Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az oktatás gazdaságtana
Kotsis Ágnes
2
Wage competition Neoklasszikus modell – keresle és kínálat összehangolása, piaci egyensúly A munkavállalókat ösztönzi a képességek megszerzésére, amellyel magasabb bért érhetnek el (hiány szektorok) Felt: a képességek exogén módon adottak DE: empíria nem igazolja
3
Job competition Nem a képességek eladásának és vevésének helyszíne, hanem a képzhető munkaerő kínálatának és a képzési lehetőségek egymáshoz rendelésének helyszíne
4
Kereslet és kínálat Nem függetlenek egymástól A két görbe egybeesik
Nem értelmezhető az egyensúlyi bér Hagyományos értelemben vett kínálati görbe nem is létezik a bér exogén módon adott, amely mellett a keresleti görbe határozza meg mennyi munkalehetőség nyílik
5
Munkaerőpiaci struktúra
A tudás átadásának elősegítése Bérverseny megszűntetése Verseny korlátozása Foglalkozási bizonytalanság megszűntetése Péda: egyetemi professzorok esete
6
A modell Munka határterméke a munkakörtől függ
Munka lehetőségek sorrendje (képezési igény alapján) Munkavállalók sorrendje (képezhetőség alapján) Háttér tulajdonságok (pl. formális végzettség) az oktatás meg tudja változtatni a sorban való elhelyezkedést, de nem növeli a bért az oktatásba való beruházás egy védekezési mechanizmus
7
Túlképzés Gazdasági pozíció romlása (relatív bér)
Alulteljesülő várakozások (nehéz mérni, változhat) A munka által megköveteltnél magasabb iskolai végzettség (túlképzettség)
8
Az iskolázottság hozamának mérése
Minceri egyenlet ORU specifikáció
9
A túlképzettség mérése I.
Szubjektív módszer – önértékelés, közvetlen, közvetett Előnye: adott munkakörre vonatkozik Hátránya: túlbecslés, kategorizálás torzító hatása Szakértői módszer – foglalkozási jegyzék alapján OBJEKTÍV Költséges, időigényes Feltételezi, hogy minden iskolaév egyenértékű Elavulhat aggregált
10
A túlképzettség mérése II.
Statisztikai – átlagos vagy leggyakoribb iskolázottság Hátránya: Inkább a felvételi politikát és az allokációt tükrözi Szimmetrikus becslést eredményez Eredmények: A túlképzettség bérhozama pozitív, de kisebb mint az illeszkedésé Az alulképzettség bérhozama negatív, de abszolút értékben kisebb mint az illeszkedésé.
11
Az alulképzett és túlképzett munkavállalók arányának alakulása Magyarországon.
Galasi Péter (2004): Túlképzés, alulképzés, bérhozam a magyar munkaerőpiacon Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek 2004/4. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 32. old.
12
A szükséges, a hiányzó és a többlet osztályok bérhozama 1994-2002 (%)
Galasi Péter (2004): Túlképzés, alulképzés, bérhozam a magyar munkaerőpiacon Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek 2004/4. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 31. old.
13
Bérelőnyök alakulása szubjektív mérés esetén
Forrás: McGuinnes (2006):Overeducation in the Labour Market. Journal of Economic Surveys, Vol. 20., No. 3., pp. 405
14
Bérelőnyök alakulása objektív mérés esetén
Forrás: McGuinnes (2006):Overeducation in the Labour Market. Journal of Economic Surveys, Vol. 20., No. 3., pp. 406
15
A túlképzettség okai - mikro
Miért alkalmaznak a munkáltatók az alulképzetteket a piaci rátánál magasabb rátáért És a túlképzettek miért fogadják el a piacinál alacsonyabb bért? Helyettesítési elmélet Illeszkedési elmélet Karrier mobilitás elmélet Házastársi állapot elmélet Munkavállalói érdekvédelem Diploma minősége, területe
16
helyettesítési elmélet
a túlképzett munkavállaló a munkatapasztalat hiányát ellensúlyozza a magasabb végzettséggel, és azért vállal el alacsonyabb végzettséget igénylő munkát az alulképzettek a képzettség hiányát a munka tapasztalattal pótolják
17
Illeszkedési elmélet Keresési jószág Tapasztalati jószág
rövid ideig jellemző állapot A túlképzettek hamarabb váltanak munkahelyet/vállalatot
18
Karrier mobilitás a magasabb végzettség haszna nemcsak a magasabb kezdő fizetésben, de a jobb karrier lehetőségekben is megjelenik
19
Házastársi állapot Párok duális munkakeresése
A férfi: magán hasznát maximaliálja Nő: Kötött maradó Kötött mozgó Ingázás Mobilitás És regionális munkaerőpiaci karakterisztikák
20
Diploma minősége Csökkenti a túlképzés kockázatát Terület
Társadalomtudományi, bölcsész, nyelvi (gazdasági) Természettudományi, mérnöki
21
Heterogén képességek elmélete
modellek és mérések alapfeltevése, hogy a képességek homogének és egy iskolaév elvégzésével, vagy egy képzettség megszerzésével az egyének ugyanazokat a képességeket sajátítják el a fentebbi modellek nem tudnak mérni bizonyos képességeket, amelyekről feltételezik, hogy a túlképzettek kisebb mértékben, az alulképzettek jobban képesek elsajátítani
22
Chevalier Jó képességű diplomás munkavállaló
Kevésbé jó képességű diplomás munkavállaló Felsőfokú képességet igénylő munka Illeszkedés (Gg) X Közepes képességet igénylő munka Valódi túlképzettség (Ug) Látszólagos túlképzettség (Uu) Alacsony képességet igénylő munka Valódi túlképzettség (Lu)
23
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.