Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Elektronikus ügyintézés 2018. január 1
Elektronikus ügyintézés január 1.-től – kötelezettségek, lehetőségek, tapasztalatok Németh Ágota Márta vezető e-közigazgatási szakértő NISZ Zrt. – Termék- és szolgáltatásfejlesztési osztály
2
Tartalomjegyzék Bevezetés E-ügyintézés folyamata, felülete
2 Tartalomjegyzék Bevezetés E-ügyintézés folyamata, felülete Elektronikus azonosítás Elektronikus kézbesítés Rendelkezés, meghatalmazás Elektronikus űrlap Dokumentumhitelesítés Egyéb e-szolgáltatások Statisztikai adatok
3
3 1. BEVEZETÉS
4
1,2 millió gazdálkodó szervezet
Küldetés, cél 4 Elektronikus ügyintézés kiterjesztése - Egységes Digitális Ügyintézési Tér a szervek és ügyfelek adminisztratív terheinek, költségeinek mérséklése, a közfeladatok gyors, gazdaságos, hatékony ellátása, az emberi beavatkozás szükségességének csökkentése, erőforrások és információk közös, hatékony felhasználása 4-5 millió polgár 1,2 millió gazdálkodó szervezet 5 ezer szerv
5
Elektronikus ügyintézés
5 EGYSÉGESEN HATÁRON ÁTNYÚLÓAN Építőkövek: szeüsz-ök, keüsz-ök 2015. évi CCXXII. törvény (Eütv.): e-ügyintézést biztosító szervek: 1. § 17. pont, ügy: 2. §, ügyfél: 1. § 48., 2. § (3)-(4) piaci igénybe vevő: 42/A. § együttműködő szerv: e-ügyintézést biztosító szerv + felsőoktatás 51. § kötelezett ügyfelek: 9. § (1) min. biztosítandó: 25. § (3) bekezdés 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (Eüvhr.) Kijelölés: 84/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet eIDAS (910/2014 EU) rendelet és végrehajtási jogi aktusai: azonosítás, átjárhatósági keret, bizalmi szolgáltatások. E-dokumentumok feldolgozása 2011/130/EU, 2014/148/EU határozat PAPÍRmentesen Hiteles e-dokumentum, másolatkészítés, megőrzés e-aláírás, e-bélyegző, időbélyegző, azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) központi dokumentumhitelesítési ügynök (KDÜ) E-dokumentum hiteles kézbesítése biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) és kapcsolódó tárhelyek SZEMÉLYES MEGJELENÉS NÉLKÜL Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatások Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) Egységes Elektronikus Ügyintézési Tér + bizalmi szolgáltatások hazai szabályozása: 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól 84/2012. (V. 21.) Korm. rendelet egyes, az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó szervezetek kijelöléséről 137/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására felhasználható elektronikus aláíráshoz és bélyegzőhöz kapcsolódó követelményekről 24/2016. (VI. 30.) BM rendelet a bizalmi szolgáltatásokra és ezek szolgáltatóira vonatkozó részletes követelményekről Európai uniós szabályozás: a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 910/2014. EU rendelet (eIDAS rendelet) eIDAS-hoz kapcsolódó végrehajtási jogi aktusok: 2016/650, 2015/1984, 2015/1501, 2015/1502, 2015/1506, 2015/1505, 2015/806, 2015/296 az illetékes hatóságok által a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján elektronikusan aláírt dokumentumok országhatáron átnyúló feldolgozására vonatkozó minimumkövetelményekről szóló 2011/130/EU határozat módosításáról szóló 2014/148/EU végrehajtási határozat Egyéb kapcsolódó új jogszabályok: 2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról Az e-ügyintézést preferálja:
