Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A jármű-üzembentartók informatikai rendszereinek elektronikus adatcsere-kötelezettségei Nagy Zoltán.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A jármű-üzembentartók informatikai rendszereinek elektronikus adatcsere-kötelezettségei Nagy Zoltán."— Előadás másolata:

1 A jármű-üzembentartók informatikai rendszereinek elektronikus adatcsere-kötelezettségei
Nagy Zoltán

2 Az OLTIS Hungaria Kft. bemutatása
OLTIS Hungaria (2014) – A csoport magyar képviselete OLTIS Slovakia (2007) - A csoport szlovák képviselete OLTIS Polska (2006) - A csoport lengyel képviselete OLTIS Group (2004) – Koordináció, menedzsment és nemzetközi projektek OLTIS ( ) - IT rendszerek a pályavasút, vasúti társaságok, járműüzemeltetők és iparvágányok részére

3 Elektronikus adatcsere
A jármű-üzembentartók informatikai rendszereinek elektronikus adatcsere-kötelezettségei – 2 megközelítés: 1. TAF – TSI (Telematic Application for Freight, Technical Specification for Interoperability) – a vasúti áruszállítást támogató egységes európai info-kommunikációs megoldás 2. GCU / AVV (General contract of use for wagons / Allgemeiner Vertrag für die Verwendung von Güterwagen) – Általános szerződés a teherkocsik használatára 3. Megoldások az OLTIS-tól => a 2 megközelítésre 3

4 1. A TAF – TSI A TAF – TSI (Telematic Application for Freight, Technical Specification for Interoperability) A vasúti áruszállítást támogató egységes európai infó-kommunikációs megoldás EU szabvány ami kötelező – Az 1305/2014 sz. EU rendelet, a régebbi 62/2006 sz. EU rendelet eltörölve Magyarországon a TAF – TSI-nek történő megfelelés mind pályavasúti, mind operátori szinten elengedhetetlen a vasúti áruszállítás hatékonyságának fokozása érdekében 4

5 A TAF – TSI Kire érvényes és mit tartalmaz? Megadott szereplők:
Vasúttársaságok (RU) Pályahálózat üzemeltetők és elosztók (IM) Jármű -tulajdonosok, -üzemben/fenntartók, -bérlők, -használók (WK) Tartalmazza: Az ún. referencia fájlokat és adatbázisokat Ügyfél – RU kapcsolatot RU – RU kapcsolatot RU – IM kapcsolatot

6 Beiktatási terv – MASTERPLAN
Vasúti társaság (RU) Járműfenntartó (WK) Pályavasút (IM) Pályavasút (IM)

7 Járművek referencia adatbázisa
RSRD – Rolling Stock Reference Database A járművek és azok berendezéseinek az összes adatának rögzítése meghatározott formában a TAF-TSI követelményei alapján Minden európai járműfenntartó köteles TAF TSI kompatibilis járműadatbázist működtetni – ún. RSRD adatbázist – a Masterplan szerint a év kezdetétől A vasúttársaságok illetve a pályahálózat számára lehetővé kell tenni az RSRD-hez való hozzáférést – az ún. CI segítségével

8 Az RSRD-hez való hozzáférés
WS/CI WS/CI WS = Web Service – szolgáltatás, amely „válaszol” a „RollingStockDatasetQueryMessage”-re Üzenetformátum – TAF-TSI szabvány szerinti, küldés/fogadás a CI (Common Interface) segítségével VH - Vasúti hatóság (NKH), SzH – Szabályzó hatóság (VPE), IM – Pályahálózat üzemelt., RU – Vasúttársaság

9 2. A GCU / AVV GCU / AVV (General contract of use for wagons / Allgemeiner Vertrag für die Verwendung von Güterwagen) – Általános szerződés a teherkocsik használatára Járműüzemelt. IT követelm. => től jelentős változások

10 A GCU / AVV GCU / AVV (General contract of use for wagons / Allgemeiner Vertrag für die Verwendung von Güterwagen) – Általános szerződés a teherkocsik használatára Az AVV január 1.t-ől a járműüzemeltetés IT területét érintő jelentős változásai: 1. A 7.4-es cikkely szerint a járműfenntartó köteles az érintett felek részére (RU…) elektronikus formában hozzáférhetővé tenni a megadott müszaki adatokat. A 16-os melléklet részletesen leírja mely adatokról van szó (Technical Vehicle Data) 2. A 4-es melléklet szerint az RU köteles átadni, azon járművek esetén amelyek az „AVV” alá esnek, az ún. WDR meghibásodási jelentést elektronikus formában a WK számára 3. A 15-ös melléklet rendelkezik a járművek futásteljesítményeinek átadásáról az RU-tól a WK számára (Wagon Performance Message) Adatcsere fájlok formátuma az 1. pont esetén – ún. „TAF” formátumok használata (ezek az „RSRD” jármű referencia adatbázis adatcsere fájljai => 8. dia, RSDQM, RSDM)

11 Technical communication via Common Interface (TAF-TSI)
A GCU / AVV-hez való hozzáférés => az ún. Message Broker segítségével Technical communication via Common Interface (TAF-TSI) Operational data e.g. mileage, damage report (Annex 4) & operational restrictions discovered by the RU) technical data & temporary operational restrictions from RU or ECM (e.g. temporary speed limit) Message Broker keeper RU Data of Wg# and IP address RSRD with min. TAF TSI Data Forrás: GCU / AVV, Gilles Peterhans, IGTL workshop, , Varsó, Lenygelország Operational Data (e.g. damage code) Mileage for RailData members

12 3. Megoldások az OLTIS-tól
A járműfenntartókkal szembeni IT követelmények összefoglalása: RSRD adatbázis üzemeltetése a járműveikről a TAF-TSI szerint Műszaki adatok hozzáférhetővé tétele az AVV 7.4 cikkelye és 16. melléklete szerint A vasúti társaságokkal szembeni IT követelmények összefoglalása – a járműhasználat területén: Az ún. WDR meghibásodási jelentés átadása az AVV 4 melléklete szerint Futásteljesítmények átadása az AVV 15. melléklete szerint Rendszerek, amelyek lehetővé teszik a felsorolt követelményeknek való megfelelést: IS KATALOG – járműüzemeltetési információs rendszer SIMON – GPS alapú járműkövetési rendszer

13 Az IS KATALOG rendszer IS KATALOG – járműüzemeltetési információs rendszer vasúti járműkatalógus, amely elérhető on-line felületen a vasúti kocsik, vontatóeszközök, illetve azok berendezéseinek adatrögzítésére szolgál, karbantartás és üzemeltetés megfigyelés 1., 2. RSRD adatbázis – megfelel a TAF – TSI, illetve az AVV járműfenntartókkal szembeni követelményeknek 3. Az ún. WDR meghibásodási jelentés elektronikus elkészítése 13

14 Az IS KATALOG rendszer 1., 2. RSRD adatbázis – megfelel a TAF – TSI, illetve az AVV járműfenntartókkal szembeni követelményeknek Jelenleg elérhető, a CI beállítása szükséges a megfelelő működéshez 3. Az ún. WDR meghibásodási jelentés elektronikus elkészítése Az ún. WDR meghibásodási jelentés elkészítése elektronikus formában jelenleg elérhető Szükséges a megfelelő interfész kivitelezése az átküldéshez a járműfenntartók számára, az ún. Message Broker-ba 14

15 IS KATALOG – Fő ablak

16 IS KATALOG – Teherkocsi bejegyzés

17 A SIMON rendszer SIMON – GPS alapú járműkövetési rendszer
Áttekintés a megfigyelt járművekről A legközelebbi állomás hozzárendelése a GPS koordinátákhoz On-line felületen elérhető alkalmazás, mobil eszközzel is kezelhető 17

18 A SIMON rendszer SIMON – GPS alapú járműkövetési rendszer
4. Futásteljesítmények átadása az AVV 15. melléklete szerint A futásteljesítmények automatikus rögzítése jelenleg elérhető Szükséges a megfelelő interfész kivitelezése az átküldéshez a járműfenntartók számára, az ún. Message Broker-ba (az ún. Wagon Performance Message kialakítása és beküldése) 18

19 A SIMON rendszer A járművek mozgáselőzményeinek megfigyelése, térképen való ábrázolás 19

20 A SIMON rendszer Futásteljesítmény kiszámítása a pályahálózat valós hossza alapján, két földrajzi koordináta között 20

21 A SIMON rendszer Geofencing – lehetőség kialakítani a megfigyelt területeket 21

22 A SIMON rendszer Geofencing
Üzenetküldés a megfigyelt területre való be/kilépés esetén Figyelmeztetésküldés ha a: Futásteljesítmény eléri a megadott értéket Az egység akkumulátora eléri a megadott töltöttség határt Hosszas mozdulatlanság esetén 22

23 A SIMON rendszer Riasztáselőzmények megfigyelése 23

24 A SIMON rendszer GPS egységek 24

25 www.oltisgroup.com www.oltis.hu
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Nagy Zoltán, Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség szakmai nap Budapest, december 6.


Letölteni ppt "A jármű-üzembentartók informatikai rendszereinek elektronikus adatcsere-kötelezettségei Nagy Zoltán."

Hasonló előadás


Google Hirdetések