Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
„Közlekedés és környezetvédelem”
Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége Fenntartható Fejlődés Tagozata Fenntartható közlekedés
2
Közlekedés hatása a környezetvédelemre
A közlekedési tevékenység - közúti, vasúti, légi, vízi- folyamatosan fejti ki a környezetre káros hatását. A fő károsító hatások : levegőszennyezés - CO2, CO, HC, NOx, SO2, korom, por (úttest és gumi- porszennyezés), ezek a belsőégésű motorok, járművek általi kibocsátások (emisszió) zajterhelés. Kevésbé károsító hatásnak vannak kitéve a felszíni és felszín alatti vizek, talaj. GTTSZ Fenntartható közlekedés
3
Összkibocsátás [kt/év]
Jogszabályi háttér 2001/81/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv az egyes légszennyező anyagok összkibocsátási határértékeiről Az irányelv kén-dioxidra (SO2), nitrogén-oxidokra (NO és NO2), az illékony szerves vegyületekre (VOC) és az ammóniára (NH3) határozza meg az antropogén eredetű légköri emisszióra vonatkozó összkibocsátási határértékeket, amelyeket 2010-től nem szabad túllépni. Az irányelv hatálya nem terjed ki a nemzetközi hajózás kibocsátásaira, valamint – a le- és felszállási ciklusok kivételével – a repülőgépek által kibocsátott légszennyező anyagokra. Szennyező Összkibocsátás [kt/év] 1990 2004 Határérték 2010-ben SO2 1010 247 500 NOx 238 185 198 VOC 205 157 137 NH3 124 74 90 GTTSZ Fenntartható közlekedés
4
Fenntartható közlekedés
70/220/EK a könnyű gépjárművekre, 88/77/EK nehézgépjárművekre szabályozza az emissziót, amelyet több módosítás követett. A csökkentések a CO, VOC, NOx és a részecskékre vonatkoznak. 2008/50/EK levegőminőségi irányelvben található, kisméretű szálló porra (részecskére, PM10-re) vonatkozó levegőminőségi határértékek 1330/2011. (X.12.) Korm. határozattal került elfogadásra a Kisméretű Szálló Por (PM10) határértékek 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet a levegő védelméről 7/2003. (V. 16.) KvVM-GKM együttes rendelet az egyes levegőszennyező anyagok összkibocsátási határértékeiről 4/2011. (I. 14.) VM rendelet a levegőterheltségi szint határértékeiről és a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről 1. melléklet: A levegőterheltségi szint egészségügyi határértékei, célértékei, hosszú távú célkitűzései 2. melléklet: 1. Egyes légszennyező anyagok tervezési irányértékei 2. Az ülepedő porra vonatkozó tervezési irányértékek (3.-7. melléklet) 6/2011. (I. 14.) VM rendelet a levegőterheltségi szint és a helyhez kötött légszennyező források kibocsátásának vizsgálatával, ellenőrzésével, értékelésével kapcsolatos szabályokról Számítások szerint az intézkedések hatására a PM10 kibocsátás 10-15%-kal csökkenthető, melynek eredményeképpen - nemzetközi tanulmányokat figyelembe véve - átlagosan 10-20%-os PM10 koncentráció csökkenés érhető el. GTTSZ Fenntartható közlekedés
5
Fenntartható közlekedés
Zajvédelem 27/2008. (XII. 3.) KvVM–EüM együttes rendelet a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról 3. számú melléklet (közlekedési zaj-határértékek) 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 280/2004.(X.20.) Kormány rendelet a környezeti zaj kezeléséről és értékeléséről 25/2004.(XII.20) KvVM rendelet a stratégiai zajtérképek valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól GTTSZ Fenntartható közlekedés
6
Közúti közlekedés hatásai
A közúti közlekedés által történő kibocsátások Az OECD országokban az összes energiahordozóból származó CO2 emisszió 22 %-a, hazánkban %-a származik a közlekedésből. GTTSZ Fenntartható közlekedés
7
Fenntartható közlekedés
CO2 kibocsátás GTTSZ Fenntartható közlekedés
8
Fenntartható közlekedés
