Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaViktória Halászné Megváltozta több, mint 5 éve
1
Vincze Zsolt Szövetség az Életen át Tartó Tanulásért 2017. március 14.
Hatékonyságnövelés a kis- és középvállalkozásoknál a dolgozók alapkészségeinek fejlesztése révén A GO modell Vincze Zsolt Szövetség az Életen át Tartó Tanulásért 2017. március 14. Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 1046 Budapest, Klauzál u. 10. ● Telefon: (06 1) ● Fax: (06 1) ● ● Web:
2
A fejlesztés előzményei és indokoltsága
NYITOK Tanulási Központok hálózata (50) Hátrányos helyzet - alapkészség fejlesztés KKV-k adottságai, kihívásai: A munkavállalók ¾ -e KKV-ban dolgozik Komoly nehézséget okoz megfelelő képzettségű embereket alkalmazni, kompetenciáikat fejleszteni Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért (SZETT) Svájci Felnőttképző Szervezetek Szövetsége (SVEB)
3
NYITOK szolgáltatásfejlesztés KKV-k számára
Két szakasz, két projekt: Kapacitásbővítés a KKV-k támogatása érdekében TPPA/2011/03/03 (2011. szeptember – június) A KKV-k munkaerőfejlesztését hatékonyan szolgáló svájci kompetenciafejlesztési koncepciók azonosítása, a GO modell adaptálása és előzetes tesztelése A NYITOK KKV szolgáltatáscsomagjának kidolgozása TPPA/2012/03/17(2012. szeptember – szeptember) A GO modell kipróbálása magyarországi KKV-knál
4
Munkavállalói alapkompetencia?
A felmérések alapján a munkavállalókat aktuális vagy változó munkakörük megfelelő ellátásában, szakmai ismeretek elsajátításában, élethelyzetük megfelelő alakításában gyakran hétköznapi, alapkészségeik (ún. alapkompetenciák) rejtett hiánya akadályozza. Minden munkakörhöz meghatározható a hétköznapi készségek olyan szintje, melyek szükségesek a megfelelő munkavégzéshez. Fejlesztendő alapkészségek: Írni-olvasni tudás Számolás (mindennapi matematika) Digitális írástudás Nyelvi készségek (anyanyelv használata) “Kulcs-készségek” (ön-menedzsment stb.) Munkavállalói kompetenciák Mi kell ehhez? Tudatosság Forrás (pénz, idő) Know-how Stratégiai gondolkodás Szolgáltatók.
5
A GO Modell1 A modell célja: alapkészségek (kompetenciák) fejlesztése a munkahelyen. 1 A GO Modellt a svájci Felnőttképzők Szövetsége (SVEB) fejlesztette ki.
6
A megközelítés újszerűsége
A GO Modell újszerűen értelmezi a vállalati fejlesztéseket: a „hagyományos” tanfolyam helyett „cégre szabott”, helyszínen történő, rövid, célzott és gyakorlati kompetenciafejlesztést ajánl. Maximális rugalmasság: idő, helyszín, tartalmak, infrastruktúra... Új értelmet nyer a „tanulás” fogalma, a pozitív tapasztalatok révén erősödik a tanulás iránti nyitottság. Tanulásszervező, aki végigkíséri a folyamatot és képes felmérni a kkv-k és az alkalmazottak szükségleteit. Rugalmas oktatók, akik készek „elhagyni a tantermet”.
7
A fejlesztés lépései Vállalati kompetenciafejlesztési koncepciók azonosítása és adaptálása GO szolgáltatásfejlesztési kézikönyv kidolgozása (majd folyamatos fejlesztése) 5 helyszín kiválasztása a GO modell kísérleti kipróbálására, helyi fejlesztők felkészítése 5 KKV kiválasztása és a GO modell kísérleti alkalmazása Tapasztalatok összegzése, értékelés, tájékoztatás
8
A helyi kísérleti fejlesztések
Milyen vállalkozásokat kerestünk? termelő vagy szolgáltató kis- és középvállalkozások, alacsony végzettségű, gyakran betanított munkát végző munkavállalók, legalább 5 munkavállaló azonos munkakörben, a munkavállalók személyes fejlődését is szem előtt tartó munkáltató.
10
A helyi kísérleti fejlesztések számokban
Összesen 16 megkeresett és 5 kiválasztott vállalkozás 8 felkészített helyi fejlesztő 20 órás munkavállalói fejlesztések (5-7 alkalom, alkalmanként 2-3 óra, összesen 5-7 hétig tartó fejlesztések) Összesen 36 bevont dolgozó (2 lemorzsolódott egészségügyi problémák miatt)
11
A fejlesztési folyamat tapasztalatai
12
Legfontosabb tanulságok
Kulcsfontosságú a cégvezetés elkötelezettsége; Fókuszban a szociális, munkavállalói kompetenciák (minőségtudatosság, együttműködés, azonosulás a vállalkozással); Szokatlan szituáció a résztvevők számára: kétkedés/gyanakvás lelkesedés, pozitív és aktív attitűd.
13
Konkrét visszajelzések - cégvezetők
„Az elején azt gondoltam, ez is csak egy olyan „léggömb”, aminek fontos tartalma nem lesz.” – „Ez nem így van, elégedett vagyok, és nyitott a további folytatásra!” „A dolgozók érzik, hogy foglalkozunk velük és fontosak a cég számára” „Ez a program más, mint a többi”
14
Konkrét visszajelzések – résztvevő dolgozók
„Az asszony sem érti, hol vagyok…” „Érdemes volt belevágni a fejlesztésbe, mert sok olyan dolgot tapasztaltunk, ami megkönnyíti a mindennapjainkat”. „Úgy gondolom, hogy tanulni sohasem késő!”
15
A fejlesztés utóélete, további fejlesztések
A GO módszertan elterjesztése a NYITOK hálózatban A tapasztalatok megosztása további nemzetközi együttműködésekben A SVEB-el való együttműködés kiszélesítése
16
„Tanulni sohasem késő!”
Köszönöm a figyelmet! Vincze Zsolt, Szövetség az Életen át Tartó Tanulásért
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.