”, a levonások nyilvántartása, rengeteg adminisztrációt és időt igényel. Ugyanezek a gondok jelentkeznek a munkáltatók vonatkozásában is. További problémát okoz a gyakori változás (dolgozik, RÁT-ot kap, majd ismét máshol alkalmazzák, ha zárásig nem érkezik meg a megszüntetésről az irat, csúszik a levonás, stb ...)

15 Foglalkozás-egészségügy I.
A 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet módosított 18. §-a alapján a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat lebonyolítására háromoldalú megállapodást kötött Ózd város Jegyzője, az Ózdi Munkaügyi kirendeltség, és Két – a munkaköri alkalmassági vizsgálat elvégzésére jogosult – háziorvos, valamint az Almási Balog Pál Kórház.

16 Foglalkozás-egészségügy II.
A Megállapodás alapján: A munkáltató küldi el – a külön jogszabályi melléklettel – a munkavállalót a munkaköri alkalmassági vizsgálatra; A tárgyhóban elvégzett vizsgálatokról kiállított számlát és a vizsgált személyek névsorát az orvos megküldi a Jegyzőnek; A névsor adatai egyeztetésre kerülnek a szociális nyilvántartás adataival; Egyezés esetén a jegyző leigazolja a számlán a teljesítést; A számla megküldésre kerül az Ózdi Munkaügyi Kirendeltségre, ahonnan továbbítják az É-mo.-i Munkaügyi Központba, ahol teljesítik a kifizetést.

17 A Szociális és Egészségügyi Osztály I.
Ügyintézők száma: fő Végzettség szerint: 1 fő egyetemi 6 fő főiskolai 3 fő felsőfokú 1 fő középfokú (jelenleg képzésben) végzettséggel rendelkezik Ügyiratszám alakulása június 30-ig: Főszám: db, ebből aktív korúak ellátása: db Alszám: db ebből aktív korúak ellátása: db Egy ügyintéző átlagosan 3715 db iratot intézett.

18 A Szociális és Egészségügyi Osztály II.
1 fő ügyintéző „közfoglalkoztatási ügyintéző” munkakörben végzi a közcélú foglalkoztatással kapcsolatos feladatokat: Közvetítés; Megállapodások megkötése a foglalkoztatókkal/munkáltatókkal; Kapcsolattartás Munkaügyi Kirendeltséggel, munkáltatókkal/ foglalkoztatókkal; Munkaköri alkalmassági vizsgálatok adatainak egyeztetése; A normatív támogatás igénylésével kapcsolatos feladatok; Előirányzat felhasználásának nyilvántartása; A Közfoglalkoztatási terv megvalósulásának figyelemmel kísérése.

19 Az „Út a munkához” program megvalósítását szolgáló igazgatási munka támogató környezete
Az „Út a munkához” program keretében a közcélú foglalkoztatást kiemelt cél és feladat volt mind Polgármester úr, mint a helyi Képviselők körében. A Foglalkoztatási és Szociális Hivatal által biztosított szakmai munka az egységes jogértelmezés és jogalkalmazás érdekében: képzés szervezése, szakmai kiadványok, napi on-line információs kapcsolat biztosítása. Az Igazgatási Mintahelyek aktív részvétele, kapcsolat biztosítása az SzMM munkatársaival, és a Mintahelyi Kollégák napi készenléte a szakmai segítségnyújtásra.

20 Közfoglalkoztatási terv
Ózd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 7/KH/2009.(III.12.) számú határozatával fogadta el Ózd város Közfoglalkoztatási tervét Tartalmi elemei teljes körűen megfelelnek az Szt. 37/A. §-ában foglaltaknak. Módosítására szeptemberében sor kerül a foglalkoztatásba bevont létszám, a munkáltatók száma és a munkafeladatok változása okán. [Valamennyi elemében pozitív változás van folyamatban.]

21 Ózd város 2008. -2009. évi közfoglalkoztatási létszámadatai
Lakosságszám január 1- én: fő 2008. évben közcélú foglalkoztatásban résztvevők száma éves átlagban: fő Közhasznú foglalkoztatásban résztvevők száma éves átlagban: 360 fő Közmunkaprogramban résztvevők száma éves átlagban: fő Összesen: fő 2009. június 30-án közcélú foglalkoztatásban résztvevők száma: 722 fő Közfoglalkoztatás-szervezők száma: fő Összesen: fő

22 Közcélú foglalkoztatásban résztvevők számának alakulása 2009. 01. 01
Közcélú foglalkoztatásban résztvevők számának alakulása között

