Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében."— Előadás másolata:

1 Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében EFOP RÉSZPROJEKT CÍME (?) Többségi és kisebbségi magyar fiatalok a Kárpát-medencében PAPP Z. ATTILA ME, ATTI MTA TK Kisebbségkutató Intézet

2 MIRŐL LESZ SZÓ? Ki és mi az ifjúság? Az ifjúságkutatás aktuális kérdései nemzetközi szinten Ifjúsági csoportok, tipológiák

3 Nemzetközi kontextusok
Kockázatban élni (Ulrich Beck) Ifjúságkutatás hagyományai Ifjúság: Korcsoport vs. generáció Fiatal felnőttek, ifjúsági szubkultúrák, posztadoleszcencia Ambivalencia: még nem felnőtt, már nem gyerek (Keniston) Szociológiai paradigmákon belül (Coté) Funkcionalizmus, konfliktuselmélet, osztályalapú szerveződés Átmenet vagy állandóság?

4 A Journal of Youth Studies folyóiratban 2011–2015 között megjelent cikkek besorolása tematika szerint KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

5 A Journal of Youth Studies folyóiratban 2011–2015 között megjelent cikkek besorolása aktorok szerint
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

6 Modern hallgatói lét kialakulása
Hallgatók világa Modern hallgatói lét kialakulása Hallgatói lét mint az ifjúsági kultúra része Sajátos hallgatói csoportok 60-as évektől: beleszólás az intézmények életébe Baráti hálók jelentősége (Bauman) Háló nélküliek – passzív tömeg Aktív tanulás – baráti hálókban Ki kivel köt baráti kapcsolatot? Hallgatói lét társadalmi finanszírozása „Nem hagyományos” hallgatói csoportok megjelenése

7 Hallgatói Csoportok (Clark-Trow, 1966)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

8 Osztályok társadalmi térben való elhelyezkedése

9 Osztályspecifikus ifjúságkoncepciók (Zinnecker 1986)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

10 Ifjúsági korszakváltás Kétféle társadalomértelmezés
Határon túli magyar fiatalok kutatása, hipotézisek (Gábor Kálmán 2005) Ifjúsági korszakváltás Kétféle társadalomértelmezés Kemény István Szelényi Iván, Kolosi Tamás (L modell) A szocializmusok különbözősége Iskolai életutak, az iskolából a munkába való átmenet Átmenet a származási családból a saját családba

11 Hipotézisek (Gábor Kálmán) 2005
Az ifjúsági életszakasz meghosszabbodása A szerepek átalakításának kényszere Képlékeny szerepek “a fiatalok ma felkészültebbek, mint valaha arra, hogy saját útjukat járják az életben, de a jelzőtáblák eltűntek, az utat újra és újra meg kell találni” Növekvő bizonytalanság és veszélyeztettség Egzisztenciális és pszichológiai A piac és a fogyasztás növekvő szerepe Minden ideiglenes Az individualizáció három szcenáriója Progresszív Regresszív Alternatív

12 Generációk (Székely L. 2014)
Csendes generáció - II vh. előtt születettek Baby boom nemzedék ( USA) MO: Ratkó korszak X generáció – 60-as évek közepe, 70-es évek vége Információs társadalomban születtek MO: szocializmust “még látták” Y generáció – 70-es évek vége, 2000-es évek eleje információs társadalom generációja Digitális bennszülöttek Z generáció Internet, multitasking generáció, digitális szocializáció Alfa generáció: új csendes generáció? (google generáció)

13 Archetípusok, ciklusok és életszakaszok (Strauss, Hove 1997, idézi Székely 2014)
Egy generáció: kb. 20 év Belső ciklikusság: hangulati változások – csúcsidőszakok, ébredés, felbomlás, válság

14 Szocializációs közegek (forrás: Székely 2014)
Elsődleges szocializáció: család, családi értékek Másodlagos szocializáció: iskola és munkahely Harmadlagos szocializáció: szabadidős terek, digitális terek Gondolatvilág, értékdimenziók Csendesség jelei: konformitás, bizonytalanság, passzivitás stb.

15 A fiatalok kisebbségben mutatnak-e eltéréseket?
Fő kérdések A fiatalok kisebbségben mutatnak-e eltéréseket? A helyi többséghez viszonyítva? Más kisebbségi fiatalokhoz képest? Magyarországi fiatalokhoz képest? Nemzetközileg hogyan lehet értelmezni?

16 Kutatás keretei Kutatást készítette: Mathias Corvinus Collegium (MCC)
Kutatás vezetője: Papp Z. Attila (MCC vendégkutató, MTA TK Kisebbségkutató Intézet) A kutatócsapat tagjai: Ferenc Viktória, Kovály Kata, Márton János, Morvai Tünde, Szerbhorváth György, Zsigmond Csilla Kutatásban résztvevő intézmények: MCC, MTA TK Kisebbségkutató Intézet, Információs Társadalomért Alapítvány Célcsoport: Kárpátalján, Felvidéken, Vajdaságban és Erdélyben élő közel 400 ezer éves magyar anyanyelvű/nemzetiségű fiatal Módszertan kérdőíves, személyes megkeresés mintavételi eljárás: kvótás mintavétel, korra, nemre, településtípusra, a régiókon belül területi megoszlás szempontjából is reprezentatív minta (súlyozott minta) mintanagyság: 2700 fő (Erdély: 1000, Felvidék: 700, Vajdaság: 500, Kárpátalja: 500).  Kérdezés időpontja: november 12. – december 23.

17 Kutatás fő témakörei társadalmi mobilitás (szülők iskolai végzettsége stb.) oktatási részvétel, iskolai életút munkaerő-piaci állapot családi állapot, gyerekvállalási hajlandóság értékvilág, vallásosság szabadidő, időhasználat médiahasználat, digitális tájkép kettős állampolgárság igénylése, hatása migrációs hajlandóság etnikai, nemzeti identitás szerkezete közéleti, politikai részvétel nyelvhasználat és színterei társadalmi előítéletek

18 SZOCIO-DEMOGRÁFIAI ADATOK

19 A minta korcsoportos megoszlása (%) (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

20 Nemzetiség (Forrás: GeneZYs 2015)

21 Nyelvhasználat gyerekkorban és jelenleg (Forrás: GeneZYs 2015)

22 Legmagasabb iskolai végzettség 2001-2016 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

23 Főfoglalkozás 2001-2015 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

24 Főfoglalkozás régiók szerint 2001-2015 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

25 Továbbtanulási szándékok Függetlenül attól, hogy jelenleg tanulsz-e avagy sem, szeretnél-e még (tovább)tanulni? - (Forrás: GeneZYs 2015)

26 Családi állapot régiók szerint (Forrás: GeneZYs 2015)

27 Házasságban élők aránya, régiónként ( ), illetve Magyarországon (2000, 2012) (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015, Magyar Ifjúság 2000, 2012)

28 Van gyereked? Igen válaszok %-ban (Forrás: GeneZYs 2015, Mozaik 2001, Magyar Ifjúság 2012)

29 Gyerekek száma (Forrás: GeneZYs 2015)

30 Hány gyereket szeretnél? Régiók szerint (Forrás: GeneZYs 2015)

31 Hány éves korban szeretnél először apa/anya lenni
Hány éves korban szeretnél először apa/anya lenni? (Forrás: GeneZYs 2015, Magyar Ifjúság 2012)

32 Milyen lakásban élsz? (Forrás: GeneZYs 2015)

33 Önálló lakással rendelkezők aránya 2001-2015 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

34 Mekkora pénzösszeggel gazdálkodsz egy hónapban. (HUF, 2015. dec. 1
Mekkora pénzösszeggel gazdálkodsz egy hónapban? (HUF, dec. 1. árfolyam) (Forrás: GeneZYs 2015)

35 Hogy érzed, családod anyagilag…
Hogy érzed, családod anyagilag…? (Forrás: GeneZYs 2015, Magyar Ifjúság 2012)

36 IDENTITÁS, KETTŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁG

37 Mely közösséghez tartozónak tartod magad elsősorban
Mely közösséghez tartozónak tartod magad elsősorban? (Forrás: GeneZYs 2015)

38 Mit tartasz szülőföldednek, illetve a hazádnak? (Forrás: GeneZYs 2015)

39 A kisebbségi (kárpátaljai, vajdasági, felvidéki, erdélyi) magyarok részét képezik-e a… (Forrás: GeneZYs 2015)

40 A kisebbségi (kárpátaljai, vajdasági, felvidéki, erdélyi) magyarok részét képezik-e a magyar és többségi nemzetnek? (kereszttábla adatok; forrás: GeneZYs 2015)

41 Igényelted-e a magyar Állampolgárságot? (Forrás: GeneZYs 2015)

42

43 Az alábbi tényezők milyen mértékben járultak hozzá az igényléshez
Az alábbi tényezők milyen mértékben járultak hozzá az igényléshez? (SKÁLA: 1 – egyáltalán nem;… 4 – teljes mértékben) (Forrás: GeneZYs 2015)

44 Állampolgárság igénylésének motivációi-együttesei (faktorelemzés, ML)

45 Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, régiók szerint

46 Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, korcsoport szerint

47 Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, iskolai végzettség szerint

48 Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, foglalkozás szerint

49 Állampolgárság igénylők – 3 csoport (klaszterlemzés)

50 Néhány következtetés Szignifikáns regionális és korcsoportos különbségek Kárpátalja: hagyományosabb értékrend, de magas Magyarország felé irányuló migrációs hajlandóság Szlovákia, Vajdaság: modernebb értékrend, magasabb nyugati migrációs hajlandóság Erdély: relatív hagyományosabb világkép, alacsonyabb migrációs hajlandóság Fiatalabb (15-19 éves) generáció: mobilabb, materiálisabb értékek dominanciája, ám alacsonyabb államnyelv, és magasabb idegen (angol) nyelvtudás Trendek Enyhe modernizációs hatás Közeledés a magyarországi fiatalokhoz (pl. házasságkötések, gyerekvállalások szintjén) Többes etnikai-nemzeti kötődések természetessége Magyar állampolgárság megszerzése: Érzelmi alapon, de pragmatikus előnyökért is Migrációs stratégia része? Digitális világ térhódítása: „irány a képernyő” Oktatási expanzió hatása: továbbtanulás felértékelődése Apolitikus elégtelenek, “alapjáraton” inkább jobboldaliak

51 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében."

Hasonló előadás


Google Hirdetések