Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MKVK Minőségellenőrzési Bizottság

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MKVK Minőségellenőrzési Bizottság"— Előadás másolata:

1 MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Felkészülés minőségellenőrzésre 2010 Tatabánya, augusztus 30. Munkácsi Márta a Minőségellenőrzési Bizottság tagja

2 2010. évi minőségellenőrzési feladatok
A évi minőségellenőrzési adatszolgáltatási rendszer adatlapjai A minőségellenőrzésre való kiválasztás rendje A minőségellenőrzési módszertani kérdőívek Minőségellenőrzéssel is összefüggő módosítások a kamara szabályzataiban

3 Kötelező adatszolgáltatási adatlap
Kötelező adatszolgáltatás határideje: június 10. A évi adatszolgáltatás céljai: elektronikus teljesítés (honlap, ügyfélkapu) adatváltozások bejelentési kötelezettségének teljesítése tagdíjszámításhoz szükséges adatszolgáltatás minőség-ellenőrzés tervezéséhez szükséges részletes adatszolgáltatás ellenőrzési lehetőség biztosítása a Kkt által előírt kötelezettségek betartására

4 Minőségellenőrzési adatlap
Természetes személy és könyvvizsgáló cég részére más – előző évihez hasonló információk bekérése (Kkt. 33.,35. és 44. §.) Részletes adatszolgáltatás és tájékoztatólevél kiküldésének időpontja: július 15. Minőségellenőrzési adatlap – azonos adattartalom könyvvizsgáló cégek és természetes személy esetén, erőforrás méréshez létszám, munkaráfordítás 2009-hez hasonló: a beszámoló formája, tőzsdei kibocsátó cégekre vonatkozó információk pontosítása, átalakulásra, konszolidációra vonatkozó adatok bekérése A minőségellenőrzések kezdési időpontja augusztus 1. Az adatszolgáltatás elmulasztása fegyelmi vétség! 174.§. (1), (2)

5 2009 2010 Mi változik 2010.évben? 5. Kiválasztás Társaság
Könyvvizsgáló 2010 5

6 A minőségellenőrzésre való kiválasztás rendje
A évi pénzügyi terv alapján kb. 500 könyvvizsgáló ellenőrzése várható Szempontok: 2008. előtt ellenőrzött és közérdeklődésre számot tartó gazdálkodóra vonatkozóan könyvvizsgálói tevékenységet végzők 2009. évi eredményük alapján ellenőrzésre kijelölt könyvvizsgálók Legutóbb évben (vagy előtte) ellenőrzöttek Még nem ellenőrzött könyvvizsgálók (akiknek 2 vizsgált év alatt 4-nél több megbízásuk volt) Kiválasztott természetes személy könyvvizsgálók cégei Az adatszolgáltatást késve teljesítők Azok a könyvvizsgálók, akiknek nincs nagy gyakorlati tapasztalatuk, de már ellenőrizhetők.         Véletlenszerű kiválasztás alapján (10 %)

7 A minőségellenőrzés folyamata a hatósági eljárás előtt
Minőségellenőrzési terv összeállítása (kiválasztás) Az ellenőrzöttek tájékoztatása a tárgyévi ellenőrzésről A részletes adatlapok kiküldése A minőségellenőrzési terv nyilvánosságra hozatala Beérkezett részletes adatlapok feldolgozása 7

8 A minőségellenőrzés folyamata a hatósági eljárás előtt
6. Ügyféldossziék kiválasztása minőségellenőrzésre (Bizottság) 7. Minőségellenőrök hozzárendelése a vizsgálatokhoz (Bizottság) 8. Minőségellenőrök értesítése a tárgyévi vizsgálatokról 9. Helyszíni ellenőrzés időpontjának egyeztetése (ellenőr-ellenőrzött) 10. A Bizottság értesítése a helyszíni ellenőrzés időpontjáról (ellenőr-Bizottság) 8

9 A hatósági eljárás (45 munkanap)
1. Megbízólevél és értesítőlevél kiküldése 15 munkanappal az ellenőrzés előtt 2.Helyszíni ellenőrzés 3. Ellenőrzés iratanyagának megküldése a Kamarába az ellenőr által 5 munkanappal az ellenőrzés után 4. Kamara továbbítja az iratanyagot 5 munkanapon belül az ellenőrzöttnek 5. Ellenőrzött 10 munkanapon belül észrevételt tehet 6. Bizottság határozatot hoz 10 munkanapon belül 9

10 Az ellenőrzöttek véleménye
13 megye + a budapesti szervezet elnöke továbbította a tagság véleményét a minőségellenőrzésről. Általában pozitív volt a megítélés, DE többen is észrevételezték, hogy: nem egységes a minőségellenőrzés gyakorlata. az ellenőrzés végeredménye függ a minőségellenőr személyétől. 10

11 A készletek leltározásán történő részvétel
Kérdőív kérdése: Amennyiben a készletek értéke a mérlegfőösszeghez viszonyítva jelentős, részt vettek-e a fizikai leltárfelvételen? A leltározási folyamat megfigyelése is fontos, önmagában a számlálás nem elegendő!!!! Mikor jelentős a készlet? Használjuk a könyvvizsgáló kockázatbecslését. Ha a könyvvizsgáló előre nem látható ok miatt nem tudott részt venni a leltáron? Alternatív időpontban kell a tesztelést elvégezni. Mérlegelnie kell, hogy elegendő és megfelelő bizonyítékot szerzett-e annak érdekében, hogy elkerülje a hatókör korlátozást. Csak akkor fogadható el, ha a készletek nem magas kockázatú terület. 11

12 Nyitó egyenlegek könyvvizsgálata
Szakértői Bizottság álláspontja: nem kötelező, de ajánlott a kapcsolatfelvétel az előző könyvvizsgálóval. NEM választ kell adni a vizsgált területre akkor, ha a könyvvizsgáló nem szerzett ismereteket az előző időszakról, indokolt esetben nem tett kísérletet az előző könyvvizsgálóval való kapcsolat felvételére, az előző időszak értékelést elmulasztotta, vagy hiányosan, helytelenül végezte, nem dokumentálta. 12

13 Pénztár készlet könyvvizsgálata
Szükséges-e a készpénz készlet könyvvizsgáló által történő rovancsolása? Csak ha a készpénzzel kapcsolatban csalás kockázata áll fenn ill. a készpénz készlet indokolatlanul magas. Indokolt-e a pénztári készlet maximumának kiszámítása és annak auditálása? 13

