Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElemér Orosz Megváltozta több, mint 5 éve
1
Somogy Megyei Kormányhivatal Kaposvári Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési, Fogyasztóvédelmi és Foglalkoztatási Főosztály Munkavédelmi és Munkaügyi Osztály A évi ellenőrzési irányelv és a évi országos hatósági ellenőrzési terv rövid ismertetése II. Az ellenőrzést, illetve az eljárást érintő egyes rendelkezések III. Munkaügyi bírság / munkaügyi bírságot helyettesítő figyelmeztetés IV. Ellenőrzések tapasztalatai V. Közérdekű bejelentések, panaszok
2
2018. évi ellenőrzési irányelv
Általános elvek a munkaügyi előírások végrehajtását szolgáló felvilágosító tevékenység igényeknek megfelelő további megerősítése, annak elősegítése, hogy a munkavállalók alapvető jogai érvényesüljenek, rendelkezzenek rendezett jogviszonnyal, csökkenjen a jogkövető vállalkozások versenyhátránya, és ez segítse a munkahelyek megtartását, illetve az új, legális (adózó) munkahelyek létesítését, a munkaügyi hatóság jogalkalmazási gyakorlatában a lehetőségekhez mérten kerüljön előtérbe a közigazgatás szolgáltató elve, a munkavállalók garanciális jogainak érvényesítését, egyben a prevenciót szolgáló, a jogszabályoknak megfelelő - szükséges és arányos - intézkedések, jogkövetkezmények alkalmazása.
3
2018. évi ellenőrzési irányelv
A munkaügyi ellenőrzés elvei A munkaügyi ellenőrzések kiemelt feladata a munkaszerződés, illetőleg az adóhatósági bejelentés nélküli foglalkoztatás feltárása, a munkavállalók anyagi és munkával kapcsolatos érdekeinek biztosítása. Így különösen a munkabérhez, valamint a Magyarország Alaptörvénye által is biztosított pihenőidőhöz, éves fizetett szabadsághoz való jog érvényesülésének, illetve az ezekhez kapcsolódó valóságnak megfelelő munkaidő nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése. Utóellenőrzés lefolytatása a munkavállalók rendezett jogviszonyának biztosítása érdekében. Évente legalább egy alkalommal az illetékességi terület foglalkoztatási helyzetére reagáló akcióellenőrzés, célvizsgálat megtartása.
4
Az ellenőrzési irányelv alapján megállapítható tehát, hogy a kiemelt ellenőrzési tárgykörök a évben a következők: - hatáskörünkbe tartozó adóhatósági bejelentések - munkaszerződések - munkabér - pihenőidő (ezzel összefüggésben a munkaidő) - szabadság - munkaidő-nyilvántartás. Természetesen a munkaügyi hatóság nem kizárólag a fentebb részletezetteket vizsgálhatja az ellenőrzések során, hanem valamennyi, a munkaügyi ellenőrzésről szóló évi LXXV. törvény 3. §-ban biztosított tárgykörben tarthat ellenőrzést.
5
2018. évi országos hatósági ellenőrzési terv
2018. évi tervezett, illetve végrehajtott akció- és célellenőrzések: 2018. február - március - április: a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 430/2016. (XII. 15.) Korm. rendelet január 01. napjától hatályos rendelkezéseinek megtartására irányuló ellenőrzés. 2018. június-július: a munkavállalók jogviszonyának rendezettsége érdekében a foglalkoztatásra vonatkozó alapvető szabályok érvényre juttatására - különös tekintettel a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettségre - irányuló ellenőrzés. 2018. szeptember-október: a mezőgazdasági, erdőgazdálkodási, halászati ágazatban, valamint a feldolgozóiparon belül az élelmiszergyártási és italgyártási alágazatok területén működő munkáltatók foglalkoztatási gyakorlatának vizsgálata.
