Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Vörös Megváltozta több, mint 6 éve
1
Adatlap feldolgozásával kapcsolatos változások, problémák
EGYKE Adatlap feldolgozásával kapcsolatos változások, problémák Dr. Szalayné dr. Vörös Csilla
2
Fórum célja Tájékoztatás a feldolgozás elveinek, gyakorlatának változásáról Jellemző hibák ismertetése Hibás adatlapok, hiánypótlási eljárások számának a csökkentése Rövidebb feldolgozási idő, adatok gyorsabb beépülése a nyilvántartásba
3
Jelentős jogszabályi változások 2018.01.01-től
2017. évi CLI. törvény az adóigazgatási rendtartásról – általános szabályok (Air.) a végrehajtására kiadott 465/2017. (XII.28.) Kormányrendelet 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről (Art.) 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól (Eüsz.) és a végrehajtására kiadott 451/2016(XII.19.) Kormányrendelet
4
Art. 1. sz. melléklet 24. pont: Az elektronikus kapcsolattartásra köteles adózó az adószám megszerzését követően nyolc napon belül köteles elektronikus azonosítási szolgáltatás létesítését kezdeményezni, és erről a létesítést követő nyolc napon belül bejelentést tesz az állami adó- és vámhatósághoz. Ha az adózó állandó meghatalmazással vagy megbízással rendelkező képviselője útján elektronikus úton teljesíti adóbevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét, az állandó meghatalmazott vagy megbízott a megbízást követő nyolc napon belül köteles az adóhatósághoz bejelenteni a képviselt adózó nevét, elnevezését és adóazonosító számát. A szabályozás nem változott, csak új helyre került
5
Eüsz. törvény 9. § (1) Elektronikus ügyintézésre köteles I. 1-től: a) az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, állam, önkormányzat, költségvetési szerv, ügyész,jegyző, köztestület,egyéb közigazgatási hatóság b) az ügyfél jogi képviselője. Gazdálkodó szervezet: Pp. szerinti, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet (egyéni vállalkozó is!) kivéve: lakásszövetkezet, adószámmal nem rendelkező egyesület, alapítvány A külföldi - Magyarországon lakóhely hiányában nyilvántartásba nem vett - ügyfelek, azonosításhoz kötött elektronikus ügyintézés céljából, önként regisztrálhatnak az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásába. 14.§ (8) Ha a gazdálkodó szervezet ügyfél hivatalos elérhetőséggel nem rendelkezik, hivatalunk az eljárást elektronikus kapcsolattartás nélkül is lefolytathatja azzal, hogy kezdeményezi a gazdálkodó szervezettel szembeni törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés lefolytatását.
6
Miért nem elég az e-mail?
Eüsz. Tv.14. § (1) Gazdálkodó szervezet, a létrejöttét követő 8 napon belül - köteles bejelenteni a rendelkezési nyilvántartásba az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét. 14.§ (6) Hivatalos elérhetőségként olyan elérhetőség adható meg, amely a) egyértelműen azonosíthatóan kizárólag az adott gazdálkodó szervezet elérhetősége, b) alkalmas a küldés és fogadás időpontjának, valamint az átvevő személynek egyértelmű elektronikus azonosítására, c) garantálja a dokumentum sértetlen fogadását, d) kezeli a sikertelen kézbesítés eseteit, Eüsz. Tv.: A Kormány által kötelezően biztosítandó elektronikus azonosítási szolgáltatások: 35. § (1) Az ügyfél a következő, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatásokat veheti igénybe: a) tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány útján biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás, b) ügyfélkapu, valamint c) részleges kódú telefonos azonosítás. (2) A Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatások igénybe vevőiről a személyazonosság hiteles igazolása érdekében a Kormány által rendeletben kijelölt szerv egységes ügyfél-regisztrációs nyilvántartást (a továbbiakban: Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás) vezet. (KÜNY) KÜNY tárhely: Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás (Eüsztv. Vhr. 71.§ (1) bekezdés b-c) pontja vagy Cégkapu
7
Hitelesítés/AVDH kód 451/2016 Korm. r. 12. § (1) Hiteles az elektronikus dokumentum, ha d) az aláíró vagy kiadmányozásra jogosult azt az Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés szolgáltatással hitelesítette, Átjárás a papír alapú és az elektronikus ügyintézés között: Eüsz.tv. 12. § (2) Az elektronikus dokumentum bizonyító ereje megegyezik az eredeti papír alapú dokumentum bizonyító erejével HA a papír alapú dokumentumokról az elektronikus úton történő másolat készítésének szabályai szerint hiteles másolatot készítettek . Hitelesítés elérési útvonala: Magyarország.hu / Ügyintézés/Szolgáltatások / Azonosításra visszavezetett dokumentum hitelesítése menüben
8
Gyakori hibák EGYKE adatlap hitelesítésének teljes hiánya,
a jogosulatlan hitelesítés, meghatalmazás hiányos – meghatalmazott bejelentése esetén jellemző részben hiányos hitelesítés - együttes képviselet vagy együttes jóváhagyás esetén
9
Jogosulatlan hitelesítés
Amikor nem az adózó törvényes képviselője / egyéni vállalkozó / magánszemély meghatalmazó / állandó meghatalmazott hitelesít 465/2017. Korm.rend. 5. §: Az állandó meghatalmazott a hiteles elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás, vagy a meghatalmazást, megbízást tartalmazó, legalább az adózó, illetve törvényes képviselője minősített elektronikus aláírásával vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással hitelesített (AVDH) elektronikus irat egyidejű csatolásával jelenti be képviseleti jogosultságát.
10
Hiányos meghatalmazás
Hiányzik az EGYKE-Pótlap1 melléklet A meghatalmazásnak kizárólag az aláírással ellátott oldalát csatolják a bejelentő laphoz. Ebben az esetben nem kerül feltüntetésre a bejelentő neve és a képviselet jogcíme a meghatalmazáson. Ezen adat kizárólag az EGYKE-Pótlap1 mellékleten szerepel. Ennek az oldalnak a hitelesítésre küldése és csatolása is szükséges a hibátlan feldolgozás érdekében.
11
Együttes képviselet/Együttes jóváhagyás
Együttes képviselet: a cégnyilvántartásban több törvényes képviselő szerepel és aláírási joguk/ cégjegyzés módja együttes Együttes jóváhagyás: ellenjegyzés esetén vagy cégnyilvántartásban szereplő törvényes képviselő pl. kiköti, hogy 3. személyek felé más vezető nem tehet jognyilatkozatot az ő jóváhagyása/ aláírása nélkül Együttes jóváhagyó lehet: az adózó törvényes képviselője meghatalmazottja/megbízottja, ellenjegyző nyilvántartásba vett adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő.
12
Szabályozás - 465/2017. Korm. Rend. 11. § (1)
Együttes képviseleti jogosultság esetén, a képviselő által benyújtott elektronikus űrlap akkor tekinthető benyújtottnak, ha a benyújtóval együttesen eljáró képviselő - elektronikus azonosítási szolgáltatás igénybevételét követően - az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen a benyújtást követő három napon belül nyilatkozik, hogy az elektronikus űrlap benyújtását jóváhagyja. (EGYKE 02-A lap „M” rovat)
13
Együttes képviselet/Együttes jóváhagyás
Együttes képviselet esetén, nem szükségszerű a regisztráció benyújtása mindkét képviselő részéről, viszont a hitelesítés elvégzése érdekében ügyfélkapu nyitása előírás, mivel elektronikus küldéskor mindkét képviselőnek a hitelesítése szükséges (Gyakorlatban: Az adatlap meghatalmazás mellékletét vagy a kötetlen formában készített meghatalmazást külön-külön minden képviselő hitelesíti, így a bejelentő több mellékletet csatol a benyújtott adatlaphoz.) Együttes jóváhagyás: az EGYKE 02-A lap „M” rovatát akkor kell kitölteni, ha az adatlap benyújtására együttesen többen jogosultak, vagy ellenjegyzést kívánnak igénybe venni. Ehhez az együttes jóváhagyóknak is regisztrációval kell rendelkezniük (EGYKE), az elektronikus benyújtás érdekében. Gyakorlatban: X törvényes képviselő + Y törvényes képviselő Adatlap X a bejelentő Y az együttes jóváhagyó Adatlap Y a bejelentő X az együttes jóváhagyó Az EGYKE adatlap mellékletét képező meghatalmazáson lehetőség van két képviselő megjelölésére és aláírására. Ez a szolgáltatás a nyilatkozattevő saját aláírását igazolja, hiszen a meghatalmazó a saját adóazonosító jelével lép be a szolgáltatás eléréséhez.
14
Gyakori hibák/2 Eltiltott törvényes képviselő/meghatalmazott
Ctv. 9/C. § Ha a cég cégjegyzékből történő törlésére kényszertörlési eljárásban kerül sor, a cégbíróság eltiltja azt a személyt, aki a kényszertörlési eljárás megindításának időpontjában vagy az azt megelőző évben vezető tisztségviselő, korlátlanul felelős tag, korlátolt tagi felelősséggel működő gazdasági társaságban többségi befolyással rendelkező tag volt. Az eltiltott személy öt évig nem szerezhet gazdasági társaságban többségi befolyást, nem válhat gazdasági társaság korlátlanul felelős tagjává, egyéni cég tagjává, nem lehet cég vezető tisztségviselője (akkor is, ha a felszámolási eljárást kényszertörlési eljárás előzte meg. Eltiltott képviselő nem járhat el, nem írhat alá, nem hitelesíthet Eltiltott képviselő sem eseti sem állandó meghatalmazottként nem járhat el a NAV előtti eljárásban - Air. 15.§ (5); 17.§ (3). bekezdés
15
Regisztráció hivatalból történő megképzése
465/2017. Korm. Rend. 2. §: A nem természetes személy adózó a rá vonatkozó jogszabályok szerint önálló képviseleti joggal rendelkező törvényes képviselője minden egyéb cselekmény nélkül jogosult az adózó adóügyeinek intézésére, e jogának biztosítása érdekében az állami adó- és vámhatóság hivatalból eljár.
16
Regisztráció hivatalból történő megképzése - Problémák
Egyéni vállalkozókra nem vonatkozik Csak jogi személyek törvényes képviselői számára A képviseleti jogviszony kezdetét, végét, együttes képviseletre történő változását, képviseleti jog határozott idejének leteltét hivatalból jegyezzük be – van időbeli eltolódás Az a képviselő is kap elektronikus leveleket, aki nem szeretne (ezen nem tudunk változtatni) Eltiltás esetén lezárjuk az összes állandó meghatalmazást
17
Köszönjük a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.