Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kandó Kálmán
2
Kandó Kálmán Magyar mérnök, a nagyfeszültségű, háromfázisú, váltakozó áramú vontatás első alkalmazója, mozdonyoknál a fázisváltó kidolgozója, a vasút-villamosítás úttörője. EMLÉKTÁBLA KANDÓ KÁLMÁN, MAGYAR GÉPÉSZMÉRNÖK TISZETELETÉRE
3
Kandó Kálmán Életpályája
Régi, nemesi családból származott. Szülei a fasori gimnáziumból a Kármán Mór alapította Gyakorlóiskolába (a Trefortba) íratták át. AZ ELTE TREFORT ÁGOSTON GYAKORLÓISKOLA ÉPÜLETE
4
Kandó Kálmán Életpályája
1888-ban beíratkozott a budapesti József Műegyetemre. A villamosság korán felkeltette az érdeklődését. 1892-ben kapta meg gépészmérnöki oklevelét. A JÓZSEF MŰEGYETEM (XI. KERÜLET, BUDAFOKI ÚT)
5
Kandó Kálmán Életpályája
1893-ig a haditengerészetnél szolgált. A Compaigne de Fives- Lille villamos gyárának tervezési osztályán kapott állást. A gyárban az indukció motorok gyártására kidolgozott egy új szerkesztési-számítási eljárást, amely a gazdaságos villanymotorok gyártását tette lehetővé. MÁV V44 „RADONY” MOZDONY
6
Kandó híre eljut Mechwart Andráshoz.
Kandó Kálmán A Ganzban Kandó híre eljut Mechwart Andráshoz. Az ifjú mérnök hamarosan bevezeti az indukciós motorok hazai gyártását. Kiépíti a transzformátorépítési hálózatot. GANZ TRANSZFORMÁTOR 1885-BŐL
7
1895-től a szerkesztési osztály vezetője. Új motorsorozat megalkotása.
Kandó Kálmán A Ganzban 1895-től a szerkesztési osztály vezetője. Új motorsorozat megalkotása. Amerikai tanulmányútja során felismeri, hogy az egyenáramú vontatás gazdaságtalan és hosszabb távú szállításra sem alkalmas. A Rete Adriatica vállalattól megkapja első nagy megrendelését.
8
Kandó Kálmán A Valtellina-vasút
MOZDONY A VALTELLINA-VASÚTON A VALTELLINA-VASÚT ÚTVONALA
9
Kandó Kálmán A Valtellina-vasút
A vasút villamosítására Kandót kérték fel. Rekordidő alatt készült el az átalakítás: szeptember 4-től október 15-ig tartott. Energiaforrása az ott található folyóra telepített vízierőmű volt.
10
Kandó Kálmán Képek a munkálatokról
11
Kandó Kálmán A Valtellina-vasút mozdonyai
Kétféle mozdonyt építettek; míg az utasokat motorkocsik, addig a rakományt tehermozdonyok szállították. A MOTORKOCSIK EGYIKE JELENTŐS TEHERVONAT
12
Kandó Kálmán Magyarországi sikerek
Kandó, miután befejezte a Valtellina-vasút villamosítását, Magyarországon is meg akarta valósítani a villamos üzemet. 1923: próbaüzem a Budapest-Alag vasútvonalon. A MÁV a Budapest-Hegyeshalom vonalat is villamosítani akarja. 1930-ban kezdődtek el a munkálatok.
13
Kandó Kálmán Szabadalmai
1895 és 1929 között megadott szabadalmainak száma 69. A szabadalmak a villamosvasúti motorok, többfázisú váltóáramú motorok, önműködő kapcsolóberendezések, felsővezetékek és erőátviteli telepek témái közé csoportosíthatók.
14
1931. január 13-án hirtelenül halt meg.
Kandó Kálmán Halála 1931. január 13-án hirtelenül halt meg. Nem érhette meg, hogy befejezzék a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalat. A munkálatokat Ratkovszky Ferenc és Mándi Andor fejezik be. A Kerepesi temetőben helyezik örök nyugalomra.
15
Kandó Kálmán A korai villamos mozdonyok
16
Készítették: Bruckner Vince és Tomasz Máté
Kandó Kálmán VÉGE Készítették: Bruckner Vince és Tomasz Máté
17
Kandó Kálmán Források
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.