14 Mikor szükséges a banki egyenlegközlő és mikor elegendő a banki kivonat?
A külső megerősítések használata szükségességének a meghatározásakor mit kell figyelembe venni: a lényegességet, az eredendő és ellenőrzési kockázat becsült szintjét, azt, hogy más könyvvizsgálati eljárásokból származó bizonyítékok hogyan csökkentik a kockázatot elfogadhatóan alacsony szintre. A banki egyenlegközlő elsődleges célja: a mérlegben meg nem jelenő esetleges kötelezettségek azonosítása. 14

15 Jogi ügyletekről szóló nyilatkozat tartalma
1. Jogi képviselőtől kell kérni. 2. Amennyiben állandó jogi képviselővel nem rendelkezik az ügyfél, az információkat a vezetéstől kell beszerezni írásbeli nyilatkozat formájában. A nyilatkozatnak ki kell térnie arra, hogy a társaság nem foglalkoztat állandó jogi képviselőt, a managementnek nincs tudomása a társaság ellen folyó perről, különösen olyanról, amely jövőbeni kötelezettséget jelenthet a társaság számára, a teljességi nyilatkozat részeként is elfogadható. Ha az ügyfél megtagadja a jogi nyilatkozatot: hatókör korlátozás. 15

16 Folyamatok felmérése a könyvvizsgálat során?
Mikor ne keressük ennek dokumentációját? Ellenőrzési tevékenységek: a jóváhagyás; a teljesítményellenőrzés; az információfeldolgozás; a fizikai ellenőrzések; a feladatok megosztása. Ha ezek „egy kézben” vannak, a folyamatfelmérésnek (hatékonysága tesztelésének) nem biztos, hogy értelme van, de annak elhagyását dokumentáltan indokolni kell!!! A folyamat leírásának ebben az esetben is meg kell lennie, csak a tesztelése hagyható el. IT rendszer felmérése SOHA nem hagyható el. 16

17 Összefüggő vizsgálati területek dokumentációi.
Összefüggő vizsgálati területekről ne kérjünk ismétlődődő dokumentumokat. Pl. Tárgyi eszközök munkapapíron rögzítik a tárgyi eszközök mozgásának, az amortizáció elszámolásának, a fejlesztési tartalék számításának, illetve a selejtezések, értékesítések könyvvizsgálói felülvizsgálatát. A munkapapír tartalmazza a célt, módszert, következtetést minden vizsgálandó területhez. Ne ragaszkodjunk minden területnél külön-külön munkapapírokhoz. DE:bizonyos azonos lépéseket a vizsgálat különböző szakaszaiban el kell végezni. Pl. csalás kockázata, analitikus elemzés. Ezekről külön dokumentációnak kell lennie. 17

18 Vezetés tisztességességének megítélése?
Első könyvvizsgálat : Pmt-ben foglalt azonosítási feladatok. Mit kell dokumentálni ? a tulajdonosok és a kulcsfontosságú vezetők, a kapcsolt vállalkozások és az irányítással megbízott személyek kiléte, üzleti hírneve, kompetenciái a tulajdonosoknak és a vezetésnek az olyan ügyekkel kapcsolatos magatartására vonatkozó információ, mint például a számviteli szabályok agresszív értelmezése, a vezetésnek az ellenőrzéshez való hozzáállása, vannak-e jelzések arra, hogy az ügyfél esetleg érintett lehet pénzmosás, vagy egyéb bűncselekményben. Hogyan? Több tényező együttes mérlegelése alapján. Mivel? Kérdőív alapján 18

19 Csalás kockázatának vizsgálata.
A könyvvizsgáló felelőssége, hogy a csalások, hamisítások és hibák kockázatát eljárásai tervezésekor és végrehajtásakor, valamint a jelentéskészítéskor figyelembe vegye. Erre vonatkozóan a csalásra, hamisításra vonatkozó jelek felmérése, a vezetéssel történő konzultáció , a vizsgálat során szerzett tapasztalatok, információk alapján elvégzendő. Mérlegelendő körülmények (csak példaszerűen): Mitől függ a vezetés prémiuma? Milyen a belső ellenőrzési rendszer? Kell-e rendszeresen beszámolnia a tulajdonos számára a vezetésnek? Ha igen, milyen formában és milyen gyakorisággal? 19

20 5.6 kérdésre adott NEM válasz.
Figyeljünk a többi kérdés NEM válaszaira is. Ha a beszámoló egyes jelentős tételeinél nem elegendő a dokumentált bizonyíték a könyvvizsgálói záradék kiadásához, illetve azok ellentétesek a záradékban foglalt véleményekkel, akkor a kiadott könyvvizsgálói vélemény nem megfelelő. A Bizottság a választ (akár IGEN, akár NEM) felülbírálhatja. 20

21 Az ellenőrzés lebonyolítása, légköre.
Hatósági eljárásnak minősül, de NEM hatósági vizsgálat! Segítő szándékú legyen. A NEM válaszok okát és tartalmát, valamint a vizsgálat végeredményét mindig beszéljük meg az ellenőrzöttel. A kérdőíveket elektronikusan adjuk át a helyszínen annak ellenére is, hogy az akkor még nem minősül hivatalosnak. A minősítés végeredményének számítási módját ismertessük. 21

22 Elfogadható-e a számítógépen tárolt dokumentáció?.
A dokumentáció bármilyen formája elfogadható, ha annak tartalma megfelelő. Papír alapon a következő dokumentumokkal kell kötelezően rendelkeznie a könyvvizsgálónak: Aláírt könyvvizsgálói szerződés Elfogadó nyilatkozat (tulajdonosi határozat) Teljes éves beszámoló és aláírt könyvvizsgálói jelentés Teljességi nyilatkozat Jogi levél 22

23 MER ellenőrzés típusai
Társaságok és egyéni könyvvizsgálók eltérő ellenőrzése 5 főnél több könyvvizsgálót foglalkoztató társaságokban dolgozó könyvvizsgálók, akiknél a teljes rendszert ellenőrizzük egyéb formában dolgozó könyvvizsgálók, akik valamennyien egyéni rendszerben dolgoznak, egyszerűsített ellenőrzés történik Mindkettőnél közös követelmény: legyen megfelelő rendszer, szisztéma, ami biztosítja a könyvvizsgáló számára, hogy munkáját a standardok szerint végzi – ez a MER lényege 23 12/25/2018

24 MER szükségessége 1. Azonos könyvvizsgálói kockázat – egységes követelmény a működési formától függetlenül Amennyiben a szakmai követelményeket nem tartja be a könyvvizsgáló, véleményét nem pontról-pontra haladva alakítja ki, akkor azt kockáztatja, hogy a beszámolóról nem megfelelő véleményt alakít ki, vagyis nem megfelelő záradékot ad 24 12/25/2018

25 MER szükségessége 2. Standard követelménye több irányú
szakmai követelmények (hibák feltárása, minősítése, hatásuk mérlegelése, könyvvizsgálói vélemény kialakítása, írásbeli jelentés) etikai elvárások audit munka minden fázisára kiterjedő, jól átgondolt követelményrendszer (belső ellenőrzés) alkalmazása 25 12/25/2018

26 MER szükségessége 3. A kialakított módszertan az alkalmazott belső ellenőrzési eljárások rendszere, mellyel szemben követelmények: Fogalmazza meg a könyvvizsgáló felé az etikai, szakmai elvárásokat, betartásuk ellenőrzését Határozza meg a könyvvizsgálat rendjét, főbb feladatokat, módszertani eljárásokat, alkalmazandó megoldásokat Legyen egyértelmű, egységes és viszonylag állandó Igazodjon a tényleges könyvvizsgálói gyakorlathoz 26 12/25/2018

27 MER szükségessége 3. A kialakított módszertan az alkalmazott belső ellenőrzési eljárások rendszere, mellyel szemben követelmények (folytatás): Segítse a felmerülő problémák tisztázását, a külső kapcsolatok szükségességét Biztosítsa a munka megfelelő áttekintését és a következtetések levonását, a megfelelő vélemény kialakítását 27 12/25/2018

28 MER egyéni sajátosságai 1.
MER követelményei a közreműködő könyvvizsgálóktól függetlenül MER szakmai követelményei egységesek (a végső célnak teljesülni kell!) A rendszer kialakítását nem helyettesítheti egy számítógépes program, ami általános támogatást nyújt a könyvvizsgálathoz (tapasztalatok szerint ettől még nincs szakmai érvelés, áttekintés, nem biztos, hogy megfelelő a következtetés) Szükséges egy előre kialakított módszertan, egy állandó követelményrendszer, ami segíti az audit munka során a standardok alkalmazását 28 12/25/2018

29 MER egyéni sajátosságai 2.
MER követelményei a közreműködő könyvvizsgálóktól függően Alkalmazott módszerek, eljárások egyéni könyvvizsgálók esetén egyszerűbbek Nem kell összehangolni a szakmai és etikai feltételeket, ellenőrzésük kérdéslistával történhet Több éves megbízás esetén a korábbi vizsgálati tapasztalatok közvetlenül hasznosíthatóak Nincs kontroll, ezért a könyvvizsgálat során elkövetett hiba kiszűrését a folyamat részeként kell biztosítani! 29 12/25/2018

30 Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 1.
A MER minimális tartalmi követelményei az audit munka folyamatából vezethetők le. A könyvvizsgálati munka fázisai: A megbízás elfogadása – beleértve az ügyfél megismerését, a könyvvizsgáló függetlenségének, felkészültségének felmérését, az etikai követelmények betartását, a rendelkezésre álló idő és a szakmai tapasztalatok mérlegelését 30 12/25/2018

31 Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 2.
2. Előkészítés – az érvényes előírásoknak megfelelő elfogadó nyilatkozat, szerződés, kockázatbecslés, könyvvizsgálói eljárások tervezése, a fontosabb stratégiai lépések meghatározása, a munkaprogram összeállítása 3. Évközi vizsgálatok elvégzése – melynek része a belső ellenőrzési folyamatok értékelése, a rendszervizsgálat, a kontrollok hatékonyságának mérése, az ellenőrzési tesztek elvégzése és kiértékelése 31 12/25/2018

32 Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 3.
4. Év végi vizsgálat – a beszámoló sorainak ellenőrzése, beleértve a megtervezett eljárások elvégzését és dokumentálását, a külső megerősítések beszerzését és értékelését 5. Véglegesítés – a kiegészítő melléklet és az üzleti jelentés ellenőrzése, az összhang és a teljesség vizsgálata, a munka áttekintése, a vélemény kialakítása, továbbá a szabályzatban rögzített esetekben a külső konzultációk és a szükséges minőség-ellenőrzés a jelentés kiadása előtt 32 12/25/2018

33 Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 4.
A tartalmi követelmények mellett további szempont, hogy a könyvvizsgálat milyen körülmények, személyi feltételek, technikai támogatottság mellett történik Ezek befolyásolhatják az etikai és szakmai feltételek mérlegelési szintjeit, a kialakított munkapapírok tartalmát, mennyiségét, az ellenőrzésre, áttekintésre vonatkozó listák arányát. Fontos: A MER a tényleges működési feltételeknek, valamint a tényleges gyakorlatnak megfelelően kerüljön kialakításra 33 12/25/2018

34 Egyéni könyvvizsgálói MER kialakításának szempontjai 5.
Az egyéni könyvvizsgáló által kidolgozott MER akkor is megfelel, ha csak az alapvető területek szabályozására tér ki A mintaszabályzat általánosságban, de valamennyi érintett témakörre vonatkozó előírást tartalmaz, ezért abból kiindulva kevés munkával elkészíthető az egyéni könyvvizsgáló saját MER szabályzata 34 12/25/2018

35 A mintaszabályzat A mintaszabályzat egy sablon, ami tartalmazza a szabályozás minimális követelményeit, de egyben általános, ezért a könyvvizsgálónak egyedivé és a gyakorlatban alkalmazhatóvá kell tennie! 35 12/25/2018

36 A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 1.
A szabályzat címe nem lehet mintaszabályzat, helyette közölni kell a könyvvizsgáló nevét, címét, működési formáját, illetve társaság esetén annak nevét, címét A szabályzat a hatályba lépésétől alkalmazható, ezért ezt a dátumot rá kell vezetni a szabályzatra. Egyértelművé kell tenni azt is, hogy az adott napon folyamatban lévő, vagy ezt követően kezdődő megbízások esetén kell alkalmazni. Derüljön ki, hogy ki, mikortól és mely megbízásokra vonatkozóan alkalmazza a szabályzatban foglaltakat. 36 12/25/2018

