Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vasúti piac hazai és európai változásai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vasúti piac hazai és európai változásai"— Előadás másolata:

1 A vasúti piac hazai és európai változásai

2 Vasúti trendek rövid es középtávon
2 2 2

3 A főbb európai piacok ipari termelésében jelentős csökkenés mutatkozik
Kiválasztott ipari mutatók A múlt évhez viszonyított változás (%-ban) A válság kezdete A válság hatása széles körben elterjedt az egyes iparágak között Egyenlőre nincs jele a fejlődésnek Autógyártás (FR) Ipari termelés-üzemanyag (FR) Ipari termelés-tőkejavak (GER) Acéltermelés (GER) Ipari termelés-vegyszerek (FR) Ipari termelés-olaj, gáz (UK) Tartós javak (UK) Ipari termelés-vegyszerek (FR) Forrás: World Bank, Bloomberg, Booz& Company analysis

4 A vasúti árufuvarozási piac alakulása (2008)
Nov/Dec December Január 2009 -10 -10 -13 -20 -15 -18 -19 -20 -22 -30 -33 -40 -37 -40 Forrás: Press search, BCG analysis -50

5 Jobb kondíciók az európai vasúti árufuvarozási piacon
Nagyobb attraktivitás a vasúti árufuvarozásban

6 A vasúti árufuvarozás versenyelőnye
Vízi szállítás Közút Légi fuvarozás Lassú szállítási mód Rugalmatlan Eszközállomány romlik Tömegáru szállítására korlátozottan képes Útvonal korlátozások Környezetszennyező Kapacitáskorlátozott Drága Környezetszennyező Vulkánkitörés

7 A Klímaváltozás az EU kiemelt területe
A vasút károsanyag-kibocsátása lényegesen alacsonyabb, mint a közúti közlekedésé. Gazdasági növekedés Szállítmányozási szükséglet CO2 A vasút a megoldás

8 Felmerülő igények a vasúti szállítás hatékonyabbá tételére
8 8 8

9 Állami támogatások rendszerének megváltoztatása
Az állami támogatások mértékének egységesítése és kiterjesztése az összes piaci szereplő számára A támogatási összegek rossz elosztása, a gazdasági válság visszahozhatja az elavult támogatási mechanizmusokat és csak az állami vasutak maradnak életben Fejlesztési alapok igazságosabb elosztása 9 9 9

10 Közép – európai kitekintés
Magyarország MÁV Csoport Állami tulajdonú vállalat, erős állami támogatás HZ Cargo (Horvátország) 7 magyar magánvasúttal van megállapodásuk a határforgalomra. Több millió eurós állami támogatást kapnak a kombinált fuvarozásra.A piac 30%-ban liberalizált GYSEV – Cargo Zrt. Állami tulajdonú vállalat, fokozott állami támogatás PSZ PSZ nem csak Rail Cargo Hungaria forgalmakat támadja, hanem más magánvasutak forgalmait. Zssk-tól bérel mozdonyokat Zssk Cargo (Szlovákia) Magas, több mint 97%-os piaci részesedés, erős anyavállalati támogatás. A magánvasutak csak rövid tranzit forgalmakban jelentenek konkurenciát LTE Slovakia, LTE Czechia, LTE Hungaria A Porr tulajdonú cégcsoportnak Közép-Európában mindenhol van már magánvasútja. UZ (Ukrajna) 20%-os bérköltség csökkentést értek el a megfelelő intézkedések bevezetésével. A volumencsökkenés 18%-os volt 2009-ben. Az Ukrán vasúttársaság így kb. 395 millió tonnát szállított el. A nehézségeket UZ állami hitelekből fedezni CFR-Marfa (Románia) 2011-ben privatizálják. Erős magánvasúti forgalom kezd kibontakozni.29 millió tonnás volumen 2009-ben Erős állami támogatás

11 Szabad hozzáférés biztosítása
A pálya hozzáférési díjak csökkentése Díjrendszer megállapításánál figyelembe kell venni a többi szállítási mód infrastruktúrához való hozzáférésének költségeit Egyenlő elbírálás a menetvonalak igények elbírálásánál Diszkrimináció mentes pálya hozzáférési díjak biztosítása A pályahasználati díjak nagy eltérést mutatnak Nyugat és Kelet Európa között 11 11 11

12 Magyar Vasúti piac változásai
12 12 12

13 A magyarországi vasúti árufuvarozási piac megoszlása (2008)
RCH

14 Meddig lehet versenyképes a magyar vasúti árufuvarozás?
politikai szerepvállalás szakmai lobby intézkedések hiánya 100 kg válság 20 kg jogharmonizáció (pl vasúti csomagok) technológia harmonizálása (pl ERTMS) infrastruktúra fejlesztés (TEN-T) Duna stratégia egészséges verseny környezeti károk (külső költségek zaj, Megatruck) erőteljes lobby a vasutak bevonásával (CER) nemzetközi szerkezetátalakítás költségoptimalizálás koncentrált sales tevékenység (rugalmas piaci szereplővé válás) befektetés fejlesztések merger egységes közlekedés fejlesztési stratégia ? (gyakori miniszterváltás nem segítette elő a megvalósítást) Magyarország geopolitikai helyzeti előnye ? (közúti infrastruktúra fejlesztés, pályázati programok, logisztika) befektetői programok? (vasúti összeköttetés kiépítése) 2008-ban 2000 Mrd Ft tőkeberuházás maradt el a vasúti ágazatból Az ÖBB 3 projektet indít a Duna stratégia témában világos közlekedéspolitikai célok – ne csak forrásmegvonás vasútbarát politika (egészséges verseny támogatása) vasúti infrastruktúra fejlesztés (lassújelek, alulfinanszírozás) használatarányos útdíj, PHD Környezeti károk (Megatruck, külső költségek) intermodalitás támogatása szakmai összefogás piaci szereplők hazai

15 Rail Cargo Hungaria www.railcargo.hu www.railcargo.hu 15 15
15 15 15

16 8,7 milliárdos fejlesztés/év Mozdonypark Modern IT rendszerek
Szakmai know-how elavult vagonpark nem rendelkeztünk mozdonyparkkal elavult IT rendszerek Átláthatatlan finanszírozás

17 A Rail Cargo Austria 3 fázisos stratégiája
Európa 3. legnagyobb vasút – logisztikai szolgáltatója! SNCF RZD RCA DB 1. fázis (kezdés 1999-től) Tevékenység kiterjesztés 2. fázis (kezdés 2007-től) Tevékenységi területek megújítása Hálózati működés újra strukturálása 3. fázis (kezdés 2010-től) Phase 3 (starting from 2010)

18 A privatizáció jó döntés volt mind a vállalat, mind pedig a magyar gazdaság számára
SPA megkötése 2010 végéig – létszám garancia!! 8,7 milliárd forintos fejlesztések megkezdése – új vagonok, mozdonyok!! Szinergiák megtalálása, forgalom növelés – forgalom átterelése Mo-i szakaszra!! Know-how átadása, IT fejlesztések – SAP elindult, szállítási út optimalizálás Nyereséges konszern szinergiában működő erős cég saját mozdony flottával – Minőségi szolgáltatás garantálása az ügyfél számára Együttműködés a MÁV-val, mint stratégiai szolgáltatóval (pályahasználat, vontatási szolgáltatás, biztonság) Fejlesztések elmaradása Biztonságos üzemvitel biztosításának veszélye Erős forgalomvesztés Veszteségek finanszírozása (2008 – 5,7 milliárd; ,4 milliárd) adófizetők A magánvasutak erőteljes piacnyerése MÁV Cargo drasztikus karcsúsítása

19 Mission

20 Vision

21 Rugalmas kereskedelmi szolgáltatás
Nemzetközi partnerhálózat Vasúti fuvarozás Tanácsadás, know-how Rugalmas kereskedelmi szolgáltatás Kombinált fuvarozás, szállítmányozás Modern informatikai megoldások Belső vasútüzem működtetése Iparvágány

22 Építőanyag és iparcikk -31,39%
A Rail Cargo Hungaria volumene az európai átlaghoz képest mérsékelten csökkent Építőanyag és iparcikk -31,39% Mezőgazdaság és faáru -14,12% Autó és vegyipar -20,62% Általános visszaesés Építkezések -12% Ro-La -26,82% Kíséretlen Kombi -18,15%

23 Köszönöm a figyelmet! 1133 Budapest, Váci út 92. cargo@railcargo.hu
23


Letölteni ppt "A vasúti piac hazai és európai változásai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések