Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

egészségpszichológia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "egészségpszichológia"— Előadás másolata:

1 egészségpszichológia

2 Irodalom Buda Béla: A lélek egészsége. A mentálhigiéné alapkérdései. Budapest, Nemzeti Tk., 2003., pp Kulcsár Zsuzsanna: Egészségpszichológia. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2002., pp

3 Ajánlott irodalom: Badura, B. - Kickbusch, I. (eds.): Health promotion research. Towards a new social epidemology. WHO Regional Publications, European series No.37. Coppenhagen, 1991. Buda Béla: Az iskolai nevelés - a lélek védelmében. Az iskolai mentálhigiéné alapelvei. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. Fudor, K.: Mental Health Promotion. Paradigms and practice. Routledge. London, New York, [é. n.] Gerevich József (szerk.): Közösségi mentálhigiéné. Budapest, Animula, 1997. Sarafino, Edward P.: Helath psychology. Biopsychosocial interactions. New York, John Willey,

4 A pszichológia területei:
ALAPTERÜLETEK: Általános lélektan Szociálpszichológia Személyiséglélektan Fejlődéslélektan ALKALMAZOTT TERÜLETEK: Klinikai pszichológia Pedagógiai pszichológia Munkalélektan Egészségpszichológia stb.

5 Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia
Az egészséglélektan Hewstone, Miles.- Stroebe Wolfgang (szerk.): Szociálpszichológia európai szemszögből. Budapest, Akadémiai kiadó. Molnár Péter, Csabai Márta Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia Medicina Könyvkiadó Zrt., 2009

6 Fogalmak: Egészségpszichológia: A pszichológia speciális edukációs, tudományos és gyakorlati hozzájárulása az egészség elősegítéséhez és fenntartásához, a betegség megelőzéséhez és kezeléséhez, az egészség és a betegség és a különböző működési zavarok etiológiai és diagnosztikus összefüggéseinek azonosításához, valamint az egészségvédelem rendszeréhez (Matarozzo).

7 Egészségfejlesztés: egészséges magatartásra törekvés.
Egészségnevelés: ugyanez a nevelés oldaláról. Ahhoz szükséges ismeretek, készségek és életmód, hogy a gyermek egészséges maradjon – aktív, saját sorsa felett kontrollt gyakorló emberként.

8 Mentálhigiéné: lelki egészségvédelem, egészségmegőrzés
Testi – lelki – szociális harmóniára törekvés. Buda Béla: A mentálhigiéné nem más, mint ”alakuló, szerveződő szemlélet és elméletrendszer, interdiszciplináris megközelítési mód, amely a pszichés működési zavarok megelőzési lehetőségeire és az egészséges lélektani folyamatok és személyközi kölcsönhatások fejlesztésére vonatkozik, illetve társadalmi gyakorlat, amely intézmények, szervezetek, embercsoportok – magukat egészségesnek érző emberek – mozgósítására és megváltoztatására irányul.”

9 Az egészségpszichológia története
SAN FRANCISCO, UNIVERSITY OF CALIFORNIA – Egészségpszichológia kurzus bevezetése elsőként. 1978. APA Egészségpszichológiai szekciója megalakult. az első kézikönyv (Stone és mtsai 1979), az első folyóirat (Health Psychology, 1982), első nemzetközi egészségpszichológiai szimpózium (1984, Havanna). 1986. EURÓPAI EGÉSZSÉGPSZICHOLÓGIAI TÁRSASÁG megalakulása  MAGYAR EGÉSZSÉGLÉLEKTANI ÉS HUMÁN PSZICHOFIZIOLÓGIAI TÁRSASÁG megalakulása 1997. ELTE Egészségpszichológia szakirányú képzés indítása 2006. Magyar Pszichológiai Társaság Egészségpszichológia Szekció megalakulása

10 Egészségpszichológia célja:
Egészség és betegség értelmezése, kurrens pszichológiai ismeretekkel való integrálása Egészséggel és betegséggel kapcsolatos pszichológiai oktatás és szolgáltatás fejlesztése A közvélemény, a pszichológiai és a biomedikális társaságok tájékoztatása az eredményekről

11 Az egészségpszichológia létrejöttének okai (Gentry):
Biomedikális modell kudarca Életminőséggel való fokozott foglalkozás A hangsúly a fertőző betegségekről a krónikus betegségekre tolódik át Viselkedéstudományok fejlődése Egészséggondozás emelkedő költségei

12 Egészségpszichológia emberképe
Az XX. sz. első fele: passzív, responder típusú emberkép – klasszikus behaviorizmus 50-es évek: interaktív modell (közbülső változók) – neobehaviorizmus 70-es évek: intraaktív modell (ember aktív, a coping és az aktív kontroll kutatása)

13 Az egészségpszichológia mai irányzatai
Klinikai egészségpszichológia: egészségügy területén megjelenő, szomatikus betegségekhez kapcsolódó lelki és viselkedéses problémákkal foglalkozik. Preventív/ egészségfejlesztő egészségpszichológia: célja a népesség egészségi állapotának megóvása.

14 Közösségi egészségpszichológia: nem a népesség egészségének, hanem kisebb közösségek, pl. családok, lakóközösségek, munkahelyi közösségek egészségmegőrzése a cél. Kritikai egészségpszichológia: nagyobb társadalmi folyamatok, gazdasági tényezők, hatalmi erőviszonyok hatása az egészségre.

15 A prevenció és az egészségpromóció fogalma, a prevenció szintjei

16 Prevenció Az elsődleges prevenció: Másodlagos prevenció
Aspecifikus módszerek: Ezek az általános egészség fenntartását, a megbetegítő tényezőknek való ellenállást tűzik ki céljuknak. Specifikus módszerek: Ezek a különböző specifikus betegségek, például depresszió megelőzését tűzik ki céljuknak. Másodlagos prevenció Harmadlagos prevenció

17 Egészségpromóció (WHO első hivatalos állásfoglalása alapján)
Az egészségpromóció olyan folyamat, amely képessé teszi az embereket, hogy fokozzák kontrolljukat egészségük felett, ill. javítsák azt. A teljes testi, lelki és szociális jólét állapotának elérése érdekében az egyén vagy csoport képes kell legyen megvalósítani célkitűzéseit, kielégíteni szükségleteit és/vagy megváltoztatni környezetét, ill. megküzdeni azzal. Az egészségpromóció nem csupán az egészségügy felelőssége, hanem az egészséges életmódon át terjed ki a jólétig.

18 Egészségpromóció Gordon 1950: egészséggrádiens:
az egészség és a betegség nem egymást kizáró, hanem komplementer fogalmak. Azok a tényezők, amelyek felelősek a betegség kialakulásáért, függetlenek lehetnek az egészségért felelős tényezőktől. Az egészség nem egyenlő a betegség hiányával. Aktív cselekvés saját egészségünk védelmében. Egészségtudatos magatartás

19 Boldogság, elégedettség – pozitív pszichológia

20

21

22 A boldogság meghatározói (Lyubomirski, 2008)

23 A fejlődési paradoxon:
Miközben az életfeltételek folyamatosan javulnak a nyugati társadalmakban, az emberek nem érzik jobban magukat, a mentális, pszichés eredetű zavarok aránya egyre nő Hiába élünk jobban, boldogságot nem tudunk vásárolni!

24 Meg lehet-e vásárolni a boldogságot?
Daniel Kahneman, aki pszichológiai kutatásaiért közgazdasági Nobel díjat kapott, a boldogság és a gazdaság összefüggéseit vizsgálta válasz alapján: Az átlagjövedelem feletti értékig mind az elégedettség, mind az érzelmi jólét javul, efelett már: A magasabb jövedelem javítja az élettel való elégedettséget, de nem az érzelmi jólétet, boldogságot, nem csökkenti tovább a stressz szintjét.

25 A pozitív pszichológia előzménye
Úttörői, a humanisztikus pszichológia irányzatból: Rogers Maslow

26 Pozitív pszichológia fogalma
A pozitív pszichológia egy igen fiatal ága a pszichológiának Megalapozói: Martin Seligman, Csikszentmihályi Mihály olyan módszerek kidolgozása, és viselkedések megfigyelése, amivel tartósan boldogabbá válhatunk  amelyek segítik minden ember számára az elégedettség, a jólét elérését.

27 Alapgondolatai nem a betegségekre, a gyógyításra fókuszál, hanem a prevencióra, a fejlődésre az átlagember boldogságára törekszik az erősségek legalább annyira fontosak mint a gyengeségek a legjobbat kihozni az életünkből legalább olyan fontos, mint megjavítani azt ami tönkrement olyan intervenciók is kellenek, amik nem a szenvedés megszüntetését célozza meg, hanem a jóllét fejlesztését „Psychotherapy makes misrable people less miserable, but not happy.”

28 PERMA elmélet (Seligman, 2011)
A hosszantartó pszichés jóllét öt legfontosabb összetevőjének elmélete: 1. Positive Emotion (P) – Pozitív érzelmek, élmények (mint egy jó étel, ital, ) béke, hála, elégedettség, öröm, inspiráció, remény, kíváncsiság, szeretet 2. Engagement (E) – Elfoglaltság/elmerülés, flow élmények (munkában, szabadidőben, sportban) 3. Positive Relationships (R) – Pozitív kapcsolatok, ez sokszor a boldogság legmegbízhatóbb fokmérője 4. Meaning (M) – Jelentés, azaz az élet értelmének megtalálása a személyes célokon túl 5. Accomplishment/Achievement (A) – Teljesítmény, Készségeink fejlesztése, céljaink elérése: kézzel fogható sikerek

29 Boldogság: a pozitív és negatív érzelmek megfelelő aránya
A pozitív érzelmi állapot ≠ a negatív érzelmi állapot hiányával- mindkettő hiánya betegség a negatív érzelmi állapot a helyzet elkerülésére koncentrál a pozitív érzelmek növelik az ember aktivitását, érdeklődését, nyitottságát,  a negatív érzelmekre is szükség van, de legalább 3:1 arányban több pozitív érzelmet kell átélnünk ahhoz, hogy életminőségünk pozitív legyen (Kopp, 2011)

30 A pozitív tényezők védő szerepe (Kopp, 2006)
Az önbizalom (hatékonyság) , az un. tanult sikeresség, olyan állítások, hogy általában meg tudom oldani a nehéz élethelyzeteket, a vidámság, jókedv mindkét nemben jelentős védőfaktor a pozitív életminőség a férfiak esetében 3-szoros védőfaktor A házastárs és különösen a jó házastársi kapcsolat a férfiaknál 5- szörös védőfaktor, a nőknél a jó családi kapcsolatok általában 7- szeres védelmet jelentenek az élet értelmébe vetett hit és a biztos munkahely védő tényezők a férfiak esetében

31 Az egészségmagatartás
Hewstone, Miles.- Stroebe Wolfgang (szerk.): Szociálpszichológia európai szemszögből. Budapest, Akadémiai kiadó

32 „Az egyén többet tehet saját egészségéért, mint bármely orvos, kórház vagy egzotikus gyógyászati eljárás” (Califano, 1979) Egészségorientáltság a betegségközpontúsággal szemben Viselkedéses rizikófaktorok vizsgálata – betegségek és halálokok jelentős aránya visszavezethető viselkedéses tényezőkre  viselkedés módosítása hosszútávon az egészség alakulását módosíthatja

33 Egészségvédő viselkedés
Minden olyan viselkedés, amit a személy azzal a céllal végez, hogy védje, elősegítse, vagy fenntartsa az egészségét, függetlenül az általa észlelt egészségi állapottól és attól, hogy az adott viselkedés objektíven hatékony-e (Harris, Guten, 1979).

34 Életmódbeli kockázati tényezők:
Dohányzás Alkohol Drog Nem megfelelő táplálkozás Kevés fizikai aktivitás Közlekedési biztonság elhanyagolása Stb.

35 Kis helyzetkép

36

37

38 Férfiak korai halálozásának okai

39 Nők korai halálozásának okai

40 Rizikófaktorok

41 Egészségviselkedés és szociokulturális háttér
Alacsonyabb szocioökonómiai státuszú emberek: Rosszabb várható élettartam Több egészségkárosító magatartás Következmények Több magzati teratogén hatás Kisebb születési súly Nagyobb csecsemő- és gyerekhalandóság Több krónikus felnőttkori betegség Több 65 év alatti haláleset Több korlátozott aktivitású nap

42 Oka: Rosszabb egészségszokások
Attitűdbeli különbségek: kevésbé hisz abban, hogy aktívan tehetne valamit Külső kontrollosság Kevesebb ismeret a kockázati tényezőkről Pesszimizmus az egészség szubjektív megítélésében

43 Életkori kockázati tényezők:
Magzati kor: anya egészségviselkedése a meghatározó – intrauterin ártalmak Csecsemő és kisgyerek: baleseti kockázat, egészségszokások kialakításának kezdetei Óvodás- és kisiskoláskor – szokások kialakítása (külső ágens a betegség oki magyarázata, 6-7 évtől a viselkedésen múlik, fokozatos belső kontroll, pszichés tényezők szerepe) Serdülőkor: sok kockázati viselkedés ekkor kezdődik, balesetek, szociális kiscsoportok hatása Fiatal hím szindróma

44 Nemi különbségek: Nőknek nagyobb a várható élettartalma Fiúknál
Nemi hormonok védő szerepe a menopauzáig Fiúknál nagyobb a csecsemőhalandóság több baleset, kockázati viselkedés, veszélyesebb munkahelyek, veszélyesebb szabadidő tevékenységek

45 Miért? Nők hamarabb és enyhébb tünetekkel fordulnak orvoshoz
Gyakrabban járnak szűrővizsgálatokra a nők Később észlelik a tüneteket a férfiak („igazi férfinak nem fáj semmi”) A férfiak kevesebbet foglalkoznak betegségmegelőzéssel, például egészséges táplálkozással

46 Miért? A nők érzékenyebbek és jobban felismerik a stresszorokat,a férfiak inkább a tagadást és az elkerülést választják A nőket kevésbé zavarja a kontroll átadása az orvosnak Hagyományos masculin értékekkel ellentétes a panaszkodás, saját testtel törődés stb.

47 A korai halálozás szignifikáns pszichoszociális  előrejelzői a férfiak között (Kopp M.):  
Szignifikáns védőfaktor: házastárssal él. A munkahelyi bizonytalanság 3-szor magasabb halálozással jár együtt. A társadalmi bizonytalanság, az élet értelmetlenségének érzete, az anómia, a rivalizálás 2-szeres kockázattal jár együtt. Súlyos depressziós tünetegyüttes esetén 5-ször magasabb a halálozás. Az elhunytak közül 24 %- nak volt súlyos, 24 pont feletti Beck Depresszió pontszáma. Szorongás esetén 3-szoros a halálozási valószínűség.

48 A korai halálozás szignifikáns pszichoszociális  előrejelzői a nők között (Kopp M.):
A reménytelenség esetén 3- szor magasabb halálozási arány. A személyes kapcsolatokkal való elégedetlenség esetén 2-szer magasabb halálozási arány. Családi problémák esetén 3-szor magasabb halálozási kockázat.

49 Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei
Hewstone, Miles.- Stroebe Wolfgang (szerk.): Szociálpszichológia európai szemszögből. Budapest, Akadémiai kiadó

50 Modellek: Egészséghiedelem modell Védekezési motiváció modell
Szakaszmodellek Konfliktuselméleti modell

51 Egészséghiedelem modell
Észlelt hajlam – mennyire gondolja, hogy hajlamos az adott betegségre Milyen előnyt vár az adott viselkedéstől - ár/haszon Mennyire vannak akcióra késztető jelzések – belső vagy külső környezet jelzései – fenyegetettség Észlelt akadályok – például mellékhatások, költségek Demográfiai és pszichoszociális tényezők

52 Védekezési motiváció modell
Az a szándék, hogy valamilyen egészségvédő viselkedést folytassunk 3 faktoron múlik: Sérülékenység Észlelt súlyosság Válaszhatékonyság A védekezési motiváció intenzitását a három faktor szorzata határozza meg – ha bármelyik faktor értéke 0, a motiváció is 0 lesz

53 Rogers: a faktorok nem összeszorzódnak, hanem összeadódnak az adott kiértékelési folyamaton belül: Fenyegetés = sérülékenység + súlyosság - jutalmak Megküzdés = válaszhatékonyság + énhatékonyság - költségek A kettő viszont a végső értékelésnél összeszorzódik

54 Szakaszmodellek Elővigyázatosság - elfogadási folyamatmodellje (Weinstein): Nincs tudatában a problémának Nem érdekli a probléma Döntés a cselekvés mellett (vagy ellen) Döntés a konkrét cselekvésről Cselekvés Fenntartás

55 Konfliktuselméleti modell – a hiedelemmodell módosítása
Beteg = aktív (racionális vagy irracionális) döntéshozó. Döntés 5 fázis: Jelen viselkedés megkérdőjelezése Alternatív megoldások keresése Mérlegelésük, döntés valami mellett Elköteleződés a döntés mellett, vállalni a konfrontációt miatta a környezettel Teljes elköteleződés A folyamat bármelyik lépcsőnél elakadhat.