37 A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 2.
A mintaszabályzat tartalmazza, hogy milyen esetekkel kell a standard alapján kiemelten kell foglalkozni. Pl. a közérdeklődésű, vagy (meghatározott) kiemelt kockázatokat jelentő megbízásoknál megfelelő belső minőségellenőrt kell felkérni. Ezek kezelésére csak elvi szinten tud kitérni a mintaszabályzat, hiszen az egyes könyvvizsgálók eltérő módon viszonyulhatnak a kérdéshez 37 12/25/2018

38 A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 3.
A könyvvizsgálónak konkrétabban kell átgondolni a lehetséges megoldásokat, előre meg kell határozni a legfontosabb döntési elveket, szempontokat. Pl. nem vállal ilyen feladatot, óvatosabb magatartást tanúsít, előírt minősítésű és tapasztalt külső szakértőt, minőségellenőrt kér fel Ha vállalt közérdeklődésű megbízást és nem foglalkozik a szabályzat azzal, hogy adott esetben fel kell-e kérnie minőségellenőrt, akkor ezt a hiányosságot meg kell állapítani! 38 12/25/2018

39 A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 4.
Ügyelni kell arra, hogy a szabályzat - beleértve a csatolt mellékleteket is- megfeleljen az alkalmazott gyakorlatnak Ha változik a gyakorlat, módosítani kell a szabályozást! A kisvállalkozói módszertan vagy valamely program alkalmazása esetén az ott szereplő munkapapírt kell mellékletként csatolni, illetve annak számára kell hivatkozni 39 12/25/2018

40 A mintaszabályzat kötelező kiegészítése 5.
4. pont folytatása Bármely ellentmondás esetén fel kell hívni a figyelmet annak kiküszöbölésére, javaslatot kell adni a megoldásra Aki önállóan, esetleg több segédanyag alapján gyűjti össze a munkapapírokat, annak célszerű először a hivatkozási számokat (referencia-számokat) egységesíteni, majd ezt követően kiválasztani a mellékletben megnevezett kérdéslisták azonosító jelét, számát 40 12/25/2018

41 MER ellenőrzésének kérdőívei 1.
Célok: A követelményszint minimalizálása A követelmények mélyebb megismertetése és megértetése a könyvvizsgálókkal, a színvonal javítás lehetőségének biztosítása A szabályzatok önértékelési rendszerének alkalmazása a könyvvizsgálóknál A minőségellenőrök munkája elsősorban a szabályzat betartásának ellenőrzésére irányuljon A minőségellenőrök terhelése csak a legszükségesebb mértékben növekedjen 41 12/25/2018

42 MER ellenőrzésének kérdőívei 2.
Az egyéni könyvvizsgálók körében a kérdőívek két szintje Könyvvizsgálók (egyének és társaságok) önértékelő kérdőívei Egyedül, asszisztens nélkül – 5/a/1.sz. melléklet Egyedül asszisztenssel – 5/a/3.sz. melléklet 2-5 fő könyvvizsgáló kis társasága asszisztens nélkül vagy asszisztenssel – 5/a/5.sz. melléklet 42 12/25/2018

43 MER ellenőrzésének kérdőívei 3.
Az egyéni könyvvizsgálók körében a kérdőívek két szintje Minőségellenőr által végzett helyszíni ellenőrzés kérdőívei Egyedül, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló ellenőrzése – 5/a/2.sz. melléklet Egyedül asszisztenssel dolgozó könyvvizsgáló ellenőrzése – 5/a/4.sz. melléklet 2-5 fős, asszisztens nélkül vagy asszisztenssel dolgozó könyvvizsgálók társaságának ellenőrzése – 5/a/6.sz. melléklet 43 12/25/2018

44 Önértékelési kérdőívek 1.
Fontosabb követelmények: a könyvvizsgáló tölti ki a saját szabályzatával kapcsolatosan a szabályzatban foglaltakat kell minősíteni, nem szól és nem szólhat a gyakorlatról a szabályzatnak minden előírt területre ki kell térnie, nem lehet N/É válasz a mintaszabályzat nem értékelhető, tehát ha nem készült saját szabályzat, nem lehet az önértékelő kérdőívet érdemben kitölteni, illetve elfogadni 44 12/25/2018

45 Önértékelési kérdőívek 2.
Az értékelés menete A könyvvizsgálók (egyének és társaságok) által kitöltött kérdőív „igen” és „nem” válaszai alapján meg kell állapítani az önértékelés eredményét Az előzőek szerint megállapított eredményt értékelni kell – megfelel, ha az igen válaszok aránya nagyobb, mint 80% A helyszíni ellenőrzés kérdőívét értelemszerűen kell kitölteni, amelynek egy kérdése (1.3. kérdés) az önértékelés eredményére vonatkozik 45 12/25/2018

46 Önértékelési kérdőívek 3.
Minőségellenőr értékelési szempontjai: Amennyiben elkészült a könyvvizsgáló szabályzata és az a tartalmi előírásnak megfelel, akkor az általa adott értékelést kell elfogadni Amennyiben ellentmondások találhatók, akkor ezeket be kell mutatni az értékelés során, de az önértékelő kérdőíven „igen” válasz adható Ha nincs saját szabályzat, vagy egészében nem felel meg a követelményeknek, akkor nem szabad elfogadni az önértékelést – 0% 46 12/25/2018

47 MER ellenőrző kérdőívek
Az értékelés menete Ezt a kérdőívet a minőségellenőr tölti ki, aki a kiválasztott megbízások alapján a program segítségével végzi el az ellenőrzést és értékelést A kérdőívet a gyakorlati munka ellenőrzését követően (vagy közben) kell kitölteni Az értékelés során a gyakorlati munka elsődleges a szabályozáshoz képest, ezért ha ez megfelel, akkor „igen” válasz adható, de a szöveges indokolásnak ilyenkor is tartalmazni kell az ellentmondást 47 12/25/2018

48 MER hiányosságai 1. A szabályzatok a mintaszabályzatok alapján készültek, de több esetben a könyvvizsgáló csupán kinyomtatta a mintaszabályzatot. Nem lehet elfogadni az önértékelést, meg kell állapítani, hogy a könyvvizsgáló nem készítette el a saját szabályzatát. A határozatban kötelezni kell a könyvvizsgálót a saját szabályzatának az elkészítésére és fel kell hívni a figyelmét, hogy azt a gyakorlatban is köteles alkalmazni. 48 12/25/2018

49 MER hiányosságai 2. Gyakran elmarad a szabályzat kiegészítése, ezért nem azonosítható a könyvvizsgáló szabályzata, nem derülnek ki a működési jellemzők, nem igazolható a hatálybalépés, nem állapítható meg a gyakorlatban való alkalmazás kezdete. Ki kell javítani az önértékelést, „nem” választ kell adni az érintett kérdésekre. A határozatban határidőn belül kötelezni kell a könyvvizsgálót a szabályzata kiegészítésére, javítására. 49 12/25/2018

50 MER hiányosságai 3. Általában hiányos a kockázatok mérlegelési módja – nem határozza meg a könyvvizsgáló, hogy esetében mely helyzetek, szituációk jelentenek magas kockázatot. Fel kell hívni a könyvvizsgáló figyelmét, hogy pontosan meg kell határoznia a kockázatok körét. Mindenképpen kockázatosnak kell ítélni a tőzsdén szereplő megbízókat, de azt is meg kell határozni, hogy mely megbízások minősülnek még ilyennek. Pl. ha nem rendelkezik a speciális minősítésének megfelelő gyakorlattal, akkor milyen esetben hogyan jár el a megszerzéséig. 50 12/25/2018

51 MER hiányosságai 3. (folytatás) Gyakori a pénzintézetű minősítéssel rendelkező könyvvizsgálók körében, hogy csak kisebb takarékszövetkezet megbízását látják el, de nem térnek ki a szabályzatban a következőkre a pénzügyi minősítés ellenére csak takarékszövetkezeti megbízást vállal, mert ebben van elegendő gyakorlata banki megbízás esetén kötelezően előírja saját magának a megfelelő külső konzultációt vagy egy tapasztalt minőségellenőr felkérését 51 12/25/2018

52 MER hiányosságai 4. Az egyéni könyvvizsgálók jellemzően nem foglalkoztak a szabályzat és a gyakorlati munkalapok összhangjával. A szabályzatban legtöbben a saját rendszerüktől függetlenül hivatkoznak a mellékletekre Számítógépes programot használnak, de nem az abban szereplő referenciaszámokra hivatkoznak a szabályzatban A könyvvizsgálónak nincs egységes rendszere, a munkalapokat különböző rendszerekből gyűjtötte össze és az ott hivatkozott, eltérő rendszerű referenciaszámmal együtt vette át. 52 12/25/2018

53 MER hiányosságai 5. Az egyéni könyvvizsgálók jelentős részének szabályzata formai, nem dolgozták ki a saját MER-t, nincs ellenőrzési rendszerük. Ha egyébként a standardnak megfelel a végzett munka, akkor a megbízás ellenőrzésekor a szabályzat és a gyakorlat ellentmondására lehet hivatkozni, de „igen” választ kell adni. Az értékelés során minden hiányosságot, ellentmondást be kell mutatni. Jelentős problémákra a határozatban is ki kell térni és fel kell szólítani a könyvvizsgálót a szabályzat módosítására, az ellentmondások megszüntetésére, a szabályzat betartására. 53 12/25/2018

54 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (1. kérdés) 1.1 Kialakította-e a könyvvizsgáló társaság a saját minőségellenőrzési rendszerét, valamint megtörtént-e annak vezetői jóváhagyása és hatályba léptetése? Kell lennie egy saját szabályzatnak, amit a vezető jóváhagyott és érvényesként, kötelezőként alkalmaznak. A kiegészítés nélküli mintaszabályzat nem fogadható el. 54 12/25/2018

55 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (2. kérdés) 1.2. A szabályzat tartalma és terjedelme megfelel-e a társaság működési jellemzőinek, továbbá annak fennállása esetén hálózati hovatartozásának? Akkor fogadható el, ha kitér a szabályozás a minőségellenőrzési rendszer minden elemére (mintaszabályzat), tartalmazza a munkavégzés, működés főbb jellemzőit, a minőségi munka kontrolljának módszerét. 55 12/25/2018

56 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (3. kérdés) 1.3. A vezető tisztségviselő aláírásával megerősített, a társaság által elvégzett önértékelés alapján megfelel-e a szabályzat az előírt követelményeknek? (Igen, ha az önvizsgálat során adott igen válaszok aránya meghaladja a 80%-ot) Nem a minőségellenőr vizsgálatának eredményére kell kitérni a válasz során. A kiválasztott páratlan sorszámú kérdőív eredményét csak akkor kell elutasítani, ha az előző kérdésekre nem volt indokolt az Igen válasz. 56 12/25/2018

57 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (4. kérdés) 2.1. Felmérték, összegyűjtötték és elemezték-e az előző évi ellenőrzés tapasztalatait, meghozták-e a szükséges intézkedéseket a hiányosságok megszüntetése érdekében? Csak társaságok esetén tesszük fel a kérdést. A minőségellenőrzési rendszert cégszinten kell működtetni, fenntartani, vagy módosítani, fejleszteni, amit az intézkedések dokumentálása igazol. 57 12/25/2018

58 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (5. kérdés) 2.2. Értékelte-e a vezetés a munkatársak teljesítményét, megvalósult-e a megfelelő minőségű munka ösztönzése? Szintén csak a társaságoknál szerepel a kérdés. A minőségellenőrzési rendszer hatékony működtetésének fontos eszköze, hogy minden közreműködő (könyvvizsgálók és asszisztensek) teljesítményét értékeljék, a jó munkát elismerjék, továbbá, ha nem felel meg a munka minősége, akkor szankcionálják azt. 58 12/25/2018

59 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (6. kérdés) 3.1. A kiválasztott megbízásoknál a saját szabályozásának megfelelően dokumentálták-e a függetlenségi és összeférhetetlenségi követelmények érvényesülését a megbízókkal kapcsolatosan a munkatársak tekintetében, illetve a közreműködő szakértők esetén? Meg kell vizsgálni, hogy az alkalmazott ellenőrző lista tartalmazza-e mindazokat a kérdéseket, melyek megfelelő értékelése esetén a főbb etikai követelmények érvényesülnek. 59 12/25/2018

60 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (7. kérdés) 3.2. Be tudta-e mutatni a társaság a függetlenséggel és összeférhetetlenséggel érintett gazdálkodók folyamatosan vezetett és évenként aktualizált listáját? Amennyiben több munkatárs működik közre a könyvvizsgálat során, akkor annak érdekében, hogy mindenki megfelelő nyilatkozatot adjon, mindenkinek ismerni kell az érintett gazdálkodókat. Ez csak az időszerű és teljeskörű lista ismeretében lehetséges. Egyedüli könyvvizsgálónál nem követelmény a lista, ezért az „A” típusú kérdőívben nem szerepel a kérdés. 60 12/25/2018

61 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (8. kérdés) 4.1. A kiválasztott megbízásoknál a saját szabályozásának megfelelően alkalmazta-e a társaság az ügyfél elfogadására / megtartására vonatkozó ellenőrző listát? A szabályzat mellékleteként ki kell dolgozni a követelményeknek megfelelő listát. Azt kell ellenőrizni, hogy megvalósul-e ennek gyakorlati alkalmazása. Ha az ellenőrző lista nem megfelelő és azt alkalmazzák, akkor a tartalmi hiányosságok miatt Nem választ kell adni. 61 12/25/2018

62 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (9. kérdés) 4.2. Megbízástól való visszalépés esetén alkalmazta-e a társaság az ügyfélkapcsolat megszakítására vonatkozó eljárásokat, továbbá eleget tett-e a bejelentési kötelezettségeknek? Ha nem történt visszalépés, akkor a válasz N/É. Ha volt visszalépés a társaságnál, akkor ellenőrizni kell, hogy dokumentálták-e annak okait és megtörténtek-e írásban a szükséges bejelentések (ügyfél, cégbíróság, közfelügyelet). 62 12/25/2018

63 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (10. kérdés) 5.1. A kiválasztott megbízásokat a szakmai, jogi szabályozásokra és a rendelkezésre álló idő- és erőforrás tényezőkre tekintettel vállalta, illetve teljesítette-e a társaság? Ellenőrizni kell, hogy a megbízás elfogadása / megtartása során mérlegelték-e, hogy a minősítés, a gyakorlat, a rendelkezésre álló idő és erőforrás alapján lehetséges-e a megfelelő minőségű munka elvégzése és megfelelő jelentés kibocsátása. Ha a kiválasztott megbízások könyvvizsgálata nem felelt meg, akkor a teljesítés nem a szakmai, jogi szabályo-zásoknak megfelelően történt, Nem választ kell adni. 63 12/25/2018

64 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (11. kérdés) 5.2. Értékeli-e a vezetés a munkatársak teljesítményét, biztosítja-e, hogy a munkatársak a megfelelő minőségi munka végzésében legyenek érdekeltek, rendelkezésre állnak-e az erről szóló előző évi dokumentumok? Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem szerepel a kérdés. A minőségi követelmények szem előtt tartása érdekében a vezetés köteles figyelemmel kísérni és értékelni a munkatársak teljesítményét. Ennek megtörténtét az erről készült dokumentáció igazolja. Ha nem tudják igazolni az értékelés tényét, akkor Nem választ kell adni. Egyéni könyvvizsgáló egyetlen asszisztense esetén elfogadható a szóbeli értékelés. 64 12/25/2018

65 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (12. kérdés) 6.1. Kidolgozta-e és be tudja-e mutatni a társaság a standardoknak megfelelő könyvvizsgálati munka elősegítése érdekében alkalmazott számítógépes programot, vagy rendszeresített munkapapírokat, ellenőrző listákat? A minőség-ellenőrzési rendszer akkor működtethető hatékonyan, ha a rendszer minden elemére vonatkozóan tartalmazza a legfontosabb eljárásokat és megköveteli azok dokumentálását. A könyvvizsgálói munka egészét vagy számítógépes program segítségével, vagy saját maguk által kialakított rendszerben kell dokumentálni. Ez utóbbi esetben a MER dokumentumok formáját és tartalmát a működési jellemzők, a szervezet bonyolultsága és a megbízások összetétele alapján kell kialakítani – van-e ilyen? 65 12/25/2018

66 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (13. kérdés) 6.2. Alkalmazták-e a társaság könyvvizsgálói a megfelelő tartalmú áttekintő listát a vélemény kialakítása előtt? A jelentés megfogalmazása előtt minden esetben kötelező áttekinteni, hogy minden munkafolyamatot elvégeztek, dokumentáltak és ezek eredménye tükröződik a kialakított véleményben. A minőségellenőrzési rendszer csak akkor működik elfogadhatóan, ha megfelelő áttekintési listát dolgoztak ki és ezt alkalmazzák a munka során. 66 12/25/2018

67 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (14. kérdés) 6.3. Mérlegelték-e a könyvvizsgálók a belső vagy külső szakértővel történő konzultáció szükségességét a követelményeknek megfelelő szempontok szerint? A minőségellenőrzési rendszer része a mérlegelési szempontok rögzítése arra vonatkozóan, hogy szükség van-e másik szakemberrel történő konzultációra. A konzultáció történhet másik könyvvizsgálóval, pénzügyi szakemberrel, műszaki szakértővel, informatikussal stb. A mérlegelési szempontokat minden megbízásnál át kell tekinteni ahhoz, hogy meg tudja ítélni a könyvvizsgáló hogy az adott megbízásnál kell-e konzultálnia másik szakemberrel. 67 12/25/2018

68 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (15. kérdés) 6.4. A külső vagy belső szakértővel történő konzultáció esetén rendelkezésre állnak-e annak dokumentumai, beleértve annak vizsgálatát is, hogy a szakértő rendelkezik a megfelelő szakmai és egyéb speciális ismeretekkel, gyakorlattal? Amennyiben nem volt szükség konzultációra, akkor nem értelmezhető a kérdés. Ha sor került konzultációra, akkor a szakértő alkalmasságát ellenőrizni kellett és a konzultáció eredményét dokumentálni kellett. 68 12/25/2018

69 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (16. kérdés) 6.5. Mérlegelték-e a könyvvizsgálók a független minőségvizsgáló áttekintésének szükségességét a követelményeknek megfelelő szempontok szerint? A MER egy fontos követelménye a független minőségvizsgáló áttekintési feltételeinek rögzítése. A követelmény betartásához minden megbízásnál legalább a tervezéskor át kell gondolni, hogy adott esetben szükséges-e a minőségvizsgáló felkérése. 69 12/25/2018

70 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (17. kérdés) 6.6. Tőzsdén jegyzett vagy közérdeklődésre számot tartó megbízó esetén megtörtént-e a független könyvvizsgálói áttekintés? Amennyiben nem volt tőzsdén jegyzett megbízó vagy közérdeklődésre számot tartó megbízás, akkor nem értelmezhető a válasz. Ha volt, akkor azt kell értékelni, hogy a felkért független könyvvizsgáló, mint minőségvizsgáló elvégezte-e a könyvvizsgáló munkájának áttekintését. 70 12/25/2018

71 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (18. kérdés) 6.7. Független minőségvizsgáló áttekintése esetén rendelkezésre állnak-e a részletes felülvizsgálat dokumentumai? Ha nem volt indokolt független minőségvizsgáló kijelölése, akkor a válasz N/É. Ha indokolt volt, akkor annak megtörténtéről dokumentumokkal kell rendelkezni. 71 12/25/2018

72 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (19. kérdés) 7.1. Dokumentáltan igazolták-e, hogy a szabályzatot a munkatársak is megismerték? A szabályzatban megfogalmazott követelmények minden közreműködő személyre vonatkoznak, ezért azt minden munkatársnak meg kell ismerni. Ez a pénzmosási szabályok megismerési gyakorlatával egyezően dokumentálható egy lista aláírásával, vagy a szabályzat szignálásával, esetleg külön nyilatkozattal. Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem szerepel ez a kérdés. 72 12/25/2018

73 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (20. kérdés) 7.2. Dokumentáltan igazolták-e, hogy az etikai követelményeknek a munkatársak valamennyien megfelelnek? Az etikai követelmények minden közreműködő személyre vonatkoznak, ezért minden közreműködő munkatárs köteles az önellenőrző listát átnézni és a feltételek teljesüléséről nyilatkozni. Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem szerepel a kérdés. 73 12/25/2018

74 A MER ellenőrzésének kérdőívei
5/a/6.sz. melléklet (21. kérdés) 7.3. Dokumentáltan ellenőrzik-e, hogy az egyes könyvvizsgálók áttekintették és ellenőrizték a munkatársaik által végzett munkát és figyelembe vették annak eredményét a vélemény kialakításakor? Egyéni, asszisztens nélkül dolgozó könyvvizsgáló esetén nem tesszük fel ezt a kérdést. Az asszisztens közreműködése ellenére a megfelelő vélemény kialakítása az aláíró könyvvizsgáló felelőssége, ezért minden munkát ellenőriznie kell, minden munkapapírt át kell tekintenie. Ennek megtörténtét a mások által készített munkapapírok aláírása, valamint a munka egészéről készített áttekintő lista dokumentálja. 74 12/25/2018

75 A Pmt. tv. alapján készült kérdőív kérdéseinek egységes értelmezése
75

76 Előzmények Korábbi évek vizsgálatai: cégszintű ellenőrzés a Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat alapján Kérdőív: MMK 8 sz. melléklet ban még 8 kérdés, 2009-től kimaradt az esetleges bejelentésre vonatkozó 7. kérdés (sérti a Pmt. Tv. 27.§. (1) előírását) 2009. évi tapasztalatok: a kamara mintaszabályzata alapján a saját szabályzat általában elkészült. A könyvvizsgálati szoftverek nem tartalmaztak ajánlásokat a Pmt. tv. által előírt ellenőrzések gyakorlati megvalósítására. 76

77 1. kérdés: szabályzat megfelelősége
1. A könyvvizsgáló/cég a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló szabályzata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak? (Hivatkozás: 35/2007. (XII.29.) PM rendelet, a Kamara által kiadott mintaszabályzat) Értelmezés: A könyvvizsgálónak meg kell ismernie és el kell készítenie a fenti PM rendelet előírásainak megfelelő szabályzatot. Értékelés: Ha a könyvvizsgáló rendelkezik olyan (érvényesen) hatályba léptetett szabályzattal, amely: vagy megegyezik a Kamara által kiadott mintaszabályzattal, vagy tartalmazza a 35/2007. (XII.29.) PM rendeletben a szolgáltatók által elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit, a válasz IGEN. Amennyiben a könyvvizsgáló nem rendelkezik ilyen szabályzattal, vagy az jelentős eltérést tartalmaz a törvényi előírásoktól, a válasz NEM. 77

78 2. kérdés: szerződés, azonosítás megfelelősége (1)
2. Tartalmazza-e a könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés a Pmt §-i által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségre vonatkozó utalásokat, valamint rendelkezésre állnak-e a megbízó ügyfél, annak képviselője és a tényleges tulajdonos azonosításra szolgáló adatlapok? Értelmezés: A könyvvizsgálónak az ügyféllel kötött szerződésben, vagy annak módosításában szerepeltetni kell a fenti utalásokat, illetve az ügyfél azonosítását a belső szabályzatában foglaltak szerint el kell végezni. Értékelés: Ha a minőségellenőrzésre kiválasztott dossziék szerződései tartalmazzák a fenti utalást, és rendelkezésre állnak a megfelelően kitöltött, aláírt azonosítási adatlapok, a válasz IGEN, hiányosság esetén NEM. 78

79 2. kérdés: szerződés, azonosítás megfelelősége (2)
Gyakori hiányosságok: régi a szerződés, nincs módosítás régi az adatlap nincs aláírva képviselő és/vagy tényleges tulajdonos azonosítása nem megfelelő a felvett adatok köre, azok rögzítési módja hiányos 79

80 3. kérdés: kijelölt személy bejelentése (1)
3. Megtörtént-e azon személy kijelölése, valamint bejelentése, akinek feladata a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére és a kijelölés megfelel-e az előírásoknak? Értelmezés: Pmt. tv. alapján kötelező legalább egy, a bejelentések továbbításával megbízott személy kijelölése Értékelés: ha a könyvvizsgáló rendelkezik a kijelölt személy bejelentéséről valamennyi adatára vonatkozóan szabályosan kitöltött, aláírt bejelentő lappal, illetve annak másolatával, a válasz IGEN. Ha a bejelentés megtörténtéről semmilyen dokumentum nem áll rendelkezésre, a válasz NEM. 80

