Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlbert Lukács Megváltozta több, mint 6 éve
1
Dr. Lábody Péter Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
Ami nem ment kicsiben, próbáljuk meg nagyban? Sajtókiadványok digitális szomszédos joga az Európai Unióban Dr. Lábody Péter Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
2
A kereslet - kínálat „digitalizálódása”
a digitális felhasználások aránya nő 2010 – 2014: a híreket kiadók (news publisher) teljes printbevétele milliárd €-val csökkent, a digitális pedig 3.98 milliárd €-val nőtt; a veszteség 9.47 milliárd € (-13 %) a bevételek forrása változik új szolgáltatások, „versenytársak” Google News, Feedly, Flipboard, stb. a jogérvényesítés egyre nehezebb
3
Online hírfogyasztás ezek a számok Magyarországon: 39 – 24 – 11 – 25
a fogyasztók 47 %-a csak a kis részleteket olvassa a weboldalakon vagy a találati listákon és nem kattint az újság weboldalára a teljes írásért (reklámbevétel nincs)
4
GoogleNews GoogleSearch
5
Válaszok - Németország
2013. augusztus 1: kizárólagos jog a sajtókiadók számára, hogy a tartalmaik kereskedelmi célú, jellemzően a híraggregátorok általi felhasználására engedélyt adjanak (közös jogkezelés) a nagyon rövid részletek, egyes szavak (snippetek) ki vannak zárva az oltalom alól 1 éves védelmi idő nem sikerült bevételt realizálni a Google „opt in szolgáltatást” alakított ki és nem fizetett a csökkenő bevételek miatt visszalépések
6
Válaszok - Spanyolország
2015. január 1: új kivétel bevezetése az idézéshez kapcsolódóan, amely méltányos díjazás ellenében lehetővé teszi - többek között- a sajtótermékekben foglaltak aggregálását a díjazásról nem lehet lemondani, azt közös jogkezelő szervezet érvényesítheti a Google válaszul a szolgáltatásait (pl. news.google.es) elérhetetlenné tette Spanyolországban – amire az elérések 6-14%-kal csökkentek jogdíjfizetés eddig nem történt
7
DSM irányelv, 11. cikk Kizárólagos engedélyezési jog a sajtókiadványok kiadóinak a sajtókiadványaik digitális felhasználása kapcsán Többszörözés, nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétel Linkelés nem (Svensson, GS Media ügyek) E jog nem érintheti a szerzők és egyéb jogosultak sajtókiadványokban foglalt műveikkel kapcsolatos jogait Védelmi idő: 20 év Sajtókiadvány (press publication): „újságírói művek gyűjteményének rögzített formája, amely azonos cím alatt időszakosan vagy rendszeresen aktualizált kiadvány, például újság, magazin, hírportál, de a tudományos folyóiratok nem (!) célja a hírekkel vagy egyéb témakörökkel kapcsolatos tájékoztatás valamely szolgáltató kezdeményezésére, szerkesztői felelőssége és ellenőrzése alatt jelenik meg tetszőleges tömegtájékoztatási eszközben.”
8
Érvek - ellenérvek A médiapluralizmust és a minőségi újságírást támogatja, az álhírek ellen hat Hasonló jogosultak már léteznek A jogérvényesítést elősegíti, a tárgyalási pozíciót erősíti A bevételeket növeli, a rendszert igazságosabbá teszi Jogbiztonságot növeli A médiapluralizmust mégiscsak gátolja Csak a sajtóközlemények digitális kiadásai? Már most is fel lehet lépni a jogsértések ellen Szabad felhasználásokat ír felül (tények-hírek, idézés) Az engedélyezést bonyolítja A tagállami kísérletek kudarcai
9
A cikk eddigi „életútja”
„A opció”: az eredeti koncepcióhoz hasonló, de lényeges különbség, hogy a sajtókiadványok kivonatainak védelmét akkor biztosítaná, ha azok a szerzőik szellemi tevékenységének eredményei „B opció”: megdönthető vélelem az engedélyezésre és a jogérvényesítésre való jogosultság kapcsán, ha a sajtókiadványon a kiadó neve szerepel „C opció”: a cikk törlése
10
Legutóbbi fejlemények
Esetleges módosítások az „A” opció továbbfejlesztésével: a sajtókiadványok részletei esetében a nagyon rövid részletek és az egyes szavak kikerülhetnének a védelem alól csak a szolgáltatók [„service provider”] általi felhasználás lenne engedélyköteles (az egyes egyéni felhasználók, internethasználók általi felhasználások nem) rövidebb védelmi idő?
11
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.