Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Ragó Anett ELTE PPK Kognitív Pszichológia Tanszék VII. Nemzetközi Médiakonferencia
2
Áttekintés Képek mint szimbólumok vs. Tárgyak mint szimbólumok – társas kontextus Értelmezési keretek – mentális sémák Saját korábbi kutatás eredményei Következtetések Kitekintés VII. Nemzetközi Médiakonferencia
3
1. Képek szimbolikája Deloache (1992, 1994) – fotó szimbolikus alkalmazása 2.5 éves korban fénykép mint referencia valóság lenyomata gyerek „ismeri” a kép szimbolikus szerepét DE ehhez kettős reprezentációs rendszer fenntartására van szükség VII. Nemzetközi Médiakonferencia
4
Generalizációs képességek
Pierroutsakos és DeLoache (2003) – 9 hónaposok motoros válasszal reagálnak a realisztikus képekre DE nem teljesen ugyanúgy, mint a valódi tárgyakra agyi éretlenség a háttérben: frontál lebeny, gátlás problémája Generalizáció: a kép „jól működik” VII. Nemzetközi Médiakonferencia
5
2. Tárgyak mint szimbólumok
Deloache (1992, 1994) – makett (babaház) szimbolikus alkalmazása 3 éves korban Valós tárgy esetén a gátlás nehezebb Kettős reprezentáció létrehozása nehezebb M. Tomasello – tárgyak fejlesztése = kulturális fejlődés (hátterében az „elmeolvasás” képessége) VII. Nemzetközi Médiakonferencia
6
21 hónapos 24 hónapos 28 hónapos
Deloache és mts. 2004 VII. Nemzetközi Médiakonferencia
7
Képek referáló szerepe korán felfogható Tárgyak túl „valódiak”
Ezekben a folyamatokban szerepet játszik a társas kognitív érzékenység A képek vizuális üzenetek Társas kontextusban értelmesek Értelmezni kell - VII. Nemzetközi Médiakonferencia
8
Gyerekrajzok címe ábrándozás” vagy tényleges reprezentáció? (névadás szándék → reprezentáció) ábrázolás értéséhez cél és szándék értése VII. Nemzetközi Médiakonferencia
9
Bloom & Markson, 1998 VII. Nemzetközi Médiakonferencia
10
2. Értelmezési keretek Szerveződés elvei: hasonlóság, idő és tér Szervezettség forrása: nyelv J. Bruner (1987): „a narratívum az emberi intenciók viszontagságai körül forog” az elbeszélő jelzéseket ad az olvasónak → az olvasó „megírja” a saját virtuális szövegét történet mindig választás VII. Nemzetközi Médiakonferencia
11
Gyerekkori narratívák
A narratív diskurzus fejlődése szerepet játszik a kognitív folyamatok differenciálásában Elbeszélés érzés, megismerés, cselekvés helyének kijelölése rendszerez mindig meghatározza a cselekvő viszonyát a cselekvéshez belső és külső világ elválasztása (vágyak/vélekedések vs. tapasztalat) „hűt”: szimbolikus reprezentáció révén eltávolít Self monológok Narratívum a cselekvés legjobb leírója: cselekvő, cselekvés, cél/szándék, eszköztár, helyszín (probléma/dráma, ha felbomlik az egyensúly); az elbeszélés a probléma következményeinek jellemzésére, feltárására, megelőzősére alkalmas eszköz VII. Nemzetközi Médiakonferencia
12
3. „Minimax mesék” 2000-ben; változó mintázat:
VII. Nemzetközi Médiakonferencia
13
„Saját” történetek Cselekvő Cselekvés Cél/szándék Eszköztár Helyszín
VII. Nemzetközi Médiakonferencia
14
Következtetések Mentális sturktúrák az értelmezők
Ábrázolt történetek befogadása saját szervező rendszer Ennek mintázottsága élethelyzetek és kognitív értettség függvénye Saját történetek elaboráció VII. Nemzetközi Médiakonferencia
15
Kitekintés Saját művészeti foglalkozások Tundó Klárával Matéria Lab
Project Zero by Harvard VII. Nemzetközi Médiakonferencia
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.