Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ivóvíztől a szennyvízig

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ivóvíztől a szennyvízig"— Előadás másolata:

1 Az ivóvíztől a szennyvízig
Kémia 8. tankönyv 59–60. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin

2 Melyik vízből innál? Tapssal jelezd!
Játék Csapvíz Forrásvíz Kútvíz Folyóvíz Tó vize Tengervíz Desztillált víz Ásványvíz Gyógyvíz Esővíz Kemény víz

3 Számoljátok ki, hogy a teljes földi vízkészletnek hány százalékát teszi ki az ivóvízként is felhasználható talajvíz! Feladat ÓCEÁNOK 97% ÉDESVÍZ 3% Felhasználható édesvíz 1% Jégsapkák és gleccserek 79% Kötött talajvíz 20% Tavak 52% Ivóvízként használható talajvizek 38% Folyók 1% A levegő páratartalma 8% Az élő szervezetek víztartalma 1%

4 MEGOLDÁS A teljes készletből (100%) 3% édesvíz, ha ezt vesszük 100%-nak, ennek az édesvízkészletnek csak 1%-a használható fel, tehát a teljes vízkészlet 0,03%-a felhasználható édesvíz. Ennek a felhasználható édesvíznek 38%-a a felhasználható talajvíz, tehát a teljes vízkészlet 0,03 x 38/100% = 0,0114%-a felhasználható talajvíz. Ez nagyon kevés! Ha egy kád víz (kb. 100 dm3 víz) szemlélteti a teljes földi vízkészletet, akkor ebből kb. 1 gyűszűnyi vizet (kb. 1 cm3 vizet) tesz ki az ivóvízként is felhasználható talajvíz.

5 Milyen jellemzői vannak a jó ivóvíznek?
Táblázat Kútvíz ihatósági vizsgálata szabvány szerint Mértékegység Ihatósági határ-értékek NH4+-tartalom mg/l 2 NO2--tartalom 1 NO3--tartalom felnőtteknél 80 NO3--tartalom csecsemőknél 40 Cl--tartalom 350 SO42--tartalom 300 Fe3+-tartalom Mn2+-tartalom 0.5 Lúgosság mmol/l -- Vízkeménység CaO mg/l 50-450 E.coli szám (baktérium) /100ml

6 Milyen a jó ivóvíz? Színtelen Szagtalan Íztelen
Megfelelő hőmérsékletű (7-10 oC) Tartalmazzon Oldott ásványi sókat (pl. Ca-hidrogénkarbonátot) Nem tartalmazhat Mérgező anyagokat Radioaktív anyagokat Kórokozó mikroorganizmusokat

7 Honnan nyerhetjük ivóvizünket?
Talajvízből Rétegvízből Karsztvízből Folyóból, parti szűrésű kutak segítségével Parti szűrésű kutak a Duna mellett

8 Ebben segítséget nyújt a tankönyv 59–60. oldala és az 1. szöveg.
Töltsétek ki megfelelő rajzokkal a következő hiányos ábrán lévő üres köröket! Ebben segítséget nyújt a tankönyv 59–60. oldala és az 1. szöveg. Az 1. szöveget kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

9 1. szöveg Hogyan jut el a vízcsapig az ivóvíz? Az ivóvizet általában a talajvízből, rétegvízből, karsztvízből nyerik, vagy folyóvíz mentén parti szűrésű kutak segítségével termelik ki. Ahhoz, hogy a kiemelt vizet a csatornarendszerbe vezessék, ellenőrizni kell a víz minőségét, hogy ivóvízként is használható legyen, és gondoskodni kell a csatornarendszerben folyó víz megfelelő nyomásáról. A megfelelő víznyomást egy magasabban fekvő víztároló vagy víztorony (hidroglóbusz) biztosíthatja. A kitermelt vizet a tárolóban/víztoronyban gyűjtik össze, innen jut a csatornarendszerbe. A városi vízhálózatok kiépítésének kezdete óta az átlagos épületmagasságok megnőttek, a városok a centrumnál magasabban fekvő területekre is kiterjeszkedtek. Emiatt a városrészek egyesített vízhálózatban a vízvezetéki nyomást folyamatosan növelni kellett. Ez oda vezetett, hogy a legtöbb századelőn épült, alacsonyabb nyomásra tervezett víztornyot mára ki kellett kapcsolni a hálózatból. Ezzel együtt természetesen a kapcsolódó csővezetékek jelentős részének a kicserélése is szükségessé vált. ...

10 Honnan és hogyan kerül a víz a budapesti lakásokba?
A Szentendrei-sziget északi csücskétől a Csepel-szigeti Ráckevéig húzódó csaknem 90 kilométernyi Duna-parton több mint 850 parti szűrésű kút hozza felszínre a talajban lévő vizet. A folyó kavicságya természetes szűrőként működik, a kitermelt vizet mégis tisztítani kell. Ha hosszú ideig alacsony a folyó vízállása, akkor a talajvíz szintje is mélyebbre száll, így a parti kutak kevesebb vizet adnak. Ilyenkor Duna-vízre is szükség van, amit a víztisztítóműben tesznek iható minőségűvé. A kutak vize nagy átmérőjű vasbeton csövekben jut el a vízműtelepekre, ahonnan összesen mintegy 4500 km hosszú vezetékhálózaton keresztül jut a lakásokba. A parti szűrésű kutakkal naponta 430 millió m3 vizet termelnek. Ennek csak felét fogyasztják el a budapesti lakosok, másik fele az ipari üzemeket látja el. A víztartalék biztosítására a Gellért-hegy gyomrában víztárolót létesítettek. Vezetékes vízellátás Magyarországon, 2005. Gyakorlatilag minden település rendelkezik vezetékes vízellátással, és a lakosság 98%-a ellátott. A lakások 93%-át bekötötték a vízvezeték-hálózatba. A lakosság 58%-a él olyan településen, ahol az ivóvíz minősége megfelel az új Európai Közösségi előírásoknak, azonban 42%-ának minősége elmarad néhány paraméter esetében az Európai Unió által elfogadott határértékektől.

