Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Borbélyné dr. Szabó Ágnes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Borbélyné dr. Szabó Ágnes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium"— Előadás másolata:

1 A személyszállítási közszolgáltatások szervezésével és szabályozásával összefüggő aktuális feladatok
Borbélyné dr. Szabó Ágnes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Szolgáltatási Főosztály főosztályvezető

2 Nemzetközi tRendek NEMZETKÖZI TRENDEK – HAZAI TRENDEK
Az Európai Unió közlekedésfejlesztésének egyik kiemelt célja a környezetbarát közlekedési megoldások támogatása, amely a teherszállításban a vasúti és a vízi szállítás priorizálását, a személyforgalomban pedig az autóhasználattal szemben szinte minden más mód előnyben részesítését jelenti, ideértve a kerékpározástól a közforgalmú közlekedésig minden környezetbarát megoldást. A hazai gyakorlatban a vasúti közlekedés – lehetőség szerinti – priorizálása kiemelten jelenik meg még a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényben is, amely egyedülálló az unióban. A fenntartható közlekedési formák előnyben részesítése, vagyis az ökomobilitás erősítése egy olyan aktuális és a jövőben egyre fontosabbá váló célkitűzés, amelyet mind Magyarország, mind más uniós országok támogatnak a jogalkotás területén is. Hazánkban a közösségi közlekedési formák ösztönzése a közforgalmú közlekedés irányába a számos szociális kedvezmény miatt még mindig vonzó. Ez a fenntartható közlekedési formák, legfőképpen a közforgalmú közlekedés modal spliten belüli részarányának növekedését segíti elő. Fontos európai trend a versenyeztetés, amelynek – a személyszállításban – alapvetően kétféle módja van: verseny az utasokért: az egyes szolgáltatók szabadon határozzák meg az útvonalakat, menetrendeket és árakat. Ez jellemző a légi közlekedésre, a nemzetközi vasúti és autóbusz közlekedésre, valamint egyre több országban a belföldi távolsági közlekedésre, vasútra és autóbuszra egyaránt. A nagy országok közül – egyik utolsóként – Németország 2013-tól liberalizálta a belföldi távolsági(országos) autóbusz közlekedés piacát, Franciaország pedig a napokban tette ezt meg. verseny a szolgáltatás jogáért: az ellátásért felelősök (állami vagy önkormányzati szervek, regionális közlekedési szövetségek) határozzák meg a közszolgáltatás paramétereit (menetrendeket, tarifát, minőségi elvárásokat, stb.), ehhez tendereztetésen keresztül keresnek üzemeltetőt, akinek a keletkező veszteségeket megtérítik, az 1370/2007 (PSO) Rendelet értelmében. Ez a megoldás jellemző a regionális és városi közlekedésben. Magyarországon jelenleg csak a szolgáltatások jogáért folyó verseny létezik, mert a teljes menetrend szerinti vasúti- és autóbusz közlekedés államilag vagy önkormányzatilag finanszírozott. (Leszámítva néhány extrém kivételt, pl. a „Hop-on Hop-off” városnéző buszok, kisvasutak, stb). Egyes szegmensekben az utasokért folytatott verseny is megjelenhet, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló évi XLI. törvény évi módosítása megteremtette annak az elvi lehetőségét, hogy egyes autóbuszjáratok és vonat-járatok kikerüljenek az államilag finanszírozott körből.

3 Hazai trendek MIT ÉRT EL EURÓPA, ILLETVE MAGYARORSZÁG? (MIBEN JAVULTUNK /PL. ELŐVÁROSI KÖZLEKEDÉS/, HOL VANNAK ELMARADÁSOK) Európában a folyamatosan növekvő mobilitás mellett sikerült a közforgalmú közlekedés részarányának csökkenését megállítani, egyes országokban még növelni is. Ehhez szükségesek voltak jelentős infrastruktúra-beruházások (nagysebességű, elővárosi vasúti, metró és villamoshálózat bővítése, intermodális csomópontok, repülőterek bekötése), a járműpark fejlesztése (környezetbarát autóbuszok, nagy kapacitású vasúti járművek, alacsonypadlós villamosok), menetrendi és tarifális együttműködések (közlekedési szövetségek, korlátlan használatra jogosító jegyek és bérletek, összehangolt menetrendek), és intelligens megoldások (chip-kártyák, GPS-es járműkövetés, valós idejű utastájékoztatás). Magyarországon is zajlanak ezek a folyamatok, és számos eredményt is sikerült elérni. Európai összehasonlításban hazánkban kimagaslóan magas a közforgalmú közlekedést használók aránya, és ezt szeretnénk így fenntartani. Ennek jegyében a vasúti közlekedésben a nagyvárosok felé és az elővárosokban megnövelt kínálattal, integrált ütemes menetrend szerint közlekednek a vonatok, és egyre több vonalon az autóbuszok is. Már eddig is többszáz kilométernyi vasúti pálya újult meg, és további több mint ezermilliárd forintot fordít a kormányzat a vasúti hálózat fejlesztésére, kapacitásának, megbízhatóságának és az utasok kényelmének és biztonságának növelésére. A pályafejlesztéseket kiegészítik a korszerű biztosítóberendezések is. Budapest esetében az új autóbusz-üzemeltetési modell jegyében nagy számban érkeztek új autóbuszok, amelyeket jó ár-érték arányú használt járművek is kiegészítettek, így a város járműparkja jelentősen megfiatalodott, ideértve a környéki vonalakat is. Elkészült a 4-es metró, számos villamosfejlesztés zajlik és készült el. A vasúti közlekedés infrastruktúra- és járműfejlesztései, valamint Budapest közlekedésének fejlesztése mellett kialakításra került az a szervezetrendszer, amely biztosítja a jelentősen elöregedett helyközi autóbusz állomány cseréjét, figyelembe véve a hazai iparpolitikai elképzeléseket is. Készül az új elektronikus kártya alapú jegyrendszer, a HKIR és Bp.-en az AFC terjednek az intelligens utas tájékoztató rendszerek.

4 Vasúti és autóbusz utazási igények
1,8 millió helyközi utazás naponta az autóbusz esetén csökkenő, vasút esetén kismértékben csökkenő, stagnáló utasszámok utasok ¾-e elővárosi közlekedésben utazik Országosan összesen mintegy 1,8 millió helyközi munkanapi utazás történik. Ez az utóbbi évtizedben az autóbusz esetén csökkenő, vasút esetén kismértékben csökkenő, stagnáló trend eredménye. A helyközi személyközlekedési igények jelentős hányada (utasszámban 76%-ban, utaskm-ben 53%) az EU értelmezése szerinti elővárosi közlekedésben (megyei jogú város és járásközpont) jelentkezik. A népszámlálási adatok alapján ez az arány várhatóan még növekedhet, mivel 2001 és 2011 között országosan – a foglalkoztatottság 6,8%-os emelkedése mellett – 29%-kal növekedett a lakóhelyüktől eltérő településen dolgozók száma.

5 Helyközi autóbusszal végzett személyszállítási közszolgáltatások
Adatok M Ft-ban

6 Helyközi személyszállítási közszolgáltatások éves költségtérítési igényei
Társaság 2018. évi bázis finanszírozás (2017. évvel megegyező) Bérfejlesztés és egyéb indokolt költségek elszámolása 2018 összesen Mrd Ft MÁV-START 144 9,7 153,7 GYSEV 10,4 0,9 11,3 MÁV-HÉV 7,6 1,2 8,8 Autóbuszos szolgáltatók 42 23,3 65,3 Volánbusz agglomeráció 4,3 0,3 4,6 összesen 208,3 35,4 243,7 milliárd Ft A 2017-es év finanszírozásához képest elsősorban a szükséges bérfejlesztések hatásai jelentették a többletforrást az állami szolgáltatók számára. A 2019-es évben 2018-hoz képest várhatóan a villamosenergia-költségek növekedését lesz szükséges hasonló módon elszámolni. Az Európai Uniós fejlesztések során kialakuló projektes menetrendek jellemzően az állami finanszírozási igények kisebb mértékű növekedését is jelentik, hiszen a projektek hasznossága során azok társadalmi haszna is kalkulálásra kerül, azaz olyan hasznok kerülnek az utazóközönséghez, melyek hatása közvetlenül nem jelenik meg a bevételekben, csupán közvetett hatásai (utasszám-növekedés, bérletvásárlási hajlandóság, stb.) jelentkezik azok egy része. Így a projektek megtérülőek lehetnek állami ráfordítási igénynövekedés mellett is.

7 Helyi és helyközi személyszállítás főbb éves teljesítmény és pénzügyi adatai
utasszám (millió fő) teljesítmé ny (millió ukm) Utas által fizetett bevétel (millió Ft) Összes támogatás (millió Ft) *** Összes bevétel (költség) (millió Ft) utas által fedezett hányad (%) Összes bevétel (költség) /teljesítm ény (Ft/ukm) helyi 2 178 8 184 86 128 41% 25 Budapest 1 590 6 360 65 196 39% 26 egyéb város 343 1 201 10 321 10 902 21 223 49% 18 Volán 245 623 10 611 9 249 19 860 53% 32 helyközi 558 15 338 96 543 27% 23 vasút* 144 7 653 38 381 18% 28 közút 414 7 685 58 162 83 487 összesen 2 736 23 522 33% 24

8 Cél: - Közösségi közlekedést eddig választó utasok megtartása - Eddig egyéni közlekedést választóknak vonzóbb közösségi közlekedés nyújtása. Járműbeszerzés Menetrendi fejlesztések HKIR SLA

9 I. Járműbeszerzések MÁV-START Zrt.
123 db 200 férőhelyes villamos motorvonat szállítása között 11 db 600 férőhelyes új villamos motorvonat forgalomba állítása folyamán, opcióval további 19 motorvonatra 8 db Tram-Train jármű beszerzése folyamán  A MÁV-START és a STADLER 40 db nagykapacitású motorvonat beszerzésére írt alá keretszerződést. Ebből 11 db vonat lehívása megtörtént, az első vonatok második félévében állhatnak forgalomba. A további motorvonatok lehívására a rendelkezésre álló források függvényében kerül sor. Vonatok jellemzői: 160 km/h engedélyezett sebesség, Korszerű megfelelő utastájékoztató rendszer légkondicionált, tágas utastér WI-FI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók, valamint korszerű kamerarendszer Mozgássérültek által is használható WC lesz, A multifunkciós terek (kerekes szék, kerékpár , babakocsi szállítására ) ETCS vonatbefolyásoló rendszer Alkalmas szinkronüzemre FLIRT motorvonatokkal Fő felhasználási terület a Budapest elővárosi forgalomban Hétvégi időszakban IC vonatokban Nyári időszakban balatoni forgalomban is megjelennek A GYSEV számára több lépcsőben összesen 20 db villamos- motorvonat beszerzése folyamán

10 20 db nemzetközi forgalomra alkalmas kocsi:
MÁV START Zrt., IC+ ütem: 20 db nemzetközi forgalomra alkalmas kocsi: 10 db többcélú kocsi, amely kerekesszék és kerékpárszállításra is alkalmas 10 db 2. osztályú ülőhelyes kocsi A kocsikban 230 V-os csatlakozó és WI-FI szolgáltatás További Járműbeszerzések tervezettek a as időszakra, MÁV START ZRt: - új, saját tervezésű, 200 km/h sebességű „IC+” vasúti kocsi, motorvonat kocsi - nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI, UIC, EN szabványok) - légkondicionált utastér, 80 fő/kocsi kapacitás - GPS-vezérelt, audiovizuális utastájékoztatás - Vezeték nélküli internet-szolgáltatás (WLAN) - Korszerű belső tér, egyedi formatervezés

11 MÁV START Zrt., IC+ II. ütem: 70 db belföldi forgalmú kocsi
A nemzetközi kocsiknak megfelelő komfortfokozat és szolgáltatások 35 db többcélú kocsi (kerekesszék és kerékpárszállításra alkalmas) 35 db 1. osztályú kocsi („business” és büfé szakasszal) További Járműbeszerzések tervezettek a as időszakra, MÁV START ZRt: - új, saját tervezésű, 200 km/h sebességű „IC+” vasúti kocsi, motorvonat kocsi - nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI, UIC, EN szabványok) - légkondicionált utastér, 80 fő/kocsi kapacitás - GPS-vezérelt, audiovizuális utastájékoztatás - Vezeték nélküli internet-szolgáltatás (WLAN) - Korszerű belső tér, egyedi formatervezés

12 A Közlekedési Központok 2017-2019. között tervezett járműbeszerzései
Helyi és helyközi tervezett új beszerzések: 2017. 2018. 2019. Összesen Új 423 553 893 1869 Használt Helyi 70 86 102 258 Helyközi 353 467 791 1611 Tervezett beszerzési darabszám összesen

13 Járműbeszerzések Helyközi menetrend szerinti autóbuszos közlekedés A NABB ajánlásai figyelembe vételével előkészített és lefolytatott beszerzési eljárások évben lefolytatott eredményes eljárások: Az új beszerzési rendszer kialakítása óta, a VOLÁN Buszpark Kft. által 100 darab új autóbusz került beszerzésre 2016-ban, 14 db szállítása decemberben, 86 db szállítása I. negyedévében teljesült (Gyártmány: Kravtex) Volánbusz Zrt.: 180 db városi közlekedésre alkalmas, csuklós autóbusz beszerzésére írt ki eljárást, januárban volt szerződéskötés, Gyártmány: EAG Ikarus, szerződés szerinti beérkezés: folyamán. Az 1357/2016. (VII. 6.) számú Korm. határozat alapján jött létre a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (továbbiakban: NABB), melynek feladata a regionális Közlekedési Központok és a VOLÁNBUSZ Zrt. flottakezelő társaságánál: az autóbusz-beszerzések iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítésének előmozdítása, a beszerzési szempontok egységesítése és a magyar autóbuszipar fejlődésének elősegítése. A Közlekedési Központok valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég és a tulajdonosai között „in house” szerződés jött létre a közlekedési szolgáltató társaságok autóbusz szükséglete biztosítására. A VOLÁN Buszpark Kft. tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési közszolgáltató. A szerződés alapján a VOLÁN Buszpark Kft. által lízing formájában beszerzett autóbuszok bérleti díj megfizetése mellett juthatnak a Közlekedési Közszolgáltatók üzemeltetésébe. A flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el. 2016. év: Az új beszerzési rendszer kialakítása óta, a VOLÁN Buszpark Kft. által 100 darab új autóbusz került beszerzésre 2016-ban, 14 db szállítása decemberében, 86 db szállítása I. negyedévében történt meg (Gyártmány: Kravtex) A Volánbusz Zrt. 180 db városi közlekedésre alkalmas, csuklós autóbusz beszerzésére írt ki eljárást, januárjában volt szerződéskötés, Gyártmány: EAG Ikarus, szerződés szerinti beérkezés: év.

14 Járműbeszerzések Helyközi menetrend szerinti autóbuszos közlekedés A NABB ajánlásai figyelembe vételével előkészített és lefolytatott beszerzési eljárások évben lefolytatott eredményes eljárások: 152 db új, alacsonybelépésű autóbusz beszerzése, Kravtex gyártmány, helyközi közszolgáltatáshoz 48 db új, normálpadlós autóbusz beszerzése, Kravtex gyártmány, helyközi közszolgáltatáshoz 21 db újszerű emeltpadlós autóbusz beszerzése helyközibe, VOLVO gyártmány 2018-ra vonatkozóan jelentős számú autóbusz-beszerzés van előkészítés alatt. Az 1357/2016. (VII. 6.) számú Korm. határozat alapján jött létre a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (továbbiakban: NABB), melynek feladata a regionális Közlekedési Központok és a VOLÁNBUSZ Zrt. flottakezelő társaságánál: az autóbusz-beszerzések iparpolitikai céloknak megfelelő előkészítésének előmozdítása, a beszerzési szempontok egységesítése és a magyar autóbuszipar fejlődésének elősegítése. A Közlekedési Központok valamint VOLÁNBUSZ Zrt. által tulajdonolt VOLÁN Buszpark Kft. flottakezelő cég és a tulajdonosai között „in house” szerződés jött létre a közlekedési szolgáltató társaságok autóbusz szükséglete biztosítására. A VOLÁN Buszpark Kft. tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési közszolgáltató. A szerződés alapján a VOLÁN Buszpark Kft. által lízing formájában beszerzett autóbuszok bérleti díj megfizetése mellett juthatnak a Közlekedési Közszolgáltatók üzemeltetésébe. A flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el. 2016. év: Az új beszerzési rendszer kialakítása óta, a VOLÁN Buszpark Kft. által 100 darab új autóbusz került beszerzésre 2016-ban, 14 db szállítása decemberében, 86 db szállítása I. negyedévében történt meg (Gyártmány: Kravtex) A Volánbusz Zrt. 180 db városi közlekedésre alkalmas, csuklós autóbusz beszerzésére írt ki eljárást, januárjában volt szerződéskötés, Gyártmány: EAG Ikarus, szerződés szerinti beérkezés: év.

15 II. Vasúti infrastruktúra-fejlesztések menetrendi eredményei – megvalósult projektek
Budapest-Esztergom vonal: a villamosítást követően tól zónázó rendszerű menetrend 5-20 perc közötti menetidő- csökkenésekkel az egyes viszonylatok tekintetében A Balaton déli partjára a felújítás eredményeképp idén nyártól óránkénti expresszvonat a nyári menetrendben A csatlakozó vonalakon további menetrendi fejlesztési lehetőségek vizsgálata A Budapest-Esztergom vonalon a pálya átépítését követően a teljes vonalon üzembe helyezésre került a felsővezeték én, azóta az EU-s forrásból erre a vonalra vásárolt Flirt motorvonatok közlekednek itt tól zónázó menetrend kerül bevezetésre, amelyben a vonal belső és külső szakaszát más-más vonat fogja kiszolgálni, utóbbiak a zónahatárig (Piliscsaba) csak a legfontosabb állomásokon állnak meg. Ezzel az ő menetidejük a most csak munkanapokon elérhető gyorsított vonathoz képest 5, a személyvonathoz képest 20 perccel csökken, miközben teljes menetrendi kínálatuk a mostani maximálissal megegyező, óránként két vonatpár lesz. A vonal menti autóbuszos szolgáltatásoknál a párhuzamosságok jelentős csökkentése mellett a ráhordó szerep megerősítése várható, hiszen a teljes utazási láncban így kedvezőbb menetidő lesz adható. A Balaton déli partján a pálya átépítése 2017 végére elkészült, kisebb munkák még zajlanak idén is, de ezek a forgalmat már alig befolyásolják. A fejlesztés perccel rövidebb gyorsvonati menetidőt eredményezett, a nyári időszakban az eddig is nagy utasforgalomra tekintettel a korábban kétóránként közlekedő Balaton Expressz vonatok immár óránként fognak közlekedni (fele Keszthelyre, fele Nagykanizsára). A fejlesztések eredményeképpen a teljes utazási láncon jónéhány csatlakozó vasútvonal menetidői is jobbak lettek, rövidültek pl. a budapesti eljutási idők (pl. Esztergom-Almásfüzitő, Keszthely-Tapolca-Ukk vonalak), ezeknek ésszerű menetrendi és szolgáltatási fejlesztése vizsgálat alatt áll, utóbbi különösen vonzóbb járművek beállítását célozza a növekedő utasforgalomra tekintettel.

16 Vasúti infrastruktúra-fejlesztések menetrendi eredményei – folyamatban lévő projektek
CEF forrásból megvalósuló fejlesztések (40a, 80a vasútvonalak) nyomán zónázó rendszerű elővárosi menetrend kialakítása várhatóan 2020-tól, jelentős menetidő-csökkenést eredményezve több relációban Tram-train projekt elkészülte után jelentős kínálatbővítés Szeged és Hódmezővásárhely között a városok jobb feltárásával A 40a (Kelenföld-Pusztaszabolcs) és 80a (Rákos-Hatvan) felújítások eredményeképp az elővárosi vonatok közlekedési rendjében zónázó rendszerre áttérés fog megtörténni várhatóan százhalombattai, ill. gödöllői zónahatárral, melynek következtében ezekre ill. az ezeken túli célpontokra jelentős menetidő-csökkenés lesz realizálható, hiszen a zónahatárokon belüli szakaszt más járatok fogják kiszolgálni. A vonalak mentén található autóbuszos kiszolgálásban a ráhordó szerep erősödni fog, ahol még léteznek párhuzamos szolgáltatások (pl. Aszód térsége, Szeged-Hódmezővásárhely reláció), ott ez jelentősen csökkenni fog.

17 Határmenti menetrendi fejlesztési lehetőségek
Rajkánál a kishatárforgalom újra felvételre került 2017 decemberében Hegyeshalom- Pozsonyligetfalu viszonylaton Drávaszög közlekedésfejlesztése tárgyában első körben a kishatár-forgalom újraindítása Magyarbólynál, majd távlatilag Budapest-Eszék közvetlen kapcsolat megteremtése Záhony térségében az eljutási lehetőségek fejlesztésének vizsgálata, távlatilag Budapest-Munkács közvetlen kapcsolat fejlesztése A forgalomfelvételt a GYSEV közreműködésével valósította meg a két ország, az első adatok szerint a várakozásokat meghaladó utasszámok jelentkeznek a napi 5 pár vonaton. Magyar részről kérés további két vonatpár indítása a délelőtti és az esti órákban. Drávaszög közlekedésfejlesztése kapcsán a 2115/2017 (XII. 28.) Korm. határozat a Budapest-Eszék közvetlen kapcsolat visszaállítását célozza 5,5 óra alatt. A megvalósításra legkorábban decemberétől lesz lehetőség, ugyanis a 40a vágányzár addig a közvetlen kapcsolatot ellehetetleníti. Első lépésben idén decembertől 3-4 pár kishatárforgalmi vonat indul be, mely esetben eddig Magyarbólyon végállomásozó járatok mennek át a horvát oldali határállomásra, Pélmonostorra, csatlakozva az Eszék felé menő járatokhoz. Ezzel a tervek szerint Pécs és Eszék között egy átszállással lehet majd közlekedni. Kárpátalja közlekedésfejlesztése kapcsán a 2130/2017 (XII. 29.) Korm. határozat a Budapest-Munkács közvetlen eljutási idő 7, majd 6 órára csökkentését célozza. Utóbbi a határtartózkodási idők miatt nem reális, előbbi megvalósításához Munkács állomáson a normál nyomtávú infrastruktúra fejlesztése is szükséges. Első körben idén decembertől 3 pár Budapest-Záhony IC-ről közvetlen kocsi átküldését tervezzük Csapra, valamint vizsgálat zajlott a beregszászi irányt kiszolgáló ukrán belföldi vonatok széles nyomtávon Záhonyig közlekedtetésére. Ehhez egyeztetések szükségesek, pozitív ukrán hozzáállás esetén a záhonyi széles nyomtávú vágányok megközelítésének (peron, járda) fejlesztése, valamint az ide vezető területen ellenőrző zóna kialakítása szükséges. A fordulóidők betartásához a pályát Záhony-Csap-Bátyú viszonylaton (20 km) 80 km/h-ra fejleszteni szükséges, de ennek pozitív hatásai más vonatok közlekedéseire is kihatnak majd. A projektek finanszírozása egyeztetés tárgya, ehhez a magyar oldali teherbíró képességet fel kell mérni a tárgyban.

18 III. Helyközi közösségi közlekedési információs rendszer (HKIR)
EU forrásból, 17,8 Mrd Ft-ból megvalósuló komplex projekt; Megvalósító partnerek: KTI Közlekedéstudományi Intézet (konzorciumvezető), Nemzeti Mobilfizetési Zrt.; Fontosabb szakmai együttműködők: MÁV-START Zrt., BKK, Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (regionális Közlekedési Központok), NFM (megrendelő), Belügyminisztérium (eSZIG); Várható eredmények: hatékonyabb, pontosabb és naprakész adatok biztosítása, gyorsabban és egyszerűbben megtervezhető utazás, EGYJEGY A Kormány 1819/2017. (XI. 8.) Korm. határozata a Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszer létrehozásáról, a személyszállítási közszolgáltatások az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat módosításáról) alapján a KTI (mint konzorciumvezető) a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-vel közös pályázatot nyújtott be „A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszerek fejlesztése” címmel. A IKOP és IKOP azonosító számú projektek támogatási szerződése november 24-én hatályba lépett. A projekthez nyújtott összes támogatás Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás. A kedvezményezettek: KTI, mint Konzorciumvezető és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. konzorciuma A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: A funkcionalitásokkal járó eredmények: az Állam, mint a helyközi közösségi közlekedés megrendelője számára hatékonyabb, átláthatóbb, pontosabb adatok biztosítása a megrendelt szolgáltatások tényleges megvalósulásáról, a szolgáltatás minőségéről, menetrendszerűségéről és költségeiről; az elektronikus jegyrendszer alkalmazásával az utazások viszonylataiból megismerhetőek az utazási szokások, amelyek naprakész adatok eszközt adnak a közösségi közlekedés finomhangolására, minőségi szolgáltatás nyújtására, költséghatékonyabb működtetésére, Elősegíti a Szolgáltatók hatékonyabb kapacitás kibocsátását és tervezését. az Utas számára valamennyi alágazatban egységes, teljeskörű, átlátható és könnyen felhasználható, állandóan elérhető információk szolgáltatása; gyorsabban, egyszerűbben megtervezhető utazás; létrejön a közlekedésben egységesen használható elektronikus jegy (EGYJEGY), azonnali információk eljuttatása. A projekt fejlesztési ütemterve elkészült, amely alapján a fontosabb mérföldkövek: HKIR Központ: Infrastruktúra szállítása: március 26. Pilot éles üzem tesztre átadás: július 24. Rendszer teljes átadása: szeptember 24. Jegykiadó automaták, Autóbusz OBU-k jegyértékesítő funkciókkal, Validátorok, Ellenőri készülékek szállítása, Közszolgáltatás működési eljárásrend, Közhiteles adatok feltöltése és karbantartása, Menetrend és hálózat tervezés, Közszolgáltatás kontrolling, Közszolgáltatási szerződések megkötése a rendszer üzemeltetésére: HKIR Kiszolgáló Rendszerek és Fedélzeti Eszközök: éles üzem kezdete; HKIR Megrendelői rendszerek: éles üzem kezdete; Projekt fizikai befejezése Projekt megvalósítás befejezése Pilot üzem éles teszt Közszolgáltatási szerződések megkötése

19 IV. SLA – Szolgáltatási szint megállapodás
SLA (Service Level Agreement – Szolgáltatásiszint-megállapodás ) Folyamatos megrendelői és szolgáltatói minőségmérések zajlanak Vasúti alágazatban: 2011-től Autóbuszos alágazatban: 2017-től Területek: menetrendszerűség, zsúfoltság, tisztaság, utastájékoztatás, utaskiszolgálás, személyzet. A szolgáltatás minőségével kapcsolatos elvárások érvényesítése érdekében első lépésként a vasúti közlekedésben határoztunk meg mérési módszertant, elvárásokat és hozzájuk kapcsolódó ösztönzési rendszert (SLA), melyet a MÁV-START Zrt-vel és a GYSEV Zrt-vel aláírt közszolgáltatási szerződések részeként január 1-jétől működtetünk. Az NFM megbízottjaként a Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatósága méréseket végez egyrészt a szolgáltatók mérési tervében szereplő mérésekre kiterjedően (10%-os területi, szegmensbeli mintavétellel), másrészt a mérési terven kívüli szolgáltatás minőségi paramétereire vonatkozóan is.   SLA a vasúti személyszállításban: A vasúti mérési rendszer leírása a közszolgáltatási szerződések részét képezi. A szabályok évek óta kialakultak, a mérések stabil mederben zajlanak. Elindult a jelenlegi mérési rendszer teljes átdolgozási folyamata. Jelenleg előkészítő-tervező munka folyik.

20 SLA – Szolgáltatásiszint-megállapodás
Ezek a MÁV-START előírt és teljesített SLA szintjei 2011-ig visszamenően. 2017-ben a MÁV-START jelentős menetrendszerűségi romlása látható, bízunk az idei teljesítésben.

21 SLA – Szolgáltatásiszint-megállapodás 2017.
Összesített minőségszint Elvárt minőségszint Eltérés G-Busline 92,4% 91,1% +1,3% Weekendbus 82,0% 81,7% +0,3% Trans-Tour 81,1% 72,3% +8,8% VOLÁNBUSZ 79,2% 70,9% +8,3% DDKK 78,4% 78,0% +0,4% Trans-Vonal 70,7% +7,3% DAKK 75,3% 75,0% ÉNYKK 74,9% 72,6% +2,3% ÉMKK 73,3% 70,6% +2,7% KMKK 72,8% 71,0% +1,8% KNYKK 68,4% 68,0% Ezek a MÁV-START előírt és teljesített SLA szintjei 2011-ig visszamenően. 2017-ben a MÁV-START jelentős menetrendszerűségi romlása látható, bízunk az idei teljesítésben.

22 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Borbélyné dr. Szabó Ágnes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium"

Hasonló előadás


Google Hirdetések