Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlajos Orsós Megváltozta több, mint 6 éve
1
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal
A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia Tempus Közalapítvány, május 5. Temesi József, egyetemi tanár, Bologna tanácsadó BCE NFKK ügyvezető igazgató
2
Hans de Wit és kutatótársainak összefoglaló tanulmánya
Források Hans de Wit és kutatótársainak összefoglaló tanulmánya OECD kutatási összefoglaló (2004) Fulbright program ( ): „Higher Education in the 21st Century” A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia. Tempus Közalapítvány, május 5.
3
A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
4
Hagyományos fogalom: nemzetközi oktatás (International Education)
Értelmezés: nemzetközi tanulmányok, multikulturális oktatás, külföldi tanulmányutak, akadémiai mobilitás. Új fogalom: határokon túlnyúló oktatás (Transnational Education, Global Education) Értelmezés: oktatás határok nélkül, offshore oktatás, oktatási szolgáltatások nemzetközi kereskedelme + a hagyományos formák A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
5
Együttműködés Verseny (Van der Wende, 2001)
Paradigmaváltás: Együttműködés Verseny (Van der Wende, 2001) Stratégiai szövetségek Regionalizálódás (Bologna folyamat!) A politika és az ideológia befolyása A szakképzettség migrációja (skillled migration – OECD 2004) Az oktatási szolgáltatások kereskedelme A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
6
Az 1990-es évek óta gyorsan terjedő jelenségek.
Az oktatás privatizációja és deregulációja ebbe az irányba ösztönzik az intézményeket. Új, magán „for profit” szlgáltatók jelennek meg. GATS-vita (Európában is, 1995 óta). A szolgáltatások világexportjában az oktatási export terjedelmét 3%-ra becsülik. A kereskedelem (trade) fontosabbá válik, mint a segély (aid). De: a hagyományos formák is tovább élnek. Bologna példa: Joint Programs Asia Link A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
7
Hagyományos formák (Knight, 2006):
Internationalization at Home: nemzetközi és interkulturális komponensek a tantervben és az oktatásban Internatioanlization Abroad: a nem-kereskedelmi típusú mobilitás minden formája Emberek: hallgatói, oktatói mobilitás Programok: együttműködések formájában Intézmények: kihelyezett tagozatok A Bologna-folyamatban ezek támogatásán van a hangsúly. A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
8
A kereskedelmi típusok kínálati oldalról történő megközelítése
Határokon túlnyúló szolgáltatások: a távoktatás minden formája. Nincs szükség a fogyasztó külföldi jelenlétére. Külföldön történő fogyasztás: a hallgató külföldön tanul (ez a legjellemzőbb). Létesítés: külföldi fiókintézmények, oktatási vállalkozások. Kereskedelmi jelenlétet jelent. Ideiglenes külföldön tartózkodás: oktatói munkavállalás külföldön. (Mindegyiknek megvan a nem-kereskedelmi párja. A statisztikai elkülönítés, számontartás nem megoldott). A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
9
Kereskedelmi jelenlét
Főleg programok kínálata: programot kínálnak külföldön. Szolgáltatók: ausztrál (1569 program, 37 intézmény kínálata külföldön), brit (1002, 79), USA, Új-Zéland, Kanada. Importőrök: Szingapúr, Malajzia, Hong Kong – Kína, India. Nemzeti stratégiák Kormányzati szabályozás: Kína, Malajzia, Korea Piaci szabályozás: Ausztrális, Hong Kong UNESCO/OECD Guidelines on Quality Provision in Cross-Border Higher Education A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
10
Kockázatok: különösen a fejlődő országokban
Lehetőségek: a nem-kereskedelmi és a kereskedelmi formák együttes használata, szabályozása A jövő kihívásai „Skilled migration”. A határokon túlnyúló, erősödő szolgáltatási verseny a hagyományos hallgatói mobilitás egyre komolyabb alternatívájává válik. Minderre a Bologna programalkotóknak is figyelniük kell. A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, május 5.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.