23 Közcélú foglalkoztatásban résztvevő munkáltatók/foglalkoztatók 2009
Közcélú foglalkoztatásban résztvevő munkáltatók/foglalkoztatók június Polgármesteri Hivatal fő Alsófokú Oktatási Intézmények Gondnoksága fő Kistérségi Közszolgáltató Gazdasági Iroda fő (szociális és gyermekvédelmi intézmények) Egészségügyi Szolgáltató Iroda fő Ózdi Művelődési Intézmények fő Sportcentrum Kht fő ÓZDINVEST Kft. (100%-os Önkormányzati tulajdonú fő gazdasági társaság) Ózdszolg Kht fő Vízmű Kft fő Ózdi Rendőrkapitányság fő Közterületfelügyelet – Városőrség (megállapodás folyamatban) Vöröskereszt Ózdi Szervezete (megállapodás folyamatban) Katasztrófavédelem, polgárvédelem (megállapodás folyamatban Összesen: 722 fő

24 Közcélú foglalkoztatás keretében betöltött munkakörök
Könyvtáros, karbantartó, portás, takarító, múzeumi adatrögzítő, segédmunkás, adminisztrátor, ped. asszisztens, dajka, éjjeli őr, személyi vagyonőr, fejlesztő pedagógus, konyhai kisegítő, villanyszerelő, lakatos, gépkocsivezető, gondozónő, ügyintéző, parkgondozó, kőműves, úttisztító, pedellus, pataktisztító, festő, kérdezőbiztos, jegypénztáros, rendezvényszervező, esztergályos, gépkocsi szerelő, csőszerelő, ...

25 Tervezett munkák 2009. évre (nem teljes körű felsorolás)
Külterületi út felújítása Járda építése Közvilágítás kiépítése Bekötő út kiépítése Tekepálya és öltözőinek felújítása Szabadidős sportrendezvények Csapadékvíz elvezető árok burkolása, felújítása Patakmeder tisztítása Patakmeder melletti támfal újjáépítése Árokburkolás Iskola, óvoda kerítésének felújítása Tantermek padozatának felújítása Tornaterem felújítása Óvoda homlokzatának felújítása Iskolában étkező padozatának Autóbusz megállók felújítása Pihenőpark kialakítása Útpadka felújítás Korlátok, átjárók, hídkorlátok pótlása, felújítása Életveszélyessé vált épületek bontása Játszótér eszközeinek felújítása Parkosítás, utcabútorok kihelyezése ...

26 Közfoglalkoztatás-szervezők I.
Ózd város Önkormányzata pályázat útján 14 fő közfoglalkoztatás-szervező alkalmazására kapott lehetőséget. Foglalkoztatási területek: Ózdszolg kht. (városüzemeltetés) 10 fő Ózdi Művelődési Intézmények fő Alsófokú Oktatási Int. Gondnoksága 1 fő ÓZDINVEST Kft fő Polgármesteri Hivatal fő Összesen: 14 fő

27 Közfoglalkoztatás-szervezők II.
Munkaterületek: Zöldfelület-gazdálkodás Városüzemeltetés Műszaki csoport Munkaügyi csoport Mélyépítő üzem Városi Múzeum A koordináció az intézményekben alkalmazott közcélú foglalkoztatásban résztvevőkkel kapcsolatos feladatellátás

28 Közcélú foglalkoztatás dologi költségeinek tervezése Ózd város 2009
Közcélú foglalkoztatás dologi költségeinek tervezése Ózd város évi költségvetésében A közcélú foglalkoztatás dologi kiadásaiként kerültek tervezésre a képviselői keretből tervezett városüzemeltetési, városfejlesztési feladatok az intézményi felújítás, karbantartás a városfejlesztési beruházások előirányzatai. Összesen: 78.8 MFt

29 A közcélú foglalkoztatásra rendelkezésre álló források
Ózd Város Önkormányzatának évi költségvetésében A személyi kiadások önrészének fedezetére 700 MFt-ot, A dologi kiadásokra 78,8 MFt-ot hagyott jóvá a Képviselő-testület. Pályázati – LEKI, TEKI, CÉDE – forrásból 20,8 MFT áll rendelkezésre a dologi kiadásokra.

30 A közcélú foglalkoztatás dologi előirányzatának felhasználása
Ütemezve történik, igazodva a végrehajtott feladatokhoz és az előirányzat tényleges felhasználásához A felosztásról átruházott hatáskörben három bizottság dönt: Pénzügyi Bizottság Városüzemeltetési Bizottság Gazdaságfejlesztési Bizottság

31 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Elérhetőség: Tel: 48/


Letölteni ppt "Ózd Városi Polgármesteri Hivatal"

Hasonló előadás


Google Hirdetések