11 TELEPÜLÉS HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ SZENNYVÍZTISZTÍTÓ
A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

12 I. HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ
A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

13 Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére
Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére! Természetes víztől a vízcsapig Feladat I. Az 1. szöveg alapján rajzoljátok be, hogy hogyan jut el a vízcsapig az ivóvíz! Az ábrán szerepeljenek a következők: - víztorony, - vízvezetékrendszer, - vízcsap. Víztor-nyok

14 MEGOLDÁS I. Víztorony VÍZVEZETÉK Parti szűrésű kút FOLYÓ TELEPÜLÉS

15 A városi közműellátás

16 II. HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ
A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

17 Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére!
Feladat II. A hiányos ábrán lévő üres körökbe rajzoljatok olyan tevékenységeket, amelyek során a háztartásban ivóvizet fogyasztunk!

18 MEGOLDÁS II. HÁZTARTÁS

19 Írjátok le, hogyan lehet egy háztartásban az ivóvízzel takarékoskodni!
Feladat Nem folyó vízben mosogatunk Víztakarékos WC-öblítőt használunk Fogmosás során nem folyatjuk a vizet Zuhanyozáskor, amíg szappanozzuk magunkat, addig elzárjuk a vizet stb.

20 III. HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ
A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

21 Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére
Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére! Vízcsap lefolyójából a szennyvíztisztítóig Feladat III. A hiányos ábrára írjátok be a tankönyv 59. oldalán található „A szennyvíz tisztítása”c. szöveg alapján, hogy a vízcsap lefolyójából hova jut a szennyvíz! Az ábrán szerepeljenek a következők: - lefolyó homokfogó biológiai tisztítás - szennyvízcsatorna ülepítő ülepítés - rács zsírfogó sótalanítás

22 Rács, homokfogó, ülepítő, zsírfogó II. BIOLÓGIAI TISZTÍTÁS
MEGOLDÁS III. TELEPÜLÉS Lefolyó SZENNYVÍZCSATORNA I. FIZIKAI TISZTÍTÁS Rács, homokfogó, ülepítő, zsírfogó SZENNYVÍZTISZTÍTÓ II. BIOLÓGIAI TISZTÍTÁS baktériumokkal III. UTÓTISZTÍTÁS sótalanítás III. UTÓTISZTÍTÁS utóülepítés

23 Határozzuk meg az ábra alapján, hogy mit nevezünk közműollónak!
Feladat

24 Határozzuk meg az ábra alapján, hogy mit nevezünk közműollónak!
Feladat Érdekes és találó jelkép a vezetékes vízellátottság és a szennyvízelvezetés kapcsolatára egy olló, amelynek az egyik szára az ivóvízé, a másik a szennyvízcsatornáé. A csatornázottság többé-kevésbé elmarad a vezetékesvíz-hálózattól. Minél jobban, annál inkább „nyílik a közműolló”. Ha minden vízvezetékes lakás csatornázva is lenne, az „olló” teljesen zárna, mert az eltérés nulla.

25 Munkafüzet 33. oldal, *3. feladat
Írd be a megadott szavakat! Megfelelő tisztaságú t szivattyúznak a felszínre, hogy a csatornahálózaton keresztül a fogyasztókhoz juttassák. A vízcsapból kifolyó víz a csatornahálózatnak abból a szakaszából érkezik, melyben folyik. Abban a pillanatban, hogy ez a víz a lefolyóban eltűnik a szemünk elől, ismét a csatornahálózatba ömlik, de ezen a szakaszon a csatorna t szállít. Ez a víz a csatornákon keresztül a szennyvíztisztítókhoz jut, ahol a megfelelő eljárás után, a a be kerül. MEGOLDÁS talajvizet ivóvíz szennyvizet tisztított víz felszíni vizekbe

26 VÉGE

27 Ajánlás a digitális óravázlathoz
Segíti a kiegészítő tananyag feldolgozását. Érdemes csoportmunkában végezni. A csoportfeladatokhoz nyomtatható szöveget és rajzot tartalmaz az óravázlat. A tankönyvet és a munkafüzetet használjuk az órán! Hanghatást hallunk a 2. dia vetítésekor a megfelelő helyen. Utal arra, hogy milyen vizet ihatunk (ahol nincs hanghatás, azokat a vizeket nem célszerű ellenőrzés nélkül nagyobb mennyiségben fogyasztani). Segít a közműolló fogalmának megértésében. Tanári jelenlétre, értelmezésre szükség van. Beszélgessünk a gyerekekkel az ivóvíz védelméről, tisztaságának megóvásáról, a víztakarékosságról, a hosszú távú gondolkodás jelentőségéről és a fenntartható fejlődésről. A munkafüzet feladatai közül azt tartalmazza, amelyet érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni.

28 KITÖLTENDŐ ÁBRA HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ
A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani. SZENNYVÍZTISZTÍTÓ


Letölteni ppt "Az ivóvíztől a szennyvízig"

Hasonló előadás


Google Hirdetések