6
Az ellenőrzést, illetve az eljárást érintő egyes rendelkezések
A munkaügyi ellenőrzésről szóló évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 1. § (3) bekezdése alapján az e törvény hatálya alá tartozó ügyekben az általános közigazgatási rendtartásról szóló évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit az e törvényben meghatározott eltérésekkel és kiegészítésekkel kell alkalmazni. A Met. 4/A. § (2) bekezdése alapján a munkaügyi ellenőrzés során vélelmezni kell a tanúként meghallgatott munkavállalónak az Ákr. adatok zárt kezelésére vonatkozó szabályai szerinti olyan helyzetét, amely alapján őt tanúvallomása miatt súlyosan hátrányos következmény érheti. E rendelkezés megfelelően irányadó arra a természetes személyre is, akinek a panasza vagy közérdekű bejelentése alapján a hatóság munkaügyi ellenőrzést kezd.
7
Az ellenőrzést, illetve az eljárást érintő egyes rendelkezések
A Met. 4/A. § (3) bekezdése szerint a (2) bekezdésben megjelölt személynek tanúkénti első meghallgatása során a zárt adatkezelés szabályai szerint kell eljárni akkor is, ha a meghallgatott személy a zárt adatkezelést nem kéri. Az Ákr. 64. § (1) bekezdése alapján, ha jogszabály nem zárja ki, az ügyfél a nyilatkozatával pótolhatja a hiányzó bizonyítékot, ha annak beszerzése nem lehetséges. A Met. 4/A. § (5) bekezdése szerint az ügyfél nyilatkozata nem pótolhatja a hiányzó bizonyítékot, ha annak beszerzése nem lehetséges.
8
Az ellenőrzést, illetve az eljárást érintő egyes rendelkezések
A Met. 4/A. § (6) bekezdése alapján az ügyfél a munkaviszony keletkezésével, módosulásával és megszűnésével, valamint a munkavállalók munkavégzésével kapcsolatban keletkezett iratot másolatban nem nyújthatja be. A Met. 4/A. § (7) bekezdése szerint, ha az ügyfél a munkaügyi hatóság által elrendelt adatszolgáltatási kötelezettségét elmulasztja vagy valótlan adatokat közöl, a munkaügyi hatóság az okozott többletköltségek megtérítésére kötelezheti, illetve eljárási bírsággal sújthatja. Az eljárási bírság a munkaügyi ellenőrzés során ismételten is kiszabható. A Met. 4/A. § (8) bekezdése értelmében, ha az ügyfél az adatszolgáltatási kötelezettségét a munkaügyi hatóság általi ismételt elrendelésben meghatározott határidőben nem teljesíti, az elmulasztott adatszolgáltatás utóbb nem pótolható.
9
Mikor nem mellőzhető a munkaügyi bírság kiszabása?
A Met. 6/A. § (1) bekezdése alapján munkaügyi bírság kiszabása nem mellőzhető, ha a foglalkoztató a) a munkavállalói jogalanyisággal kapcsolatos életkori feltételekre (ideértve a gyermekmunka tilalmát is) vonatkozó rendelkezéseket megsértette, b) nem tett eleget a foglalkoztatásra irányuló jogviszony, ideértve az egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló munkaviszony létrejöttére vonatkozóan jogszabályban előírt bejelentési kötelezettségének, c) a jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított munkabér összegére és a kifizetés határidejére vonatkozó rendelkezéseket megsértette, ide nem értve a felszámolási eljárás alatt álló foglalkoztatót, vagy d) hatósági nyilvántartásba vétel hiányában folytat munkaerő-kölcsönzésre irányuló tevékenységet.
10
Mikor nem szabható ki munkaügyi bírság?
A Met. 6/A. § (2) bekezdése szerint nem szabható ki munkaügyi bírság, ha a) a foglalkoztató a munkaviszony létesítésének vagy megszűnésének (megszüntetésének) bejelentésére vonatkozó kötelezettségét a hatósági ellenőrzés megkezdéséig a tényleges foglalkoztatás teljes időtartamára vonatkozóan teljesítette, b) a munkaviszony létesítésének vagy megszűnésének (megszüntetésének) bejelentésére vonatkozó kötelezettséget külön jogszabály szerint a foglalkoztató helyett más teljesíti, és a foglalkoztató a bejelentés határidőben történő teljesítéséhez szükséges adatokat a munkaügyi ellenőrzés megkezdéséig teljes körűen átadta, vagy c) a foglalkoztató a munkavállaló részére ki nem fizetett a jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított munkabért az eljárás során kitűzött határidőn belül kifizeti. A Met. 6/A. § (3) bekezdése alapján a (2) bekezdés a) pontja nem alkalmazható abban az esetben, ha a foglalkoztató a folyamatban lévő hatósági ellenőrzés megkezdését követően létesített munkaviszony bejelentésére vonatkozó kötelezettségét késedelmesen teljesíti.
11
Munkaügyi bírságot helyettesítő figyelmeztetés alkalmazása / munkaügyi bírság kiszabása
A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Kkv. tv.) 12/A. § (1) bekezdése alapján a hatósági ellenőrzést végző szervek a kis- és középvállalkozásokkal szemben az első esetben előforduló jogsértés esetén – az adó- és vámhatósági eljárást és a felnőttképzési tevékenységet folytató intézmények ellenőrzésére irányuló eljárást kivéve – bírság kiszabása helyett figyelmeztetést alkalmaznak. A Kkv. tv. 12/A. § (2) bekezdés b) pontja alapján nincs lehetőség a bírságtól való eltekintésre, ha a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértésére került sor. A Met. 6. § (2) bekezdése értelmében a munkaügyi hatóság az (1) bekezdés d) pontja szerinti intézkedés helyett a külön jogszabályban meghatározott, munkaügyi bírságot helyettesítő figyelmeztetést alkalmaz, kivéve, ha a munkaügyi bírság kiszabása a 6/A. § (1) bekezdés b) pontjára tekintettel nem mellőzhető.
12
A megvalósult szabálytalanságok kapcsán az alábbi jellemzők állapíthatók meg:
Feketefoglalkoztatás: jellemzően a bejelentés (Art. + Efo.) elmulasztását érthetjük ez alatt, a munkaszerződés nélküli foglalkoztatás, továbbá a színlelt szerződéssel történő foglalkoztatás már nem tipikus formái a feketefoglalkoztatásnak. Munkaidő: jellemzően a munkaidő-beosztás hiányán és a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontja közlésének elmulasztásán keresztül valósul meg. Munkaidő-nyilvántartás: általában a nyilvántartás hiányos vezetésén keresztül valósul meg, de előfordult, hogy a munkáltató nem a munkavégzés helyén vezette a munkaidő-nyilvántartást, esetenként egyáltalában nem vezetett munkaidő-nyilvántartást.
13
Közérdekű bejelentések, panaszok
Bárki tehet bejelentést. Formája kötetlen (akár szóban, akár írásban). Tartalmát tekintve kizárólag a munkaügyi ellenőrzés hatáskörébe tartozó ügyeket vizsgálhatunk. Amennyiben a bejelentés - a tárgyát tekintve - nem tartozik hatáskörünkbe, úgy a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervhez tesszük át. Névtelen bejelentés: a bejelentő megteheti a bejelentést a neve és személyes adatai feltüntetésének mellőzésével is, ugyanakkor az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálata fő szabály szerint mellőzhető. Bejelentő nem ügyfél. A hatóság - a hatáskörébe tartozó intézkedéseket megteszi, - a bejelentőt a kivizsgálás eredményéről értesíti.
14
Elérhetőségek: Somogy Megyei Kormányhivatal Kaposvári Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési, Fogyasztóvédelmi és Foglalkoztatási Főosztály Munkavédelmi és Munkaügyi Osztály (7400 Kaposvár, Fő u ) tel.: 06/82/ A legfontosabb munkaügyi tárgyú jogszabályok elérhetőek a útvonalon. Az ommf.gov.hu weboldalon a hatályos jogszabályok, vagy általános tényállások kapcsán is feltehető kérdés a TÁJÉKOZTATÁS/FELVILÁGOSÍTÁS menüpont alatt.
15
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.