A fenntartható fejlődés, a klímaváltozás a közlekedés minden ágában megköveteli a károsító hatások, kibocsátások csökkentését. A közúti közlekedés káros anyag kibocsátásainak csökkentéséhez a motorok fejlesztése, a szigorodó előírások és az alternatív üzemanyagok (pl. sűrített földgáz üzemű autóbuszok) használata járul hozzá. A hibridjárművek esetében jelentősen csökken a levegőt terhelő CO2 kibocsátás és a zajterhelés is. GTTSZ Fenntartható közlekedés
9
Közúti közlekedés kibocsátásai
Üzemanyag, futásteljesítmény, NOx, szervesanyagok, (VOC), por kibocsátás alakulása Érezteti hatását a motorok korszerűsítése, a kibocsátási normák szigorítása, az üzemanyagok adalékainak hatása, noha növekszik az üzemanyag felhasználás és futás teljesítmény, jelentősen csökken a szerves anyagok (VOC) és a por kibocsátás. GTTSZ Fenntartható közlekedés
10
EURO szabványnak megfelelő motorok
Szmog képződés Közúti közlekedés (az ipar és háztartások mellett) is hozzájárul a szmog kialakulásához. Ózon: a gépkocsik által is előidézett szmog legfőbb alkotója az ózon, amely a nitrogénoxidból és a szénhidrogénekből a napfény hatására keletkezik. GTTSZ
11
Fenntartható közlekedés
Zaj kibocsátás Zajtérképek készültek a nagyvárosokra, fő közlekedési utakra, repülőtérre. A közlekedési eredetű zaj az összes zajterhelés túlnyomó részét képezi. Hazánkban a főútvonalak mentén nappal 70-75, éjjel dB-nél nagyobb a zajterhelés, ami már az egészségkárosítási szint felett van. Budapesten a zajterhelés nappal dB, éjjel dB a főutak mellett (Budaőrsi út, Fehérvári út, Bartók Béla út stb.) Védekezés: zajvédő falak, növényzet. GTTSZ Fenntartható közlekedés
12
Fenntartható közlekedés
Légi közlekedés Jelenleg a világ CO2 kibocsátásának 2%-árt felel a légi közlekedés, ennek 5%-át adják a repülőterek. A globális felmelegedést is magas CO2 kibocsátásukkal segítik, emellett 1 kg kerozin elégésekor 1,25 kg víz keletkezik, apró cseppecskék formájában (kondenzcsík). Az üzemanyag elégéséből származó egyéb káros vegyületek oldódhatnak a vízcseppekben, majd visszajutnak a talaj felszínre szennyezve azt. Ez a sztratoszférában zajlik főként. Ebben a magasságban a repülőgépek éves szinten mintegy millió tonna vizet bocsátanak ki. Pl. megnézzük a láthatjuk, hogy mennyi gép van a levegőben az adott időszakban. Itt láthatjuk azt is, hogy egy-egy repülőgép mennyi üzemanyagot szállít. Akár ezer liter üzemanyagot képes szállítani és elégetni. GTTSZ Fenntartható közlekedés
13
Fenntartható közlekedés
Légi közlekedés Pillanatnyi kép h . GTTSZ Fenntartható közlekedés
14
Fenntartható közlekedés
Vasúti közlekedés A levegőtisztaság védelem területén csökkent a káros anyag kibocsátás. A széndioxid kibocsátás csökkenése a villamosítás növelésével hozható összefüggésbe. A hazai vasút pályahossz 7273 km, ebből 2633 km már villamosított. Budapest és Hegyeshalom közötti szakaszon a felvett energia 25%-ban megújuló energiából származik. Környezetvédelmi mutatók 2011 2012 2013 Szén-dioxid kibocsátás (kt) 175,6 158,8 151,2 Felhasznált üzemanyag (m3) 41303 32910 30905 Villamos energia MWh 543642 565565 587538 GTTSZ Fenntartható közlekedés
15
Vízi/hajózási közlekedés
A hajózás károsanyag kibocsátása nagyobb, mint a vasúti és légi közlekedésé együttvéve. Az ENSZ jelentése szerint a világ kereskedelmi hajói által kibocsátott üvegházhatású széndioxid elérte az évi 1,12 milliárd tonnát, ami a világ összes kibocsátásának csaknem 4,5 százaléka. A jelentés készítői úgy látják, hogy a hajózás - amelyre nem vonatkoznak a globális felmelegedést csökkenteni hivatott irányelvek - a CO2-kibocsátás egyik legnagyobb forrásává fog válni a közlekedés, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipar után. SO2 és a korom is nagyobb ütemben fog nő. (MTI) GTTSZ Fenntartható közlekedés
16
GTTSZ Fenntartható Fejlődés Tagozata
Köszönöm megtisztelő figyelmüket Várkonyi Erzsébet környezetvédelmi szakmérnök GTTSZ Fenntartható Fejlődés Tagozata GTTSZ Fenntartható közlekedés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.