Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az oktatás gazdaságtana

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az oktatás gazdaságtana"— Előadás másolata:

1 Az oktatás gazdaságtana
Kotsis Ágnes

2 Wage competition Neoklasszikus modell – keresle és kínálat összehangolása, piaci egyensúly A munkavállalókat ösztönzi a képességek megszerzésére, amellyel magasabb bért érhetnek el (hiány szektorok) Felt: a képességek exogén módon adottak DE: empíria nem igazolja

3 Job competition Nem a képességek eladásának és vevésének helyszíne, hanem a képzhető munkaerő kínálatának és a képzési lehetőségek egymáshoz rendelésének helyszíne

4 Kereslet és kínálat Nem függetlenek egymástól A két görbe egybeesik
Nem értelmezhető az egyensúlyi bér Hagyományos értelemben vett kínálati görbe nem is létezik  a bér exogén módon adott, amely mellett a keresleti görbe határozza meg mennyi munkalehetőség nyílik

5 Munkaerőpiaci struktúra
A tudás átadásának elősegítése Bérverseny megszűntetése Verseny korlátozása Foglalkozási bizonytalanság megszűntetése Péda: egyetemi professzorok esete

6 A modell Munka határterméke a munkakörtől függ
Munka lehetőségek sorrendje (képezési igény alapján) Munkavállalók sorrendje (képezhetőség alapján) Háttér tulajdonságok (pl. formális végzettség)  az oktatás meg tudja változtatni a sorban való elhelyezkedést, de nem növeli a bért  az oktatásba való beruházás egy védekezési mechanizmus

7 Túlképzés Gazdasági pozíció romlása (relatív bér)
Alulteljesülő várakozások (nehéz mérni, változhat) A munka által megköveteltnél magasabb iskolai végzettség (túlképzettség)

8 Az iskolázottság hozamának mérése
Minceri egyenlet ORU specifikáció

9 A túlképzettség mérése I.
Szubjektív módszer – önértékelés, közvetlen, közvetett Előnye: adott munkakörre vonatkozik Hátránya: túlbecslés, kategorizálás torzító hatása Szakértői módszer – foglalkozási jegyzék alapján OBJEKTÍV Költséges, időigényes Feltételezi, hogy minden iskolaév egyenértékű Elavulhat aggregált

10 A túlképzettség mérése II.
Statisztikai – átlagos vagy leggyakoribb iskolázottság Hátránya: Inkább a felvételi politikát és az allokációt tükrözi Szimmetrikus becslést eredményez Eredmények: A túlképzettség bérhozama pozitív, de kisebb mint az illeszkedésé Az alulképzettség bérhozama negatív, de abszolút értékben kisebb mint az illeszkedésé.

11 Az alulképzett és túlképzett munkavállalók arányának alakulása Magyarországon.
Galasi Péter (2004): Túlképzés, alulképzés, bérhozam a magyar munkaerőpiacon Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek 2004/4. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 32. old.

12 A szükséges, a hiányzó és a többlet osztályok bérhozama 1994-2002 (%)
Galasi Péter (2004): Túlképzés, alulképzés, bérhozam a magyar munkaerőpiacon Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek 2004/4. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 31. old.

13 Bérelőnyök alakulása szubjektív mérés esetén
Forrás: McGuinnes (2006):Overeducation in the Labour Market. Journal of Economic Surveys, Vol. 20., No. 3., pp. 405

14 Bérelőnyök alakulása objektív mérés esetén
Forrás: McGuinnes (2006):Overeducation in the Labour Market. Journal of Economic Surveys, Vol. 20., No. 3., pp. 406

15 A túlképzettség okai - mikro
Miért alkalmaznak a munkáltatók az alulképzetteket a piaci rátánál magasabb rátáért És a túlképzettek miért fogadják el a piacinál alacsonyabb bért? Helyettesítési elmélet Illeszkedési elmélet Karrier mobilitás elmélet Házastársi állapot elmélet Munkavállalói érdekvédelem Diploma minősége, területe

16 helyettesítési elmélet
a túlképzett munkavállaló a munkatapasztalat hiányát ellensúlyozza a magasabb végzettséggel, és azért vállal el alacsonyabb végzettséget igénylő munkát az alulképzettek a képzettség hiányát a munka tapasztalattal pótolják

17 Illeszkedési elmélet Keresési jószág Tapasztalati jószág
 rövid ideig jellemző állapot A túlképzettek hamarabb váltanak munkahelyet/vállalatot

18 Karrier mobilitás a magasabb végzettség haszna nemcsak a magasabb kezdő fizetésben, de a jobb karrier lehetőségekben is megjelenik

19 Házastársi állapot Párok duális munkakeresése
A férfi: magán hasznát maximaliálja Nő: Kötött maradó Kötött mozgó Ingázás Mobilitás És regionális munkaerőpiaci karakterisztikák

20 Diploma minősége Csökkenti a túlképzés kockázatát Terület
Társadalomtudományi, bölcsész, nyelvi (gazdasági) Természettudományi, mérnöki

21 Heterogén képességek elmélete
modellek és mérések alapfeltevése, hogy a képességek homogének és egy iskolaév elvégzésével, vagy egy képzettség megszerzésével az egyének ugyanazokat a képességeket sajátítják el a fentebbi modellek nem tudnak mérni bizonyos képességeket, amelyekről feltételezik, hogy a túlképzettek kisebb mértékben, az alulképzettek jobban képesek elsajátítani

22 Chevalier Jó képességű diplomás munkavállaló
Kevésbé jó képességű diplomás munkavállaló Felsőfokú képességet igénylő munka Illeszkedés (Gg) X Közepes képességet igénylő munka Valódi túlképzettség (Ug) Látszólagos túlképzettség (Uu) Alacsony képességet igénylő munka Valódi túlképzettség (Lu)

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az oktatás gazdaságtana"

Hasonló előadás


Google Hirdetések