Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJenő Farkas Megváltozta több, mint 6 éve
1
A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet várható alakulása – a 2008-as vizsgálat tanulságai és a 2009-es vizsgálat menete Tóth István János, PhD tudományos főmunkatárs, MTA KTI ügyvezető, GVI munkamegbeszélés MKIK, Budapest, Kossuth tér 6-8. 2009. január :00 :48
2
Tartalom A 2009-es vizsgálat célja A 2008-as vizsgálat tapasztalatai
A 2009-es vizsgálat elé kitűzött követelmények A 2009-es vizsgálat alapelvei és lépései :48
3
A 2009-es vizsgálat célja :48
4
Javaslatok megfogalmazása: becslések (nem tényadatok) alapján
Ismeretek: => várható kereslet: 2013 Öntanuló, a becslési tapasztalatokat is figyelembe vevő rendszer kiépítése A várható kereslet és kínálat becsléséhez különböző adatforrások felkutatása A várható kereslet becslésére (mennyiségi ismérvek) és Szakképzettek munkaerőpiaci érvényesülésének szakmánkénti megfigyelése (minőségi ismérvek előtérbe helyezése) :48
5
A 2008-as vizsgálat tapasztalatai
:48
6
Korlátok a várható kínálat fontos szegmensei nem kerültek felmérésre,
a várható kereslet fontos szegmensei nem kerültek felmérésre, a munkaerő állományból való kilépők számát nem lehetett becsülni, az oktatás, tudás minőségének vizsgálatára nem volt lehetőség Egyéb módszertani hiányosságok (OKJ, kérdezési protokoll megsértése, stb.) :48
7
A munkerő-kínálat részei
:48
8
A munkerő-kereslet forrásai
:48
9
Kormányzati sokkok nem láthatók előre
A jelenlegi vállalkozások várható kereslete egy vállalati empirikus adatfelvétel korlátai: mikro és kis cégek már rövid távon sem tudnak választ adni a szakmánként várható keresletük nagyságára Az időhorizont növekedésével egyre bizonytalanabb és pontatlanabb válaszokat kapunk Nagyobb beruházások várható keresletének becslése kérdőíves módszerekkel csak nagyon korlátosan lehetséges Tőke – munka helyettesítés, várható technológiai változások nem előreláthatók Csak mennyiségi paraméterek megfigyelése (mind a kínálati, mind a keresleti oldalon) nem elegendő Kormányzati sokkok nem láthatók előre Az adatok érvényességének és pontosságának vizsgálata nem megoldott (több adatfelvétel szükséges) :48
10
A 2009-es vizsgálat elé kitűzött követelmények
:48
11
A tervezési szemlélet nemzetközi trendekkel való összhangba hozása
A mennyiségi és minőségi kérdések összekapcsolása Az iskolarendszerű szakképzésre (initial vocational education) való koncentrálás helyett nagyobb hangsúly helyezése a képességek megújítására. Szakmák középpontba állítása helyett képességekre koncentrálás. Az iskolarendszerű szakképzés és felnőttképzés egységes kezelése. A kereslet teljesebb lefedése (interjúk egységes szerkezetben) A kínálat teljesebb lefedése (interjúk egységes szerkezetben) Az újabb, OKJ-2008-as kódok teljes körű alkalmazása. A KIR statisztika bővítése. Újabb lemorzsolódási arányszámok meghatározása. Munkaerőpiaci érvényesülés, követéses munkaerő-piaci vizsgálat kiépítése. A kérdőív és az adatfelvétel hibáinak javítása Reprezentatív minta használata. Az adatfelvétel megbízhatóságának növelése (ellenőrző vizsgálat fontossága). A létszámmozgások megfelelő feltérképezése (elöregedés, kilépés, elbocsátás, felvétel) Kisvállalkozások és nagyvállalkozások eltérő előrejelzési pontosságának korrekciója (külön kérdőív). A központi adatfelvétel helyi terepmunkával való kiegészítése. :48
12
A 2009-es vizsgálat alapelvei és lépései
:48
13
Vállalati kikérdezéses vizsgálat 4500 cég körében
Két vizsgálati irány: a mennyiség mellett a képzés, tudás minőségi követelményeinek középpontba állítása Vállalati kikérdezéses vizsgálat 4500 cég körében Munkaerőpiaci érvényesülés, szakképzettek kikérdezése 6000 szakképzett körében Interjúk egységes szerkezetben (önkormányzatok, nagy foglalkoztatók, munkaerőpiaci szakértők és iskolaigazgatók) Vállalati átképzések, felnőttképzés figyelembe vétele :48
14
Vállalati vizsgálat Minta: 6000 cég Mintavétel: regionális szinten
Nagy, közepes és kis cégek ( , 2800, 2500) Nagy- és közepes cégek – zárt lista Mennyiségi paraméterek mellett (várható kereslet) a minőségi paraméterek felmérése (követelmények: tudás, képességek, képzettség) Kis cégek számára külön (egyszerűbb) kérdőív ÚJ OKJ teljes körű alkalmazása Módszer: személyes lekérdezés :48
15
Szakképzettek vizsgálata
Minta: 6000 fő 2008-ban végzett szakképzett Mintavétel: főleg kiemelten támogatott szakmák (cca. 100 szakma) Minta: tanulószerződéses tanulók (ISZIIR) és nem tanulószerződéses tanulók (iskolák) Kérdőív: társadalmi demográfiai jellemzők, iskolai előremenetel, elhelyezkedés, bérek, munkaerőpiaci történet, szubjektív vélemények, továbbtanulási szándékok Módszer: személyes lekérdezés :48
16
Interjús vizsgálat Minta: munkaerőpiaci szakértők, önkormányzati vezetők, nagy foglalkoztatók, szakiskolai igazgatók megyénként összesen 30 fő Interjú vázlat: egységes szerkezet Témák: kereslet várható hosszú távú változása, a kínálat várható hosszú távú változása, szakiskolák oktatási minősége és a munkaerőpiac, helyi munkaerőpiacok sajátosságai, vállalati képzések Módszer: személyes megkérdezés félig strukturált interjúval Interjú összefoglalók (5-8 oldal) egységes szerkezetben :48
17
Köszönöm a figyelmet. Az előadás letölthető 2009. január 14
Köszönöm a figyelmet! Az előadás letölthető január órától a GVI honlapjáról ( :48
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.