81 3. kérdés: kijelölt személy bejelentése (2)
Gyakori hiányosságok: személy, helyettes kijelölésének helytelen értelmezése a bejelentés címzettjének és időpontjának hibája a bejelentés megtörténtének igazolása (elegendő-e a bejelentés fénymásolata) 81

82 4. kérdés: tájékoztatás/oktatás (1)
4. Megtörtént-e az alkalmazottak tájékoztatása/oktatása a Pmt törvény és a szabályzat adta kötelességek illetve felelősség vonatkozásában? Alátámasztja- e ennek tényét dokumentáció? Értelmezés: ha az ellenőrzött könyvvizsgáló nem egyedül dolgozik, gondoskodnia kell arról, hogy minden, a könyvvizsgálatban résztvevő személy megismerje a vonatkozó rendelkezéseket Értékelés: ha a könyvvizsgáló tevékenységét egyedül látja el, a kérdésre adott válasz nem értelmezhető (N/É). Ha a belső szabályzat tartalmazza a kijelölt személy nevét, és a megtörtént oktatásokról készült dokumentáció rendelkezésre áll, a válasz IGEN, hiányosság esetén NEM. 82

83 4. kérdés: tájékoztatás/oktatás (2)
Gyakori hiányosságok: az „alkalmazott” kifejezés helytelen értelmezése a tájékoztatás megtörténtének dokumentálása a tájékoztatást/oktatást végző személy azonosítása (belső szabályzat) 83

84 5. kérdés: vizsgálati eljárások alkalmazása a Pmt. tv
5. kérdés: vizsgálati eljárások alkalmazása a Pmt. tv. rendelkezéseinek betartása érdekében (1) 5. A könyvvizsgálati munka során alkalmaz-e a könyvvizsgáló/cég vizsgálati eljárást a pénzmosás megtörténtének lehetőségére utaló gazdasági események, illetve a terrorizmus finanszírozására utaló adatok, tények, körülmények ellenőrzésére? Értelmezés: a könyvvizsgáló a munkája során a tudomására jutott információk, adatok összefüggése alapján, tények és körülmények mérlegelésével köteles eldönteni, hogy az adott ügylet utal-e a pénzmosásra, vagy a terrorizmus finanszírozására. Értékelés: ha a könyvvizsgáló ellenőrzésre kiválasztott ügyféldossziéi tartalmaznak a fenti követelménynek megfelelő dokumentumokat, a válasz IGEN, ellenkező esetben NEM. 84

85 5. kérdés: vizsgálati eljárások alkalmazása a Pmt. tv
5. kérdés: vizsgálati eljárások alkalmazása a Pmt. tv. rendelkezéseinek betartása érdekében (2) Gyakori hiányosságok: nincsenek tisztában a vizsgálandó információk, adatok körével („Mit kell nézni?”) nincs minta a szoftverben („Honnan tudjam, mi az, ami megfelel?”) FATF lista, uniós korlátozó lista figyelemmel kísérésének hiánya 85

86 6. kérdés: vizsgálati eljárások alkalmazása a 240-es (csalás) és 250-es (törvények) standardok betartása érdekében (1) 6. Végez-e a könyvvizsgáló/cég vizsgálati eljárásokat a 240-es (A könyvvizsgálónak a csalás és a hiba mérlegelésére vonatkozó felelőssége a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatánál) és 250-es (Törvények és jogszabályok figyelembevétele a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatánál) standardok betartása érdekében? Értelmezés: a könyvvizsgáló a már a könyvvizsgálati munka tervezési szakaszában elő kell, hogy irányozza a 240-es és 250-es standardoknak megfelelő vizsgálatot Értékelés: Ha az ellenőrzésre kiválasztott ügyféldosszié(k) tartalmaz(nak) ellenőrzési listát a 240 és 250-es standardokban megfogalmazott feladatok végrehajtásáról, akkor a válasz IGEN, ellenkező esetben a válasz NEM. 86

87 Gyakori hiányosságok:
6. kérdés: vizsgálati eljárások alkalmazása a 240-es (csalás) és 250-es (törvények) standardok betartása érdekében (2) Gyakori hiányosságok: nincsenek tisztában a vizsgálandó információk, adatok körével („Hol kell nézni?”) nincs minta a szoftverben („Honnan tudjam, mi az, ami megfelel?”) egy mondatban nyilatkoznak, hogy nézték, és minden rendben van 87

88 7. kérdés: a nyilvántartás megfelelősége (1)
7.Megfelel-e a könyvvizsgáló/cég nyilvántartása a szabályzat előírásainak az ügyfél azonosításra; követésre, az alkalmazottak képzésére, kötelezettségeire, jogaira, illetve a bejelentésekre vonatkozóan? Értelmezés: a szolgáltató köteles az ügyfél-átvilágítás során felvett adatokról nyilvántartást vezetni és az adatokat az üzleti kapcsolat megszűnését követően legalább nyolc évig megőrizni. Nyilvántartással kell rendelkezni a képzések és a bejelentések megtörténtéről is. Értékelés: Ha a nyilvántartásban naprakész, teljes körűen kitöltött és aláírt ügyfél azonosítási adatlapok, megfelelő okiratok találhatók, valamint van nyilvántartás a bejelentésekről, nem egyedül tevékenykedő könyvvizsgáló esetében a képzésekről, a válasz IGEN, egyébként a válasz NEM. 88

89 7. kérdés: a nyilvántartás megfelelősége (2)
Gyakori hiányosságok: csak a kiválasztott ügyféldossziék szerződéseihez csatolt azonosítási adatlapokat mutatják be nincs dokumentálva a képzés megtörténte az azonosítási adatlapok nincsenek megfelelően kitöltve 89

90 Új szabályzat a Pmt. Tv. előírásai betartásának minőségellenőrzéséről
Elfogadva: május 15. Hatályba lép: június 1. Felépítése: I. Általános rendelkezések II. Az ellenőrzés általános szabályai III. Záró rendelkezések Mellékletei: 1.sz. Értesítő levél – pénzmosási ellenőrzés 2.sz. Kérdőív 3.sz. Megbízólevél – pénzmosási ellenőrzés 4./a sz. Határozat – hatósági ellenőrzés megszüntetése 90

91 Eredményes munkát kívánunk! Köszönjük a figyelmet.


Letölteni ppt "MKVK Minőségellenőrzési Bizottság"

Hasonló előadás


Google Hirdetések