Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jegybanki oktatási programok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jegybanki oktatási programok"— Előadás másolata:

1 Jegybanki oktatási programok
DR. DUBÉCZI ZOLTÁN | igazgató Budapest, november 7.

2 A felsőoktatás támogatásának motivációi:
„A Magyar Nemzeti Bank (MNB) kiemelt célja, hogy emelje a magyar közgazdasági oktatás színvonalát és növelje az általános közgazdasági műveltséget.” A felsőoktatás támogatásának motivációi: saját humánerőforrás-utánpótlás, társadalmi felelősségvállalás, gazdaságtudományi képzések finanszírozásának drasztikus visszaesése, gazdaságtudományi (különösen a közgazdasági képzési ág) képzésekre jelentkezők és felvettek számának csökkenése, külföldön tanulmányaikat megkezdő magyar fiatalok számának jelentős növekedése.

3 Jogi keretek I. Mnbtv. 3. § (2) Az MNB elsődleges céljának veszélyeztetése nélkül támogatja a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitásának fenntartását, ellenállóképességének növelését, a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítását és a rendelkezésére álló eszközökkel a Kormány gazdaságpolitikáját. Mnbtv. 44. § (3) Az MNB részt vállal a 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó személyek és szervezetek ügyfeleinek tájékoztatásával, a pénzügyi kultúra erősítésével, terjesztésével, valamint a felügyeleti, illetve a felügyelt tevékenységgel kapcsolatos tanulmányok készítésének és közzétételének, valamint a civil fogyasztóvédelmi szervezetek tevékenységének támogatásában.

4 Jogi keretek II. Mnbtv § (3) Az MNB által kiszabott bírságból származó bevétel a) közgazdasági, pénzügyi szakemberképzés elősegítésére, támogatására, b) közgazdasági, pénzügyi, valamint interdiszciplináris kutatások elősegítésére, támogatására, c) a pénzügyi kultúra erősítésére, terjesztésére, a pénzügyi tudatosság fejlesztésére, valamint ezen célok elősegítésére, így különösen a kapcsolódó oktatási és kutatási infrastruktúra fejlesztésére, d) alapítványi támogatásra, valamint e) karitatív célra fordítható.

5 Nemzetközi tapasztalatok
képzőközpontokat működtetnek, valamint a jegybanki munkatársaknak továbbképzési lehetőséget biztosítanak. saját felsőoktatási intézményt hozott létre (Hochschule der Deutschen Bundesbank), ahol akkreditált közgazdasági képzéseket indít, duális képzési formában is.

6 Részvétel a felsőoktatásban
Önálló felsőoktatási intézmény alapítása vagy Magyarországi felsőoktatási intézmények, képzések, hallgatók támogatása

7 Hogyan vesz részt az MNB a felsőoktatás támogatásában?
Együttműködési megállapodás felsőoktatási intézményekkel, Jegybanki specializáció indításának támogatása a BCE közgazdasági elemző mesterképzési szakán, Új tantárgyak bevezetése, oktatása (pl.: Gazdasági kormányzás), Tananyagfejlesztés (pl.: „Vezetés a közjó szolgálatában – Közpénzügyi gazdálkodás és menedzsment” című tankönyv), Ösztöndíjak gazdaságtudományi alap- és mesterképzéses hallgatóknak, Szakmai gyakorlati helyek biztosítása (duális és „hagyományos” képzésben részt vevő hallgatóknak), Hátrányos helyzetű térségekben élő, felsőoktatásban tanuló fiatalok támogatása ösztöndíjjal, Együttműködés doktori alprogramok indítására vonatkozóan.

8 Budapesti Corvinus Egyetem (1.)
A Közgazdaságtudományi Karon 2015-ben létrejött az MNB Tanszék, amely több új tantárgyat oktatott a hallgatóknak februárban indult a Jegybanki elemző specializáció oktatása. A Társadalomtudományi és Nemzetközi Kapcsolatok Karon belül 2015-ben létrejött a Gazdaságföldrajz, Geoökonómia és Fenntartható Fejlődés Intézet, sikeresen újraindult a Regionális és környezeti gazdaságtan mesterképzési szak keresztfélévben és szeptemberben, továbbá létrejött a Geostratégiai Központ. A legkiválóbb hallgatók támogatására egy komplex ösztöndíjrendszer került meghirdetésre.

9 Budapesti Corvinus Egyetem (2
Budapesti Corvinus Egyetem (2.) (MNB Economania / GeoLectures szakmai programsorozat) Lord Meghnad Desai: a Lordok Házának tagja és az LSE professzora George Osborne: volt angol pénzügyminiszter Andrew Rose: a University of California, Berkeley professzora Arjun Appadurai: a globalizáció világhírű amerikai antropológus Parag Khanna: globális stratéga, a World Economic Forum szakértője Bruno Giussani: a TED európai igazgatója

10 Neumann János Egyetem (korábbi Pallasz Athéné Egyetem, elődje: Kecskeméti Főiskola)
Együttműködés a duális képzés területén. Mérnökképzés gazdasági vonatkozású megerősítése. Felsőfokú oktatás gazdaságba történő mélyebb beágyazódásának elősegítése. A fiatalok helyben tanulásának és helyben boldogulásának elősegítése. Reálgazdasági folyamatokkal is foglalkozó modern közgazdasági kutató, fejlesztő és oktatási központ létrehozása. Gazdálkodási és menedzsment alapszak.

11 Keleti Üzleti Akadémiai Központ (a Budapesti Gazdasági Egyetem keretén belül valósul meg)
Kelet-ázsiai nyelveket beszélő, a kelet-ázsiai országok, régiók kultúráját, gazdaságát ismerő fiatal szakemberek képzése. Az ázsiai gazdaságfejlesztési tapasztalatok becsatornázása a magyar termelékenység és versenyképesség növelése érdekében. Magyarország és a kelet-ázsiai országok közötti oktatási, kutatási, kulturális és gazdasági kapcsolatokat fejlesztése.

12 Pécsi Tudományegyetem Geopolitikai Doktori Alprogram (1.)
Az alprogram a PTE Földtudományi Doktori Iskolájának akkreditált programjának keretében indult az MNB szakmai és a Pallas Athéné Alapítványok anyagi támogatásával. Az elmúlt tanévekben vendégelőadók között köszönthettük Athanasios Orphanides-t, az MIT Sloan School of Management professzorát, korábbi ciprusi jegybankelnököt, André Sapir-t, belga közgazdászt, a Solvay Brussels School of Economics and Management professzorát, Antoine Godin – alkalmazott matematikust, a Kingston University London professzorát. 2017 szeptemberében immáron a 3. évfolyam indult 26 fővel.

13 Pécsi Tudományegyetem Geopolitikai Doktori Alprogram (2.)
Geopolitics of the Global South (2016) a Pécsi Tudományegyetem (PTE), az Universidad de Chile (UChile), az Universidade de São Paulo (USP), valamint a Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány (PADMA) társszervezésében Santiago de Chilében és São Pauloban. Geopolitikai folyamatok és lehetséges hatásaik (2017. június 30.) a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemmel és a Pallas Athéné Domus Concordiae Alapítvánnyal együttműködésében Kolozsváron.

14 Angol nyelvű transzdiszciplináris doktori alprogram Győrben
A győri Széchenyi István Egyetem az MNB szakmai támogatásával Transzdiszciplináris doktori alprogramot indított 2016 szeptemberében. Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Gazdálkodás- és Szervezéstudományok doktori képzésének keretében a meglévő, de átdolgozott management specializáció mellett indul az új szemléletű, angol nyelvű transzdiszciplináris alprogram. A program célja, hogy olyan széles látószöggel és nyitott gondolkodással rendelkező doktoranduszokat képezzen, akik majdan vezető szerepet tölthetnek be Magyarország és a Kárpát-medencei régió társadalmi- gazdasági életében. 2017-ben immáron két évfolyamon 37 fő folytatja tanulmányait a Magyarországon egyedülálló képzésben. Az MNB Kiválósági Ösztöndíjprogram keretében az Egyetemen a 2016/2017. és a 2017/2018. tanévben is hallgató kapott támogatást.

15 Miskolci Egyetem Az együttműködés célja a közgazdaságtani oktatás támogatása, a tudományos infrastruktúra fejlesztése, a szakmai kutatások és publikációk számának gyarapítása, valamint a gazdasági-pénzügyi kultúra és tudatosság színvonalának növelése. Az intézményi kooperáció magában foglal egy közgazdász hallgatók számára biztosított, célzott ösztöndíjprogramot, A Vállalkozáselmélet és Gyakorlat Doktori Iskola, valamint az MBA képzés támogatását, Közös rendezvények szervezését és lebonyolítását: hazai és nemzetközi szakmai konferencia, szakmai tanulmányút, kiállítás, nyilvános fórumok, külföldi vendégprofesszorok előadásai.

16 Soproni Egyetem Ösztöndíjprogram a nemzetközi gazdaság és gazdálkodás, valamint a pénzügyi és számviteli BA, MA és doktorandusz hallgatók számára. Oktatói és kutatói mobilitás elősegítése nemzetközi szinten. Szakemberképzés fejlesztése Sopronban magyar, angol és német nyelven. A szakkönyvtár fejlesztése. Nemzetközi Tudományos Konferencia szervezése angol nyelven PhD és MA hallgatók részére. Lámfalussy Sándor Közép-európai Pénzügyi Szabadegyetem szervezése és lebonyolítása.

17 Károli Gáspár Református Egyetem
Bocskai István Szakkollégium szakmai tevékenységének támogatása. Gazdaságpszichológiai kutatások. Ösztöndíj gazdálkodási és menedzsment alapképzés és gazdaságpszichológia, üzleti etika szakirányú továbbképzési szak hallgatói számára. Konferenciák szervezésének támogatása. Könyvtárfejlesztés támogatása.

18 MNB Kiválósági Ösztöndíjprogram
Az MNB a jegybank tevékenységéhez kapcsolódó magyar és idegen nyelvű gazdaságtudományi alap-, és mesterképzési szakokon országos kiválósági ösztöndíjprogramot indított a 2016/2017. tanévben, mely immáron a 2. alkalommal kerül megrendezésre: kiemelkedő tanulmányi-, tudományos- és közösségi teljesítményt nyújtó nappali munkarendű, állami ösztöndíjas és önköltséges hallgatóknak, 10 hónapon keresztül havi 30 000 Ft ösztöndíj, képzési szintenként a nappali munkarendű hallgatók maximum 3-3 százaléka részesülhet, finanszírozási formától és állampolgárságtól függetlenül, a 2016/2017. tanévben 27 magyarországi felsőoktatási intézmény több mint 400 hallgatója részesülhetett az ösztöndíjban. A 2017/2018. tanévben 500 fő támogatása a cél. Idén már a felsőoktatási intézmények észrevételeivel és tapasztalataival is kibővítésre került a program.

19 Az MNB Kiválósági Ösztöndíjak átadása

20 Tiszaroffi Ösztöndíjprogram
A „Tiszaroffi Ösztöndíjpályázat” célja a kistérség felzárkóztatása és hátrányos helyzetének mérséklése a Tiszaroff, Tiszabura, Tiszagyenda, Kőtelek, Tiszasüly, Tiszabő településeken élő, felsőoktatási intézményben tanuló hallgatók tanulmányai támogatásának segítségével. A 2015/2016. tanévben 45, míg a 2016/2017. tanévben több mint 50 hallgató részesült ösztöndíjban. A 2017/2018. tanévben már a középiskolások és doktoranduszok is pályázhatnak.

21

22

23 MNB Gyakornoki program kibővítése
Az MNB gyakornoki programokat szervez alap- és mesterképzési szakon tanulmányokat folytató hallgatók számára. A hallgatók számára a kötelező szakmai gyakorlati lehetőségen felül általános gyakorlatszerzésre is mód nyílik. Az MNB, mint duális vállalati partner, duális szakmai gyakorlati helyet biztosít a duális gyakornokok részére, mind műszaki, mind gazdaságtudományi alapképzéseken.

24 Az MNB duális gyakornoki programjának első résztvevői

25 „70 éves a forint” vándorkiállítás
A Magyar Nemzeti Bank a forint 70. születésnapjára érmekibocsátás, valamint több régióban elérhető, időszaki kiállítássorozat keretében emlékezik. A tárlat a forint pénzrendszer teljes történetét felöleli, fókuszában a forint augusztus 1-jei bevezetése óta eltelt 70 év gazdaságtörténeti, numizmatikai bemutatása áll. A kiállítás-sorozat első állomása a Budapesti Corvinus Egyetem, ahol a tárlat augusztus 1. - szeptember 30. között volt megtekinthető. A kiállítás további állomásai Miskolc, Eger, Debrecen, Kecskemét és Győr voltak. A kiállítás minden alkalommal felsőoktatási intézményekkel együttműködésben valósult meg.

26 A „70 éves a forint” című vándorkiállítás (részlet a kiállított tárgyakból)

27 MNB Summer School of Economics
A Magyar Nemzeti Bank 2017-ban indította el a Budapesti Corvinus Egyetem szakmai közreműködésével az MNB Summer School of Economics programját. A nyári egyetem célja, hogy egy nemzetközileg is versenyképes program kerüljön megrendezésre elsősorban külföldi hallgatók számára, melynek révén bilaterális szakmai együttműködések is kialakulhatnak külföldi egyetemekkel, jegybankokkal.

28 MNB Oktatási és Tudományos Kör Egyesület létrehozása
A Magyar Nemzeti Bank Oktatási és Tudományos Kör Egyesülete 2017 decemberében kezdi meg munkáját. Főbb célok: Elsősorban a tagok közgazdasági, pénzügyi, valamint interdiszciplináris szakmai és tudományos tevékenységének összehangolása, tudományos fejlődési és képzési lehetőségek biztosítása; a tagok és egyéb kapcsolódó közgazdasági, pénzügyi szakmai és tudományos munkában érdekelt jogi személyek szorosabb kapcsolatának elősegítése, civil fogyasztóvédelmi szervezetek tevékenységének közvetett támogatása; a pénzügyi kultúra erősítése, terjesztése és a pénzügyi tudatosság fejlesztése mind a tagságon belül, mind a tagságon keresztül szélesebb társadalmi csoportokban.

29 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Jegybanki oktatási programok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések