Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOszkár Illés Megváltozta több, mint 6 éve
1
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Ingázó magyar tanulók nemzeti identitásra nevelése az ausztriai határ menti iskolákban Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
2
Tanulási célú ingázás és vándorlás
Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása óta az iskoláztatás feltételei a tagállamok állampolgáraira egyaránt érvényesek Magyar diákok ugyanolyan feltelek mellett tanulhatnak ausztriai iskolákban, mint az osztrák tanulók Jelenleg kb magyar diák osztrák (burgenlandi) iskolában teljesíti tankötelezettségét Tanulási célú ingázás: Magyarországon lakó, naponta ausztriai iskolába járó, ingázó tanulók Tanulási célú migráció: A család Ausztriába, határ menti településre költözése, hogy osztrák iskolába járhasson a gyermek
3
Nemzeti identitás és identitásképzés
A természetes vagy spontán nemzeti identitás a társadalom szinte minden tagjában megtalálható: a nemzeti önbesorolás, nemzeti büszkeség, nemzeti szimbólumokra adott szelektív reakciók, a nemzeti összetartozás alkalmaival megrendezett rítusok forgatókönyveinek ismerete, hazaélmény. (Csepeli György 1992) Identitásválasztás: Egydimenziójú identitásválasztás: az egyén egy nemzet tagjának vallja magát Többdimenziójú identitásválasztás: megőrzi nemzeti identitását, de nem ez az egyetlen uralkodó identitás (helyi, vallási, világnézeti, stb.) Nemzetfeletti identitás: Európai identitás? (Pataki Ferenc 1997, Andorka Rudolf 2003) Megléte egyelőre nem igazolható (Göncz Borbála 2013) A nemzeti identitás alakulásában szerepet játszik: a szocializáció az egységes nemzeti kultúra átszármaztatása az intézményes oktatás és nevelés során (Andorka 2003: 378)
4
A kutatás kiindulópontja és módszerei
Kiinduló feltevések: A gyerekeket a magyar köznevelési intézményekben a magyar nemzeti identitásra nevelik, a magyar egységes kultúra átszármaztatása történik. Az ausztriai közoktatási intézményekben a tanulókat az osztrák nemzeti identitásra nevelik, az osztrák egységes kultúrába vezetik be. Milyen nemzeti identitásra nevelik a magyar gyerekeket az ausztriai iskolában? Milyen formában és mértékben jelenik meg a nemzeti identitásra nevelés az osztrák közoktatásban? Van-e lehetőség a magyar nemzeti identitás megőrzésére/alakítására iskolai keretek között? Dokumentumelemzés módszerével a deklarált nevelési célok és tantárgyi tartalmak vizsgálata a nemzeti identitásra nevelés szempontjából Az osztrák közoktatást szabályozó dokumentumok Oktatási törvények (Schulunterrichtsgesetz, Schulorganisationsgesetz, Schulpflichtgesetz) Tantervek (Lehrpläne für die allgemeinbildenden Schulen) A magyar oktatást szabályozó oktatási törvények és tantervek Nemzeti köznevelési törvény Nemzeti alaptanterv
5
A vizsgálat eredményei
Magyarországon hangsúlyos a nemzeti identitásra nevelés, mellette jelenik meg az európai identitás kialakítása célként. Ausztriában „Az osztrák iskolák feladata, hogy a fiatalokat a társadalom és a demokratikus Osztrák Köztársaság egészséges, egészségtudatos, dolgos, kötelességtudó és felelősségteljes polgáraivá neveljék” (Schulorganisationsgesetz § 2) A hangsúly az identitás kialakulásának támogatásán van, annak nemzeti voltának hangsúlyozása nélkül Fontos szerepet kap az interkulturális tanulás az Ausztriában élő nagy számú nem német anyanyelvű lakosság miatt Az osztrák oktatásnak nem célja a nemzeti jelleg erősítése az iskolai nevelésben, hanem éppen ellenkezőleg, a nemzeti, kulturális és nyelvi sokszínűség megismerése, elfogadása és tisztelete. A német tanítás során figyelembe veszik és támaszkodnak a nem német anyanyelvű tanulók eltérő nyelvi és kulturális hátterére
6
A vizsgálat eredményei
Származási nemzeti identitás megőrzésének lehetőségei – a magyar tanulók anyanyelvi nevelésének lehetősége az ausztriai iskolákban: Kétnyelvű oktatás: Ausztriában jelentős magyar kisebbség él – számukra biztosított egy intézményben a lehetőség arra, hogy két nyelven (német-magyar) tanuljanak Az ausztriai kisebbségek nyelvét bármely intézményben lehet tanulni – csak idegen nyelvként A magyar kultúra és történelem megismerésére a magyar mint idegen nyelv órákon van lehetőség irodalmi és történelmi témájú szövegek olvasásával „Haza, a magasban” magyar nemzetismeret tankönyv és interaktív tananyag ( a nyugati világ országaiban, szórványban élő, magyarul tudó és tanuló diákok és tanítóik számára készült
7
A családok választásai
A gyermek magántanulóként magyar iskolában tanulja a magyar nyelvet és sajátítja el a magyar kultúrához köthető tartalmakat Kezdetben sok szülő így döntött, mára már nem jellemző Ausztriai iskolában magyart tanul a gyermek idegen nyelvként, és ennek a keretében sajátítja el a magyar kultúrát és történelmet Az idegen nyelv tanulása másként zajlik A magyar kultúra és történelem kisebb mértékben jelenhet meg az alacsony óraszámok miatt A szülők jelentős része nem akarja, hogy magyarul tanuljon a gyermeke Sem az anyanyelvi nevelés, sem a magyar kultúrával való találkozás nem valósul meg iskolai keretek között
8
A kutatás folytatása A nemzeti identitásra nevelés és az anyanyelvi nevelés jelentősége az ingázó gyerekek családjában A választás mögött húzódó motivációk feltárása Interjú szülőkkel, gyerekekkel
9
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.