6
Elektronikus ügyintézésre kötelezett szervezetEK
6 OBH szövetkezet magánnyugdíj-pénztár egyesület köztestület alapítvány önkéntes kölcsönös biztosító pénztár gazdasági társaság egyéni cég egyesülés európai részvénytársaság európai gazdasági egyesülés európai szövetkezet, területi szövetkezet vízgazdálkodási társulat erdőbirtokossági társulat állami vállalat egyes jogi személyek vállalata Külföldi székhelyű vállalat mo.-i fióktelepe közös vállalat végrehajtói iroda közjegyzői iroda szabadalmi ügyvivői iroda ügyvédi iroda európai területi társulás egyéni vállalkozó állam, helyi önkormányzat, költségvetési szerv, költségvetési szervek szabályai szerint gazdálkodó egyéb jogi személy ~79.000 IM Céginfó ~ KAMARÁK KKM 14 ~16.000 BM MÁK Alanyi hatály: 1,2 millió szervezet ~14.000 ~
7
Önkormányzat kategóriák
7 ig ASP csatlakozó ig ASP rendszercsatlakozó ig ASP interfészes csatlakozó nincs elektronikus ügyintézési rendszere van elektronikus ügyintézési rendszere A törvény által előírt minimális kötelezett-ségeket az ASP rendszerei teljesítik, +e-Papír csatlakozás (ASP koordinál) biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) – hivatali kapu/tárhely e-Papír (központi sablon) rendelkezési nyilvántartás (RNY) e-aláírás, e-bélyegző aláírás ellenőrzés bankszámlaszám BKSZ – gépi vagy böngészős hivatali kapu/tárhely e-Papír (központi sablon) űrlapkitöltő (ÁNYK, iFORM) KAÜ (saját szakrendszerhez) SZÜF rendelkezési nyilvántartás összerendelési nyilvántartás e-aláírás, e-bélyegző / AVDH aláírás ellenőrzés bankszámlaszám Önállóan kell teljesíteniük a kötelezettségeket, de ajánlott egyeztetni a többi önkormányzattal (jó gyakorlatok, ügystruktúra, ügyleírások) Fejlesztés nélkül
8
2. E-ÜGYINTÉZÉS FOLYAMATA, FELÜLETE
31 2. E-ÜGYINTÉZÉS FOLYAMATA, FELÜLETE
9
E-Ügyintézési folyamat
9 Szakrendszer, ASP-ELÜGY, Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) Azonosítás (KAÜ: Ügyfélkapu, telefonkódos, eSzemélyi, eIDAS) Online űrlapkitöltés (e-űrlap, e-Papir) Dokumentum-hitelesítés (e-aláírás, időbélyeg, AVDH, KDÜ) Dokumentum-küldés, fogadás (KÜNY tárhely, cégkapu, BKSZ, hivatali tárhely, iratkezelő) Feldolgozás Dokumentum-hitelesítés (e-aláírás, e-bélyegző, időbélyeg, AVDH/DHSZ) Válasz (iratkezelő, BKSZ, hivatali tárhely, KÜNY tárhely, cégkapu) Szakaszokat megmagyarázni!
10
Mi a SZÜF? A magyarorszag.hu megújítása,
10 A magyarorszag.hu megújítása, E-ügyintézési szolgáltatások origója és gyűjtőhelye, Személyre szabható felhasználói felület Keretrendszer, amely központi szeüsz, keüsz elérést (cégkapu, üzenetkezelés, e-űrlap, KDÜ) biztosít, Bevezeti a nem természetes személyek azonosítását, Támogatja az ügyfél-szituáció alapú felhasználást. Demo:
11
3. ELEKTRONIKUS AZONOSÍTÁS
11 3. ELEKTRONIKUS AZONOSÍTÁS
12
Elektronikus azonosítás
12 Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) Rendelkezési nyilvántartás RKTA (telefonkódos azonosítás) SZÜF E-ügyintézést biztosító igénybe vevő szervek bővülő köre, köztük közüzemi szolgáltatók Ügyfélkapu (> 3m felh.) Biztonsági szint ÜK 2. faktor eSzemélyi Állampolgárok eIDAS Gazdálkodó szervezetek Piaci igénybe vevők (pl. bankok) 2015. november 2017 2018
