Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban"— Előadás másolata:

1 Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban
avagy a hallgatói információszerzés helyzete és lehetőségei… Pető István; PhD-hallgató SZIE GTK GMI Gazdasági Informatika Tanszék Szent István Egyetemi Napok 2003. augusztus 26.

2 Kommunikációs alaphelyzetek
Hírek, aktualitások megismerése (külső forrásokból is) Tájékoztatók, szabályzatok elérése (egyetemi, kari, tanszéki szinten – „külső” médiumokból és egyetemek között is) Tananyag-jellegű dokumentumok Adminisztratív teendők online intézése (rendhagyó esetek kezelése) Visszajelzési lehetőség a szervezeti egységek felé, illetve folyamatos online „párbeszéd” az egyetem érintett munkatársaival illetve egymással

3 Kommunikációs partnerek
Egyetemi oktatási szervezeti egységek Adminisztratív szervek (Tanulmányi Osztály) Érdekképviseleti szervek (pl. Hallgatói Önkormányzat) „Külső” szervek, médiumok (pl. OM, FISZ, OFFI) Hallgatók egymás között – beleértve a nem nappalos, „speciális” hallgatókat is: demonstrátorok, posztgraduális képzés, PhD-képzés

4 Támogató technológiák
Szervezeti honlapok (főként statikus oldalakkal) NEPTUN (illetve bizonyos funkcióit lefedő rész-alkalmazások) Adatbázis-funkciók (címjegyzék, telefonkönyv, jegyadatbázis…) Szövegfeldolgozó megoldások, automatizmusok Dokumentumtár , levelezőlisták Fórumok SMS-küldő szolgálat

5 Általános fejlesztési alapelvek
Egyetemi és egyetemközi meta-adatbázisok létrehozása és karbantartása (Felelős: pl. OM, MTA, pályázat finanszírozók, ill. ÁSZ, KEHI) Szabványok, elvárások megalkotása (vö. meta-adatbázis, Felelős: pl. IHM, szakmai szerveztek, tárcaközi bizottságok) A hallgatókkal való kommunikáció lehetőségeinek egyértelmű, ésszerű szabályozása (Felelős: szervezeti vezetés) Az adatok, dokumentumok közötti konzisztencia garantálása (Felelős: forrás, ill. szakmai érdekegyeztető fórumok) Az adatok elvárható gyakorisággal történő, rendszeres frissítése (Felelős: adatgazda, ill. Ellenőrzés: „Fogyasztóvédelem” vö. közhasznú adatokhoz való alkotmányos jog) A szolgáltatások folyamatos értékelése (pl. log-elemzés, közvélemény-kutatás; Felelős: szervezeti vezetőség, média, szakmai szervezetek)

6 A hallgató kommunikációs céljai
Stratégiai szinten: Minden releváns információ késlekedés nélkül hozzáférhető legyen Képes legyen a (vélhetően) nagy mennyiségű információban hatékonyan tájékozódni Operatív szinten: Hírszolgálati alapokon állandóan tájékoztatva legyen az aktualitásokról – „Adattámogatás” Kapjon segítséget lehetőségeinek online összehasonlításában, hallgatói „életpályájának” menedzselésében. – „Döntéstámogatás”

7 Hírek, aktuális információk I.
Naprakész hírszolgáltatás (pl. meghívók, konferenciák, közlemények) Gyakorlati és álláslehetőségek Forrástérkép (pályázatok, ösztöndíjak) Helyi (pl. közlekedési) infrastruktúra (pl. menetrendek)

8 Hírek, aktuális információk II.
Rendszeres frissítés illetve visszakereshetőség biztosítása; A keletkezés dátuma, a forrás illetve egyes esetekben az a kapcsolódó elérhetőség (pl. ) közlése a hír szövegével együtt; Hírek közlése „külső” források felé (pl. sajtóanyag, felsőoktatási portálok) – konzisztencia megőrzése; Hírek közlése több médiumon át – pl. honlapon és SMS-szolgálaton keresztül; Többnyelvűség biztosítása

9 Tájékoztatók, szabályzatok I.
A hallgató egyetemi életét szabályozó rendelkezések (pl. felvételi dokumentáció, TVSZ, Doktori Szabályzat) Szervezeti egységek tájékoztatói (pl. egyetem, kar organigramja, tanszéki oktatói CV-k és tantárgyleírások) Kutatási, TDK-, diploma-, egyéni feladat-témakörök (vö. dolgozatok minőségbiztosítása)

10 Tájékoztatók, szabályzatok II.
(Egységes szemléletű) tanszéki információs HTML-lapok; Az érintett dokumentumok rendszeres frissítése, karbantartása, a több helyen elérhető verziók egységesítése; „Benchmarking” jellegű összevetés lehetősége (vö. „automatikus” szövegfeldolgozás); Adatszolgáltatás külső médiumoknak; Többnyelvűség biztosítása

11 Tananyag jelegű dokumentumok I.
Online elérhető segéd- és tananyagok Kifejezetten online használatra tervezett oktatóanyagok (pl. multimédiás megoldások, online tesztek) Szak-, diploma-, TDK-dolgozatok, doktori értekezések elérhetősége (vö. OM doktori adatbázisa) Céltudatosan kialakított hallgatói egyéni feladatok Online jegyzetbolt lehetősége (papíralapú és elektronikus tananyagok esetében egyaránt – vö. eBusiness)

12 Tananyag jelegű dokumentumok II.
Az elérhető teljes szövegű dokumentumok, illetve adatsorok (indexált) katalógusának kialakítása (meta-adatbázis) A dokumentumok adattartalmának (pl. idősorok) adatbázisban való tárolása (tovább-feldolgozhatóság – adott szakterület adatvagyonának részleges lefedése pl. hallgatói feladatokon keresztül) Lehetőség szerint egységes szemlélet a dokumentumok formátumának kialakításában (konzisztencia, szakmai helyesség, összehasonlíthatóság, tovább-feldolgozhatóság)

13 Adminisztratív teendők I.
Tantárgyfelvétel, vizsgára jelentkezés (hallgatói „ön-menedzsment” támogatása) Számonkérés eredményeinek online elérése Pénzügyi vonatkozások kezelése (pl. ösztöndíj, vizsgadíjak) További adminisztratív funkciók (pl. könyvtár) eGovernment a felsőoktatásban (Feltétel: egyfajta elektronikus aláírás)

14 Adminisztratív teendők II.
NEPTUN – „integrált felsőoktatási IR”: Bizonyos tekintetben parciális, elszigetelt megoldás: Évközi kapcsolattartásra korlátozottan alkalmas Évközi számonkérések kezelése nem magától értetődő Adott hallgatóra vonatkozó frissüléseket nem kezeli Más programokkal való kommunikációja sokszor elégtelen Kérdéses rugalmasság: Interface kialakítása már meglévő rendszerekkel Ad-hoc jelentkező vagy speciális esetek kezelése Kötegelt adatbevitel HelpDesk (vö. szabályzatok elérhetősége és online kapcsolattartás) Hallgató egyértelmű azonosítása („eSignature”)

15 A visszajelzés és az online párbeszéd lehetősége I.
Online kapcsolatfelvétel lehetőségének biztosítása (pl. , online űrlapok) (Online) felmérések a tanszékek munkájáról, illetve ezek eredményének online közzététel (online űrlapok) Online párbeszéd lehetőségének megteremtése (hallgatói vélemények gyűjtése is): Fórum-jellegű megoldások, Levelezőlisták (pl. évfolyam-levelezőlista)

16 A visszajelzés és az online párbeszéd lehetősége II.
Hatékony, biztonságos -account biztosítása (egységes arculat) az egyetemi ügyekben hivatalosan eljáró személyeknek (dolgozók, PhD-hallgatók, demonstrátorok) Az érintett egyetemi munkatársak aktív részvétele az online párbeszédben (pl. tolerálható „válaszidő”, a célfórumok látogatása) Lehetőség biztosítása a hallgatóknak, hogy online értékeljék az egyes szervezeti egységeket (illetve online hozzáférjenek az eredményekhez)

17 Stratégiai döntési területek
Mit várunk el az egyetemi szintű IR-től? Mivel támogatjuk a kimaradó funkciókat? (rugalmasság, átjárhatóság) Hatékony adatvagyon-gazdálkodás megvalósítása (adatvagyon-feltárás, -katalogizálás; adatminőség vizsgálata, javítása; felelősségi rendszer kialakítása) Online kommunikáció humán vonatkozásai (aktív részvétel az információ-menedzsmentben és az online kommunikációban) A kommunikációs területek/funkciók minőségének folyamatos monitorozása, fenntartása illetve javítása

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések