Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László
2
Bevezetés a teljesítmény és eredményorientált szemlélet fokozódó terhet ró a sportszakemberekre a társadalmi változásokkal párhuzamosan változik az emberi kapcsolatok rendszere is az edző-sportoló kapcsolat ezzel egyidejűleg változik a harmonikus edző-sportoló kapcsolat egyik feladata az egyensúly megtalálása a hatékony közös munka érdekében
3
Miért érdemes foglalkoznunk a kérdéssel? A sportteljesítmény a személyes kapcsolatok sikerén alapszik (Iso-Ahola, 2007). Mégis kevés empirikus információval rendelkezünk erről a területről. A szakirodalom szerint a jól működő edző-sportoló kapcsolatnak jelentős befolyása van a sportolóra, növeli a megelégedettség érzését, az önbizalmat, fejleszti a teljesítmény iránti vágyat (Lyle 1999).
4
Szakirodalmi ismeretek Az edző-sportoló kapcsolat kétpólusú, melynek kulcsszereplője az edző Milyen követelményeknek kell megfelelni a hatékony munka érdekében? Szakmai felkészültség Általános műveltség Pedagógiai felkészültség Erkölcsi követelmények Ki a jó edző? Kiből válhat jó edző? Ki az ideális edző?
5
Szakirodalmi ismeretek A kérdést nehéz megválaszolni! A pályára való alkalmasság kérdéseit kell helyette vizsgálni. Spranger (1933) szerint a nevelői személyiségvonások nem a belátáson alapulnak, tehát NEM TANULHATÓK. Makarenko: mesterség, ezáltal TANULHATÓ. Ugyanakkor mindent meg lehet tanulni, gyakorlással elsajátítani?
6
Szakirodalmi ismeretek Caselmann (1949) szerint nem a kérdést kell megválaszolni, a nevelői személyiségeket kell tipologizálni tipológiai szemlélete: Logotrop típus objektív értékek tudásvágy szakmai érdeklődés edzés központú gyakran „merev” Paidotrop típus szubjektív értékek a sportoló felé fordul a felkészülés üteme csak irányelv a sportolói viselkedés az érték
7
Szakirodalmi ismeretek Az edzői munka jellemzői: Sportbeli célok elérése érdekében szerveződik Sportérdekek dominálnak Sikere a sport mércéivel mérhetők (eredményesség) Pedagógiai céljai, feladatai is vannak - nevelés -
8
Az edző-sportoló kapcsolat A ’80-as évektől kezdődően egyre inkább az érdeklődés középpontjába kerül az edző-sportoló kapcsolat. Kutatások igazolják, hogy a környezet (klíma) befolyásolja a sportoló teljesítményét Az edző-sportoló kapcsolat dimenziói: intraperszonális: motiváció, megküzdési stratégiák, szorongás interperszonális: szociális kapcsolat, pszichoszociális tényezők
9
Az edző-sportoló kapcsolat A sportoló elszántságát és teljesítményét befolyásolja, hogy mennyi öröme van a tevékenységben (Jowett és Cockerill, 2002). Számos tényező van hatással a sportoló belső és külső motivációs készletére, melyek közül az edző-sportoló kapcsolatnak különös jelentősége van (Mageau és Vallerand 2003). Amorose és Anderson-Butcher (2007) három igényt soroltak fel, mely befolyásolja a sportoló motivációját. Ezek: - az önállóság, - a kompetencia, - a kötődés érzése
10
A motivációs környezet a sportban Task: - fokozza a motivációt és a magabiztosságot - céltudatosabb környezet - jobb teljesítmény- és önértékelés - nagyobb erőfeszítést tesznek a sikerért Ego: - alulmotiváltak - nem tudnak a maximumon teljesíteni - gondot jelent, ha a képességeket kell felmérni - rugalmatlanabb, feszültebb légkör a feladat-tartalmú motivációs környezet az, ami a sportoló erőfeszítéseit serkenti, ezáltal az egyéni fejlődést eredményezi Ames (1992).
11
Az edző-sportoló kapcsolat 3 Cs modellje 1) közelség (closeness) -az érzelmi állapot feltérképezése, illetve az egymásra utaltság mérése -részei: az egymás iránti kötődés, bizalom, tisztelet, elismerés és elfogadás. -a jól működő kapcsolatnak a bizalmon és a tiszteleten kell alapulnia. Ezek hiányában a harmónia elvész, a támogatás lecsökken (Janssen és Dale, 2002; Douge 1999).
12
Az edző sportoló kapcsolat 3 Cs modellje 2) együtt, egy irányba tartás (co-orientation) - középpontjában a célkitűzések és a kommunikáció áll - a kommunikáció megvalósulásának szintje, a résztvevők mennyire használják a kommunikációs eszközöket az elképzelések, érdeklődés, normák, célok, elvárások kifejezésében
13
Az edző sportoló kapcsolat 3 Cs modellje 3) egymásra utaltság (complementarity) - a csapatmunka, együttműködés mértékét jelenti - a motiváció milyenségét, az alkalmazott vezetői stílust, a kooperatív interakciót foglalja magába
14
Az edző-sportoló kapcsolat motivációs modellje Jowett és Meek (2000) Az edző személyes nézetei Az edzés környezete A sportoló motivációjának észlelése Az edző önállóság támogató viselkedése Az edző nevelői nézetei Az edzői elképzelések A sportoló kompetencia érzése A sportoló autonómia érzése A sportoló kapcsolat érzése A sportoló motivációs irányultsága
15
Az edző-sportoló kapcsolat befolyásoló tényezői Sportágtípus (egyéni, csapat) Vezetési stílus Nem A sportoló kora Célok Sportolók tudásszintje, minősítése Sportági morális háttér
16
Összefoglalás Az edzői munka komplex, számos tényező befolyásolja a sikert Az edző irányító-vezető szerepe jelentős (vezetői stílus) Az edző-sportoló kapcsolat kevéssé feltárt terület, azonban alapvetően befolyásolja az eredményességet Az edzői feladatok sokrétűek: - közösség megteremtése - sportoló központú felkészítés - megfelelő motivációs környezet biztosítása (közelség, co-orientáció, egymásra utaltság)
17
Ajánlás érdemes a „jól bevált” pedagógiai módszereket újragondolni pedagógiai nyitottság „növelése” hatékony motivációs környezet (klíma) biztosítása szorosabb edző-sportoló kapcsolat kialakítása sportolói autonómia megteremtése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.