13
4. ELEKTRONIKUS KÉZBESÍTÉS
13 4. ELEKTRONIKUS KÉZBESÍTÉS
14
Biztonságos kézbesítési szolgáltatás
14 Cél: a papír alapú kapcsolattartási formákkal azonos joghatás kiváltására alkalmas elektronikus kapcsolattartás, információátadás a közléssel járó jogkövetkezményekkel, kockázatokkal arányos szintű dokumentáltság. egyértelműen legyen azonosítható a címzett, feladó, átvevő; alkalmas legyen a küldés (feladás), fogadás (kézbesítés) időpontjának azonosítására, kezelje a sikertelen kézbesítés eseteit, a kézbesítési eseményekről adatokról hiteles igazolást állítson ki, garantálja a dokumentum sértetlenségét. Kapcsolódó tárhelyek: Természetes személy, egyéni vállalkozó: KÜNY-tárhely (KAÜ-s azonosításokkal elérhető; címzése 4T és kapcsolati kód alapján), Gazdálkodó szerv (+ egyéni ügyvéd, szabadalmi ügyvivő): cégkapu, Együttműködő szerv: hivatali tárhely/kapu. [Eüvhr. 85. § (6) bekezdés]
15
Dokumentumküldési modell
15 cégkapumegbízott ügyintézők KÜNY tárhely (volt ÜK tárhely) Cégkapu (az interfész fejlesztés alatt) Hivatali tárhely (böngészős vagy gépi interfészes)
16
Új felület - tarhely.gov.hu
16
17
5. RENDELKEZÉS, MEGHATALMAZÁS
17 5. RENDELKEZÉS, MEGHATALMAZÁS
18
Rendelkezési nyilvántartás - rendelkezes.kekkh.gov.hu
18 Cél: az ügyfél rendelkezéseinek és meghatalmazásainak nyilvántartása és adatszolgáltatás a csatlakozott szervezetek, szakrendszerek részére Rendelkezés típusok: Alaprendelkezés: elektronikus ügyintézés tiltása (TSZ), hivatalos és tájékoztatási célú elektronikus elérhetőségek Azonosítási rendelkezés: engedélyezés és tiltás az azonosítási módok között, Rendszeres időszakos értesítés: „e-ügyintézési számlakivonat”, Meghatalmazások: rugalmasan bővíthető ügykatalógus alapján megadható meghatalmazások. Lekérdezés: böngészős, gépi interfészes – ASP lekérdező felület. Csatlakozott szervezet Kapcsolattartási adat lekérdezése RNY Dokumentum küldés Ügyfél (TSZ, NTSZ)
19
19 6. ELEKTRONIKUS ŰRLAP
20
ÁNYK űrlapbenyújtás-támogatás (ÁBT)
20 ÁNYK űrlap kitöltése az ügyfél által Ügyfélkapus azonosítás Elektronikus kézbesítés (BEDSZ / BKSZ) A címzett szerv hivatali kapujába/tárhelyére elhelyezés KÜNY (korábban ügyfélkapus) tárhelyre értesítés kézbesítésről Várható változás: KAÜ-s azonosítás, cégkapus beküldés évek óta működő szolgáltatás
21
iFORM (ONLINE) Űrlapkitöltő
21 Mi az iFORM? a KDIV saját terméke (>3 év fejlesztés) Hol használják az iFORM-ot? e-HR cégkapu regisztráció cegkapu.gov.hu adatgyűjtés: KSH OSAP és a volt NEIH önkormányzati ASP1 és ASP2 magáncsőd beadvány (90 oldalas űrlap) MUKER (ügyintézői felület, kormány-ablakokban, kormányhivatalokban) IKR (ügyfél felület, önkiszolgáló ügyintézés) e-Papír Folyamatban: LÜ, MÁK, NSZFH, GVH, NFM, NGM, NBF, IM Ember és gép is értelmezi Csak böngésző szükséges Melléklet, többféle formátum Auto-matikus, dinamikus címzés Dinamikus, kitöltéskor változó űrlap Összetett, komplex űrlapok Meg-személyesí-tés, adatok előtöltése ÁNYK kiváltás a feldolgozó rendszerek módosítása nélkül Szakaszokat megmagyarázni!
22
Cégkapu regisztráció – cegkapu.gov.hu
23
E-PAPÍR - https://epapir.gov.hu
23 1. Elektronikus azonosítás (KAÜ) 2. Személyazonosító adatok (4T) 3. Ügytípus függő azonosítók 4. Téma, és ügytípus kiválasztása 5. Címzett hivatal kiválasztása 6. Előzmény (hivatali iktatószám) 7. Levél tárgyának megadása 8. Levél szövegének megírása
24
1. Csatolmány feltöltése
24 1. Csatolmány feltöltése 2. Hitelesítés (AVDH)
25
7. DOKUMENTUMHITELESÍTÉS
25 7. DOKUMENTUMHITELESÍTÉS
26
E-ügyintézést biztosító
Hitelesítés (bizalmi) szolgáltatás 26 KEAESZ Tanúsítvány kibocsátás (e-aláírás, authetikációs, titkosítás célú) E-ügyintézést biztosító szervek portál vastag kliens WS Tárolt kulcsos aláírás szolgáltatás Állampolgárok AVDH portál Aláíró szoftver WS Gazdálkodó szervek eSzemélyi tanúsítvány kibocsátás Központi dokumentumhitelesítési ügynök Időbélyeg-szolgáltatás GOV CA infrastruktúra TSS 2013. november 2016. jan. 2016. máj. 2017 Q1-Q2 2018
27
Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH)
27 azoknak, akik nem rendelkeznek saját elektronikus aláírással: záradékban a személyhez rendelés hiteles igazolása, kért azonosító elhelyezése Egyszerű, ingyenes, max MB; Kell hozzá valamilyen elektronikus azonosítás, pl. ügyfélkapu (ÜK); Az azonosító adatokat ügyintézőknél a szakrendszer adja át (AVDH-DHSZ); PAdES (LTV), ASiC, (XAdES); Teljes bizonyító erejű okirat. Használható: Otthon, internetes felületen niszavdh.gov.hu Kormányablakban tableten Szakrendszerbe integrálva (webservice) ÁNYK űrlapba (ePER), e-űrlapba integrálva (Diákhitel Direkt)
28
Aláíró szoftver – KEAASZ, eKAT
28 Publikus, ingyenes: eszemelyi.hu ehr.nisz.hu Egyszerű és haladó üzemmód Aláírás, időbélyegzésaláírás-ellenőrzés, kiterjesztés Hivatalok számára: „mini Workflow” Tömeges aláírás (PIN), Fejlettebb Vizuális megjelenítés
29
Ellenőrzés a visszaélések elkerülése érdekében
29 Aláírás, bélyegző érvényessége Tanúsítvány adatai Időbélyegző megléte Dokumentum sértetlensége Letölthető igazolás az eredményről Portálfelületen ingyenesen használható Ügyintéző a számítógépén lévő program segítségével (vastag kliens) Szakrendszerbe épített funkció révén, automatikusan (webservice)
30
8. EGYÉB E-SZOLGÁLTATÁSOK
30 8. EGYÉB E-SZOLGÁLTATÁSOK
31
Egyéb igénybe vehető szolgáltatások
31 FIZETÉSI Kézbesítési, Tárolási egyéb Elektronikus fizetési és elszámolási rendszer (EFER) - ASP-ben elérhető lesz Központi Érkeztetési Ügynök (KÉÜ) Központi Kézbesítési Ügynök (KKÜ) Iratkezelők közötti iratáthelyezés (BIÁSZ) Elektronikus dokumentumtárolás (EDT) Iratérvényességi nyilvántartás Rendszeres időszakos értesítés Az összes szolgáltatásról bővebb információk, csatlakozási szabályzatok/kérdőívek, interfész specifikációk, prezentációk a szeusz.gov.hu oldalon találhatóak 31
32
32 9. Statisztikai adatok
33
Számokban 33 Több, mint 123,5 millió ügyfélkapu belépés, ill. kb. 1 millió KAÜ-s azonosítás 2017 I. félévben 2017 I. félévben kb online aláírás-ellenőrzés 2017 I. félévben csaknem 300 millió időbélyeg a szerveknek ill. a NISZ központi rendszerének Több, mint 1,5 millió irat adata az IÉNY-ben Több, mint 3 millió ügyfélkapu, Kb. 6 ezer hivatali kapu, kb. 300 ezer cégkapu regisztráció Több, mint 36 ezer e-HR bejelentkezés, 18,6 ezer dokumentum beküldése Havi 12 millió BKSZ-en kézbesített dokumentum (vevények nélkül) Több, mint 100 ezer állampolgári e-aláírási tanúsítvány 2017 I. félévben 1 millió AVDH-val hitelesített dokumentum
34
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.