Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kultúra és kommunikáció

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kultúra és kommunikáció"— Előadás másolata:

1 Kultúra és kommunikáció

2 A kultúra fogalma A kultúra meghatározott területi és történelmi közösségben élő/élt emberek közös hiedelmeinek, értékeinek, normáinak és magatartásainak, továbbá szokásainak és rítusainak meghatározott rendszere. Gondolkodás és cselekvés. A kultúra az ember teremtett világa.

3

4 Minden kultúrára jellemző
Kollektív érték, amelyet a közösség tagjai követnek. Összetartó erő. Tanult magatartás és kommunikáció Relatív, azaz a kultúrák között nincs hierarchikus viszony

5 Az ember szellemi programozottságának szintjei
Emberi természet, egyetemes ,öröklött Egyén személyisége (örökölt és tanult elemek, egyénspecifikus jegyek)

6 A kultúra rétegei Szimbólumok Hősök Rítusok Értékek

7 A kultúra szintjei: Nemzeti kultúra Regionális kultúra Etnikai/vallási
Nemi kultúra Generációs kultúra Társadalmi:osztály, réteg Szervezeti kultúra

8 A kultúrában fejeződik ki a közösség legalapvetőbb viszonyulása:
A természethez Munkához, tevékenységhez Az emberi kapcsolatokhoz Az időhöz A térhez A tárgyi környezethez

9 Kultúrák összehasonlítása
Hatalmi távolságok.( USA-ban az emberek közti hatalmi távolságok kicsik, Japánban közepesek). Maszkulin értékrend(Pénz és siker:USA-ban magasan férfiközpontú, Japánban különösen erősen férfiközpontú). Bizonytalanság türés (USA kockázatvállaló, elfogadja a bizonytalanságot, a japánok bizonytalanságkerülők). Induvidualizmus (USA-ban az emberek saját maguk érdekében cselekszenek, ez a japánoknál nem jellemző).

10 Előítélet Ellenséges vagy negatív attitűd valamilyen csoporttal szemben Téves vagy nem teljes információkból származó általánosításokon alapul

11 Sztereotípia Leegyszerűsített tulajdonságok, melyek azzal jönnek létre, hogy a csoportba tartozó bármely egyénnek hasonló jellemvonásokat tulajdonítunk attól függetlenül, hogy a valóságban a csoport tagjai mennyire különböznek egymástól. Nem valóságos tapasztalaton alapul. Nehezen változtatható.

12 Tolerancia Elnéző, türelmes A mássághoz való viszonyulás

13 Szervezeti kultúra(a vállalat kultúrája)

14 A szervezeti kultúra fogalma
A szervezet értékrendszere, amely segít tagjainak, hogy megértsék, mit képvisel a szervezet, hogyan és mit tart fontosnak. PL: Információ áramlás ( kiknek tekintem a dolgozókat) Vállalati légkör (tegezés, versengés/együttműködés, problémamegoldás) Értékek (mennyiség, minőség, innováció,rugalmasság,önfeláldozás) Hatalomgyakorlás módja(jutalmazás,büntetés) Irányítási gyakorlat (részvétel) Beosztotti kezdeményezés támogatása Munkamegosztás, munkaszervezés Munkafegyelem, munkaidő betartása Öltözködés A szervezet tagjai által értelmezett, elfogadott/elutasított értékek, szabályok, normák, szokások rendszere, amelyek az emberek magatartásában, reakcióiban, viselkedésében nyilvánul meg.

15 Szervezeti stratégia Szervezeti kultúra Szervezeti struktúra
Mivel ez a három dolog determinálja egymást, nem elég csak egy elemet megváltoztatni. A változtatásnak tudatos folyamatnak kell lennie. Tudatos kommunikáció.

16 Milyen szervezeti kultúrát válasszunk
Nem lehet önkényes Alapfeladatok, piaci igények Technológiához stb. alakított Vállalat mérete Szervezet struktúrája A személyek egyéni adottságai Milyen a családi kultúra. A család struktúrája.


Letölteni ppt "Kultúra és kommunikáció"

Hasonló előadás


Google Hirdetések