56 A stressz szerepe a döntésben –döntési konfliktus
3 faktor befolyásolja: Kockázat, Remény, Időnyomás Kombinációik 5 megküzdési stratégát adnak:

57 1. Konfliktus átélés hiánya, nem észleli viselkedése kockázatait, marad az eredeti viselkedésnél. 2. Saját életmódját kockázatosnak ítéli, de talál olyan alternatívát, ami ezt csökkenti és amihez alkalmazkodni tud – nincs konfliktus átélés, jelentős viselkedésmódosulás –átalakító önkontroll.

58 Defenzív elhárítás: saját viselkedését kockázatosnak ítéli, de úgy érzi nem tud olyasmit csinálni, ami használna, nincs remény, ezért a stressz fokozódik – halogatás, tagadás, felelősség elhárítása Hipervigilancia: súlyos kockázatot észlel, úgy érzi, nincs elég idő a megoldáshoz, nagy stressz, kapkodó megoldáskeresés – olyan alternatíva elfogadása, ami pillanatnyi enyhülést ígér Vigilancia: súlyos kockázat, de úgy véli, idővel lesz megoldás, ezért a stressz nem túl erős, nagy esély a racionális döntésre

59 Későbbi kutatások bebizonyították, hogy a viselkedési szándék valóban pozitívan korrelál:
Az énhatékonysággal, A válaszhatékonysággal, A sérülékenységgel, A súlyossággal.

60 „Egészségvédő” személyiség jellemzői:
Szívósság Elkötelezett – hisz saját cselekvése fontosságában Kontroll – személyes felelősség és hatékonyság érzése Kihívás Koherencia

61 A mentális reprezentációk szerepe a beteggé válásban és gyógyulásban
Molnár Péter, Csabai Márta Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia Medicina Könyvkiadó Zrt., 2009

62 A betegek egészség-veszélyeztetettséggel kapcsolatos reprezentációi meghatározzák a későbbi viselkedésüket a betegséggel kapcsolatosan. Leventhal és munkatársai szerint a laikus betegségelméletek tartalmazzák: A tüneteket és az egészségprobléma azonosítását segítő címkét A probléma hosszú- és rövidtávú hatásáról kialakított konzekvenciát Időbeli lefolyást Probléma okát A gyógyulás feltételezett eszközeit

63 Leventhal önszabályozási modell

64 Szabályok „Stressz-betegségszabály”: stresszesebb időszakban ugyanazt a tünetet stressznek tulajdonítjuk, amit máskor betegségnek tulajdonítanánk. „Szimmetriaszabály”: nemcsak a tünetektől szenvedő ember címkézi önmagát, tüneteit, de a diagnosztizált „címkézett” beteg is hajlamos specifikus tüneteket észlelni aszimptomatikus ( tünetmentes) betegségnél mint pl. magas vérnyomás is.

65 Milyen jelentést tulajdoníthatunk a betegségnek?
A betegség mint ellenség A betegség mint nyereség (lásd: elsődleges és másodlagos betegségelőny) A betegség mint veszteség A betegség mint büntetés

66 Betegségattribúciók:
Betegség hátterében feltételezett okozati összefüggések: Környezet Saját test Lélek

67 Egészség változásával kapcsolatos észlelt kontroll
Molnár Péter, Csabai Márta Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia Medicina Könyvkiadó Zrt., 2009

68 Kontroll típusai: Viselkedéses Kognitív Döntési Információs
Retrospektív: újraértékelés, okok feltárása, abban saját szerep Másodlagos: korábban már kudarc érte, nem a helyzet megváltoztatására törekszik, csak arra, hogy a felszínen maradjon, hogy a körülmények ne sodorják el

69 Összefügg szabadsággal, felelősséggel
Észlelt kontroll: Külső Belső Összefügg szabadsággal, felelősséggel

70 Reakciók a kontroll csökkenésekor:
Információkeresés Megnövekedett stressz Ellenállás (düh, ellenségesség) Tanult tehetetlenség

71 Atkinson: Pszichológia, Osiris, Budapest
A stressz hatása a testi-lelki egészségre, megküzdési stratégiák, coping mechanizmusok Atkinson: Pszichológia, Osiris, Budapest

72 Stressz Ember és környezete kölcsönhatásában újszerű magatartást igénylő helyzet. Típusai: eustressz distressz Szűkebb értelemben: pszichikai, fizikai jólétünket veszélyeztető esemény.

73 Adaptációs szindróma Selye János szerint a nem specifikus károsító hatásokra a szervezet az adaptációs szindrómával reagál. 3 szakasza: Alarm vagy vészreakció Ellenállás Kimerülés

74 A stressz összetevői: Stresszor Stresszreakció
Egyén pszichológiai adottságai - személyisége

75 A stresszorok típusai Fizikai behatások pl. betegség, hideg, zaj, zsúfoltság Pszichoszociális stresszorok Traumatikus események Befolyásolhatatlan események Bejósolhatatlan események Próbatételek Az életkörülmények változásai Konfliktusok (interperszonális/intrapszichés – tudatos, tudattalan)

76 Stresszor hatását befolyásoló tényezők
Befolyásolhatóság Bejósolhatóság Próbatételek – képesség, énkép Belső konfliktusok: Függetlenség – függőség Intim kapcsolat – magány Együttműködés – versengés Impulzusok kifejezése – etikai normák betartása

77 Stresszreakciók Szorongás Harag Agresszió
Fásultság, depresszió – tanult tehetetlenség (Seligmann) Kognitív károsodások: Összpontosítás Logika Elterelhetőség Fiziológiai vészreakció – Cannon-féle vészreakció

78 Tanult tehetetlenség Külső kontrollosoknál hamarabb alakul ki.
Alacsonyabb státuszúaknál (hátrányos helyzetűek, nők, gyerekek stb.) is hamarabb alakul ki. Tünetei a depresszióval vonhatók párhuzamba.

79 A stressz hatásait befolyásoló tényezők
Korai pszichés tényezők Magzati hatások – anyai stressz mértéke Handling – oxitocin, vasopressin – társas tőke, bizalom, társas támogatás igénye. Kötődési minőség (Bowlby, Ainsworth) További tényezők Protektív személyiségfaktorok – elsődleges szerep a kontrollé. Kognitív értékelés. Társadalmi hatások – viszonylagos lemaradás, anómia, biztonság hiánya, alacsony társas támogatás. Coping

80 Megküzdés, coping

81 A megküzdés definíciója
Stone és Neale (1984): "megküzdésnek tekinthető minden olyan cselekvés vagy kognitív művelet, amelyet egy egyén tudatosan alkalmaz egy stresszteli szituáció kezelésére vagy az anticipált fenyegetés hatására keletkező feszültség feldolgozására". Célirányos, szándékos, akaratlagos erőfeszítés az egyén bio-pszicho-szociális egyensúlyának helyreállítása érdekében. Folyamat jellegű, központi szerepet játszik benne a kognitív kiértékelés.

82 A megküzdés modelljei Pszichoanalitikus teóriák (S. Freud 1926, A. Freud 1944, N.Haan 1982) Trait modellek (Byrne 1964) Kognitív tranzakcionalista coping modell (Lazarus, 1974, 1993)

83 A pszichoanalízis és a megküzdés - Az elhárító mechanizmusok
Tudattalanul működnek. Merevek. Torzítják a valóságot. Teret adnak a feszültség, a rejtett impulzus kifejezésének. Elhitetik, hogy anélkül is csökkenthető a szorongás, hogy a problémával közvetlenül foglalkoznánk.

84 Az elhárító mechanizmusok főbb típusai
1. INDULATTALANÍTÓ TÍPUS  távolítás  tagadás  izoláció  reakcióképzés  racionalizáció  intellektualizáció 2. REGRESSZÍV TÍPUS  általános regresszió  alvás  éber álmodás

85  áttolás értékes tevékenységekbe pl. munka  szublimáció
3. AGRESSZÍV TÍPUS  agresszió  vicc, kinevetés  projekció 4. ELABORATÍV TÍPUS  áttolás értékes tevékenységekbe pl. munka  szublimáció

86 A trait modellek A megküzdés a jellegzetes vonásokkal rendelkező egyén tevékenysége. A választott stratégia a személyiségvonások építőköveként megjelenő szokás. A megküzdési mód stabil, a személyiségből fakad. Következetesen, helyzettől függetlenül megjelenik.

87 Típusok: represszió – szenzitizáció (Byrne, 1964) blunting – monitoring (Miller, 1987) elkerülő – vigiláns (Krohne, 1993) A szenzitizátor/monitorozó/vigiláns személy: Fokozott érzékenység a veszély jelzéseire. Nehezen teszi túl magát a megrázkódtatásokon. Motivált az információkeresésre. Nehezen tolerálja a bizonytalanságot. Kihívások, fenyegetések esetén hatékony.

88 A represszor/elhomályosító/elkerülő személy:
Eltereli figyelmét a veszély jeleiről. Perceptuális küszöbemelkedés. A vegetatív arousal emelkedésének nehéz tolerálása, emiatt a helyzet elkerülése. Kár, veszteség esetén hatékony.

89 A kognitív tranzakcionalista modell
Megküzdés minden olyan kognitív vagy viselkedéses erőfeszítés, amellyel az egyén azokat a külső vagy belső hatásokat próbálja kezelni, amelyeket úgy értékel, hogy azok felülmúlják vagy felemésztik aktuális személyes forrásait. (Lazarus)

90

91 Az értékelés tartalma Elsődleges értékelés Másodlagos értékelés
Érint-e és milyen mértékben személyes célokat az adott változás Az adott hatás mennyire tér el a személyes céloktól Az interakció mennyire vonja be az ént Másodlagos értékelés Kontrollálhatóság Coping stratégiák számbavétele Megküzdési források számbavétele A jövőre vonatkozó elvárások az egyes stratégiák alkalmazása esetén

92 Megküzdési stratégia osztályok
Adaptív – maladaptív. Problémaorientált – érzelemorientált. Aktív – passzív. Környezetre irányuló – selfre irányuló. Reaktív (múltra irányul, kár és veszteség értékelése) – anticipált (előttünk álló esemény, veszély kezelésére felkészülés) – preventív (távoli jövő ismeretlen kockázataival szembeni biztosítás) – proaktív (távoli, bizonytalan kockázatú helyzetekre készülés, fejlődés; cél az elérés és nem a kikerülés).

93 Coping mechanizmusok:
Problémaközpontú Meghatározni a problémát Alternatív megoldások kitalálása Ezek mérlegelése Választás Kivitelezés Érzelemközpontú megküzdés Átértékelés Támogatáskeresés

94 Negatív állapotok és problémák kezelése
Coping: Negatív állapotok és problémák kezelése Stresszkezelés Érett énvédő mechanizmusok Reaktív alkalmazkodás Savoring: Folyamatos állapot, ami azokat az erőfeszítéseket és kompetenciákat jelenti, amelyek a szubjektív jólét növekedésére és a pozitív élményállapot létrehozására irányulnak: Megbocsátás Hálaadás Optimizmus Apró örömök Pozitív cselekedetek

95 Pszichoszomatika, szomatizáció folyamata

96 Pszichoszomatikus betegség
Görög eredetű szóösszetétel test (görögül szóma) és a lélek (pszükhé) Test és lélek kölcsönhatásának a zavara Pszichoszomatikus betegségben (PSB) az emberek 10–30%-a szenved.

97 A PSB kórélettana, azaz a test és lélek megváltozott kölcsönhatásának mechanizmusa máig sem teljesen feltárt. Bizonyított a vegetatív idegrendszer fokozott működése – ezzel magyarázhatóak többek között a magasabb pulzusszám és vérnyomásértékek, a koleszterin és a vércukor szintjének emelkedése. Nem egyértelmű, hogyan hatnak a kóros lelki folyamatok az imunrendszerre. Kezelése komplex: különböző pszichoterápiás eljárásokat kell a testi betegségek gyógyításával kombinálni.

98 A szomatizáció folyamata
A pszichoszociális stressz kilendíti a szervezetet a nyugalmi állapotából Hármas válasz: Emocionális (feszültség, kontrollálhatóság vagy kontroll vesztés) Vegetatív (neurohumorális, immun) Viselkedéses (lemerevedés, menekülés, támadás) A tartós vagy krónikus stressz hatása az egyénre: A vegetatív rendszer kimerülése

99 Szomatizációra prediszponáló tényezők
Biológiai: Fokozott hajlam a szorongásra (genetikus) Fokozott vegetatív válaszkészség Szervi vulnerabilitás Pszichológiai: Biztonságot nem nyújtó anyai attitűd (szomatizáló,szorongó,érzelmileg elhanyagoló) Konfliktus-telített családi miliő Pszichotrauma (szex. abuzus) Gyermek személyisége: Érzelmeit nehezen megélő és kifejező (ezt helyettesíti a testi panasz) Introvertált, Lazításra képtelen Teljesítmény orientált, perfekcionalista Szociokulturális: Iskolai ( túlzott elvárások, vagy sorozatos kudarcok) Család szociális gondjai Média hatások (szorongáskeltő ingerek, feldolgozatlan információ-halmaz)

100 1970-es évek csak 7 betegséget tekintettek pszichés alapúnak:
Tartós stressz – pszichés problémák – testi problémák – pszichoszomatika 1970-es évek csak 7 betegséget tekintettek pszichés alapúnak: Asztma Colitis (gyulladásos bélbetegség) Gyomorfekély Magas vérnyomás Rheumatoid arthritis (sokízületi gyulladás) Anorexia nervosa (ma már nem sorolják a pszichoszomatikus betegségek közé) Pajzsmirigy túlműködés Ma jóval többet tekintenek pszichoszomatikusnak

101 Pszichoszomatikus betegségek / Pszichofiziológiai zavarok
Kardiovaszkuláris betegségek: Ischaemiás szívbetegségek Hipertónia Gyomor-bélrendszer betegségei: Gyomor-és nyombél fekély Irritábilis colon szindróma Colitis ulcerosa Légzőrendszer betegségei: Asthma bronchiale Hiperventillációs tünetcsoport

102 Bőrgyógyászati betegségek:
Fejfájások: Tenziós fejfájás Migrain Endokrin zavarok: Hyperthyreosis Premenstruális disztressz tünetcsoport Bőrgyógyászati betegségek: Ekcema Psoriasis

103 Szomatizációs zavar Testi tünetekkel kommunikálja a nehézségeit, problémáit (Szomatikus tünet ami a mindennapokat nehezíti, szenvedéssel jár Túlzott aggodalom ezek miatt Legalább 6 hónapja tart Háttérben sokszor a szülői (anyai)szorongás Fontos a pszichoedukáció!

104 Betegségszorongásos zavar -hipochondriázis
Túlzott aggodalom valamilyen súlyos betegségtől Kognitív és viselkedésterápia

105 Konverziós zavar Szorongást csökkenti, hogy az elviselhetetlen szorongást testi tünetté alakítja, konvertálja Gyakran valami traumatikus élményt (pl. gyász,nemi erőszak stb) követ Felnőtt 0.3% a gyakoriság, gyerek 5-7%

106 Faktíciózus zavar –Münchausen szindróma
Szándékosan idéz elő tüneteket Gondoskodást figyelmet igényel, nem pl rokkantnyugdíjat Megkülönböztetni Münchausen by proxi-tól!

107 Ingerspecifikus elmélet
Az egyén valamelyik szerve, szervrendszere érzékenyebb

108 Pszichoanalitikusok Bizonyos betegséghez bizonyos személyiség társul (ma már nem elfogadott): Asztma: szorongó, bizonytalan, rosszul alkalmazkodó, kényszeresen kötelességtudó Ekcéma: önbüntető, frusztrált, szeretetéhes

109 Modern kutatások a személyiség és betegség kapcsolatában
A-típusú személyiség (Friedman, Rosenman) C-típusú személyiség (Temoshok) D-típusú személyiség (Denollet)

110 Az A-típusú személyiség
Jellemzői: szív- és érrendszeri betegségek agresszív, nyughatatlan stílus Teljesítményorientáltság versengésre való hajlam Ellenségesség Sürgetettség hiperreaktivitás Rizikóviselekdése: Bizalmatlanság – környezet állandó monitorozása miatti stressz Versengés provokálása - bizonyítani akarás és konfliktusok miatti stressz Fokozott ingerkeresés – veszélyes viselkedésformák miatti stressz

111 C-típusú személyiség Jellemzői: daganatos betegségek
hideg szülői attitűd, korai önállóságra kényszerítettség maximális elfogadás vágya miatt önfeladás és mindenki kedvére tevés szélsőséges alkalmazkodás érzelmek kifejezésének képtelensége Pesszimizmus tökéletesség igénye problémák felnagyítása konfliktuskerülés Elhárító mechanizmusok: TAGADÁS, ELFOJTÁS Következmény: későn észlelt testi tünetek késleltetett az orvos felkeresése probléma esetén gyorsan kialakuló tanult tehetetlenség

112 D-típusú személyiség Jellemzői: koszorúér betegségek
negatív affektivitás Rendszeresen negatív érzelmek átélése az idők során / helyzetekben Boldogtalanság-érzés, aggódás; pesszimizmus; irritabilitás; önbecsülés és asszertivitás hiánya; depresszió és szorongás tünetei szociális gátoltság Gátolt érzelmek és viselkedés a társas kapcsolatokban Biztonságérzés hiánya a társas kapcsolatokban; távolságtartás; zártság és visszafogottság; alacsony szintűnek érzékelt társas támogatás. Krónikus pszichológiai rizikófaktor: magas interperszonális distressz tudatos törekvés a negatív érzelmek elnyomására.

113 Az egészségnevelés módszerei

114 Testi – lelki – szellemi harmóniára nevelés
Embert olyan fejlettségi szintre juttatni, hogy maga akarjon minél egészségesebb lenni, megszerzett egészségét megőrizni Függ: Adott tanuló életkorától Egészségi állapotától Konkrét területei: Táplálkozás Testápolás Testedzés Családi élet Mentális élet

115 6-10 évesek Felmérés (megfigyelés) – tisztaság, viselkedéskultúra – tükrözi anyagi, lélektani, szociális helyzetet Személyes elbeszélgetés – család szociális viszonyai Szoktatás – családból hozott jó szokások megőrzése, hiányzóak kialakítása Mintakövetés – egyik gyerek a másik számára Egyéni és közös alkotó munka – művészi nevelés, közös tevékenység a szociális harmóniáért

116 10-14 évesek Lásd: Előzőek Megfigyelni fejlődést, stagnálást, társakhoz való viszonyát, visszafejlődést Egyéni elbeszélgetés - közvetett indirekt módszerek hasznosabbak, élethelyzethez kötni Szoktatás helyett racionális meggyőzés Mintakövetés – általában ő választja a példaképet Egyéni és közös alkotómunka – tudatos önépítés, egyéni érdeklődés

117 14-18 évesek Megfigyelés Egyéni beszélgetés – nagy igény rá
Szoktatás helyett egzakt tudományos feltárás, intellektuális felismerés, meggyőzés Minta – felnőtt, kortárs, sztárok, történelmi hősök

118 A mentálhigiéné- egészségpszichológia-egészségnevelés intézményi háttere
Hatvani Andrea: A mentálhigiéné alapjai. In: dr. Estefánné-Ludányi (szerk.): Esélyteremtés a pedagógiában. EKF, Eger 2001.

119 Professzionális intézmények
Laikus intézmények Család Szomszédok Közösségi kapuőrök Önsegítő csoportok Professzionális intézmények Egészségügyi intézmények Szociálpolitika intézményei Oktatási-nevelési intézmények

120 Család mentálhigiénés funkciói
Információ rendszerezése, gyűjtése értelmezése Visszajelentő, útmutató Életfilozófia, identitás forrása Referencia és kontrollcsoport Gyakorlati segítség Pihenés, regeneráció

121 Szomszédság - barátok Ventilláció Konkrét kézzelfogható segítség
Valahová tartozás

122 Közösségi kapuőrök Határokat őrzi Normákat határozza meg
Befogadásról – kirekesztésről dönt

123 Önsegítő csoport Támogat Érték közös tevékenység önkéntes Laikusok
Sem egyéb laikus, sem professzionális segítők nem használnak

124 Típusok Alkalmazkodó - változtató Egyéni - kollektív

125 Az iskola A pedagógusoktól a mai társadalom elvárja:
személyiségformáló, fejlesztő funkció, betöltését. oktató ismeretátadó funkciót a családi szocializáció hiányosságait reszocializáló, korrigáló funkció zavarfelismerő, diagnosztikai funkció családdal kapcsolattartó, rekreációs, családgondozó funkció a gyermek személyiségfejlődési, magatartási problémát helyreigazító „pszichoterapeutai” funkció betöltését is. (Bagdy, Telkes)

126 Az iskolai mentálhigiéné lehetőségei (Buda):
A mentálhigiénés oktatás. Ez felvilágosítást jelent, ami önmagában kevéssé hatékony. Mentálhigiénés prevenció. Ide például olyan programok tartoznak, amelyek felkészítik a gyermeket arra, hogy ellen tudjon állni a csábításoknak, mondjuk olyan esetekben, ha droggal kínálják stb.. Korrektív programok. Ezek a korrekciót célozzák. Ilyenek például azok a programok amelyek a kommunikációs készségeket fejlesztik magyaróra keretein belül, vagy a saját testtel, annak lehetőségeivel, képességeivel való bánást testnevelés óra során stb.

127 Önértékelés fejlesztése
Önértékelés fejlesztése. Ezek általában kreatív vagy mozgásfejlesztő programok stb. Önsegítés, kortárs segítők. A kortárs segítők olyan speciálisan kiképzett tanulók, akik képesek a társaiknak valamilyen problémájuk megoldásában segíteni. A felnőtt segítőkkel szembeni előnyük, hogy a hozzáfordulóknak nagyobb az önhatékonyság, az autonómiaérzetük, inkább érzik úgy, hogy szabad akaratukból kértek segítséget, mint azok, akik felnőtt segítőkhöz fordulnak.

128 Tanári személyiség erősítése, védelme
Tanári személyiség erősítése, védelme. Ide az esetmegbeszélés, a szupervízió módszerei tartoznak. Iskolai szervezeti konzultáció és szervezetfejlesztés. Ezek a módszerek az iskola egész kollektívájának a fejlesztését célozzák. Szülőkapcsolatok befolyásolása. A szülőkkel való szoros kapcsolattartás segíthet a gyermekek mentálhigiénés problémáinak felismerésében, a mélyebb okok feltárásában, és a korrekcióban is. Nyitás a közösség az adott ökoszisztéma felé. Például ünnepségek, vagy ismeretterjesztő előadások stb. megrendezésével. Így az iskola az adott közösség mentálhigiénés centrumává válhat.

129 Burn out - kiégés Kulcsár Zsuzsanna: Egészségpszichológia. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2002

130 Fogalma: A fáradtság vagy frusztráció állapota, ami akkor jön létre, ha valamilyen célnak, életmódnak, kapcsolatnak való teljes elköteleződés nem hozza meg az elvárt eredményt (Freudenberg). A kiégést az empátiás kapacitás kimerülése. A beleérző képesség csökkenése vezet érzelmi kimerüléshez (Kulcsár).

131 Tünetei: Fizikai tünetek, mint a krónikus fáradtság érzése, és a pszichoszomatikus tünetek, mint például fejfájás, emésztési zavar, alvászavar. Érzelmi tünetek. Ide tartozik a depresszió, a szorongás, a félelem, a reménytelenségérzés, kudarcélmény, tehetetlenségérzés, és a munkába vetett hit elvesztése. Attitűdbeli tünetek. Ez negatív cinikus hozzáállást jelent a munkához, kollégákhoz. A munkamorál romlása. Például a késések számának növekedése, a határidők be nem tartása stb A kiégés tüneteire gyorsuló spirál a jellemző.

132 Kiégés elméletei – Maslach a kiégés multidimenzionális modellje
Emocionális kimerülés –egyéni aspektus: fizikai és érzelmi fáradtság Másoktól elidegenedés – deperszonalizáció – interpeszonális dimenzió: negatív,közömbös,érzéktelen,távolságtartó attitűd. Személyes teljesítmény csökkenés – önértékelési aspektus: csökkent kompetenciaérzés, alacsony produktivitás Egyes dimenziók külön-külön de együtt is megjelenhetnek.

133 Okok: Munkaterhelés Kontrollhiány Munkáért kapott jutalom
Munkahelyi közösség Becsületes munkahely Munkahely és egyén értékei közötti összeillés

134 Borritz és Kristensen modellje
Egyéni kiégés: fizikai, érzelmi fáradtság Munkához kapcsolódó kiégés: munkához kapcsolódó fáradtság Klienshez kapcsolódó kiégés: klienssel való egyéni találkozáshoz kapcsolódó fáradtság

135 Hobfoll, Shirom: forráskonzervációs modell
Amikor a segítőnek piaci követelményeknek kell megfelelni Saját készségek, tárgyi feltételek, energia, mint forrás Mi van forrásvesztéskor?

136 Edelwich Brodsky és Georg E. Becker a burnout kialakulásának öt fázisa
Az idealizmus szakasza: nagy lelkesedés a szakmáért, a kliensért való intenzív fáradozás, a kollégákkal való élénk kapcsolattartás, a lelkes idealista segítők a személyiségüket tekintik a legfontosabb "munkaeszköznek". A segítés kudarcát a személyiség felelősségeként, saját kudarcaként élik meg. Irreális elvárások a kliens feltétlen változni akarásában, azonnali eredmények szükségletében. A realizmus fázisa: szakmája iránt elkötelezett, kooperatív együttműködés a kollégákkal, érdeklődik a kliens fejlődése iránt. A távolságtartás és részvét egyensúlyának megteremtésén fáradozik.

137 A stagnálás vagy a kiábrándulás fázisa: csökken a teljesítőképesség, érdeklődés, nyitottság. A klienssel való kapcsolat a legszükségesebbekre korlátozódik. A kollégákkal való beszélgetések gyakran terhesek, vagy csupán a saját védekező viselkedés megerősítését szolgálják. A frusztráció fázisa: szakmájukban visszahúzódnak, a klienseket becsmérlik, egyre több negatív változást észlelnek rajtuk. A szakmai, közéleti tevékenységből való visszavonulás annak értelmetlensége és üressége miatt. Kétségbe vonódik a saját tudás és a hivatás értelme és értéke. Az apátia fázisa: a minimumra korlátozódik a klienssel való interakció. A szakmai munka sematikusan történik. A kliens felé a hangulat ellenséges. A segítő a kollégákat kerüli, a helyzet megváltoztatásának lehetőségét elveti.

138 A segítő személyisége mint rizikófaktor – Helfer szindróma (Ónody Sarolta)
W. Schmidbauer - Helfer-szindróma: Személyiség: kora gyermekkori nem tudatos, indirekt szülői elutasítást, melyet a gyerek azonosulás révén tud emocionálisan feldolgozni. Énideál-identifikáció altruista normákkal. Ez a kora gyermekkori narcisztikus sérülés nem válik tudatossá a segítő számára, hanem átfordul cselekvésbe. Motiváció: Azért segít másokon, hogy saját valódi érzéseit, szükségleteit ne kelljen észrevennie, egy belső űrt tölt ki, mely a spontán érzésektől való félelemből származik, és összefügg "az elutasított gyermek" tudattalan dühével. Nem tudatos, rejtett motiváció.

139 Megoldási lehetőségek:
Feladás, pálya módosítás. Szakmán belül új állás keresése Szakmán belül de adminisztratív munkakörbe elhelyezkedés Továbbtanulás, A személyiség erejének növelésével aktív megküzdési technikák: szakmai támasz keresése más aktivitásokba, mint például hobbik bekapcsolódás egészségesebb életstílust kialakítása 145


Letölteni ppt "egészségpszichológia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések