Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A nagyváradi villamoshálózat modernizációjának finanszírozása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A nagyváradi villamoshálózat modernizációjának finanszírozása"— Előadás másolata:

1 A nagyváradi villamoshálózat modernizációjának finanszírozása
8/23/2018 8:22 PM A nagyváradi villamoshálózat modernizációjának finanszírozása Csuzi István okleveles villamosmérnök, vezérigazgató Nagyváradi Helyi Közszállítási Vállalat (OTL RA Oradea) © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 1

2 A nagyváradi közszállítás “hőskorszaka”címszavakban
8/23/2018 8:22 PM A nagyváradi közszállítás “hőskorszaka”címszavakban Lóvasút tervek voltak már 1868-ban Gőzüzemű teherszállítás kezdete– 1882 augusztus Gőzüzemű személyszállítás– 1896 júniusa Villamos vontatású személyszállítás pályázatának nyertese a Nagyváradi Gőzmozdonyú Vaspálya Társaság, felvéve a Nagyváradi Városi Vasút elnevezést (N.V.V.) Nagyvárad Városi Tanácsának döntése alapján közfinanszírozás útján megkezdődik a kivitelezés A szükséges 550V-os tápfeszültség biztosítását 2 darab egyenáramú 185kW csúcsteljesítményű Ganz “unformer” áramátalakítóval oldották meg Sikeres villamos próbajáratok 1906 márciusában © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 2

3 Az NVV első villamosai a belvárosi forgatagban
3

4 NVV villamosok Nagyvárad központjában
1906 április 25-én ünnepélyes keretek között megindult az első hivatalos villamosjárat NVV villamosok Nagyvárad központjában 4

5 Kezdetben három vonalat létesítettek:
I-es vonal: Főpályaudvar – Fő utca – Bémer tér – Kishíd – Szent László tér – Kossuth Utca – Nagyvásár tér – Kolozsvári utca – Várad Velencei pályaudvar, (észak és kelet összekötése a központon keresztül) Egy év múlva ezt kettéosztották, úgy, hogy minden viszonylatnak a Szent László téren lett a végállomása, egy fő csomópontot kialakítva II-es vonal: Szent László tér – Teleky utca – Aradi út (központ-nyugat irány) III-as vonal: Szent László tér – Kert utca – Rhédey kert (központ-dél irány)

6 Útvonalhálózat A személyforgalomra használt vonalhálózat hamar eléri a 19,3 km-t, a teljes vágányhossz az iparvágánnyal együtt pedig 41,2 km-re nőtt Villamosvonalak térképe 1943-ból Villamosvonalak térképe 1957-ből

7 A nagyváradi közszállítás útvonalai 2010-ben
Ma: A hatvanas évektől a gyér forgalmú vonalak felszámolása 1994-ig tartott Ma összesen m egyvonalas hosszon van villamosforgalom Nagyváradon, az energiaellátást 5 táptrafós egység oldja meg. A nagyváradi közszállítás útvonalai 2010-ben

8 A nagyváradi villamosok:
Az első világháború előtt már 22 motorkocsi és 10 pótkocsi közlekedett A huszas évektől kezdve az NVV saját műhelyében is épített villamosokat, emellett elkészített még egy villamos meghajtású áruszállításra alkalmas mozdonyt is Az NVV - SSW meghajtású villamosai

9 A nagyváradi villamosok:
Az ’50-es években a craiovai Electroputere gyártól új, nagy befogadóképességű négytengelyes motorkocsikat rendeltek A craiovai Electroputere –„ pullmanos” motorkocsija

10 A nagyváradi villamosok:
A ’60-as években a bukaresti I.T.B. gyártól pedig kis méretű kéttengelyes villamosokat hoztak, amelyek csak egy vezetőállással rendelkeztek I.T.B. villamos a Kolozsvári út elején

11 A nagyváradi villamosok:
1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok Timiş szerelvény a Szent László téren

12 A nagyváradi villamosok:
A ’90-es évek közepétől Németországból vásárolt használt cseh gyártmányú, már akkor éves Tatra villamosokkal bővítettünk Pótkocsis Tatra villamos

13 A nagyváradi villamosok:
2008- fordulópont: Bécs után, először Nagyváradon! Siemens ULF villamos a Nufarul (Várad-Szőllősi) végállomáson

14 Autóbuszok Az ötvenes évektől fejlődött ki, rugalmasabb járatváltoztatást biztosítva Liaz autóbusz Nagyvárad központjában Mercedes Connecto autóbuszok a vállalat udvarán

15 Nagyváradi tömegközlekedés számokban
A járműparkunk és főbb statisztikai adatok 2006 végén: villamos: 42 drb. TATRA T4D / B4D, 22 drb. TATRA KT4D járatszámok: 5 (ebből 2 azonos útvonal két körkörös ellenkező irányban - azonos számjelzés színkülönbséggel: piros / fekete) autóbusz: 20 drb. Mercedes Conecto, 11 drb. LIAZ 5256, 5 drb. ROCAR U412, 8 drb. ROCAR U207, 1 drb. ROCAR U312, 3 drb. RENAULT VI, 10 drb. IKARUS 260 járatszámok: 9, főleg peremrészekre vonatkoznak Átlagutasszám: napi kb , éves mintegy személy HKV összszemélyzet: 685 ( akikből villamosvezető: 117, buszsofőr: 105, jegyellenőr: 27, vezető beosztás: 35 )

16 A járműpark modernizációjának megvalósítására, a 2007 februári 191-es tanácsi döntés alapján Nagyvárad Polgármesteri Hivatala az Európai Befektetési Banktól euró és a Dexia Kereskedelmi Banktól euró kölcsönt vett fel. A kölcsön célja: 10 drb villamos és 20 drb autóbusz beszerzése Egy sikertelen tenderkiírás után (2007 augusztus), az újraindított procedurában (2007 november) nyertest hírdethettünk a SIEMENS ROMÁNIA SRL személyében, miután egy lengyel fellebezést is elutasított a román illetékes hatóság (CNSC) A szerződés értelmében euró + ÁFA egységáron 10 darab Siemens ULF vadonatúj villamos érkezett Nagyváradra 2008 április 30 és 2009 április 2-a között az ULF technikai jellemzői minden követelménynek eleget tesznek, gazdasságos működése nem kétséges (25m hossz/2,4m széles, 45 ülő és 195 összszemély, 45 tonna maximális súly, max.70km/h sebesség) A garanciális megkötések 4 év/ km teljesíthető vállalások FONTOS KIKÖTÉS: az infrastruktura regenerálása és karbantartása

17 Az autóbusz tender 2007-től több fellebezési és bírósági lépcsőfokot megjárt procedúrákkal lett tarkítva, mai nap is tart a végkifejlet 2009 októberében sikerült a negyedik tendert lezárni, a nyertes székesfehérvári ALFA BUSZ Kereskedelmi KFT leszállította a 12 darab VOLVO LOCALO 12 m-es buszokat eurós egységáron A kialakult fizetésképtelenségére hivatkozva, bár megkésve, de 2010 márciusában lemondta a szerződés második részében szereplő 24 darab ATOMIC ALFA IVECO midibuszok szállítását, így kénytelenek voltunk velük szerződést bontani A megmaradt pénzösszeget ( euró) pedig a 34./2007 számú igencsak vitatható közbeszerzési törvény abszurditásai alapján eddig még nem sikerült felhasználnunk Az ALFA buszok szerződésbontás utáni garanciájának teljesítésére a kötbérekre és garanciákra letett biztosított összegét használhatjuk, euró értékben, partnerként csatlakozva a többi érdekelt félhez (pld. a debreceni INTERTANKER KFT-hez)

18 INFRA és SZUPRA STRUKTURÁLIS FEJLESZTÉSEK:
között: m teljes felújítás, euró értékben 2005: Nagyállomás-Olaszi között m javítás, euró között: m főjavítás, euró értékben 2008: villamos és buszmegállók modernizációja, euró 2000 és 2008 között összesen mintegy euró értékben volt külsős cégek által végzett felújítás, főjavítás, amiből a Városi Tanács közel eurós önrészt vállalt magára A krízis új helyzetet teremtett, csakis belső erőforrásból csupán euróból gazdálkodva sikerült közel m-et felújítani teljes síncserével, egy végfordulót pedig teljesen átépíteni 2010-re a nagyvásártéri kereszteződés (Cele 3 Crisuri-Centru Civic) teljes átformálása a terv, a tender nyertese mintegy euróért vállalta a komplett felújítást, beleértve 7 váltó teljes automatizálását is

19 Fejlődés irányai Villamos járműpark modernizálása (kijelzők, chopperek) Villamospályafelújítások: belvárosi hármaskereszteződés és hídszakasz főjavítása, váltók automatizálása Autóbusz parkunk bővítése: további autóbuszok vásárlása (2010) és a meglévő járművek fejlesztése (kijelzők, klíma) Elektronikus jegyrendszer integrált rendszerű bevezetése Forgalomirányítási rendszer (GPS monitorizálás) bővítése a trolibuszok bevezetési lehetőségének tanulmányozása a Nagyvárad metropolisz övezet felé való nyitás megkezdése a város rövid, közép és hosszútávú tömegközlekedési stratégiájának elfogadtatása a város döntéshozóival

20 Következtetések Az üzemeltetés, a befektetések, a munkadíjak mind közelítik az európai árszinteket Az összevető statisztikáink mérleghiányt mutatnak más nyugatibb városhoz képest harmada-ötöde a váradi jegyár vagy bérletár NAGYVÁRAD-i Helyi Közlekedési Vállalat (OTL) tarifái: 1 jegy 2 utazásra: kb.0,75 euro (3 lej) 1 havi bérlet minden HKV vonalra: kb.11 euro (45 lej) A finanszírozási terheket a Városi Tanács és a HKV általában közösen viseli % közti változó arányban

21 A villamos vontatású tömegközlekedés tartós fejlődését sajnálatosan rossz (pld. politikai!) döntések is gátolták, ám az életképessége a villamosközlekedésnek mindig erősebb volt és átvészelt mindenféle ellenszelet. A statisztikáink bizonyítják, hogy ma Nagyváradon a tömeg- közlekedés kb.75%-a villamosokon zajlik, ennek megfelelően kell a döntéseket előkészíteni és meghozni, de úgy, hogy az autóbusz közlekedést, mint kiegészítő és kiteljesítő szolgáltatást, szintén fel kell fejleszteni mihamarabb a gazdaságossági szintre. A fejlődéshez szükséges pénzeket nagyon nehéz megszerezni pld. pályázatok közösen Szeged (2009), Miskolc (2010) A 34-es közbeszerzési törvény pontosításokra szorul, nem egyértelműek az előírásai, nem permisszív és nem flexibilis, az életszerű módosítások egyszerűen lehetetlenek és törvénytelenek

22 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
8/23/2018 8:22 PM Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Várjuk Önöket Nagyváradon, látogassanak meg bennünket, állunk rendelkezésükre! BÁRHOL, BÁRMIKOR, HKV - OTL © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION. 22


Letölteni ppt "A nagyváradi villamoshálózat modernizációjának finanszírozása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések