Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Digitális kompetenciák, áttekintés és lehetőségek a felnőttképzésben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Digitális kompetenciák, áttekintés és lehetőségek a felnőttképzésben"— Előadás másolata:

1 Digitális kompetenciák, áttekintés és lehetőségek a felnőttképzésben
Rákosi Szilvia, szakértő, NJSZT

2 Digitális munkaerő-piaci igények
Forrás: Informatikai Vállalkozások Szövetsége, Oktatási munkacsoport ( )

3 Digitális kompetenciák - helyzetkép
Digitális Oktatási Stratégia megállapításai: „több millió honfitársunk nem rendelkezik a mindennapi élethez szükséges digitális alapkompetenciákkal; relatíve kevesen jutnak el a digitális írástudás magasabb szintjeire; kevesen jelentkeznek és fejezik be sikeresen az IKT szakmai képzéseket; az IKT és a digitális tanulás potenciáljának kihasználása a felnőttkori tanulás területén igen alacsony; a felnőttek motivációja hiányzik a tanuláshoz; a kis- és középvállalkozások nem tartják fontosnak az alkalmazottaik kompetenciafejlesztését; nehéz az eligazodás, különösen az informatikai képzések között, nincs átlátható, egységes értelmezése a digitális kompetenciáknak; !? stb.”

4 DIGCOMP DigComp: A digitális kompetencia értelmezésének és fejlesztésének európai keretrendszere 1.0 (2013), 2.0 (2016) A digitális kompetenciák területei: Információ és adatműveltség Kommunikáció és együttműködés Digitális Tartalom készítése Biztonság Probléma megoldás DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use 2.1 (2017) 8 szint: kezdőtől a professzionális használóig

5 IKER - Infokommunikációs Egységes Referenciakeret
- A digitális kompetenciák szintjeinek leírása 1-től 4-ig Felnőttképzési programok IKER1, IKER2 Önértékelő eszköz - tanulási eredmények deszkriptorai szerint =mit tud? mire képes? IKER3 fejlesztése – GINOP és a VEKOP tevékenységek között

6 Digitális készségek? Osztrák felmérés:
A megkérdezettek 84%-a úgy érezte, hogy "nagyon jó" vagy "jó" ismerete van a digitális készségekről. A valóságban 49% rosszul teljesített a gyakorlati teszteken. A meglévő digitális készségek túlbecslésének tendenciája világméretű jelenség.

7 Forrás: http://ecdl.ch

8 Forrás: http://ecdl.ch

9 Forrás: http://ecdl.org/media/digcomp_brochure.pdf

10 Az ECDL nemzetközi adatai
ECDL Foundation – 1997-től ICDL – az Európán kívüli országokban Elérhető 41 nyelven Több mint 100 országban Világszerte vizsgaközpont Több mint regisztrált hallgató

11 Az ECDL nemzetközi adatai
ECDL TOP 10 – a regisztrált hallgatók száma alapján 2016 végéig

12 Ahol már felismerték és hatékonyan alkalmazzák az ECDL előnyeit

13 Ahol már felismerték és hatékonyan alkalmazzák az ECDL előnyeit

14 Ahol már felismerték és hatékonyan alkalmazzák az ECDL előnyeit

15 ECDL (ICDL) Kínában 5 NEW STRATEGIC PARTNERS ACCREDITED IN CHINA TO OFFER ICDL Apple Jam Technology(Beijing) Ltd. (苹果酱科技(北京)有限公司) - Beijing and surrounding areas near Beijing (北京以及北京周边地区) AMI Science & Technology Co. Limited (香港艾麦科技贸易有限公司) – Nanjing and surrounding areas near Nanjing (南京以及南京周边地区) Wintour Technology & Education (问途教育咨询有限公司) - Guangzhou, Hangzhou and surrounding areas near Hangzhou (广州,杭州以及杭州周边地区) Shang Hai Zi Jing Information Technology Pte Ltd (上海紫旌信息科技有限公司) – Shanghai (上海) Beijing Sihool Technology Pte Ltd (北京习和科技有限公司) – Shenzhen, Foshan (深圳,佛山)

16 ECDL (ICDL) Kínában 5 NEW STRATEGIC PARTNERS ACCREDITED IN CHINA TO OFFER ICDL Apple Jam Technology(Beijing) Ltd. (苹果酱科技(北京)有限公司) - Beijing and surrounding areas near Beijing (北京以及北京周边地区) AMI Science & Technology Co. Limited (香港艾麦科技贸易有限公司) – Nanjing and surrounding areas near Nanjing (南京以及南京周边地区) Wintour Technology & Education (问途教育咨询有限公司) - Guangzhou, Hangzhou and surrounding areas near Hangzhou (广州,杭州以及杭州周边地区) Shang Hai Zi Jing Information Technology Pte Ltd (上海紫旌信息科技有限公司) – Shanghai (上海) Beijing Sihool Technology Pte Ltd (北京习和科技有限公司) – Shenzhen, Foshan (深圳,佛山)

17 ECDL Magyarországon Az ECDL magyarországi bevezetése: 1997. december
folyamatosan működő és megújuló, minőségbiztosított rendszer, Akkreditációs Bizottság, Minősítőbizottság, ECDL Iroda 18 év feletti regisztráltak száma az ECDL rendszerben: (52,9%)

18 ECDL Magyarországon Vizsgák száma modulonként
(1 hallgató átlagosan 4,83 vizsgán vesz részt.) modul nem felelt meg megfelelt Adatbázis-kezelés 37843 203190 ADVANCED Adatbázis-kezelés 11 13 ADVANCED Prezentáció 5 ADVANCED Szövegszerkesztés 14 36 ADVANCED Táblázatkezelés 28 111 CAD 16 134 Elektronikus aláírás 15 197 IKT pedagógusoknak 1 128 IT biztonság 291 5767 Képszerkesztés 2290 23712 OCR/JAWS 54 Online alapismeretek 31194 337831 Prezentáció 27283 300383 Számítógépes alapismeretek 70968 542816 Szövegszerkesztés 56167 363497 Táblázatkezelés 69473 271655 Webszerkesztés 4640 34332

19 ECDL a magyarországi munkáltatói igényekben 2017 szeptemberében:

20 Foglalkozások, amelyekhez ajánlott és/vagy feltétel az ECDL (a teljesség igénye nélkül)
Adminisztrációs, pénzügyi, ügyfélszolgálati munkakörök: logisztikai adminisztrátor, intézeti ügyintéző, számla elemző, számlázó munkatárs, asszisztens, irodavezető, ügyfélszolgálati munkatárs, irodai írnok, személy- és munkaügyi ügyintéző, iskolatitkár, pénzügyi ügyintéző, igazgatási ügyintéző, titkársági ügyintéző, gazdasági ügyintéző, főkönyvi könyvelő, pénzügyi,-gazdálkodási előadó, gazdasági ügyintéző, gazdálkodási előadó, kisegítő nyilvántartó

21 Foglalkozások, amelyekhez ajánlott és/vagy feltétel az ECDL (a teljesség igénye nélkül)
Humán munkakörök: pszichológus, nyelvtanár, tanácsadó, óvodapedagógus, óvodavezető, tanító, fogorvos, könyvtáros, diplomás ápoló, szemész, beteghordó, nőgyógyász, sebész, szakasszisztens, Fül-orr gégész, reumatológus, szakápoló, belgyógyász, gastroenterológus, FMRO szakorvos, pedagógiai asszisztens, védőnő, szociális ápoló és gondozó, művelődésszervező-könyvtáros, pedagógus, családsegítő

22 Foglalkozások, amelyekhez ajánlott és/vagy feltétel az ECDL (a teljesség igénye nélkül)
Egyéb munkakörök: German Speaking Support Ambassador, pályakezdő munkatárs francia nyelvtudással, Application Administrator, Work-out Manager, munkavédelmi előadó, belső ellenőr, ügyvivő szakértő, versenyreferens, jegyző, intézményvezető, főelőadó, karbantartó, hatósági igazgatási szakügyintéző, élelmezésvezető, köznevelési szakmai referens, hatósági ügyintéző, útépítő és fenntartó technikus, tagintézmény-vezető, közegészségügyi-járványügyi szakügyintéző

23 Munkáltatók, ahol előny és/vagy szükséges az ECDL bizonyítvány megléte (a teljesség igénye nélkül)
Üzleti szektor: IT Services Hungary, Focus Consulting Kft., Erinum Capital Zrt., PpS International Hungary Kft., stb… Állami szektor: Oktatási Hivatal, Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal, Belső-Pesti Tankerületi Központ, Bátonyterenyei Polgármesteri Hivatal, Szolnoki Tankerületi Központ, Községi Önkormányzat – Szászberek, stb… Egyéb: Magyar Tudományos Akadémia Titkársága, Kiszombori Szociális És Gyermekjóléti Intézmény, Beledi Általános Művelődési Központ, stb…

24 GINOP 6.1.2 kiemelt projekt és ECDL
A digitális munkavállalói ismeretek megszerezésének lehetősége - VIZSGAMENTESSÉG 2 MODULBÓL

25 Digitális szakadék csökkentése (IKER képzések)
GINOP Digitális szakadék csökkentése (IKER képzések) Mutatók Célérték Tényérték Digitális kompetenciafejlesztési képzésen résztvevők száma Digitális kompetenciafejlesztés keretében tanúsítványt szerzők A kompetencia-alapú képzésekben bevezetett új tananyagok 4 db 2 db Referencia keretrendszer száma 1 db A képzésben résztvevő alacsonyan képzettek száma (a programba lépéskor legfeljebb alapfokú (ISCED 1) vagy alsó középfokú (ISCED 2) végzettséggel rendelkező résztvevők) A képzés során tanúsítványt, vagy bizonyítványt szerző, a programba lépéskor legfeljebb alapfokú (ISCED 1) vagy alsó középfokú (ISCED 2) végzettséggel rendelkező résztvevők száma

26 Pedagógus-továbbképzés és ECDL
277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről 5. § (2) A hétévenkénti továbbképzés …. teljesíthető ah) az információ-technológiai eszközök nyújtotta előnyök teljes körű kihasználása érdekében az informatikai írástudást szolgáló Európai Számítógép-használói Jogosítvány: ECDL, ECDL START vagy ECDL Select elvégzését igazoló okirat megszerzésével. (értsd: ECDL STANDARD, ECDL BASE) 4 modulos – ECDL BASE = 120 kreditpont 7 modulos – ECDL STANDARD = 120 kreditpont nem szükséges akkreditált tanfolyamra járni, a felkészülés az egyedi igényeknek, lehetőségeknek megfelelően történik: otthoni tanulás, konzultáció, távoktatás, stb.

27 Célcsoport óvodai nevelésben, iskolai nevelésben-oktatásban,
kollégiumi nevelésben-oktatásban részt vevő pedagógusok

28 A kötelező hétévenkénti továbbképzés teljesítése, azaz a 120 kreditpont megszerzése: ECDL BASE
kötelező modulok: Számítógépes alapismeretek Online alapismeretek Szövegszerkesztés

29 A kötelező hétévenkénti továbbképzés teljesítése, azaz a 120 kreditpont megszerzése: ECDL BASE
választható modulok: Táblázatkezelés Adatbázis-kezelés Prezentáció Képszerkesztés Webszerkesztés IT biztonság IKT pedagógusoknak E-hitelesség, e-aláírás

30 A kötelező (további) hétévenkénti továbbképzés teljesítése, azaz a 120 kreditpont megszerzése: ECDL STANDARD kötelező modulok: Számítógépes alapismeretek Online alapismeretek Szövegszerkesztés Táblázatkezelés

31 A kötelező (további) hétévenkénti továbbképzés teljesítése, azaz a 120 kreditpont megszerzése: ECDL STANDARD választható modulok: Adatbázis-kezelés Prezentáció Képszerkesztés Webszerkesztés IT biztonság IKT pedagógusoknak E-hitelesség, e-aláírás

32 IKT pedagógusoknak modul
Bevezetve: 2016 október Követelmény: IKT pedagógusoknak Syllabus Vizsgafeladatok: mintafeladatok elérhetőek a honlapról

33 Felkészülés ingyenes képzési lehetőségek (pl. GINOP-6.1.2) konzultáció
otthoni tanulás ingyenesen letölthető tankönyv:

34 Felkészülés Tanfolyam tartása az NJSZT által kidolgozott oktatási anyag alapján kötelező a felkészítésen való részvétel ajánlott óraszám: óra igazolás kiadása a képzésen való részvételről rugalmas képzési forma: önálló tanulás + kontakt órák, konzultációk átadásra kerülő további segédanyagok

35 Vizsgáztatás IKT pedagógusoknak ECDL modulvizsga
a vizsgáztatásra bármelyik ECDL vizsgaközpont jogosult (a felkészítésen való részvétel nem szükséges) vizsgaszabályzatban rögzített feltételek

36 Akkreditált pedagógus-továbbképzési program
Cím: Infokommunikációs technológia (IKT) pedagógusoknak – felkészítés ECDL vizsgára Alapítási engedély száma: /2017 Óraszám: 30 óra Az NJSZT a továbbképzés szervezésének jogát bármelyik képző intézmény részére rendelkezésre bocsátja

37 "A fejlődés ellen nincs gyógymód
"A fejlődés ellen nincs gyógymód. Meg fog hiúsulni minden olyan törekvés, hogy biztonsági csatornákat találjunk a haladás mai, robbanékony változatai számára. Csak a szükséges emberi tulajdonságokat emelhetjük ki: türelem, rugalmasság, intelligencia". Neumann János ( )

38 ECDL fejlesztések A meglévő modulok folyamatos frissítése
Social Media (Közösségi média) modulfejlesztés Mesterséges Intelligencia és robotika tananyag fejlesztés (Horizon 20/20 Ausztriával közösen)

39 Rákosi Szilvia, ECDL Iroda
Köszönöm a figyelmet! Rákosi Szilvia, ECDL Iroda


Letölteni ppt "Digitális kompetenciák, áttekintés és lehetőségek a felnőttképzésben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések