Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Gazdaságpolitika 5. ea. A keynesiánus korszak
2
Az állam aktív szerepvállalása
A nagy válság tanulságai → állami szabályozás → anticiklikus gazdaságpolitika →fiskális politika elsődlegessége (költségvetési dogmával való szakítás) Hidegháború, szociális kihívás, még erős munkásmozgalom, fenyegetettség → jóléti államok, jóléti rendszerek Állami tulajdon növekedése Stabil nemzetközi környezet → BW-i rendszer
3
A nagy válság tanulságai
A válság elsődleges oka a kereslet visszaesése Beruházási → a tőke határhatékonyságának összeomlása (a ciklus a „beruházás tánca” ↔ Friedman a „dollár tánca” Fogyasztási → segély, redisztribúció A monetáris politika tehetetlensége → likviditási és beruházási csapda → fiskális politika elsődlegessége
4
Likviditási csapda A kamatláb bizonyos szint alá csökkentése nem megvalósítható LM-görbe vízszintessé válik Impotens monetáris politika Alacsony, vagy magas kamatláb?
5
Beruházási csapda Hiába csökken a kamatláb
A profitkilátások végletesen leromlanak IS-görbe függőleges Impotens monetáris politika Melyik a meghatározó?
6
"Azt állítom ..., hogy a válság tipikusabb és gyakran domináló oka elsődlegesen nem a kamatláb emelkedése, hanem a tőke határhatékonyságának hirtelen összeomlása." (Keynes [1965] 340.o.) "az adott pillanatban azonban a tőke határhatékonyságának a csökkenése olyan teljes lehet, hogy a kamatláb még megvalósítható mértékű csökkenése nem elégséges." (Keynes [1965] 341.o.)
7
A tőke határhatékonyságának az elsődlegessége a kamatlábbal szemben azon alapul, hogy a technológiák változása következtében a cégeknek meg kell elégedniük az alacsonyabb árakkal, tehát veszteséget szenvednek. Schumpeter szavaival: - "sem a fellendülésben keletkező profitok, sem a depresszióban bekövetkező veszteségek nem értelmetlenek vagy funkció nélküliek ... Ez a gazdasági rendszer nem lehet meg az olyan egzisztenciák teljes elpusztításának ultima ratio-ja nélkül, akik elválaszthatatlanul kötődnek az alkalmazkodásban reménytelenül lemaradt vállalatokhoz". (Schumpeter [1980] 317.o.) A fellépő veszteségek okozzák a likviditási válságot, vagyis azt, hogy az árukkal szemben mindenki a pénzt preferálja, mert senki nem akar venni csak eladni. "Vagyis a munkanélküliség oka, hogy az emberek a Holdat, a lehetetlent akarják: nem lehet foglalkoztatni az embereket, ha olyasvalamire (nevezetesen a pénzre) irányul a vágyunk, amit nem lehet termelni, és aminek a keresletét nem lehet könnyen elriasztani". (Keynes [1965] 259.o.)
8
Jóléti államok, jóléti rendszerek
„Az 1942-ben elkészült Beveridge-jelentés (Beveridge, 1942) mérföldkőnek bizonyult a jóléti államok megalapozásában. Ebben a jelentésben a „létbizonytalanság öt óriását” nevezték meg, a nélkülözést, a nyomort, a betegségeket, a tudatlanságot és a tétlenséget. A második világháború után az Egyesült Királyságban törvények sora született meg a bizonytalansági tényezők felszámolására, többek között a családtámogatási és társadalombiztosítási, az állami egészségügyről, a rendszeres állami támogatásokról, a közoktatásról és a teljes foglalkoztatásról. Az angol jóléti rendszer mintáját követte a második világháború után a kontinens számos állama.” (Muraközy 36. o.)
9
„Amiben valójában eltért Keynes és Beveridge nézete, az a finanszírozás volt. Beveridge az egységes, lineáris társadalombiztosítási járulék híve volt, míg Keynes, saját elméletével összhangban, progresszív adóból kívánta volna fedezni a kifizetéseket. Ez, amint azt az általános elméletben is megfogalmazta, növelné a fogyasztási hajlandóságot, s ezen keresztül az aggregált keresletet. De realizálta, hogy még nem érett meg az idő a progresszív adózás elfogadtatására, s úgy vélte, hogy nem a bevétel módozata, hanem Beveridge céljainak támogatása az elsődleges. Így a továbbiakban Keynes a bruttó bérek után fizetendő 12,5%-os egységes jövedelem-adóval számolt a háború utáni közvetlen időszakra. Számára az egységes járulék időszakos kompromisszum volt, de Beveridge számára alapvető elvi kérdés. Keynes a Kincstár obstrukciós taktikájával szemben tehát alapjában véve támogatta Beveridge elképzeléseit.”(Muraközy 33. o.)
10
A különbségek és a későbbi folyamatok megértéséhez azt is érdemes szem előtt tartanunk, hogy a Beveridge-jelentés öt nagy létbizonytalansági „óriása” közül csak az egyik a „tétlenség”, vagyis a Keynes által alapvető gondnak ítélt munkanélküliség. Míg Keynes elmélete elsősorban gazdasági, makroökonómiai jellegű, addig a Beveridge-jelentés sokkal inkább társadalmi és politikai irányultságú. A második világháború után az általánossá vált választójog, a politikai demokrácia pártversenye, a korábbiaknál sokkal tagoltabb és összetettebb társadalmi rétegződés, az érdekcsoportok ezzel összefüggésben is növekvő befolyása, s nem utolsósorban a szocialista rendszerek „jóléti ígéreteinek” kihívása. (Muraközy 34. o.)
11
A központi költségvetés kiadásai a GDP százalékában, 1870–1970
Ország 1870 1913 1920 1937 1960 1970 Ausztria 10,5 17,0 14,7 20,6 35,7 38,5 Egyesült Királyság 9,4 12,7 26,2 30,0 32,2 38,0 Franciaország 12,6 27,6 29,0 34,6 37,6 Írország 18,8 25,5 28,0 38,9 Németország 10,0 14,8 25,0 34,1 32,4 38,1 Norvégia 5,9 9,3 16,0 11,8 29,9 40,3 Olaszország 13,7 17,1 30,1 31,1 33,9 Svájc 16,5 14,0 24,1 17,2 21,3 Svédország 5,7 10,4 10,9 31,0 42,2 Európa 20,7 24,7 36,5 Ausztrália 18,3 19,3 21,2 24,5 Egyesült Államok 7,3 7,5 12,1 19,7 27,0 30,3 Japán 8,8 8,3 25,4 17,5 19,0 Kanada 16,7 28,6 34,4 Tengerentúl 11,5 10,8 15,7 23,6 27,1 Összes 13,1 19,4 28,1 33,6
12
Az államháztartás kiadásai a GDP százalékában, 1964–1983
Ország 1964 1968 1972 1976 1980 1983 Egyesült Királyság 33,6 39,2 39,8 45,6 45,1 47,2 Franciaország 38,0 40,3 38,3 44,0 46,4 51,5 Németország 35,9 39,1 40,8 48,0 48,4 48,6 Olaszország 31,8 34,7 38,6 42,2 46,1 57,4 Európa 34,8 39,4 45,0 46,5 51,2 Kanada 28,9 33,0 37,2 40,9 46,8 Egyesült Államok 28,3 31,3 32,0 34,5 35,0 38,1 Japán 21,8 27,9 32,4 Tengerentúl 28,6 32,2 30,3 33,9 36,1 39,9 Összes 32,8 36,3 35,5 40,2 42,0 46,3
13
Az aranykor Magas növekedési ráták Szinte teljes foglalkoztatás
Enyhe ciklusok (stop go politika) Nemzetközi kereskedelem bővülése Aztán a 70-es évek válsága BW összeomlása
14
A nemzetközi keretrendszer (BW)
Olyan rendszerre van szükség, ami biztosítja a nemzeti gazdaságpolitikák szabadságát (teljes foglalkoztatás) 1. A monetáris politika képes legyen ösztönözni a hazai gazdaságot 2. Stabil árfolyamok, nem lehet leértékelési verseny A fizetési mérlegek kezelése (maguktól nem jönnek egyensúlyba) → Tőkemozgások korlátozása
15
BW valójában kompromisszum
Keynes a dollár, mint tartalékvaluta helyett egy új közös valuta létrehozását (bancor) javasolta A bancor nem lett volna aranyra váltható, másrészt a közös alap helyett egy klíringunió létrehozása, valójában egy nemzetközi bank, ami ezt a világpénzt kibocsátja. + Nagyobb alaptőke + Kiigazíthatóan rögzített árfolyamok
16
„Mindeddig sohasem oldották meg az országok közti fizetési mérleg egyensúlya fenntartásának problémáját azóta, hogy a cserekereskedelem helyt adott pénz és értékpapírok használatának. … Annak a feltételezése, hogy létezik egy olyan simán működő automatikus korrekciós mechanizmus, amely fenntartja az egyensúlyt abban az esetben, ha rábízzuk magunkat a laissez-faire módszereire, doktriner illúzió, amely figyelmen kívül hagyja a történelmi tapasztalatokat anélkül, hogy ezt bármiféle megbízható elmélet is alátámasztaná.” (Keynes CW XXV )
17
„A történelem folyamán még sohasem fejlesztettek ki olyan eszközt, amely olyan élesen állította volna szembe az adott ország érdekeit a többiekével, mint a nemzetközi aranystandard (vagy korábban ezüststandard). Ez ugyanis közvetlenül a piacokért folyó versenytől és a nemesfémek iránti versenytől tette függővé a hazai jó konjunktúrát” (Keynes o.). „Az olyan gazdaságban ugyanis, amely hosszú időre többé-kevésbé rögzített pénzbeli szerződések és konvenciók hatása alatt áll, s ahol a fizetési mérleg határozza meg elsősorban a belföldi pénzforgalom nagyságát és a belföldi kamatlábakat, mint ahogyan ez Nagy-Britanniában volt a háború előtt: a kormánynak nincs „ortodox” eszköze a belföldi munkanélküliség leküzdésére, mint az, hogy más országok rovására kiviteli többletre és nemesfém-importtöbbletre törekedjen” (Keynes 1965, 373).
18
„A jelen háborút megelőző második fázisban teljes degeneráció következet be, és a tőke azokból az országokból, amelyeknek kereskedelmi mérlege kedvezőtlen helyzetben volt, azokba áramlott, ahol kedvező volt ennek helyzete. (…) A rossz pénzügyi helyzetben lévő országokból kimenekülő és spekulatív tőkének ehhez való hozzájárulása vezetett az egész rendszer összeomlásához. (Keynes CW XXV – idézi Szakolczai )
19
A rendszer legfontosabb alapelve, „hogy expanzionista és ne kontrakcionista nyomást gyakoroljon a világkereskedelemre”, amelyet Keynes mindegyik tervezetében és az utolsó változatban is hangsúlyozott. Egy olyan rendszert akart megvalósítani, ahol nemzetközi egyensúlytalanságokat bővülő exporttal és az importtal lehetne megoldani, nem pedig korlátozó, import révén megszorító politikával, mert úgy gondolta, hogy az országok általában rendelkeznek szabad termelési kapacitással. (Lavoi 2015) Amit el akart kerülni: „az, hogy a hitelező ország úgy dönt, hogy nem használja fel egész vásárlóerejét, nem jelenti szükségképpen azt, amit jelent jelenleg, azt, hogy ezt kivonja a forgalomból és ezzel deflációs és kontrakciós nyomást gyakorol a világ egészére, beleértve magát a hitelező országot is” (Keynes CW XXV. Idézi Szakolczai o.)
20
Miután világossá vált, hogy nem a Keynes-féle koncepció fog döntően érvényesülni, Keynesnek, illetve az angol félnek nem maradt más lehetősége, mint bizonyos kompromisszumok kiharcolása az amerikai féltől, például az alap nagyságára vonatkozóan. Az utolsó problémát az angolok számára, miután egyértelművé vált, hogy az amerikai fél elutasítja klíringuniót, a Stabilizációs Alap alacsony alaptőkéje jelentette. A Keynes által javasolt klíringunió kezdő alaptőkéje milliárd dollár lett volna, míg az amerikaiak a valutaalap alaptőkéjét 4-5 milliárdos összegre tervezték. A britek (Keynes) szerint ilyen szerény alaptőkével felállított stabilizációs szervezet nem töltheti be funkcióját. Az utolsó angol javaslat 10 milliárd dollár volt, míg a tényleges alaptőke mindössze 8,8 milliárd dollár lett.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.